امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶

شماره های تماس با ما

(10خط)     33333145 - 013



آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی


آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتیReviewed by هیات علمی پل گیلان on Feb 6Rating:

با یکی دیگر از مقالات در حوضه طراحی و ساخت بازی از مجتمع آموزشی پل گیلان در خدمت شما هستیم. مقاله و آموزش پیش رو توسط یکی از نویسندگان وبسایت The knights of unity نوشته شده است که توسط تیم مجتمع پل گیلان ترجمه شده و در اختیار شما بازی دوستان عزیز قرار می گیرد. امیدوارم این مقاله برای شما دوستداران عزیز عرصه بازیسازی مفید باشد.

فکر می کنید برای ایجاد یک مینی مپ برای بازی شما در یونیتی چقدر زمان نیاز است؟ شما ممکن است از شنیدن این جمله که این کار بسیار ساده تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید تعجب نمایید و جالب تر اینکه حتی ، برای انجام این کار هیچ نیازی به مهارت برنامه نویسی نمی باشد. در این مقاله من تلاش می نمایم تا گام به گام انجام آن را برای شما توضیح دهم.

مفاهیم پایه مینی مپ

مینی مپ ها (یا رادار ها )به عنوان ابزاری برای  نمایش اطلاعات در مورد پیرامون ما شناخته شده اند. اول از همه، مینی مپ ها می بایست بر روی کاراکتر اصلی تمرکز نمایند. در مرجله ی بعد، مینی مپ میبایست به عنوان نمادهای قابل خواندن به جای مدل اصلی (کاراکتر ها و اجزای بازی) مورد استفاده قرار گیرد. زیرا مینی مپ ها اغلب بسیار کوچک هستند و بازیکنان نمی توانند اطلاعاتی را که مینی مپ در تلاش برای نمایش آنهاست را درک نمایند.

اغلب مینی مپ ها به شکل دایره هستند بنابراین ما میتوانیم یکی از آنها را ایجاد نماییم .معمولا یکسری دکمه هایی مانند اضافه و یکسری برچسب هایی را در مینی مپ ها پیاده سازی می شوند. در مجموع این چیزی است که می خواهیم آن را بسازیم.

 

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

آماده سازی صحنه

ابتدا با اضافه نمودن صحنه (scene) ،کار را آغاز میکنیم.من یک صحنه ی جدید با پکیج Unity Chanایجاد کرده ام ، این پکیج را از اینجا می توانید دانلود کنید (کاراکتر دختر ایجاد شده میتواند به عنوان کاراکتر اصلی مورد استفاده قرارگیرد) و دو ربات به عنوان دشمنان. این ربات را نیز می توانید از اینجا دانلود کنید.

 

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حال یک دوربین جدید به عنوان دوربین دوم اضافه می کنیم. تنها کافی است روی GAME OBJECT سپس  CAMERA کلیک کنیدو نام آنرا به Minipad camera  تغییر دهید.سپس این دوربین را به عنوان یک زیرشاخه برای مدل unity chan بسازید .(به این ترتیب شما میتوانید کاراکتر دختر بازی را دنبال نمایید) و سپس دوربین را به صورتی که از بالا در حال نظاره کردن دختر میباشد ۱۰ واحد بالای سرکاراکتر دختر قرار دهید.

 

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

برای یک افکت مناسب ازکامپوننت transformموقعیت positionرا روی ۰,۱۰,۰ و rotstion را روی ۹۰,۰,۰قرار دهید.دوربین باید به شکل زیر دیده شود:

 

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی
 

بسیار خوب، اما این هنوز یک مینی مپ نیست. زمانی که شما دکمه play را زده و بازی و صحنه خود را راه اندازی نمایید، تصویر مربوط به دوربین بالا تنها تصویر رندر شده در صفحه خواهد بود. ما باید به یونیتی اعلام کنیم که نیاز به یک مینی مپ داریم که از طریق سیستم Unity UI این کار میسر می باشد.

رندر کردن بهUnity UI

برای انجام این عمل ما نیاز به Render Textureداریم. شما به راحتی می توانید آنرا توسط انتخاب فرمان Assets -> Create -> Render Texture  از منوی اصلی ایجاد نمایید. آنرا ایجاد کرده و نام انرا به Minimap Render Texture  تغییر دهید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حال Minimap Camera  را انتخاب نموده و در inspector ، Minimap Render Texture  را به بخش Target Texture تخصیص دهید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

اگر شما تلاش کنید که صحنه را لانچ کنید متوجه می شوید که تصویر دوربین مینی مپ در هیچ کجای صحنه وجود ندارد . تصویر نهایی در render texture ایجاد شده مخفی شده است.

 

حال باید یک Canvas به منظور افزودن اجزای UI به آن ایجاد نماییم. با اجرای مراحل زیر شما قادر خواهید بود آن را در صحنه خود ایجاد نمایید: GameObject -> UI ->Canvasand

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

کانواس یک تصویر سطری به منظور استفاده Render Texture  در ان نیاز دارد.به این منظور مراحل زیر انجام دهید:

GameObject -> UI -> Raw Image

سپس نام آنرا به Minimap Image  تغییر دهید و در Inspector آنMinimap Render Texture  را به به بخش Texture  آن تخصیص دهید.

 

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

نتیجه این کار همچین چیزی خواهد شد:

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حال اجازه دهید این بار آنرا به شکل دایره بیرون آوریم. به این منظور ما یک بافت ماسک (mask texture) ساده می سازیم:

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

یک تصویر یونیتی UI (Unity UI Image) جدید ایجاد نمایید، مولفه ی ماسکرا به آن اضافه کنید، یک بافت ماسک جدید یه بخش inspector تصویر منبع (Source Image) اضافه نمایید، و تصویرمینی مپ را به عنوان زیرشاخه ماسک قرار دهید. (نکته: به منظور داشتن افکت تصویری بهتر مینی مپ را برای بافت ماسک غیر فعال کنید)

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

تنظیمات صورت گرفته سبب میگردد که مینی مپ ما به شکل زیر دیده شود:

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

مینی مپ سفید با پس زمینه ی سفید خوب به نظر نمی رسد. یک تصویر مرزی دور آن ایجاد می نماییم:

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

به منظور تسهیل در حرکت  به صورت دایره ای، من همه چیز را تحت یک empty game object به نام مینی مپ گروه بندی نمودم.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

نهایتا مینی مپ را به سمت راست و بالای گوشه ی صفحه منتقل می کنیم.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

تصویر بسیار خوب به نظر میرسد، درست نیست؟ اما این تصویر هنوز دقیقا یک مینی مپ معتبر نمی باشد، این تصویر یک دوربین رندرکننده ی بازی از بالا می باشد. اگر شما با لایه ها آشنا هستید پس به احتما بسیار زیاد میدانید که من در مرحله ی بعد چه عملی انجام خواهم داد.

 

شوخی با لایه ها

ما حداقل به یک لایه ی اضافی نیاز داریم. برای این کار فرمان زیر را اجرا نمایید:

به گزینه ی EDIT  بروید:

Edit -> Project Settings -> Tags and Layers

و یک لایه ی جدید به نام مینی مپ را اضافه نمایید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حالا سه کره (spheres) ایحاد می نماییم. یکی به رنگ آبی و باید در همان مکان قرارگیرد که UNITY CHAN در آن قرار دارد. بهترین کار این است که این شی را به عنوان زیرشاخهUNITY CHAN  قرار دهیم. در آخر اطمینان حاصل نمایید که لایه هایش (layer) را در مینی مپ قرار داده اید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

این حرکت را به طور مشابه برای ربات ها نیز انجام دهید، اما به جای کره ی آبی آنها را قرمز کنید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حال این بهترین بخش می باشد! دوربین اصلی (Main Camera ) را انتخاب نمایید و مطمعن گردید که گزینه ی Culling Mask  آن لایه ی مینی مپتیک نخورده باشد.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

سپس دوربین مینی مپ را انتخاب نمایید و عکس آنرا انجام دهید .تنها تیک لایه مینی مپ را قرار دهید و بقیه را غیر فعال نمایید.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

حالا شما می نوانید چیزی را ببینید که کاملا یک مینی مپ معتبر به نظر می رسد.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

کار های نهایی

شما ممکن است به نتظیماتی نیاز داشته باشید .اول از همه، رنگ روشن دوربین مینی مپ (Minimap Camera ) را به خاکستری روشن تعییر میدهیم و clear flags را به solid color تغییر می دهیم.، بنابراین پس زمینه ی مینی مپ کنتراست بهتری با رنگ قرمز و آبی خواهد داشت.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

سپس شما میتوانید اجزای یونیتی UI دیگری را به مینی مپ خود بچسبانید. من یک برچسب به عنوان مثال اضافه می نمایم. و این هم نتیجه نهایی کار ما ^_^

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

مینی مپ به طریقی که در حال حرکت دادن شخصیت بازی است پیکر بندی می شود و موقعیت خود را به روز رسانی می نماید. اگر ربات دیگری نیز حرکت کنند، حرکت آن هم مشخص خواهد شد.

آموزش ساخت و اجرای یک مینی مپ در نرم افزار بازیسازی یونیتی

 

با تشکر از همراهی شما دوستان عزیز. امیدواریم که این مقاله مثمر ثمر بوده باشد.

منبع

تعداد مشاهده مطلب : 537 بار

لینک کوتاه مطلب : https://poulgilan.com/?p=25289


  1. mobin گفت:

    سلام خسته نباشید مطالبتون عالیه
    لطفا اگه میشه مطالب پایه تر برای کسایی که تازه میخوان شروع کنن بذارید اگه نرم افزار یونیتی رو از اول به صورت متن و عکس اموزش بدین خیلی خوب میشه

نام و نام خانوادگی ( الزامی)

ایمیل (الزامی)

وبسایت / وبلاگ (اختیاری)