×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

چگونه فلش بوتیبل بسازیم؟ [نصب ویندوز با فلش]

چگونه فلش بوتیبل بسازیم؟ [نصب ویندوز با فلش]

چگونه فلش بوتیبل بسازیم؟ ویندوز 7 / 8 / 10 / 11 + نصب ویندوز با فلش مموری

میدونید چجوری باید ویندوز و یا هر سیستم عامل دیگه ای رو روی فلش مموری بریزید و اقدام به نصب ویندوز کنید ؟ اشتباه نکنید ! نباید فایل های دانلودی ویندوز رو داخل فلش فقط کپی کنید! باید از طریق برنامه های بوتیبل کردن فلش این کار رو انجام بدید تا به راحتی نصب ویندوز رو انجام بدید

برای نصب ویندوز روی کامپیوتر به یک DVD  یا یک فلش مموری نیاز است.البته نداشتن درایو نوری (رایتر) در لپ تاپ های امروزی و جدید بسیار رایج است . کمپانی‌ ها به دلیل طراحی ظریف و باریکی که برای ساخت لپ تاپ ها در نظر می گیرند نمی‌ توانند از درایو های نوری استفاده نمایند تا زیبایی ساخت آن ها نمایان باشد.

نصب ویندوز11 با فلش مموری

چرا باید ویندوز را از طریق بوتیبل کردن فلش نصب کنیم ؟

اگر قصد نصب ویندوز روی رایانه شخصی خود را دارید اما لپ تاپ شما درایو CD یا DVDرا ندارد و پشتیبانی نمی کند ، اصلا نگران نباشید زیرا در این مقاله تصمیم بر این داریم که روشی به روز و نوین را به شما عزیزان معرفی کنیم که با استفاده از یک فلش مموری در کمترین زمان ممکن برای نصب ویندوز اقدام نمایید.

یکی از راحت ترین و مطمئن ترین روش های نصب ویندوز که سرعت عمل بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل انجام است ، استفاده از یک فلش مموری می باشد.توجه داشته باشید انتقال اطلاعات از فلش مموری ، از سرعت بسیار بیشتری نسبت به DVD  و ... برخوردار است،که البته مزایای بسیار بیشتری دارد که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

نرم افزار های بوتیبل bootable کردن فلش مموری 

Rufus : نرم افزار های کامپیوتری زیادی وجود دارند که برای بوتیبل کردن فلش منتشر شده اند ، معروف ترین این نرم افزار ها ، برنامه Rufus  می باشد.

Universal USB Installer : همچنین برای نصب لینوکس از طریق فلش ، برنامه Universal USB Installer وجود دارد که رابط کاربری بسیار آسانی دارد و در سه مرحله آسان فلش شما را بوتیبل می کند.

Power ISO : نرم افزار Power ISO  یکی دیگر از قدرتمندترین برنامه های بوت کردن فلش است که طرفداران بسیار زیادی دارد و بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند.

Windows to Go : یکی دیگر از محبوب ترین این نرم افزار ها است که ابزار خود مایکروسافت است و بیشتر برای ویندوز های Enterprise  و Education  مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتیبل کردن فلش با استفاده از نرم افزار Rufus 

آموزش نصب ویندوز با برنامه refus

برای نصب ویندوز از طریق فلش بر روی کامپیوتر ، نرم افزار های بسیار زیادی منتشر شده اند که از معروف ترین آن ها می توان به نرم افزار Rufus  اشاره کرد.

روند کاری این نرم افزار به این صورت است که فایل های ویندوز و لینوکس را روی فلش مموری ریخته و آن ها را بوت می کند ( بوتیبل  می کند ) .

پیش از نصب این برنامه باید فایل ویندوزی را که می خواهید نصب کنید  ، از سایت های مختلف دانلود نمایید.

توجه داشته باشید پس از اینکه فایل ها را دانلود کردید و چند پارت بود ، باید همه فایل های زیپ را در یک پوشه قرار داده و یکی از پارت ها را اکسترکت کنید. 

با اکسترکت یکی از پارت ها یک فایل ISO به وجود می آید که در ادامه به آن نیاز داریم.

برای نصب ویندوز از طریق فلش با برنامه Rufus  به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید.

گام اول این است که برای دانلود و نصب این برنامه اقدام کنید ، معمولا اغلب سایت های ایرانی که نرم افزار های کامپیوتری دارند نرم افزار  Rufus را نیز دارا می باشند .

 شما میتوانید هم از طریق وسایت اصلی برنامه Rufus و هم از طریق لینک زیر میتوانید اقدام به دانلود این نرم افزار کنید )

دانلود برنامه Refus

 توجه داشته باشید دو نسخه از این برنامه موجود می باشد یکی نسخه پورتابل یا همان قابل حمل و دیگری نسخه نصبی ، پیشنهاد می شود از نسخه قابل حمل برنامه استفاده نمایید زیرا نیازی به نصب کردن ندارد. ( لینک بالا پورتابل نیست و نسخه کامل است)

پس از نصب برنامه کافیست برنامه را باز کرده و فلش مموری خود را به رایانه خود متصل کنید ‌.

توجه داشته باشید برای نصب نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ، به یک فلش مموری ۸ گیگابایتی نیاز دارید و برای نصب نسخه ۳۲ بینی به یک فلش مموری ۴ گیگابایتی.

در بالای پنجره ای که با باز کردن برنامه نمایان می شود ، قسمتی وجود دارد با نام Device  ، در این بخش شما می توانید نام فلش مموری که به کامپیوتر خود متصل کرده اید را مشاهده نمایید.

پایین قسمت Device  بخشی با عنوان Partition Scheme and Target System Type   وجود دارد که در این بخش میبایست نوع پارتیشنی که در فلش مموری ساخته می شود با توجه به نوع پارتیشن بندی کامپیوتر مشخص شود ، که باید از بین پارتیشن GPT  و MBR  یکی را انتخاب نمایید.

باید توجه داشته باشید بسته به نوع پارتیشن بندی هاردی که می خواهید ویندوز بر روی آن نصب شود ، این گزینه انتخاب می شود.

برای مثال اگر پارتیشن هارد مورد نظر به صورت MBR  است در این قسمت نیز باید MBR  را انتخاب نمایید.

در قسمت بعد کادری با عنوان File system  وجود دارد که فرمت مورد نظر شما برای فلش مموری تان را تعیین می کند.

پیشنهاد می شود برای این قسمت از میان گزینه ها ، گزینه Fat 32  را انتخاب نمایید زیرا فرمت Fat 32  برای نصب ویندوز مناسب می باشد .

پس از انتخاب این گزینه در کادر بعدی قسمتی با نام Cluster Size  وجود دارد که پیشنهاد می شود آن را در همان حالت Default  بگزارید و تعمیراتی روی آن اعمال نکنید.

سپس در قسمت New Volume Label  نوبت به انتخاب نام فلش مموری می‌ رسد که  باید نام مورد نظر خود را در این قسمت وارد نمایید ( نام خاصی مد نظر نمی باشد ) .

در پایین پنجره قسمتی با نام Format Option   وجود دارد که در این قسمت تنظیمات مربوط به فرمت کردن فلش مموری و فایل ایمیج ویندوز می باشد.

چندین گزینه در این بخش وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن ها را برایتان تجزیه و تحلیل می کنیم .

بخش اول یعنی Check Device For Bad Blocks  وظیفه چک کردن سکتور های فلش مموری را برعهده دارد و سکتور های آسیب دیده فلش را شناسایی می ‌کند ، اگر می خواهید این قسمت را فعال کنید در مقابل آن دفعات تکرار مورد نظر را تعیین کنید.

بخش دوم گزینه Quick Format  می باشد ، با فعال کردن تیک این گزینه ، فلش مموری شما با سرعت بیشتری فرمت می شود ، ولی اگر آن را غیر فعال نگه دارید پروسه فرمت فلش طولانی تر می شود ، پیشنهاد می کنیم تیک این گزینه را فعال نکنید تا برنامه به صورت کامل برای فرمت کردن فلش اقدام نماید.

گزینه ی بعدی create a bootable disk using  می‌ باشد  ، حتما تیک این گزینه را فعال نمایید و در کادر مقابلش روی آیکون دیسک کلیک نمایید و فایل ISO  ویندوز که از قبل دانلود کرده بودید را انتخاب نمایید.

به خاطر داشته باشید در مقابل این قسمت درون کادر باید گزینه ISO Image  نوشته شده باشد.

و سرانجام قسمت آخر که همان Create Extended Label And Icon Files   می‌باشد ، با فعال کردن تیک این گزینه یک آیکون برای فلش مموری در نظر گرفته می شود .

پس از اینکه تمامی مراحل بالا را انجام دادید کافیست روی گزینه Start  کلیک نمایید تا پروسه بوتیبل کردن فلش مموری آغاز شود.

پس از اینکه پروسه تمام شود پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن فرایند ، ظاهر می شود.

بوتیبل bootable کردن فلش با استفاده از CMD

بوتیبل کردن فلش با cmd ویندوز

یکی دیگر از راه های بوت کردن فلش مموری برای نصب ویندوز و لینوکس ، استفاده از CMD  می‌باشد که بدون نیاز به برنامه خاصی می باشد.

به طور کلی مراحل بوتیبل کردن فلش با CMD  به صورت زیر است:

  1. در مرحله اول باید در سرچ باکس ویندوز عبارت CMD  را تایپ نمایید .
  2. در CMD  عبارت Disk part  را تایپ نمایید و اینتر را روی کیبورد بزنید.
  3. پس از آن در این مرحله باید دستور List Disk  را تایپ نمایید و فرا بخوانید در این قسمت باید توجه داشته باشید و ببینید کدام دیسک فلش مموری شما می ‌باشد و آن را انتخاب و اینتر بزنید. ( به صورت Select Disk …
  4. در این مرحله باید دستورclean  را تایپ نمایید تا همه چیز فلش مموری پاک شده و فرمت شود. 
  5. پس از انجام مرحله چهارم کافیست عبارت Create Partition Primary را تایپ کرده و اینتر بزنید.
  6.  پس از آن دستور Select Partition 1   را تایپ کرده و اینتر بزنید.
  7. در این قسمت کافیست دستور Active  را تایپ کنید و اوکی کنید. در مرحله ی بعد دستور format fs=ntfs  را تایپ کنید و اینتر کنید.
  8. در مرحله آخر کافیست عبارت assign  را تایپ کرده و اینتر بزنید و سپس دستور Exit  را بزنید و تمام
  9. حال فلش شما بوتیبل شده و کافیست فایل نصبی ویندوز را روی آن Mount  کنید . 

در آخر فلش را جدا کرده و دوباره متصل کنید و سیستم را یکبار Restart  کنید .

 

یکی از راه های یادگیری در بخش تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر، شرکت در دوره آنلاین تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر میباشد، پس وقت رو از دست ندید و به صورت غیر حضوری و آنلاین ثبت نام کنید.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی