×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

تعمیر شارژر موبایل (آموزش صفرتاصد)

 ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد  که زمانی گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنید ،دستگاه شارژ نمی‌شود ،و یا اینکه بسیار کند گوشی شما را شارژ می‌کند. حتی ممکن است تجربه این را داشته باشید که با شارژ گذاشتن دستگاهتان ،دمای شارژر بسیار زیاد افزایش پیدا کند و آسیب ببیند.
این مورد یکی از مشکلاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید و خرابی در شارژر گوشی را تجربه کنند و مجبور شوند که به سراغ تعمیر شارژر موبایل خود شوند.
ما در این آموزش سعی کردیم تا روش‌های رفع مشکل مربوط به شارژ و آموزش تعمیر شارژر موبایل را به‌صورت صفر تا صد به شما آموزش دهیم.

آموزش تعمیر شارژر موبایل

برای اینکه بخواهید تعمیر شارژر گوشی را فرابگیرید و در زمان نیاز بتوانید آن را به‌درستی تعمیر کنید ،نیاز است تا نکاتی را درباره تعمیر شارژر موبایل به شما بگوییم.
اولین موضوع این است که اکثر افراد در زمان خرابی شارژر ،آن را تعویض می‌کنند و ممکن است بعضی افراد به سراغ تعمیر آن بیایند پس باید دانست که این نوع تعمیر ،خیلی مرسوم نیست ؛اما برای اینکه در زمان نیاز بتوانید آن را تعمیر کنید نیاز است تا اموزش تعمیر شارژر گوشی را در قالب یک مقاله و ویدیو آموزشی داشته باشید و در زمان نیاز اقدام به تعمیر کنید.
اولین بخش در بحث تعمیر شارژر موبایل و خرابی‌های آن ،علایم خرابی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

علائم خرابی در تعمیر شارژر موبایل

از نشانه‌هایی که می‌توانید با آن ،علائم خرابی را تشخیص دهید ،شارژ نشدن دستگاه توسط یک شارژر است. 
از دیگر علائم خرابی شارژ می‌توان به داغ‌شدن بسیار زیاد آن و یا شنیدن صدا از درون آداپتور شارژ اشاره کرد.
در بعضی موارد شارژرها از درون خود بوی نامطبوعی پخش می‌کنند که نشان از آسیب رسیدن به قطعات داخلی آداپتور طبیعتاً خرابی آنها است و نیاز به تعمیر شارژر موبایل خود دارید.
در این مرحله شما سریعاً باید آداپتور خود را عوض کنید و یا به سراغ تعمیر شارژر گوشی خود بروید.

تست مراحل تعمیر شارژر گوشی

خرابی‌های کابل شارژ از رایج‌ترین خرابی‌هایی است که پیش می‌آید و دلیل آن نیز به نوع استفاده کاربر برمی‌گردد.
طبیعتاً پیشنهاد می‌شود که در صورت دیدن هرگونه مشکل در عملکرد شارژ ،کابل شارژ را تعویض کرده و سپس تست کنید.
بعضی افراد نیز ممکن است با تعویض کابل شارژ نیز هنوز این مشکل را داشته باشند که در این حالت پیشنهاد می‌شود که از سلامت و کیفیت کابل خریداری شده جدید مطمئن شوید.
باید بدانید که تعمیر سیم شارژر گوشی ،به دلیل قیمت‌های نه‌چندان زیاد و غیرقابل‌تعمیر بودن ،کار رایجی نیست و طبیعتاً تعویض آن منطقی‌ترین کار ممکن است.
مرحله بعدی تعمیر شارژر موبایل ،بررسی برد شارژر می‌باشد.

تعمیر برد شارژر موبایل

بررسی برد در تعمیر شارژر موبایل به چندین بخش تقسیم می‌شود که ما قصد داریم آن را در 5 مرحله به شما آموزش دهیم.

مرحله اول:

شما باید در مرحله اول درب پشتی شارژر را از بدنه جدا کنید و به دلیل وجود چسب بسیار زیاد و پلمب بودن آن از یک کاتر و یا اسپاجر کمک می‌گیریم.در نظر داشته باشید که اکثر اوقات احتمال شکستگی در شارژر وجود دارد و برای این کار بااحتیاط زیاد درب پشتی را جدا می‌کنیم.

مرحله دوم:
 

نوبت به خارج‌کردن برد می‌رسد و برای این کار ،از دم‌باریک را خارج‌کردن برد استفاده می‌کنیم.
باید دقت کنید که دم‌باریک را از جایی بر روی برد قرار دهید که هیچ قطعه‌ای در آنجا نباشد.
می‌توانید بین پایه‌های دم‌باریک دستمال‌کاغذی یا کاغذ قرار دهید تا به برد آسیب وارد نکند و البته به دلیل اینکه برد با پین لحیم نشده و فقط بر روی پایه‌ها قرار گرفته است ،پس نگران شکستگی برد و یا پایه‌ها نباشید.


 

مرحله سوم:

قبل از اینکه شما وارد بخش تست قطعات و برد شوید باید بدانید که نگاه ظاهری به برد ،قطعات و بررسی‌های احتمالی ،اولین کاری است که باید انجام شود.
البته در کنار این‌ها ،قطعات در صورت سوختگی آسیب می‌بینند و یا ورم می‌کنند که کاملاً شرایط هر قطعه در مرحله نگاه ظاهری مشخص است.
 


مرحله چهارم:

نوبت به نحوه کار  روی برد و بررسی قطعات می‌رسد و باید از عملکرد کلی شارژر آگاه باشیم.
در قسمتی از برد دو بخش سه لاین وجود دارد که به پین‌های شارژر متصل می‌شود.
در ادامه مسیر پایه‌های پین روی برد ،قطعاتی مثل پل دیود ،اکتوکوپلر ،رگولاتور ،آی‌سی‌ها ،یک سری مقاومت‌ها ،خازن‌ها و مقاومت‌های از نوع اس‌ام‌دی دیده می‌شود.
اما در سمت دیگر برد قطعاتی هستند که بیشترین احتمال خرابی را دارند و آنها شامل دو خازن بزرگ با کاربرد صافی ولتاژ هستند.
به دلیل کار این خازن‌ها با ولتاژ بالا احتمال خرابی برای آنها نیز بسیار زیاد است و در قسمت بالای آنها به دلیل برش‌هایی که وجود دارد به‌راحتی می‌توان علائم خرابی را برای یک خازن تشخیص داد.
دو خازن بزرگ با مقدار ۴۰۰ ولت و ظرفیتی در حدود ۱۲ میکروفاراد دیده می‌شود.
عموماً برای اینکه خازن‌هایی به مقادیر بزرگ‌تر ابعاد بزرگ‌تری هم دارند ،برای کمتر کردن ابعاد ،از دو خازن استفاده می‌شود که با ترکیب این دو مقادیر برابر شود.
عموماً در قسمت ورودی و در نزدیکی دو پایه‌ها ،از یک فیوز استفاده می‌شود تا در صورت نوسان و افزایش ولتاژ ،مسیر را قطع کند.
در همان بخش و در سمت دیگر برد پل دیود از نوع smd وجود دارد که وظیفه تبدیل ولتاژ ac به dc را دارد ،یعنی ولتاژ برق شهری که به‌صورت متناوب است به ولتاژ مستقیم موردنیاز در بردهای الکترونیکی تبدیل می‌شود.

مرحله پنجم:

برای تست برخی از این قطعات شما به یک مولتی‌متر نیاز دارید تا رایج‌ترین قطعات از نظر خرابی بررسی و تست کنید.
برای تست فیوزهای می‌توانید از رنج بازر مولتی‌متر و اتصال پراب‌ها به پایه‌های قطعه را در نظر بگیرید و اگر صدای بوق شنیدید ؛یعنی قطعه خراب است.
برای تست پل دیود از مولتی متر و رنج بازر استفاده میکنیم و نباید هیچ کدام از پایه‌ها به همدیگر راه دهند.
تست و بررسی مقاومت‌ها نیز بر اساس رنگ‌ها انجام می‌شود تا مقدار دقیق اندازه‌گیری و در صورت یکی بودن مقدار رنگ‌ها با مقادیر دیدن شده بر روی مولتی‌متر ،قطعه سالم است.
ما در اینجا از تست سریع آن یعنی بازر استفاده می‌کنیم و در صورت شنیدن بوق ،یعنی قطعه خراب است.
در نظر داشته باشید که در مقاومت‌های با مقادیر خیلی پایین هم یعنی قطعه سالم است و قطعه نقش فیوز را دارد.
برای تست خازن‌ها نیز از رنج بازر استفاده می‌کنیم که البته ممکن است در لحظه اول صدای بوق شنیده شود ؛اما بعد از چند ثانیه ،دیگر صدای بوق را نمی‌شنویم و این نشان‌دهنده سلامت قطعه است.
 

سخن پایانی

در این آموزش سعی شد تا تمام نکات موردنیاز در بحث تعمیر شارژر گوشی از قبیل برد و قطعات استفاده شده در آن مورد بررسی قرار گیرد و با نکات مهم آن در زمان تعمیر ،به شما آموزش داده شود.
حتماً نظراتتان را در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید و در صورت هرگونه سوال ،آن را با ما به اشتراک بگذارید.
حتماً از سایر آموزش‌های ما نیز دیدن کنید تا با دانشی کامل در بحث تعمیرات وارد شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی