×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

همه چیز در مورد باتری CMOS لپ تاپ و کامپیوتر

همه چیز در مورد باتری CMOS لپ تاپ و کامپیوتر

در این مقاله قصد داریم تا درباره باتری مین برد یا باتری CMOS صحبت کنیم و با همدیگر بررسی کنیم که این باتری چه وظیفه ای دارد و چه نقشی در عملکرد لپ تاپ میتواند داشته باشه. اصلی‌ترین موضوع هم این است که در زمان خراب شدن آیا قابل تعمیر است و یا باید آن را تعویض کرد پس با ما همراه باشید تا یک مقاله کامل درباره این موضوع را با همدیگر داشته باشیم و تمامی موارد را بررسی کنیم.

اولین مورد برای شروع این مقاله این است که باید بدانید تمام کامپیوترها از جمله لپ تاپ ها و pc ها همگی از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی ساخته شده اند و هر کدام از آنها وظایف بسیار مختلفی میتواند داشته باشد این وظایف از رم ها و رام ها گرفته تا سی پی یو دستگاه که توسط یک آیسی ها هماهنگی و مدیریت می شوند و در این بین یکی از قطعات مهم در مین برد ها باتری مین برد یا همان باتری CMOS است.

باتری CMOS چیست؟

CMOS مخفف شده عبارت Complementary Metal Oxide Semiconductor است یعنی مکمل اکسید فلز نیمه رسانا که کار بسیار مهمی در نحوه عملکرد مین برد دارد.

این باتری در حقیقت عملکرد مهمی دارد که باعث ثابت بودن و به هم ریختن تاریخ و ساعت و نوع عملکرد بسیاری قطعات میشود یعنی ولتاژی را  درون خود ذخیره میکند تا حتی در زمان خاموشی کامپیوتر و لپ تاپ هم به هم ریختگی اطلاعات در زمان راه اندازی سیستم به وجود نیاید و این مهمترین اتفاقی است که برای یک سیستم و مخصوصاً دستگاه هوشمند رقم میخورد.  به این فکر کنید که هر زمان شما سیستم خود را خاموش کنید تمام وقایع و اتفاقاتی که در داخل سیستم قبل از خاموشی صورت گرفته به حالت اولیه خود برگردد! این می‌تواند بسیار شکل ساز باشد.

چگونه باتری CMOS را بر روی برد تشخیص دهیم؟

عموما این باتری ها به شکل سکه ای هستند و یک قابلیت خاص دارند و آن هم ای است که فقط دشارژ می شوند یعنی اینکه قابلیت شارژ و دشارژ ندارد و بسته میزان عمری که برای آنها قرار گرفته ولتاژ می‌دهند و و پس از تمام شدن میزان ولتاژ موجود در آن ها به خاموشی می روند.

در زمان خرابی هم باید آنها را تعویض کرد البته باید بدانید که خرابی های آن ها علائمی دارد که بر اساس همان علایم می توان خرابی آن ها را تشخیص داد. چیزی که در این باتری ها رایج است این است که میزان عمر ثابتی بین ۳ تا ۵ سال دارند و در بعضی موارد حتی اگر سیستم شما به درستی عمل کند و کمتر از این باتری ولتاژ مصرف کند ,به ده سال هم ختم می شود.

حال سوال اینجاست که آیا لپ تاپ ها و کامپیوتر ها بدون این باطری توان کار و راه اندازی دارند یا نه؟  جواب این سوال بله است!

بیایید خیالمان را از این بحث راحت کنیم که به هیچ وجه خرابی این باتری عامل کار نکردن کامل دستگاه نیست اما در میزان سلامت کارکرد تاثیر بسیار زیادی دارد یعنی اکثر سیستم هایی که باتری CMOS آنها آسیب دیده است یا کار نمی کند مشکلاتی از قبیل به هم ریختگی زمان و تاریخ به وفور دیده می شود و این یکی از موارد مهمی است که به عنوان یک کاربر با آن مواجه می شوید پس از نظر خاموشی یا روشن نشدن لپ تاپ و یا حتی حذف اطلاعات جای نگرانی نیست.

علائم خرابی های باتری CMOS

 اما برای اینکه دقیق تر علایم خرابی های رایج در  این باتری ها را بررسی کنیم باید به چند مورد اشاره کنیم: 

اگر لپ تاپ شما در زمان راه اندازی به سختی و با سرعت کمی روشن می شود و یا حتی بعضی وقت ها نیاز به چند بار خاموش و روشن کردن سیستم دارید این یکی از علایم خرابی های این باتری است یا مثلاً در زمان کار با سیستم صدای بوق ممتد از سیستم شنیده می‌شود و این حتی ممکن است در زمان روشن کردن سیستم باشد.

دیگر علایمی که می توان از یک سیستم دید این است که دستگاه به اینترنت وصل نمی شود و یا درایور های سخت افزاری آن غیرفعال یا ناپدید شده اند و حتی تاریخ و زمان ریست شده و به هم ریخته است در بعضی موارد خاص هم دیده شده که سخت افزارهای دستگاه های جانبی به درستی پاسخ نمی دهند و این ممکن است حتی از کیبورد یا بقیه بخش های سیستم شما باشد

به دنبال دستیابی به یک شغل موفق در صنعت تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر هستید؟ با خرید دوره آموزشی تعمیرات لپتاپ و کامپیوتر لیمو، این رویا را به حقیقت تبدیل کنید.

بهترین زمان برای تعویض باتری CMOS

همانطور که در این توضیحات گفت این بهترین زمان تعویض یعنی همان زمانی که این باتری آسیب دیده و یا عمر خود را از دست داده و طبیعتاً در عملکرد سیستم ما تاثیر منفی گذاشته اما باید دانست که از نظر عمر هم می توان باتری را زیر نظر گرفت و بعد از حدودا ۵ تا ۶ سال اقدام به تعویض این باطری کرد البته در زمان هایی که سیستم شما با خطا هایی مواجه می شود دیگر مجبور به تعویض این باتری هستید این خطاها ممکن است ارور هایی مربوط به عدم راه اندازی باتری سیموس و یا حتی تشخیص ندادن این باتری باشد که با عناوینی مانند CMOS Battery Failure و CMOS Checksum Error دیده می شود

نکاتی در زمان تهیه باتری CMOS

در زمان تهیه باتری سیموس شما می توانید از فروشگاه های اینترنتی یا حتی حضوری اقدام کنید و عموماً این باتری با یک مشخصه در اکثر سیستم ها استفاده می شود و آن هم کد باتری CR2032  است که در اکثر مدل ها مشترک است و شما با داشتن این کد می توانید باتری را تهیه کنید البته تمام باتری ها بر روی خود مشخصه هایی دارند که جهت پیدا کردن باتری مناسب می توان از آن استفاده کرد

نکات گفته شده در زیر به همراه مراحل کار را حتما با دقت بخوانید

استفاده از فضای کار مناسب

اولین قدم باید  فضای مناسبی را جهت تعمیرات در نظر بگیرید تا در زمان تعمیر قطعات آسیب نبیند پیشنهاد می شود که از یک پد سیلسکونی  تعمیراتی برای این کار کمک بگیرید تا تمام تجهیزات مورد نظر را بتوانید بر روی آن قرار دهید و در کنار آن این پد ها حتی فضایی برای قرار دادن پیچ ها به شما می دهند که این خودش نکته بسیار مهمی است تا هر کدام از پیچ هایی که از روی فریم باز کردید را در جای مناسب ببندید

استفاده از ابزار تعمیراتی

به عنوان یک تعمیرکار حتماً تجهیزات مناسب برای این کار را دارید اما اگر فردی بی  تجربه هستید حتماً باید تجهیزات مناسب باز و بست را با خود داشته باشید که شامل پیچ گوشتی ها و پنس و قاب باز کن است و صد البته باتری جدید!

حتما به این نکته دقت کنید که در صورت نداشتن تجهیزات مناسب ممکن است به راحتی به قطعات و یا حتی فریم آسیب وارد کنید و ممکن است پیچ ها بعد از باز شدن دیگر قابل استفاده نباشند و تنها دلیل آن هم استفاده از پیچ گوشتی نامناسب است

مراحل کار جهت تعویض باتری CMOS

تعویض این باتری در سیستم ها کار پیچیده و سختی نیست و مهم‌ترین بخش این تعویض این است که شما قطعه مناسب را تهیه کرده و بعد از آن دانش کافی از مراحل کار باز و بست لپ تاپ خود را داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که در این موضوع حتماً از ویدیو های آموزشی جهت باز و بست سیستم اقدام کنید و یا حتی از افراد باتجربه تر و حتی تعمیرکار برای این کار کمک بخواهید تا در باز کردن لپ تاپ به شما کمک کنند.

دقت داشته باشید که اگر در زمان باز کردن لپ تاپ بی‌دقتی کنید خیلی راحت ممکن است خیلی از فلت ها و سیم ها و حتی قطعاتی که بر روی برد وجود دارند دچار آسیب شوند و این آسیب از یک موضوع ساده باز و بست به خاموشی کامپیوترتان خاتمه پیدا کند.شما باید اول از همه دستگاه خود را خاموش کنید تا هیچ ولتاژ در مدار وجود نداشته باشد و پس از آن حتماً باتری را از داخل لپ تاپ خارج کنیم تا در این صورت ولتاژ های مصرفی به قطعات غیر فعال شوند.

به سراغ باز کردن دستگاه بروید و همه پیچ های فریم را به صورت کامل باز کنید و بعد از باز کردن تمام پیچ ها آزاد می شود البته دقت کنید که در بعضی از لپ تاپ ها و سیستم ها ممکن است مراحل باز کردن فن ها با هم متفاوت باشد و حتماً به ترتیب آنها دقت کنید بعد از اینکه فریم را باز کردید و به مین برد رسیدید باید بروید به سراغ آزاد کردن مین برد.

دقت کنید که مین برد و قطعات قرار گرفته بر روی آنها هیچ آسیبی نبینند. سراغ باطری CMOS بروید که با توجه به توضیحاتی که دادیم یک باتری سکه ای است البته در صورت پیدا نکردن این باتری با یک جستجو در اینترنت می توانید محل قرارگیری آن را بر اساس مدل لپ تاپ تان پیدا کنید.

حال باید به سراغ تعویض آن برویم بعضی از این باتری ها بر روی خود پوشش هایی دارند که از رسانا بودن پایه ها جلوگیری می کند و البته در زمان تعویض هم شما باید به قطبیت این باتری بسیار دقت کنید تا به اشتباه اتصال کوتاه اتفاق نیفتد.

زمانی هم که باتری را تعویض کردید و تمام قطعات را به شکل اولیه متصل کردید آخرین مرحله اتصال باتری دستگاه هست که بعد از آن احتمالا شاهد برگشتن تمام تنظیمات و ساعت و بقیه بخش ها به حالت اولیه آن است که در صورت اتفاق نیفتادن آن باید خودتان تمام این تنظیمات را مجدداً اعمال کنید و در این صورت هیچ مشکلی برای سیستم شما به وجود نمی آید.

در این جام تمام مراحل تعویض باتری سیموس و نکات مربوط به این باتری را با همدیگر بررسی کردیم و در صورت خراب بودن یا کار نکردن آن علائم احتمالی که شاهد آن هستید را مورد بررسی قرار دادیم حال اگر سوالی درباره این موضوع داشتید آن را برای ما در زیر این مقاله بنویسید تا در اسرع وقت به بررسی آن سوالات بپردازیم.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی