×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعمیر برد گوشی های موبایل با روش های تخصصی

مشکلاتی که برای بردهای تلفن همراه ایجاد می‌شود به‌صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شود گوشی‌هایی که روشن هستند؛ ولی یک بخش خاص مثلاً بخش شارژ صوت و یا سایر بخش‌ها دچار ایراد شده که در این شرایط با بررسی و تست مرحله به مرحله می‌توان قطعه معیوب را پیدا کرد. اما شاید چالش اصلی برای تعمیر برد گوشی درحالت خاموشی است که برای پیدا کردن قطعه معیوب در این شرایط شما می‌توانید از تست جریان کشی کمک بگیرید.
در تست جریان کشی که با کمک منبع تغذیه انجام می‌شود با توجه به اعدادی که قسمت جریان روی منبع قید خواهد شد شما می‌توانید به‌صورت حدودی قسمت معیوب برد تلفن همراه را شناسایی کنید. در ادامه به تست جریان کشی می‌پردازیم و چند حالت معیوب را برای تعمیر برد گوشی بررسی می‌کنیم.

آموزش تعمیر برد گوشی با کمک تست جریان کشی 

در مرحله اول برای تعمیر برد گوشی  باید با نحوه تست جریان کشی یک گوشی سالم آشنا شوید برای این تست ما از کابلی تحت عنوان کابل آی پاور استفاده می‌کنیم نیاز است که این کابل از یک سمت به منبع تغذیه و سمت دیگر به برد تلفن همراه متصل شود. بعد از متصل کردن کابل به منبع تغذیه باید مقدار ولتاژ و جریان را تنظیم کنیم مقدار ولتاژ مناسب تقریباً  ۴ ولت و مقدار جریان مناسب تقریباً یک و نیم آمپر می‌باشد برای تنظیم کردن مقدار جریان شما باید دو پراپ منبع تغذیه را به صورت موقت به همدیگر اتصال داده تا بتوانید مقدار جریان را تنظیم کنید حالا نوبت اتصال این کابل به برد تلفن همراه است که در مرحله اول فلت باتری جدا شده و فلت کابل آی پاور متصل می شود. سوکتی روی فلتی را که انتخاب کنید کاملاً مانند سوکت باتری باشد.
 


زمانی که شروع به سوئیچ کردن دستگاه می‌کنیم جریان تقریباً چند دهم آمپری از سمت منبع تغذیه وارد گوشی می‌شود زمانی که گوشی روشن شده وسپس  وارد حالت استندبای می‌شود در این شرایط جریانی که از سمت منبع دریافت می‌شود  تقریباً چند صدم آمپر است با توجه به این شرایط گوشی جریان کشی نرمالی دارد.
 

 

جریان کشی حالت صفر با علائم شارژ

اما زمانی پیش می‌آید که یک گوشی کاملاً خاموش و دارای جریان کشی صفر بعد از سوییچ است برای تعمیر برد گوشی در مرحله اول بهتر است که گوشی خود را به شارژ متصل کنید و اگر در این شرایط گوشی شارژ شد پس بهتر است از کلید پاور دستگاه شروع به بررسی کردن برد گوشی کنید بعد از بررسی دقیق کلید پاور از لحاظ سلامت و تست در مرحله بعد می‌توانید سراغ قطعات و مسیر کلید پاور تا آی سی تغذیه بروید ممکن است  در این مسیر با تعدادی ریز قطعه مواجه شویم که برای تست سلامت آنها از مولتی متر کمک بگیرید مسیر انتهای کلید پاور به آی سی تغذیه می‌رسد پس از بررسی دقیق قطعات و مسیر می‌توانید سراغ این آی سی رفته و آن را ریبال نمایید با ریبال کردن این آی سی احتمال روشن شدن دستگاه وجود دارد؛ اما اگر باز هم گوشی روشن نشد شما می‌توانید ای سی تغذیه را تعویض کنید.تعمیر برد گوشی جریان با این روش امکان پذیر است.
 

جریان کشی حالت صفر بدون علائم شارژ

اما اگر زمانی که گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید هیچ علائم شارژی از گوشی دریافت نکردید برای تعمیر برد گوشی  در این شرایط بهتر است مسیر مثبت پایه کانکتور باتری تا آی سی شارژ و یا آی سی تغذیه به صورت دقیق بررسی شود به طور مثال بهتر است در مرحله اول وضعیت کانکتور باتری از لحاظ ظاهر و یا قلع مردگی بررسی گردد و در صورت نیاز یک کانکتور جدید نصب شود بعد با کمک نقشه و یا سولوشن مسیر پایه مثبت به صورت دقیق بررسی کنید در انتهای مسیر به آی سی شارژ و یا تغذیه می‌رسیم که در این شرایط می‌توانید این آی‌سی‌ها را ریبال و یا تعویض نمایید.
فراموش نکنید که ممکن است که ایراد جریان کشی صفر بعد از سوییج از سمت پردازنده نیز باشد؛ اما بهتر برای تعمیر برد گوشی  قبل ازهرگونه کار بر روی پردازنده نسبت به عملکرد قطعات دیگر کاملاً مطمئن شوید.
 

جریان کشی بالا بعد از سوئیچ کردن

زمانی که بعد از سوئیچ کردن دستگاه با جریان کشی بسیار بالا مواجه می‌شویم در این شرایط یک قطعه دچار سوختگی شده و ما برای تعمیر برد گوشی باید این قطعه معیوب را روی سطح برد تلفن همراه پیدا کنیم این قطعه معیوب به خاطر دریافت جریان بالا قطعاً حرارت نسبتاً بالایی از خود تولید می‌کند با توجه به همین نقطه‌ ضعف شما می‌توانید این قطعه را پیدا کنید در چنین مواردی برای تعمیر برد گوشی  شما می‌توانید از دوربین حرارتی کمک بگیرید تا قطعه‌ای که حرارت بالایی از خود تولید می‌کند به‌وسیله این دستگاه شناسایی شود؛ اما با توجه به قیمت بالای این دستگاه شما می‌توانید از گزینه‌های در دسترس تر و ارزان‌قیمت‌تر استفاده کنید..

استفاده از اسپری فریز برای پیدا کردن قطعه معیوب 

برای تعمیر برد گوشی در این شرایط در مرحله اول برد خود را به منبع تغذیه متصل می‌کنیم و سطح برد را به صورت کامل اسپری فریز می‌زنیم زمانی که شروع به سوئیچ کردن دستگاه می‌کنیم با توجه به اینکه قطعه معیوب حرارت بالایی تولید می‌کند یخ زدگی روی قطعه از بین می‌رود و آن قطعه کاملاً نمایان می‌شود شما می‌توانید این قطعه معیوب را تعویض نمایید.
 

سخن پایانی

جریان کشی برای تعمیر برد گوشی می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد که برای هر کدام از آنها شما باید سراغ یک سری از قطعات مشخص روی برد تلفن بروید اگر مایل به یادگیری پروسه جریان کشی به صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر هستید شما می‌توانید با تهیه دوره‌های آنلاین آموزش عیب یابی تلفن همراه آموزشگاه پل علاوه بر یادگیری صفر تا صد تعمیرات تلفن همراه بحث جریان کشی را نیز به صورت کامل فرا خواهید گرفت.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی