×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

چگونگی تشخیص اطلاعات سخت افزار کامپیوتر

چگونگی تشخیص اطلاعات سخت افزار کامپیوتر

دانستن تمام اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه شخصی شما در مواقعی ضروری است. اگر اخیراً یک رایانه شخصی جدید تهیه کرده اید یا به رایانه ناآشنا دسترسی پیدا کرده اید، می خواهید جزئیات آن را بدانید. اینجاست که انتخاب بهترین نرم افزار اطلاعات سیستم به کار می آید.

دانستن مشخصات سیستم کامپیوتر فعلی شما هنگام خرید یک کامپیوتر جدید، ارتقاء سخت افزار یا نرم افزار فعلی و مقایسه عملکرد دو کامپیوتر مختلف ضروری است. با این حال، قبل از اینکه نگاهی به لیست بهترین نرم افزارهای اطلاعات سیستم بیندازیم، اجازه دهید بفهمیم که در واقع چه کاری انجام می دهد.

معرفی نرم افزار اطلاعات سیستم ؟

نرم افزار اطلاعات سیستم یا نرم افزار اطلاعات رایانه شخصی ابزاری است که مشخصات دقیق رایانه شما را به شما می گوید. یک ابزار خوب اطلاعات سیستم همه چیز را به شما می گوید، از میزان استفاده از رم و استفاده از پردازنده گرفته تا نوع حافظه گرافیکی شما و غیره. علاوه بر این، از چنین ابزارهایی می توان برای اندازه گیری توان CPU در حین اجرای یک برنامه خاص، مقایسه حجم کاری دو برنامه مختلف و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده کرد.

نکته حرفه ای: چندین ابزار که می خواهم به آنها اشاره کنم نیز به شکل فایل های ZIP کوچک هستند. می توانید این فایل های فشرده را در فضای ابری یا گوشی هوشمند خود ذخیره کنید و در حین حرکت آنها را با خود ببرید. اگر زمانی نیاز به بررسی مشخصات هر رایانه ای داشتید، به سادگی فایل را دانلود کرده و آن را بر روی رایانه شخصی اجرا کنید.

برنامه Speccy اطلاعات سخت افزاری

معرفی نرم افزار Speccy

نکات مفتی

نکات مثبت

نظارت بر عملکرد زمان واقعی CPU و GPU دشوار است زیرا هر یک از آنها در یک برگه متفاوت هستند

Speccy دارای یک طرح تمیز است و تمام اطلاعات را در قالبی قابل درک ارائه می دهد

گزارش ها برای خواندن خیلی بزرگ هستند، هیچ گزینه ای برای دریافت گزارش در مورد یک جزء وجود ندارد

Speccy اطلاعات عمیقی مانند دمای هسته CPU، سرعت ساعت و موارد دیگر را نشان می دهد

 

این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که یک عکس فوری از مشخصات بی درنگ مانند استفاده از CPU و غیره بگیرید

Speccy یک ابزار اطلاعاتی سیستم محبوب است که احتمالاً یکی از بهترین های موجود است. پنجره Speccy از دو بخش تشکیل شده است. دارای طرح بندی تمیز و اطلاعات نمایش تمام اجزای سیستم از جمله مادربرد، CPU، RAM، گرافیک، فضای ذخیره سازی و غیره در ستون سمت راست و اطلاعات دقیق آنها در سمت چپ.

Speccy اطلاعات بی‌درنگ CPU و GPU مانند دمای هسته CPU، حافظه موجود و غیره را با انیمیشن‌های زیبا به نمایش می‌گذارد.

شما نمی توانید همه اطلاعات بلادرنگ را به یکباره بخوانید، که به نوعی ناامید کننده است. همچنین، گزارش‌های تولید شده برای یافتن اطلاعات لازم بسیار بزرگ هستند.

برنامه Everest Home Edition

معرفی نرم افزار Everest Home Edition

نکات منفی

نکات مثبت

اطلاعات مربوط به GPU و درایورها در دسترس نیست

Everest Home Edition رابطی شبیه به سیستم عامل قدیمی ویندوز دارد

مشخصات روی مادربرد نیز در دسترس نیست

منو برای پیمایش ساده است

 

اطلاعات دقیق در مورد تجهیزات جانبی متصل

نسخه Home Everest همچنین در بسته بندی Zip ارائه می شود، بنابراین می توانید این ابزار مفید را در فضای ابری ذخیره کرده و با خود ببرید. ابزار اطلاعات سیستم دارای طراحی آیکون و منوی قابل درک است. برخی از منوهای فرعی مانند OpenGL و تجهیزات جانبی کاملاً دقیق هستند در حالی که تشخیص اینکه از کدام GPU استفاده می کنید دشوار است.

اگر چندین تب را همزمان باز کنید، رابط کاربری کمی به هم می‌ریزد. به طور کلی Everest Home Edition یک نرم افزار اطلاعات رایانه شخصی خوب است. اگرچه وب سایت این محصول بیان می کند که نسخه Home Everest برای سیستم عامل های مدرن مناسب نیست، اما روی رایانه شخصی ویندوز 10/11 به خوبی کار می کند.

اطلاعات سخت افزار با Wise System Monitor

معرفی نرم افزار Wise System Monitor

نکات منفی

نکات مثبت

اطلاعات سیستم در برگه سخت افزار جزئیات کمتری دارد

Wise System Monitor اطلاعات سخت افزاری و کاربردی را در زمان واقعی به شما نشان می دهد

مشخصات یک CPU، از جمله حافظه موجود آن، در دسترس نیست

تمام فرایندهایی که در پس زمینه سیستم شما در حال اجرا هستند را به شما نشان می دهد

 

رابط کاربری بسیار تمیز و قابل درک است

Wise System Monitor یک نرم افزار اطلاعات رایانه شخصی است که به راحتی می تواند برنامه های پس زمینه را پیگیری کند. این ابزار اطلاعات سیستم را به سه قسمت یعنی مانیتور فرآیند، مانیتور سخت افزار و سیستم عامل تقسیم می کند.

در تب «نظارت فرآیند»، می‌توانید تمام کارهایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند را پیگیری کنید. در تب "Hardware Monitor"، می توانید بیشتر مشخصات سیستم خود را بررسی کنید. من گفتم "بیشتر" و نه همه زیرا برخی از اطلاعات مربوط به GPU توسط این نرم افزار نمایش داده نمی شود.

Wise System Monitor با ویندوزهای 7، 8 و 10 سازگار است.

معرفی HWiNFO

معرفی نرم افزار HWiNFO

نکات منفی

نکات مثبت

اطلاعات ممکن است برای برخی از کاربران به هم ریخته باشد.

HWiNFO جزئیات عمیقی از GPU و CPU ارائه می دهد.

HWiNFO جزئیات کافی در مورد سیستم عامل، از جمله ساخت و نسخه آن ارائه نمی دهد.

مشخصات دقیق رم، مادربرد، درایورها و غیره را ارائه می دهد.

 

اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، جزئیات باتری از جمله میزان شارژ، میزان استفاده و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد.

HWiNFO یک ابزار فوق العاده برای یافتن اطلاعات کامل سیستم است. به دو صورت قابل حمل و نصبی عرضه می شود. هر دو به طور مشابه کار می کنند. این ابزار اطلاعات زیادی را در زمان واقعی در مورد پردازنده و کارت گرافیک نشان می دهد. تمام مشخصات CPU، GPU، حافظه، مادربرد و غیره شما را نشان می دهد. HWiNFO همچنین می‌تواند سرعت کلاک CPU را تحت بارهای مختلف ردیابی کند و آن را به ابزاری همه کاره برای بررسی اطلاعات سیستم تبدیل می‌کند.

آموزش CPU-Z و GPU-Z

معرفی نرم افزار های CPU-Z و GPU-Z

نکات منفی

نکات مثبت

نمی توان از آن برای یافتن بقیه مشخصات سیستم استفاده کرد

CPU z یک برنامه سبک و ساده برای دریافت اطلاعات CPU است

 

درک طرح بندی مشخصات آسان است

 

ابزار بنچمارک داخلی برای مقایسه آسان CPU

CPU z یک نرم افزار اطلاعات رایانه شخصی است که دارای ابزار داخلی برای محک زدن CPU است. برخلاف سایر ابزارهای اطلاعاتی، CPU z فقط مشخصات CPU را ارائه می دهد و نه سایر اجزای سخت افزاری و نرم افزاری. از نظر مشخصات CPU، سرعت ساعت بلادرنگ، حافظه کش، گرافیک یکپارچه پردازنده به همراه بسیاری از اطلاعات دیگر را نشان می دهد.

CPU z همچنین دارای یک ابزار بنچمارک داخلی است که می تواند برای تست تراشه CPU شما در برابر چندین پردازنده محبوب مانند AMD Ryzen 3700x و Intel Core-i7 7900X استفاده شود تا ببینید چقدر قدرتمند است.

نکات منفی

نکات مثبت

GPU z به شما بقیه مشخصات سیستم را نمی گوید

GPU z تمام اطلاعات مربوط به پردازنده گرافیکی را ارائه می دهد

هیچ ابزار سنجش داخلی مانند آنچه در CPU z است وجود دارد

سبک است و استفاده از آن آسان است

GPU z یکی دیگر از ابزارهای رایگان اطلاعات سیستم است که تمام جزئیات مربوط به کارت گرافیک شما را ارائه می دهد. نام GPU، نوع حافظه، سرعت ساعت و VRAM تراشه گرافیکی شما را به شما می گوید.

GPU z هیچ افزار بنچمارک داخلی مانند CPU z ندارد، اما هنوز جزئیات زیادی در مورد پردازنده گرافیکی شما ارائه می دهد. هر دوی این نرم افزارهای اطلاعات سیستم از ویندوز 7، 8 و 10 مایکروسافت پشتیبانی می کنند.

یادگیری و شروع مهارت با بسته های آموزش تعمیرات ویژه بازار کار مجتمع آموزشی پل ! 

از کدام نرم افزار اطلاعاتی در سال 2022 استفاده کنیم؟

در میان همه نرم افزارهای اطلاعات سیستم ذکر شده در بالا، نرم افزارهای مورد علاقه شخصی من Speccy و CPU-Z به دلیل عملکرد سریع، نمایش اطلاعات دقیق و نمادهای تعاملی آنها هستند. سایر نرم افزارهای واقعا عالی در این لیست شامل Wise System Monitor، Everest Home و HWiNFO هستند.

با این وجود، با هیچ یک از نرم افزارهای اطلاعات سیستم در این لیست نمی توانید اشتباه کنید. اگر هنگام استفاده از هر یک از این ابزارهای اطلاعات رایانه شخصی مشکل دارید، حتما سوالاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی