×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

معرفی انواع cpu اینتل

معرفی انواع cpu اینتل

سی پی یو (cpu) های اینتل از معروف ترین و محبوب ترین پردازنده های بازار هستند و این cpu  ها دارای نسل ها ، نام ها و شماره های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها نشاندهنده یک ویژگی است . که در ادامه این مقاله به توضیح این اراکتر ها میپردازیم.

intel cpu name

در تصویر بالا نام کامل بک cpu اینتل را مشاهده میکنید. همانطور که میبینید این نام گذاری طولانی دارای دلایلی است و از چند بخش تشکیل شده است که در ادامه به توضیح و معرفی این بخش ها میپردازیم.

 

نام تجاری

Brand

طرح نامگذاری اینتل با مارک پردازنده آغاز می شود که خط تولید کلی پردازنده برای همین ایجاد شده است. امروزه رایج ترین پردازنده های Intel با Intel Core ™ ، Intel Pentium و Intel Celeron آغاز می شوند. پردازنده های Intel Pentium و Intel Celeron خط تولید اقتصادی هستند که برای مصرف کنندگانی که قیمت برای آن ها در اولویت است ایجاد شده اند. پردازنده های Intel Core performance عملکرد سریع تر و ویژگی های اضافی ارائه می دهند که در مدل های Intel Pentium و Intel Celeron این ویژگی ها و امکانات موجود نیست.

پردازنده های مقیاس پذیر Intel Xeon سطح بالاتری از عملکرد را برای سرورها و workstation ها ارائه می دهند. 

 

اصلاح کننده نام تجاری

Brand Modifier

سری پردازنده های Intel Core include شامل یک اصلاح کننده نام تجاری قبل از قسمت های باقیمانده شماره مدل هستند. پردازنده های Intel Pentium و Intel Celeron از این قرارداد نامگذاری استفاده نمی کنند. 

امروزه ، سری پردازنده های Intel Core شامل اصلاح کننده های نام تجاری i3 ، i5 ، i7 و i9 هستند. اعداد اصلاح کننده برند بالاتر سطح بالاتری از عملکرد و در بعضی موارد ویژگی های اضافی (مانند Intel Hyper-Threading Technology) را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، در یک خانواده پردازنده مشخص ، یک i7 نسبت به i5 عملکرد بهتری دارد ، و i5 نیز نسبت به  i3 عملکرد بهتری دارد.

 

شاخص تولید

Generation Indicator

پس از نام تجاری و اصلاح کننده نام تجاری ، شاخص تولید پردازنده ظاهر می شود. نسل پردازنده های Intel® در تعداد مارک های پردازنده در تمام مارک های پردازنده Intel® Core مشخص می شوند. در یک عدد پردازنده چهار رقمی ، اولین رقم به طور معمول نشان دهنده تولید است. به عنوان مثال ، یک پردازنده با ارقام 9800 پردازنده با فناوری نسل 9 است ، در حالی که پردازنده ای با برچسب 8800 فناوری نسل هشتم دارد.

برای پردازنده های نسل دهم Intel® Core the ، طرح نامگذاری Intel کمی متفاوت است. با این حال ، دو رقم اول در شماره محصول 10 خواهد بود.

 

ارقام عددی SKU

	 SKU Numeric Digits


برای اکثر پردازنده های Intel® ، سه رقم نهایی شماره محصول SKU است. SKU ها معمولاً به ترتیب تولید پردازنده های آن نسل و خط تولید اختصاص می یابند. SKU بالاتر به طور کلی نشاندهد از ویژگیهای بیشتری برخوردار است. با این حال ، شماره های SKU برای مقایسه در بین نسل های مختلف یا خطوط تولید توصیه نمی شود.

 

پسوند خط تولید

	 Product Line Suffix

پسوند SKU یکی دیگر از شاخص های اصلی توانایی پردازنده است. این اختلافات باقی مانده با پسوند خط تولید مبتنی بر حرف نشان داده می شود. به عنوان مثال ، در سری پردازنده های Intel® Core، U پردازنده ای را نشان می دهد که برای لپ تاپ های کم مصرف یا 2 در 1 طراحی شده است. بر همین اساس ، حروف XE پردازنده "extreme edition" را برای دسک تاپ هایی که برای حداکثر کارایی طراحی شده اند ، نشان می دهد.

 

پردازنده های Intel Core

پردازنده های Intel Core

نسل 10 و 11 خانواده پردازنده Intel Core

پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل Core  برای لپ تاپ ها و 2 در 1 طراحی شده اند  و معمولاً باریک ، سبک و برای استفاده روزمره هستند ، دارای دو نوع نامگذاری متفاوت هستند. برای درک اینکه کدام نوع پردازنده مناسب کار شماست ، کافی است قبل از رقم نهایی وجود "G" در شماره پردازنده را بررسی کنید. اعداد پردازنده با "G" برای کاربردهای مبتنی بر گرافیک بهینه شده اند و شامل فناوری جدیدتر گرافیک هستند.

SKU های "G" از یک نشانگر تولید دو رقمی ("10" یا "11") ، سپس یک SKU (شاخص تولید) دو رقمی تشکیل شده و پس از آن یک پسوند الفبایی دو حرفی وجود دارد. پسوند سطح گرافیک ارائه شده توسط پردازنده را نشان می دهد. اعداد بالاتر (به عنوان مثال ، G7) نشانگر بهبود عملکرد گرافیک نسبت به اعداد پایین تر است (به عنوان مثال ، G1) است.

پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل Core بدون "G" نیز با "10" به عنوان یک شاخص تولید شروع می شوند و با یک SKU سه رقمی (پنج رقم کل پشت سر هم) دنبال می شوند. این رقم ها با یک پسوند تک حرفی (U ، Y ، H ، K ، و غیره) دنبال می شوند که مشابه قراردادهای نامگذاری نسل قبل است و نشان دهنده میزان مصرف برق و نوع دستگاهی است که برای آن طراحی شده اند.

خانواده های پردازشگر Intel 6th Core نسل 6 تا 9

اعداد پردازنده برای پردازنده های نسل ششم تا نهم Intel Core with با یک رقم شروع می شوند که نشان دهنده شماره تولید است و به دنبال آن یک شماره SKU سه رقمی وجود دارد.

پسوندهای پردازنده Intel Core

برای درک اینکه پسوند پردازنده نشاندهنده چیست  ، میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید. همه نسل ها یا خانواده های پردازنده اینتل ، شامل همه پسوندهای زیر نیستند.

پسوندمعنی
G1-G7سطح گرافیک (فقط پردازنده های دارای فناوری جدید گرافیکی یکپارچه)
EEmbedded (تعبیه  شده)
Fبه گرافیک گسسته نیاز دارد
Gشامل گرافیک گسسته روی بسته است
Hبرای عملکرد بالا برای لپ تاپ بهینه شده است
HKعملکرد بالا بهینه شده برای لپ تاپ ، unlocked
HQعملکرد بالا بهینه شده برای لپ تاپ ، چهار هسته ای
KUnlocked
SSpecial edition 
TPower-optimized lifestyle (بهینه سازی مصرف)
Uقدرت کافی و کارآمد برای لپ تاپ ها (بیشتر برای استفاده های سبک)
Yبهینه شده برای قدرت مصرف بسیار کم برای استفاده در لپ تاپ 

 

پردازنده های Intel Pentium

Intel Pentium Silver

نام پردازنده های Intel Pentium Silver شامل یک پیشوند تک حرف و به دنبال آن شماره SKU چهار رقمی است. پردازنده های Intel Pentium Gold هیچ پیشوند حرفی ندارند و حاوی (شاخص تولید) SKU و پس از آن پسوند می باشد.

اعداد بالاتر در کلاس پردازنده یا خانواده به طور کلی ویژگی ها و معیارهای بهبود یافته را نشان می دهند ، از جمله حافظه پنهان ، سرعت کلاک یا گذرگاه جلویی (front-side bus). پردازنده های Intel Pentium Gold و Silver با عملکرد کلی پردازنده متمایز می شوند. پردازنده های Intel Pentium Gold برای عملکرد بهتر بهینه شده اند ، در حالی که پردازنده های Intel Pentium Silver از لحاظ هزینه بهینه شده اند.

 

پردازنده های Intel Celeron

Intel Celeron

نام پردازنده های Intel Celeron دارای دو قالب متفاوت هستند. بعضی از پردازنده های Intel Celeron دارای یک SKU عددی سه رقمی هستند و هیچ پیشوند الفبایی ندارند. سایر موارد شامل یک پیشوند تک حرف و به دنبال آن یک SKU چهار رقمی است. اعداد بالاتر در کلاس پردازنده یا خانواده به طور معمول ویژگی ها و معیارهای بهبود یافته را نشان می دهند ، از جمله این بهبود ها میتوان به بهبود حافظه پنهان ، سرعت کلاک یا گذرگاه جلویی (front-side bus) اشاره کرد.

آمورش تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر
نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی