×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

علل اشکالات تصویر در دوربین های مداربسته

علل اشکالات تصویر در دوربین های مداربسته

برای داشتن نظارت و امنیت در اماکن مختلف لازم است که دوربین های مداربسته دارای تصویری بدون هرگونه اختلال و نویز باشند. در مواردی مشاهده می شود که تصویر یک یا چند کانال از دوربین های مداربسته دارای اشکالاتی هستند. در این مقاله با دلایل بروز این اشکالات در تصویر دوربین ها آشنا می شویم.

 ایجاد نویز در تصویر دوربین های مداربسته

یکی از مشکلاتی که معمولا در اثر کابل کشی های غیراستاندارد رخ می دهد ایجاد نویز در تصویر دوربین های مداربسته است. بنابراین برای جلوگیری از بروز این اشکالات در تصویر دوربین ها، لازم است با مواردی که برای کابل کشی استاندارد دوربین های مداربسته لازم است آشنا شویم.

 ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته به علت کابل کشی نامناسب

یکی از مهمترین موارد در کابل کشی دوربین ها، استفاده از کابل تصویر با کیفیت است که لازم است این کابل از جنس مس و دارای شیلد با تعداد رشته های کافی باشد. شیلد در کابل های تصویر باعث جلوگیری از اثر میدان های مغناطیسی بر تصویر دوربین های مداربسته خواهد شد. نکته دیگر، انتخاب مسیر مناسب برای عبور دادن کابل دوربین های مداربسته است که لازم است کابل های تصویر، از مسیرهایی عبور داده شوند که در مجاورت کابل های برق قرار نگیرند، زیرا میدان مغناطیس کابل های حامل جریان برق باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین های مداربسته خواهد شد.

 بهتر است در صورتیکه به ناچار اجبار برای قرار دادن کابل های تصویر در کنار کابل های برق باشد، از دو لوله جداگانه برای عبور کابل ها استفاده شود و در صورت امکان فاصله ای در حدود 13 تا 15 سانت بین دو کابل برق و تصویر در نظر گرفته شود. در فضاهای داخلی در صورت داکت کشی، کابل تصویر و برق از دو داکت مجزا عبور داده شوند و در فضاهای بیرونی کابل ها از داخل لوله های فلکسیبل عبور داده شوند تا در صورت وجود امواج الکترومغناطیسی در اطراف کابل، محافظت صورت گیرد.

این مورد زمانی که لازم است کابل ها را از روی سقف های کاذب عبور دهیم قابل توجه است تا کابل های تصویر تا جای ممکن در کنار کابل های برق روشنایی های سقف کاذب عبور داده نشوند تا از ایجاد نویز های احتمالی جلوگیری شود. تا جای ممکن لازم است از کابل کشی تصویر دوربین ها در نزدیکی میدان های مغناطیسی قوی مانند کابل های برق فشار قوی جلوگیری نمود. یکی دیگر از دلایل ایجاد نویز در تصویر دوربین ها اضافه گذاشتن کابل تصویر توسط نصاب و حلقه کردن اضافی کابل ها داخل رک است که باعث ایجاد میدان مغناطیسی و ایجاد نویز در تصویر دوربین مربوطه خواهد شد.

 ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته به علت منبع تغذیه یا آداپتور بی کیفیت

عامل دیگر ایجاد نویز، استفاده از منبع تغذیه مرکزی یا آداپتورهای بی کیفیت است که حتی در شرایطی علاوه بر ایجاد نویز می توانند به مرور باعث آسیب رساندن به دوربین ها شوند. به طور کلی بهتر است برای هر دوربین تغذیه جداگانه ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که نصاب مجبور به استفاده منبع تغذیه مرکزی باشد از نوع با کیفیت و استاندارد منبع با جریان کافی و متناسب با تعداد و فاصله دوربین ها استفاده شود.

هر چه منبع تغذیه به دوربین نزدیک تر باشد احتمال افت ولتاژ و اثرات آن بر تصویر دوربین ها کمتر خواهد بود و چنانچه محل قرار گرفتن دوربین با آداپتور فاصله داشته باشد لازم است از کابل برق با ضخامت مناسب که معمولا 0.75mm 2 برای ولتاژ دوربین ها که 12 ولت می باشد استفاده شود. چنانچه دوربین های مداربسته تحت شبکه در پروژه استفاده می شود لازم است حتما به استانداردهایی که برای کابل کشی این نوع دوربین ها برای مسافت های طولانی تر وجود دارد توجه شود.

 ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته به علت عوامل محیطی

در شرایطی نیز عوامل محیطی می توانند باعث بروز اشکالاتی در تصویر دوربین ها شوند. به عنوان مثال ممکن است در مکان نصب دوربین ها اشیاء صیقلی و یا لوازمی وجود داشته باشند که باعث انعکاس نور و ایجاد هاله و اختلالاتی در تصویر دوربین های مداربسته شوند. استفاده از کانکتورهای بی کیفیت و اتصال غیر استاندارد هم می تواند باعث قطع و وصل شدن تصویر دوربین ها شود. همچنین برای جلوگیری از سولفاته شدن اتصالات، لازم است اتصالات برق و تصویر خصوصا در فضاهای بیرونی، کاملا آب بندی شوند. قرار دادن این اتصالات داخل کمباکس می تواند مفید باشد. بهتر است برای جلوگیری از اشکالات احتمالی تا جای ممکن از نصب مستقیم دوربین بر روی سطوح فلزی اجتناب نمود.

یادگیری و شروع مهارت با بسته های آموزش تعمیرات ویژه بازار کار مجتمع آموزشی پل ! 

نصب دوربین روی کمباکس که از جنس عایق است سطح پیشنهادی مطمئنی محسوب می شود. در تعدادی از دوربین های نسل جدید قابلیتی تحت عنوان Anti Flicker در نظر گرفته شده که می توان با فعال کردن این قابلیت اشکال پرش در تصویر دوربین را برطرف نمود. از عوامل ایجاد این پرش ها در تصویر دوربین ها، روشنایی نامناسب محیط، استفاده از تجهیزات نامناسب و غیر استاندارد و نوسانات برقی می باشد که با رعایت موارد یاد شده می توان از بروز این اشکال در تصویر دوربین های مداربسته جلوگیری نمود.

کم یا زیاد بودن نور محیط

در مواردی نیز عوامل نوری محیطی می توانند باعث بروز اختلالاتی در تصویر دوربین ها شوند. مثلا در مواقعی که دوربین در مکانی نصب شده باشد که دوگانگی نور در محیط وجود داشته باشد، سنسور دوربین اشیائی را که در قسمت کم لوکس تر قرار گرفته اند تاریک نشان می دهد. در چنین شرایطی استفاده از قابلیت WDR می تواند باعث از بین رفتن دوگانگی نور شده و اشکال تاریک بودن بخش هایی از تصویر را از بین ببرد.

گاهی تاریک بودن بخش هایی از تصویر به علت نور نامناسب پس زمینه تصویر است که در چنین شرایطی فعال کردن قابلیت BLC در دوربین می تواند منجر به دریافت تصویری بدون اختلال نوری در مانیتور شود. عوامل جوی مانند مه نیز در دوربین های فضای بیرونی می توانند باعث بروز اشکال در تصویر دوربین های مداربسته شوند. در این حالت دید دوربین مختل شده و تصویر مناسبی که امکان تشخیص رویدادها در آن وجود داشته باشد وجود نخواهد داشت.در چنین شرایطی استفاده از قابلیت Defog می تواند اختلال دید ناشی از مه را در دوربین های فضای بیرون رفع نموده و تصویر با دید مناسبی را در اختیار قرار دهد.

جمع بندی نهایی

در مواردی نیز اشکال تصویر دوربین به علت وجود منابع نوری مزاحمی است که به صورت مستقیم با لنز دوربین برخورد نموده و باعث کور شدن دید دوربین می شوند. در مکانهایی که رفت و آمد ماشین ها در شب زیاد است مانند پارکینگ های عمومی و پمپ بنزین ها امکان بروز این اشکال در تصویر دوربین ها به علت برخورد نور بالای ماشین ها به لنز دوربین احتمال بیشتری دارد. با استفاده از قابلیت HLC می توان این اشکال را در تصویر دوربین ها از بین برد.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی