×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

با گوشی خیس شده چه کنیم؟

با گوشی خیس شده چه کنیم؟

شاید یکی از بدترین صحنه‌های زندگی برای هر فرد غوطه ور شدن تلفن همراهش داخل یک استخر، دریا یا موارد مشابه باشد به هر حال دستگاههای تلفن همراه که امروزه قیمت‌های بسیار بالایی هم دارند بر اثر اشتباه شما به داخل آب افتاده و بر اثر نفوذ آب به قسمت‌های مختلف گوشی و آسیب‌هایی که به آن وارد میشود ممکن است دیگر قابلیت استفاده نداشته باشند. در این شرایط باید برای احیا کردن گوشی هرکاری که از دستتان برمی آید انجام دهید ولی هیچ کس نمیتواند به شما تضمین دهد که احیا کردن گوشی خیس شده یک نتیجه مثبت برای شما به همراه داشته باشد اما قطع به یقین این کار ارزش تلاش کردن را دارد. 

اولین اقدام برای یک گوشی خیس شده

واکنش سریع در مقابل این اتفاق قطعا سخت خواهد بود اما کنترل خود را حفظ کنید و هر چه سریع تر گوشی را از آب خارج کنید هر چقدر که دستگاه شما بیشترزیر آب بماند حتی اگر گوشی شما ضد آب باشد با توجه به نفوذ آب به قسمت‌های مختلف تلفن، شانس زنده ماندن آن را به مراتب کمتر خواهد کرد اما هنگامی که تلفن همراه تان را کاملا از آب خارج کردید از خاموش بودن آن مطمئن شوید پس اگر گوشی روشن بود آن را خاموش کنید اما اگر گوشی باتری جدا شونده داشت آن را حتما از دستگاه خارج کنید خاموش بودن دستگاه به شما این تضمین را میدهد که مایعات به قطعات مهم تلفن همراه در حین روشن بودن گوشی آسیب نمی رساند. رسیدن آب به اجزای مهم احتمال آسیب را بیشتر میکند. 

خشک کردن گوشی آب خورده

چگونه گوشی خیس شده را خشک کنیم؟

در مرحله بعد سعی کنید آب‌های اضافی که در قسمت بیرونی تلفن همراه وجود دارد و ممکن است به آرامی به داخل گوشی نفوذ پیدا کند را کاملا از بین ببرید برای خشک کردن می توانید از یک دستمال پارچه ای، دستمال کاغذی یا یک حوله استفاده کنید و تمامی قسمت‌هایی که در دسترس تان هست را به صورت کامل خشک کنید سعی کنید موقع خشک کردن گوشی آن را روی یک میز یا یک مکان ثابت قرار دهید، این کار را به آرامی انجام دهید و از تکان دادن‌های نابجا خودداری کنید که این حرکات باعث جابه جایی آب به قسمتهای مختلف گوشی می شود اگر هم در شرایطی هستید که به دستمال یا حوله دسترسی ندارید میتوانید از جریان هوای آزاد برای خشک کردن گوشی استفاده کنید.

بعد از خشک کردن گوشی چه کاری انجام دهیم؟

بعد از خشک کردن گوشی با دستمال،در مرحله بعد شروع به جدا کردن اجزای جدا شونده گوشی کنید مثلا اگر گوشی شما دارای کاور می باشد آن را جدا کنید درب پشت و باتری اگر از نوع چسبی نبودن آنها را هم باز کنید. قلم، هولدر کارت حافظه، هولدر سیم کارت از جمله اجزایی هستند که قابلیت جدا شدن را دارند با باز کردن این قطعات جریان هوا راحت تر داخل گوشی شده و باعث خشک شدن سریعتر اجزای داخلی آن میشود.

اما برای پاکسازی بهتر منافذ مربوط به شارژر یا هندزفری یا جایگاه سیم کارت و کارت حافظه می توانید به جای استفاده از دمنده‌های باد از یک مکنده مثل جاروبرقی استفاده کنید تا در حد امکان قطره‌های آبی که در دسترس هستند و هنوز به داخل نفوذ نکرده اند کاملا خارج شوند فقط درهنگام استفاده از جاروبرقی مراقب باشید که تلفن همراه بیش از اندازه حرکت نکند. 

اقداماتی که برای یک گوشی خیس شده نباید انجام دهیم

اما تا به الان در رابطه با اقداماتی صحبت کردیم که برای حل مشکل یک گوشی خیس شده باید انجام میدادیم اما حالا در رابطه با کارهایی که نباید انجام بگیرد می خواهیم صحبت کنیم. در این مرحله سعی می کنیم از خرابی‌های عمده ای که میتواند بر اثر اشتباه شما ایجاد شود جلوگیری خواهیم کرد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم تلفن همراه را به هیچ عنوان روشن نکنید رسانایی آب باعث ایجاد اتصالی در مدارات داخلی تلفن همراه می شود و مشکلات گوشی را بیشتر خواهد کرد. هیچ کلیدی را غیر از کلید پاور(آن هم برای خاموش کردن گوشی ) فشار ندهید این حرکت باعث رسوخ بیشتر آب به داخل گوشی می شود بهترین کار در شرایط موجود این است که کمتر با تلفن همراه خود سروکار داشته باشید.

از تکان دادن یا دمیدن‌های بی مورد داخل دستگاه جدا خودداری کنید این کار باعث می شود آب به قسمت‌های عمیق تر گوشی نفوذ پیدا کند. استفاده از سشوار کنار بگذارید. سشوار ممکن است که رطوبت موجود را تا حد امکان از بین ببرد اما حرارت بالای سشوار باعث آسیب به بخش‌های داخلی تلفن همراه می شود.

و در نهایت از جابه جا کردن‌های بی مورد گوشی خودداری کنید تکان دادن‌های زیاد تلفن باعث جابه جایی آب و رسیدن آن به قسمت‌های مختلف تلفن همراه و در نتیجه آسیب بیشتر گوشی می شود. 

استفاده از برنج برای خشک کردن گوشی مناسب است؟

اما سوالی که برای خیلی از افراد بوجود می آید این است که استفاده از برنج می تواند باعث جذب رطوبت داخل گوشی شود یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال می توان تقریبا جواب مثبت داد اما با این حال ممکن است این کار مشکلات دیگری نیز برای شما بوجود بیاورد از جمله این مشکلات می توان به ورود گرد و غبار و نشاسته خشک به شکاف‌های داخل گوشی اشاره کرد. برنج همچنین می تواند به منافذ داخلی گوشی مثل درگاه شارژ یا جک هدفون نفوذ پیدا کرده و در هنگام قرار گرفتن در معرض مایعات باعث متورم شدن آن شود وخارج کردن ان از درگاه‌های مربوطه بسیار سخت خواهد بود

اما برای حل این مشکل می توانید از بسته‌های سیلیکاژل استفاده کنید. سیلیکاژل‌ها در جذب رطوبت بسیار بهتر نسبت به برنج عمل میکنند میتوانید گوشی را به مدت 24 تا 48 ساعت داخل یک بسته سیلیکاژل قرار دهید و در انتها نتیجه کار را مشاهده کنید. 

تعمیر گوشی خیس شده

 استفاده از یک تعمیرگاه مجاز تلفن همراه

اما همه موارد بالا در صورتی قابل استفاده است که شما فاصله زیادی تا یک تعمیرکار مجاز داشته باشید اما اگر یک تعمیرگاه مجاز تلفن همراه در نزدیکیتان قرار داشت بهتر است بعد از اینکه گوشی خود را از آب خارج کرده و بعد آن را خاموش کردید در سریع ترین زمان ممکن تلفن همراهتان را اختیار یک سرویس کار مجاز قرار دهید تا از مشکلات بیشتری که ممکن است برای آن بوجود بیاید جلوگیری کنید.

جمع بندی

در مورد چگونگی خشک کردن تلفن همراهی که خیس شده است، می توان گفت که انجام اقدامات سریع و صحیح بسیار مهم است تا از آسیب دیدگی گوشی جلوگیری شود. در این راستا، ابتدا باید گوشی را از آب جدا کرده و به مکان خشک و خنکی منتقل کرده و از روش هایی مانند استفاده از حباب زدایی یا برای گرفتن رطوبت استفاده کرده و در نهایت از دستگاه را با دقت و با استفاده از روش های ایمن مانند خشک کردن با هوا یا جاذب رطوبت استفاده کنیم. این تمامی اقداماتی است که باید در نظر گرفته شوند تا گوشی را از آسیب های ناشی از خیس شدن محافظت کرده و احتمال خرابی آن را کاهش دهیم.

پیشنهاد ویژه : یادگیری تعمیرات اصولی با دریافت مدرک بین المللی و تضمین کیفیت با شرکت در دوره آموزش تعمیرات موبایل و تبلت لیمو مجتمع پل

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی