×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
سایر مقالات آموزشی

انواع پورت و کابل USB

انواع پورت و کابل USB

کابل های USB که مخفف ( Universal Serial Bus )  می باشد که یعنی استانداردی برای اتصال انواع دستگاه های امروزی است ولی این نام گمراه کننده است زیرا انواع مختلفی از اتصالات USB و استاندارد های دیگر وجود دارد. این کابل ها همه جا هستند، و هر چیزی را که بخواهیم شارژر کنیم از موبایل و تبلت تا دوربین ها و ... اغلب از این پورت ها برای شارژر کردن بهره میبرند.کابل های USB به اشکال و اندازه های مختلف در بازار وجود دارند که در ادامه انواع کابل های USB را شرح میدهیم.

انواع اتصالات USB

این کابل ها از دو طرف میتوانند جدا شوند و استفاده ها و سرعت های متفاوتی دارند در ادامه متداول ترین آن ها را توضیح میدهیم.

USB-A

USB-A کابل

این نوع اتصال استاندارد است و تقریبا در یک سمت اکثر کابل های USB وجود دارد، این رابط به شکل مستطیل است که فقط برای یک سمت کابل استفاده میشود.

کابل USB وجود ندارد که دو طرف آن USB-A باشد زیرا وضعیت کارآمدی ایجاد نمیکند و اگر شما بخواهید دو کامپیوتر را با کابلی که دو سمت آن USB-A است به یکدیگر متصل کنید، میتوناد باعث شود که سیستم شما آسیب ببیند.

 

USB-B

USB-B کابل

این اتصال قدیمی است که امروزه تقریبا دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد. از یک سطح تقریبا مربع شکل درست شده است که معمولا به پرینتر یا دستگاه های مشابه متصل می شد. بغیر از این مورد استاندارد های جدید زیر تا حدی پیشرو بوده اند.

 

Mini-USB

Mini-USB کابل

همانطور که اسم آن پیداست این اتصال پورت کوچکتری دارد که برای استفاده در تلفن های همراه مناسب است. امروزه تا حد یادی میکرو یو اس بی (Micro-USB)  جایگزین آن شده است ولی هنوز میتوان این نوع اتصال را در برخی از دوربین ها ، دستگاه های پخش موزیک (MP3) و ... پیدا کرد.

 

Micro-USB

Micro-USB کابل

این اتصال نیز با توجه به اسمش کوچک است و در دستگاه ها قابل حمل مخصوصا موبایل های اندرویدی ، پاور بانک ها ، هندزفری بلوتوث ها از درگاه میکرو USB استفاده میکنند. با این حال برخی از موبایل های هوشمند از درگاه جدیدتر یعنی USB-C بهره میبرند.

 

USB-C

کابل USB-C

این استاندارد تا به الان جدید ترین استاندارد USB می باشد و برخلاف کابل های دیگر که در یک طرف از یک نوع USB و در طرف دیگر ، نوع دیگر USB دارند ، این کابل ااز هر دو سمت دارای USB-C است .

بسیاری از گوشی های هوشمند مانند : Samsung galaxy ، google pixel ، xiaomi و ... از این استاندارد در دستگاه های خود استفاده میکنند و جدیدترین لپ تاپ های بازار MSI ،Asus و... نیز مجهر به این استاندارد هستند حتی جدیدترین مک بوک (MacBook)  های اپل نیز مجهز به این استاندارد هستند.

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال میکنید احتمالا در مورد رابط سخت افزاری تاندربولت (Thunderbolt) شنیده اید. این اتصال اجازه میدهد تا داده های زیادی با سرعت بالا  از طریق درگاه USB-C انتقال یابد از کاربرد های آن میتوان انتقال اطلاعات به نمایشگر های با وضوح بالا و کار های دیگر مثل اتصال گرافیک های اکسترنال اشاره کرد.

البته USB-C از تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) پشتیبانی نمیکند. به عنوان مثال جدیدترین مک بوک پرو های اپل دارای چند پورت USB-C و تاندربولت 3 هستند ، اما درگاه USB-C مک بوک استاندارد پشتیبانی از تاندربولت 3 را ندارد.

به همین دلایل که گفته شد، USB-C کمی گیج کننده بنظر میرسد این درگاه میتواند مشابه یک پورت USB همانطور که در بالا گفته شد ، باشد یا اینکه میتواند یک درگاه چند منظوره باشد که این موارد استفاده بستگی به دستگاهی دارد که دارای این پورت باشد.

 

کابل لایتنینگ (Lightning Cable)

کابل لایتنینگ

این مورد در واقع یک استاندارد USB نیست. اپل این کابل را در اواخر سال 2012 به صورت اختصاصی در موبایل های خود استفاده است و مانند USB-C قابل برگشت است.

کاربران آیفون و آیپد کابل Lightning به USB-A را برای شارژ ، اتصال به کامپیوتر و سایر موارد به دستگاه های خود متصل می کنند.

 

استاندارد های سرعت

تاکنون USB چندین بار استاندارد های خود را بروز کرده است و این بروز رسانی شامل تغییر شکل سر کابل و پورت USB میشود که همه این ها برای رسیدن به استاندارد سرعت بالاتری است.

 

USB 1.x

USB 1

USB 1.0 در سال 1996 منتشر شد ، ولی اواخر سال 1998 بود که USB 1.1 وارد شد و به خوبی دوران USB را آغاز کرد. این کابل فقط می تواند از اتصالات USB-A و USB-B استفاده کند و از نظر استانداردهای مدرن ، قدیمی است.

خیلی بعید است که امروز دستگاه یا کابل USB 1.x را پیدا کنید.

 

USB 2.0

USB 2.0

در سال 2000 ، USB با به روزرسانی 2.0 تغییر شکل داد. این سرعت بسیار سریعتر از نسخه 1 را پشتیبانی می کند و پشتیبانی از چندین درگاه جدید را که در بالا ذکر شد پشتیبانی می کند.

همچنین با افزودن پشتیبانی (USB OTG (On-The-Go ، که به دو دستگاه USB امکان ارتباط مستقیم را می دهد ، قابل توجه است. به عنوان مثال ، با یک آداپتور ، می توانید یک صفحه کلید USB استاندارد را به موبایل Android متصل کنید.

از USB 2.0 علاوه بر بسیاری از موس ها ، صفحه کلیدها و دستگاه های مشابه،  هنوز در درایوهای فلش ارزان قیمت نیز استفاده می شود. اگر کابل یا پورت فاقد هرگونه علامت گذاری USB 3 باشد ، احتمالاً USB 2.0 است.

 

USB 3.x

USB 3.x

USB 3.0 در سال 2008 با ورژن های 3.1 و 3.2 ارائه شد. بزرگترین بروزرسانی آن سرعت انتقال بسیار سریعتر از USB 2.0 دارد.

کابل ها و پورت های USB 3.x را با رنگ آبی و یا آرم پیچ و مهره تشخیص می دهید. این پورت ها با نسخه های قبل هم سازگار هستند ، بنابراین می توانید کابل USB 3.x را به پورت USB 2.0 یا بالعکس متصل کنید. با این حال ، انجام این کار شما را به سرعت USB 2.0 محدود می کند.

thunderbolt 3 vs usb c

بسیاری از فلش ها و هارد های اکسترنال باکیفیت بازار مجهز به استاندارد USB-3 با کابل های USB-C  می باشند تا داده ها را با سرعت بیشتری انتقال دهند.

اکنون شما در مورد انواع مختلف کابل های USB و موارد استفاده از آنها اطلاعات دارید. به طور کلی ، می توانید دستگاه های استاندارد مانند موس و صفحه کلید را به پورت USB 2.0 متصل کنید ، زیرا سرعت برای آنها در اولویت نیست. اما هر دستگاهی که اطلاعات را منتقل کند ، مانند یک هارد اکسترنال ، بهترین درگاه برایش USB 3 می باشد.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی