×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش شابلون زدن آی سی موبایل

شابلون زدن آی سی موبایل

 در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا باید آی‌سی‌های موبایل را شابلون کرد و اینکه در چه مواردی نیاز به انجام این کار وجود دارد. در بررسی این موضوع این نکته حائز اهمیت است که انجام‌دادن شابلون آی‌سی‌ موبایل نیازمند آموزش تعمیرات موبایل می‌باشد و کسانی می‌توانند این فعالیت را در دستگاه‌های موبایل انجام دهند که این دوره را به طور کامل و حرفه‌ای گذرانده باشند.

اصطلاح شابلون زدن به چه معناست

 شابلون زدن آی سی در واقع به مراحل پایه‌سازی برای آی‌سی‌هایی که بر روی بردهای موبایل مورداستفاده قرار می‌گیرند گفته می‌شود این عمل برای‌آنکه آی سی بتواند به‌درستی بر روی برد قرار بگیرد و اتصال پایه‌های آی سی و برد به‌درستی برقرار شود انجام می‌گیرد.
هم برای انجام این کار نیاز به ابزاری وجود دارد که بتوان مراحل را از طریق آنها انجام داد ابزار موردنیاز برای انجام این کار هیتر هویه همچنین شابلون می‌باشد که برای شابلون زدن آی‌سی موبایل مورداستفاده قرار می‌گیرد. 
برای انجام این کار ابتدا باید آی سی را از روی برد جدا کرد برای انجام این مرحله نیاز به هیتر داریم تا بتوانیم به‌وسیله گرمای تولید شده توسط این ابزار آی سی را از روی برد جدا کنیم دمای موردنیاز برای کارکرد هیتر و جداسازی آی سی در این مرحله حدود ۳۸۰ درجه سانتیگراد است باد خروجی هیتر نیز در این بخش باید به مقداری باشد که در هنگام برداشت قطعه آسیبی به قطعات دیگر نرسد.
در مرحله اول اطراف آی سی و پایه‌های آن را کمی به خمیر فلکسی آغشته می‌کنیم و این عمل به دلیل انتقال دمای راحت‌تر در بین پایه‌های قطعه انجام می‌گیرد.


در مرحله بعد اقدام به استفاده از هیتر با دمای تعریف شده بر روی سطح آی سی می‌کنیم و تا لحظه ذوب‌شدن همه پایه‌های آی سی صبر می‌کنیم و بعد از اینکه پایه‌های آی سی کاملاً ذوب شد آن را از روی برد خارج می‌کنیم.
در این مرحله نوبت به آماده‌سازی پایه‌های روی برد و پایه‌های روی آی سی برای انجام مراحل شابلون زدن آی سی خواهد بود. ابتدا باید به سراغ پایه‌های روی برد برویم و این پایه‌ها را به کمک سیم قلکش و هیتر یا هویه از همه قلع‌های اضافه پاک کنیم.
در مرحله بعد باید با استفاده از هویه و سیم قلع‌کش به سراغ آی سی برویم و پایه‌های اضافه روی سطح آی سی را به طور کامل جمع کنیم سپس با استفاده از تینر باید سطح کار به طور کامل شستشو داده شود تا هرگونه خمیر فلکسی و یا دانه‌های ریز قلع از روی سطح کار به طور کامل جمع شوند.


در این مرحله نیاز به استفاده از شابلون داریم برای این کار باید شابلون موردنیاز را از بین شابلون‌هایی که در دسترس دارید انتخاب کنید در هنگام این انتخاب باید به این نکات که پایه‌ها از نظر سایز با پایه‌های آی سی شما یکسان باشند و همچنین فاصله هر پایه برای قرارگرفتن روی آی سی با آی سی برابر باشد دقت کنید.
در این مرحله برای شابلون زدن آی سی موبایل باید آی سی را در قسمت پشتی شابلون تنظیم نموده و پایه‌های آن را برابر کنید سپس باید حفره‌های شابلون را به کمک خمیر قلع به‌اندازه‌ای که قلع اضافه روی پایه‌ها قرار نگیرد پر کنید.
در این مرحله نیاز است تا به کمک یک پنس اطراف شابلون خود را مهار کنید تا در زمان شابلون زدن آی سی ورق شابلون تغییر وضعیت نداده و پایه‌ها به هم نریزند در این مرحله باید با استفاده از دمای ۳۸۰ درجه و خروجی ۱۰ درصدی هوای هیتر اقدام به واردکردن حرارت به پایه‌ها کنیم پس از آنکه خمیر قلعه موجود در حفره‌های شابلون تغییر وضعیت دادند مراحل شابلون زدن آی سی به پایان رسیده و شما در حال حاضر یک آی سی با پایه‌های آماده برای نصب روی برد خواهید داشت.
در این مرحله باید با استفاده از تینر اقدام به شستشوی پایه‌های آی سی نموده و سپس آن را برای نصب روی برد آماده کنید. در مرحله نصب نیاز است تا ابتدا دایره جهت‌نمای آی سی را در جهت درست خود قرار داده و سپس اقدام به واردکردن حرارت روی این پایه‌ها کنید حرارت وارد شده در این مرحله نیز حدود ۳۸۰ درجه و خروجی باد هیتر حدود ۲۰ درصد خروجی هیتر خواهد بود تا آی سی در هنگام نصب از جای خود حرکت نکرده و باعث به‌هم‌ریختگی و خرابی برد نشود.


پس از نصب آی سی بر روی برد باید اطراف آن و خود آی سی را با استفاده از تینر به طور کامل شستشو داد؛ زیرا درصورتی‌که روغن‌های مورداستفاده در کار روی برد باقی بمانند احتمال به‌وجودآمدن رسوب و اتصالی در بین پایه‌ها زیاد خواهد بود و بدین ترتیب دستگاه در آینده نزدیک دچار مشکل خواهد شد.
پس از شابلون زدن آی سی موبایل و نصب آن بر روی برد و همچنین سرویس آی سی و اطراف آن می‌توانید دستگاه را مورد بررسی قرار دهید بدین ترتیب که می‌توانید با استفاده از منبع تغذیه اقدام به تست دستگاه و عملکرد قطعات روی دستگاه نمایید.
 

 چه زمان‌هایی شابلون زدن آی سی شما جواب نخواهد داد

 درصورتی‌که پایه‌های آی سی شابلون شده شما یکسان نباشند و پایه‌ها کوچک و بزرگ به وجود آمده باشند و یا درصورتی‌که یک یا چندپایه روی آی سی به وجود نیامده باشد و همچنین درصورتی‌که آی سی روی برد به‌صورت درست و منظم نصب نشده باشد و در اصطلاح کج قرار گرفته باشد شابلون زدن آی سی شما جواب نخواهد داد و شما نیازمند آن هستید تا مراحل شابلون زدن آی سی را مجدداً تکرار کنید.


 کلام آخر

 شابلون زدن آی سی موبایل یکی از کارهایی است که برای انجام‌ دادن آنها هم به دوره آموزش تعمیرات موبایل و هم تمرین بسیار برای درست انجام‌دادن این کار نیازمندید بنابراین حتماً قبل از انجام‌دادن یک کار بر روی برد یک دستگاه تعمیراتی حتماً بارها و بارها آن را بر روی بردهای که دیگر قابل‌تعمیر نیستند تمرین نمایید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی