×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

نکات مهم در نصب دوربین های دید در شب

نکات مهم در نصب دوربین های دید در شب

همانطور که میدانید دوربین های مداربسته زمانی قادر به تشکیل تصویر و رویت محیط هستند که نوری در محیط وجود داشته باشد. بنابراین در طول روز که عموما نور مناسب در اکثر فضاها وجود دارد، دوربین ها برای تشکیل تصویر مناسب مشکلی نخواهند داشت،  اما در شب با توجه به نبود نور کافی، دوربین ها برای تشکیل تصویر نیازمند نور کمکی خواهند بود که یکی از راهها، فراهم کردن نور مناسب در طول شب است. مانند روشن گذاشتن چراغ های روشنایی در فضای مورد نظر که استفاده از این روش در بسیاری موارد امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا در بعضی فضاها وجود روشنایی در طول شب باعث ایجاد آلودگی بصری و مزاحمت برای استراحت افراد خواهد شد و یا در فضاهای باز با مساحت و عمق تاریکی زیاد، ممکن است شرایط ایجاد نور کافی که دید مناسبی برای دوربین های مداربسته فراهم کند وجود نداشته باشد. به عنوان مثال در یک فضای باغی و بزرگ، روشنایی همه قسمت ها امکان‌پذیر نخواهد بود و از طرفی روشن گذاشتن روشنایی ها در طول شب باعث افزایش هزینه های برق مصرفی خواهد شد.

نصب دوربین دید در شب

نصب دوربین های دارای دید در شب

 راهکار دوم که مناسب تر به نظر می رسد نصب دوربین های دارای دید در شب است. یکی از انواع دوربین های دارای دید در شب، دوربین هایی هستند که با نور مادون قرمز یا IR که برای چشم انسان نامرئی است، امکان گرفتن تصاویر حتی در تاریکی مطلق را دارا می باشند. البته هر نوع دوربین دارای دید در شب مادون قرمز، برای هر فضایی مناسب نیست و با توجه به عمق تاریکی و مساحتی که نیاز است دوربین با مادون قرمز پوشش دهد، لازم است دوربین با برد IR مناسبی انتخاب گردد.

ممکن است دوربینی امکان پرتاب مادون قرمز تا حداکثر 10 متر را داشته باشد و دوربین هایی نیز وجود دارند که تا حداکثر 150 متر امکان پرتاب مادون قرمز برای آنها وجود دارد. بنابراین انتخاب نامناسب دوربین دید در شب باعث نداشتن تصویر مناسب در طول شب خواهد شد.

مزایا دوربین دید در شب

 از مزایای دوربین های دارای دید در شب IR،  مرئی نبود این طیف نوری برای چشم انسان است که باعث می شود فضا به صورت ظاهری تاریک به نظر برسد اما دوربین ها با تشخیص این طیف نوری تصاویر را در تاریکی مطلق روی لنز دوربین تشکیل دهند به طوریکه افراد در مواردی متوجه حضور دوربین نخواهند شد و از آنجائیکه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و رفتارهای مجرمانه در فضاهای تاریک یا با نور کم اتفاق می افتد دوربین با دید در شب IR،  با کمترین جلب توجه حفاظت را برای فضای مورد نظر به ارمغان خواهد آورد.

عدم تشخیص نور مادون قرمز

عدم تشخیص نور مادون قرمز برای چشم انسان می تواند از باز شدن دوربین برای سارقان جلوگیری نموده و امکان دستکاری و سرقت دوربین توسط افراد سارق یا خرابکار را کاهش دهد. در نصب دوربین دارای دید در شب مادون قرمز نکته دیگری که مهم به نظر می رسد لزوم توجه به جانمایی صحیح دوربین است. بهتر است دوربین در نزدیکی اشیاء و یا سطوح صیقلی که باعث انعکاس نور مادون قرمز میشوند نصب نگردد.

در مواقعی ممکن است شاخ و برگ درختی که در فاصله خیلی نزدیک از دوربین وجود دارد و یا سطوح حلبی یا فلزی و یا دیواری با نمای سنگی که دوربین در زاویه نامناسبی از آن نصب شده، باعث انعکاس مادون قرمز،  ایجاد هاله نوری و خراب شدن تصویر دوربین در طول شب شود.

تشخیص دوربین دید در شب

دوربین های دارای دید در شب IR

دوربین های دارای دید در شب IR را نباید پشت شیشه نصب کرد زیرا طیف زیادی از مادون قرمز امکان عبور از شیشه را ندارد بنابراین بخش زیادی از این طیف توسط شیشه منعکس می گردد. همچنین قابلیتی تحت عنوان Smart IR در دوربین های دارای دید در شب مادون قرمز وجود دارد که در صورت نزدیک شدن افراد به دوربین، از اشباع تصویر که باعث روشن شدن اجسام و سوژه های نزدیک به دوربین و کاهش امکان تشخیص می شود، در حد زیادی جلوگیری می کند. 

همچنین در جاهایی که نیاز به تشخیص پلاک ماشین وجود دارد بهتر است از نور مرئی برای تشکیل تصویر استفاده نمود زیرا انعکاس مادون قرمز توسط سطح صیقلی پلاک ممکن است باعث انعکاس نور مادون قرمز و سفید شدن پلاک ماشین ها در دوربین شود.

 از آنجائیکه دوربین های مداربسته دید در شب نیاز به نمایش طیف مادون قرمز در کنار نور مرئی دارند،  برای جلوگیری از اشکال در تصاویر در طول روز در این دوربین ها از فیلتر IR Cut استفاده می شود.

زیرا در صورت نبود این فیلتر، دوربین دید در شب امواج مادون قرمز نور مرئی را جذب خواهد نمود که جذب این امواج از محیط در طول روز باعث اشکال در نور و رنگ تصویر می شود. فیلتر IR Cut در طول روز، مادون قرمز را از طیف های نوری حذف کرده و اجازه عبور این طیف داده نمی شود تا تصاویر در روز دارای رنگ های طبیعی باشند. در مقابل در شب با جا به جایی فیلتر از مقابل سنسور دوربین،  امکان عبور IR داده می شود تا تصویر شب که نیاز به عبور مادون قرمز دارد تشکیل گردد.

هوشمندانه‌ترین راه یادگیری نصب دوربین های مداربسته، شرکت در دوره آنلاین دوربین مداربسته لیمو صورتی است، بنابراین وقت را از دست ندهید و به صورت غیر حضوری و آنلاین از سراسر دنیا ثبت نام کنید.
 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی