×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

آموزش عیب یابی سریع لپ تاپ

آموزش عیب یابی سریع لپ تاپ

در این مقاله که از سری آموزش تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر است میخواهیم عیب یابی انواع لپ تاپ و کامپیوتر را به صورت ساده و سریع آموزش دهیم.

آموزش تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر

 

مشکلات مربوط به لپ تاپ ها به 3 دسته بزرگ تقسیم می شوند

  1. لپ تاپ هایی که روشن میشوند و به ظاهر مشکلی ندارند ولی مشکلات آنها کار نکردن بلوتوث یا وای فای و یا کار نکردن اپلیکیشن یا یک خدمات خاص است.
  2. لپ تاپ هایی که اشکال تصویر دارند و درصد بسیار زیادی از مشکلات لپ تاپ ها شامل همین مورد می شود . در این موارد لپ تاپ تصویر ندارد و ما باید تست هایی انجام دهیم تا متوجه شویم اشکال از ال سی دی (LCD)، فلت یا مین برد است.
  3. این مورد شامل لپ تاپ هایی می شود که عموما به دلیل ضربه خوردن، افتادن در آب و یا وجود رطوبت به مرور زمان ایراداتی در آنها بوجود می آید که این اشکلات می تواند در باتری، رم، هارد، دی وی دی پلیر (DVD Player) و بقیه اجزای سخت افزاری یا حتی نرم افزاری باشد.

بخش اول عیب یابی ساده و سریع لپ تاپ و کامپیوتر

همانطور که گفته شد در این بخش لپ تاپ ها روشن میشوند ولی لپ تاپ دچار مشکلاتی در بلوتوث، وای فای(WI-FI) ، خدمات یا برنامه ها است .

مثلا لپ تاپ تا دیروز به وای فای بدون مشکل متصل میشد ولی امروز متصل نمیشه!

چرا وای فای به لپ تاپ وصل نمی شود؟

طبیعتا اولین بررسی مربوط به مودم است.

دومین بررسی مربوط به لپ تاپ است و باید ببینیم کهآیا وای فای(wifi) سیستم اصلا روشن میشود؟ 

در این صورت برای بررسی این مشکل ابتدا از گوشه سمت چپ taskbar ویندوز و یا به طور کلی در setting وای فای را خاموش روشن میکنیم یا می توناید با استفاده از یکی کلید های ترکیبی Fn + F1-F12 که مربوط به روشن سیستم وای فای است این کار را انجام دهید .

و بعد می توانید که پنجره ای که با نام propertise یا setting یا troubleshooting را باز کنیم و از طریق آن ها شروع به عیب یابی لپ تاپ کنید.

troubleshooting : رفع اشکال از طریق سیستم می باشد 

propertise : پنجره ای برای نشان دادن تنظیمات سیستم 

setting : پنجره ای برای نشان دادن بخشی دیگر از تنظیمات سیستم

البته حتما از قبل رمز وای فای خود را چک کنید .

و اگر لپ تاپ به صورت شبکه به سیستم هایی وصل است، می تواند همین ارتباطات شبکه به دلایل خاصی که خیلی ممکن است مهم نباشد این ارتباط و اتصال به وای فای را دچار مشکل کند.

در آخرین مرحله به بررسی و عیب یابی درایور وای فای می پردازیم.

آیا درایوری که روی سیستم نصب هست به دلیل بروز رسانی قبلی یا ورود به اینترنت و به روز رسانی اتوماتیک درایور یا بروز رسانی نرم افزار ها ممکن است این مشکل را ایجاد کنند.

اگر بعد از حذف و نصب درایور وای فای هم همچنان مشکل پابرجا بود، اقدام به تعویض سیستم عامل میکنیم .

اشکال در سیستم عامل مشکلی هست که ما در ایران عموما به خاطر وجود سیستم عامل های کرک شده و غیر اورجینال با آن دست و پنجه نرم می کنیم .

توضیحات فوق برگرفته شده از ویدیو زیر است که توسط مدرس مجرب مجتمع آموزشی پل آموزش داده شده است.

 

بخش دوم عیب یابی ساده و سریع لپ تاپ و کامپیوتر

در این بخش به آموزش بررسی و رفع مشکلات لپ تاپ هایی می پردازیم که تصویری نمایش نمی دهند، تصویر نداشتن در لپ تاپ دلایل بسیار متفاوتی دارد.

اگر بخواهیم یک لپ تاپ هنگام به وجود آمدن این مشکل عیب یابی کنیم.

یک راهکار این است که لپ تاپ را به یک مانیتور دوم متصل کنیم.

خروجی لپ تاپ ها دارای سوکت های VGA ویا HDMI هستند . این خروجی ها با کابل های مخصوص خودشان می توانند لپ تاپ را به یک مانیتور(نمایشگر) دیگرر هم متصل نمایند که مانیتور دوم میتواند مانیتور های صفحه صاف یا  CRT و یا تلویزیون هایی که درگاه HDMI دارند هم باشند .

اگر سیستم را روشن کنیم و تصویری داشت ولی LED هارد شروع به چشم زدن کرد و با توجه به تجربه خود میتوانیم تشخیص دهیم که سیستم در حال کارکردن است، تصمیم میگیریم سیستم را با کابل VGA یا HDMI به یک مانیتور دیگر متصل کنیم .

با کلید های ترکیبی Fn + F7 یا Fn + F4 یا Fn + F8 میتوانید تصویر سیستم خود را به مانیتور دیگر انتقال دهید.

حال مانیتور دوم، دو وضعیت میتواند داشته باشد:

الف) تصویر ندارد

ب) تصویر دارد

در حالت اول اگر لپ تاپ را به مانیتور دوم متصل کردیم و باز هم تصویر نداشت به احتمال زیاد مین برد (Main Board) لپ تاپ مشکل دارد.

در حالت دوم اگر لپ تاپ را به مانیتور دوم متصل کردیم و در مانیتور دوم تصویر وجود داشت پس میتوان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد مین برد لپ تاپ سالم است و اشکال لپ تاپ میتواند از فلت یا LCD آن باشد.

توضیحات فوق برگرفته شده از ویدیو زیر است که توسط مدرس مجرب مجتمع آموزشی پل آموزش داده شده است.

 

بخش سوم عیب یابی ساده و سریع لپ تاپ و کامپیوتر

در این بخش به آموزش عیب یابی لپ تاپ هایی میپردازیم که بعد از اتصال به نمایشگر دوم همچنان تصویر ندارند.

مرحله 1 : بررسی شارژر لپ تاپ

ولتاژ خروجی شارژر لپ تاپ را بررسی میکنیم که آیا ولتاژ درست و مناسب است یا خیر.

برای بررسی ولتاژ شارژر کافیست لپ تاپ را به برق متصل کنید و بعد با یک مولتی متر که روی رنج DC و روی عدد 20 ولت تنطیم شده خروجی شارژر را با توجه به مشخصاتی که روی شارژر (آداپتور) آن نوشته شده است، اندازه گیری کنیم .

مرحله 2 : بررسی باتری لپ تاپ

میتوانیم باتری لپ تاپ جدا را کرده و سپس شارژر را به لپ تاپ متصل میکنیم .

آیا لپ تاپ روشن میشود ؟

الف) لپ تاپ روشن میشود 

ب) لپ تاپ روشن نمیشود

در حالت اول اگر لپ تاپ روشن شود و ولتاژ هم درست باشد پس به احتمال زیاد شارژر ضعیف شده است و به احتمال زیاد در ابتدا یک پیام ظاهر شود که باتری لپ تاپ وات مناسب را ندارد .

باتری بک آپ یکی از قطعاتی است که اگر خراب شود یا مشکل اساسی برایش بوجود بیاید، اجازه روشن شدن لپ تاپ را نمیدهد. برای بررسی باتری بک آپ هم نیاز است ابتدا باتری بک آپ را جدا کنید سپس سیستم را روشن نمایید. اگر سیستم بدون مشکل روشن شد میتوان نتیجه گرفت باتری بک آپ خراب شده است .

سریع ترین روش عیب یابی باتری لپ تاپ این است که ابتدا باتری را جدا نموده و سیستم را به برق متصل کنیم اگر مشکل رفع شد میتوان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد مشکل از باتری است.

بیشتر بخوانید : 6 نشانه برای تعویض باتری لپ تاپ

مرحله 3 : عیب یابی رم لپ تاپ

ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده و اگر سیستم دارای دو رم است، یکی از رم ها را به سیستم متصل کرده و سیستم را روشن کرده و اگر لپ تاپ با یکی از رم ها روشن شد و کار کرد پس این رم و سوکت رم سالم است و دقیقا همین رم را روی سوکت بعدی قرار میدهیم تا ازسالم بودن سوکت دوم هم بررسی کنیم ، اگر با جایگذاری رم در سوکت دوم کامپیوتر روشن نشد پس میتوان نتیجه گرفت ایراد این سوکت است.

حال دوباره لپ تاپ را خاموش میکنیم و رم دوم را روی سوکت اول تست می کنیم و بعد از آن روی سوکت دوم تست میکنیم اگر رم اول در هر دو سوکت بدون مشکل تست شد و تصویر لپ تاپ موجود بود ولی در رم دوم به این صورت نبود پس اینبار ایراد از رم است و نه سوکت رم .

مرحله 4 : بررسی وضعیت هارد

بهترین و سریع ترین پاسخ را در این عیب یابی میتوان با جدا کردن هارد گرفت .

به این صورت که لپ تاپ را خاموش کرده سپس هارد را از لپ تاپ جدا میکنیم و لپ تاپ را روشن می کنیم، همانطور که میدانید سیستم عامل روی هارد اجرا می شود و در این صورت نمایشگر پیغام OS Not Found را نمایش میدهد. و با دیدن تصویر می توانیم نتیجه بگیریم هارد لپ تاپ دچار مشکل است .

مشکل میتواند از هارد یا نم افزار های درون هارد ایجاد شده باشد .

مرحله 5: بررسی دیسک درایو (ODD)

در این مرحله درایو نوری (ODD) را از سیستم جدا نموده و سپس سیستم را بررسی نمایید گاهی اوقات دیسک درایو ها به واسطه مشکلی که دارند اجازه روشن شدن سیستم را نمیدهند، پس ODD را جدا میکنیم و لپ تاپ را روشن میکنیم و میبینم که لپ تاپ بدون مشکل روشن میشود پس ایراد از ODD لپ تاپ بوده است.

مرحله 6: کارت های سخت افزاری 

کارت audio ، کارت شبکه ، کارت وای فای ویا کارت usb اگر مشکلی داشته باشند اجازه نمیدهند که سیستم روشن شود، پس ما طبق روال گذشته کامپیتر را خاموش میکنیم و کارت ها را یکی یکی با روشن کردن لپ تاپ تست میکنیم و باعث ایراد لپ تاپ هر کدام از کارت ها بود مشخص میشود . 

اما این عیب یابی به چه صورت در لپ تاپ بررسی میشود؟

در لپ تاپ فقط یک سوکت PCI داریم که به آن mini PCI گفته میشود رو آن هم یک کارت وای فای است اگر کارت وای فای را از سیستم جدا کنید و لپ تاپ را روشن کنید متوجه میشوید که مشکل ایجاد شده از کارت وای فای بوده یا خیر.

مرحله 7: بررسی مین برد Main Board

بعد از بررسی تمام موارد بالا به بررسی مین برد لپ تاپ میرسیم که برای بررسی این مورد و موارد حرفه ای تر نیاز است تا به صورت حرفه ای تعمیرات لپ تاپ را بلد باشید.

توضیحات فوق برگرفته شده از ویدیو زیر است که توسط مدرس مجرب مجتمع آموزشی پل آموزش داده شده است.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش تعمیرات لپ تاپ و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد تعمیرات انواع لپ تاپ ها و کامپیوترها را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین تعمیرات لپ تاپ را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

 

 

منبع

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی