امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶

شماره های تماس با ما

(10خط)     33333145 - 013



درآمد شرکت ها و سازنده های بازی های موبایل چقدر است ؟


درآمد شرکت ها و سازنده های بازی های موبایل چقدر است ؟Reviewed by هیات علمی پل گیلان on Feb 6Rating:

موضوع : مقدمه ای بر بازی سازی / درآمد شرکت ها و سازنده های بازی های موبایل چقدر است ؟

از سری مقالات آموزشی مجتمع پل گیلان در آموزش طراحی و برنامه نویسی بازی / بخش دوم

 

در مقاله قبلی نگاهی گذرا به درآمد شرکت های سازنده بازی های ویدیو انداختیم و به این سوال جواب دادیم که آیا می توان به مقوله بازی یه عنوان یک تجارت نگاه کرد و از آن کسب درآمد بالا داشت یا خیر. در این مقاله شرکت ها و سازنده های بازی ها موبایل را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم وضع این بازار چگونه است.
با شروع سال ۲۰۰۰ میلادی پیشرفت های چشمگیری در حوضه دستگاه های هوشمند اتفاق افتاد که نظر بازیسازان را به شدت به سمت خود جلب کرد. با معرفی سیستم عامل های iOS و Android بازیسازان به طور جد به سمت این سیستم عامل ها جذب شدند و شروع به ساخت بازی های زیبا و خلاقانه کردند. دیری نگذشت که بازی ها موبایلی و تبلتی به موازی بازی های کامپیوتری و کنسولی شروع به رشد کردند و بازار تازه ای بوجود آوردند. مزیت بزرگی که این بازار جدید داشت این بود که برای ساخت بازی های موبایلی احتیاجی به تیم بزرگ و سرمایه بالا نیست و با تیم های دو نفره و گاهاً حتی تکفره می شد به ساخت بازی های عالی پرداخت. با رشد این بازار شاهد شاهکار های جدیدی در عرصه بازی سازی بودیم و روز به روز بازی های خلاقانه تر و کاربرپسند تر روانه بازار می شد و بالاخره بازی سازان به آرزوی خود رسیدند، چون دیگر نگران سرمایه و فرد نبودند و می توانستند ایده های ذهنی خود را به راحتی جامه عمل بپوشانند.
بسیاری از افراد با فروش بازی ها خود توانستند آنچنان سرمایه ای به دست آورند که برای خود شرکتی ثبت کنند و افرادی استخدام کرده و به ساخت بازی های بزرگتر بپردازند. برای مثال به بررسی چند تن از این شرکت ها و افراد خواهیم پرداخت .

استودیو بازی سازی SuperCell :
وقتی صحبت از بازی های موبایل می شود بیشک یکی از قدیمی ترین و موفق ترین سازنده ها، استودیو بازی سازی SuperCell است. این استودیو تا بحال ۷۲ بازی ساخته است که معروف ترین و پر فروش ترین آنها سه بازی Clash of Clans ، HayDay ، Boom Beach است که هر کدام از این بازی ها درآمد های عجیبی برای این شرکت ایجاد کردند. بازی Clash of Clans با درآمد ۵ میلیون دلار در روز پرچم دار درآمد زایی بین بازی های موبایل است. این استودیو در سال ۲۰۱۴ درآمد بالغ بر ۱٫۸ بیلیون دلار داشته است.

استودیو بازیسازی ZeptoLab :
استودیو بازیسازی ZeptoLab را می توان یکی از خلاق ترین استودیو های بازیسازی دنیا نامبرد. این استودیو توسط دو برادر دو قلو در سال ۲۰۰۹ پایه گذاری شد. آن ها بازی اول خود را به نام Cut the Rope در سال ۲۰۱۰ عرضه کردند. به سرعت این بازی بخاطر المان ها خلاقانه جدید و شخصیت دلنشین آن به نام “آمنام” در دل بازی کنان جا باز کرد و مورد توجه قرار گرفت. طراحی هنری این بازی به شدت بی نظیر و بی نقص کار شده بود. نسخه اول این بازی بیش از ۴۰۰ میلیون نسخه دانلود شد. سرمایه ای که این دو برادر توسط آن توانستند شرکت خود را ثبت کنند و نسخه های بعدی بازی مورد علاقه خود را بسازند.

استودیو بازی سازی Hipster Whale :
سه جوان دانشجو تصمیم گرفتند به رقم فشار های خانواده به کاری که از دیر زمان به علاقمند بودند بپردازند و یک بازی کوچک برای گوشی های هوشمند بسازند. بازی ای که آنچنان در مدت زمان اندک درآمد زایی داشت که میشد با آن یک تجارت بزرگ را راه اندازی کرد. بازی CrossyRoad ساخته دست این سه جوان دانشجو است. بازی ای که ۱۴ روز پس از عرضه در بازار های دیجیتال درآمدی معادل با ۱ میلیون دلار کسب کرد و تنها پس از گذشت سه این درآمد به ۳ میلیون دلار رسید. نکته بسیار جالب توجه این است که این بازی کاملا رایگان عرضه شد و تنها روش کسب درآمد آن نمایش تبلیغات است.

استودیو بازیسازی Rovio :
دو جوان در سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفتند شرکتی ثبت کنند و به ساخت بازی های کامپیوتری و موبایلی بپردازند. ۴۸ بازی ساختند اما هیچکدام موفقیت چشم گیری نداشتند. شرکت رو به شکست پیش می رفت و قرض ها بالا گرفته بودند. تا اینکه در سال ۲۰۰۵ ایده ای به نام Angry Birds مطرح شد و این جوان شکست خورده شروع به ساخت این بازی کردند. بازی ای که در سال ۲۰۱۱ ، ۱۰۶٫۳ میلیون دلار برای این دو جوان شکست خورده درآمد زایی داشت. اکنون نسخه های متعددی از بازی Angry Birds عرضه شده است و هرکدام از دیگری درآمد بیشتری را برای این شرکت به ارمغان می آورند.

استودیو بازی سازی SYBO Games :
این استودیو توسط دو جوان در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد. هدف این دو جوان ساخت یک بازی متفاوت بر روی گوشی های هوشمند بود. هدفی که ایده ای عجیب را در ذهن این دو جوان پروراند. ایده ای با این محتوا که پسری برای فرار از دست پلیس می تواند از روی قطار ها و مترو ها بپرد! این دو جوان شروع به ساخت این بازی کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ این بازی عرضه بازار های دیجیتال شد. این بازی بازخوردی داشت که برای خود سازنده های این بازی غیر قابل باور بود. در هفته اول عرضه ، بازی رقم ۳ میلیون دانلود را رد کرد و حتی اندکی از رشد آن کم نشد و روز به روز دانلود ها بیشتر و بیشتر میشد و اکنون در سال ۲۰۱۶ این بازی رقم ۱ بیلیون دانلود را نیز رد کرده است.

استودیو بازی سازی Half Brick :
این استودیو بازی سازی توسط ۳ جوان ۱۷ ساله راه اندازی شد و سریعا هم جای خود را در این بازار مستحکم نمود. دو بازی Fruit Ninja و Jetpack Joyride برای این سه جوان کم سن و سال موفقیت بسیاری به ارمغان آوردند به طوری که به ترتیب هر کدام ۳۰۰ میلیون و ۲۵۰ میلیون نسخه دانلود داشتند.

در این مقاله نگاهی گذرا به شرکت های و سازنده های بازی های موبایلی پرداختیم و دیدیم که این بازار نیز بسیار عالی بوده و گاهاً حتی درآمدزایی ها از شرکت های بزرگ و بازی های کامپیوتر و کنسول نیز بیشتر است.
در مقاله بعدی بازار ایران را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم جایگاه کشورمان در این تجارت چگونه است. با ما همراه باشید.

تعداد مشاهده مطلب : 1,517 بار

لینک کوتاه مطلب : https://poulgilan.com/?p=7596


نام و نام خانوادگی ( الزامی)

ایمیل (الزامی)

وبسایت / وبلاگ (اختیاری)