×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

قابلیت تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته

قابلیت تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته

یکی از قابلیت های دوربین های مداربسته تشخیص حرکت یا Motion Detection است. این قابلیت میتواند امکان تنظیماتی مانند ضبط با تشخیص حرکت را در اختیار قرار دهد که صرفه جویی در مصرف هارد در مواردی که هارد با ظرفیت بالا در دسترس نبوده و از طرفی نیاز به ذخیره‌سازی فیلم دوربین ها در روزهای بیشتری وجود دارد را فراهم می سازد. همچنین امکان کنترل و نظارت دقیق تر از راه دور با استفاده از فعالسازی این قابلیت وجود دارد.

 به عنوان مثال می توان با ایجاد تنظیماتی روی دستگاه ضبط این امکان را ایجاد کرد تا در صورت بروز عواملی مانند ورود غیر مجاز در ساعت های خاصی از شبانه روز، از حرکت تشخیص داده شده روی گوشی آلارمی دریافت گردد و یا تصویری از صحنه مورد نظر روی ایمیل ارسال گردد که دریافت این هشدارها به لحاظ امنیتی می تواند استفاده از دوربین های مداربسته را کاراتر نماید.

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

البته این قابلیت در شرایطی می تواند مواردی را حرکت تشخیص دهد که برای کاربر مفید نیستند که این تشخیص کاذب به دلیل مکانیزم تشخیص حرکت در بسیاری دستگاههای ضبط می باشد. در واقع این نوع تشخیص حرکت، تحرکات در تصویر را تشخیص نداده و تشخیص با تغییر در فریم دریافتی توسط دستگاه صورت می گیرد. هر فریم با فریم قبلی مقایسه می شود و چنانچه تغییراتی در فریم جدید احساس شود حرکت تشخیص داده می شود. این تغییر می تواند تنها در تعداد خاصی از پیکسل های فریم جدید تشخیص داده شود.

مثلا تغییر در نور محیط یا انعکاس نور در شرایط خاص باعث تغییر در پیکسل های فریم جدید شده و دستگاه این تغییر در پیکسل ها را حرکت تشخیص داده، شروع به ضبط نموده و یا هشدار کاذب صادر می کند. این تشخیص کاذب باعث ضبط موارد غیر ضروری و اشغال بیهوده فضای هارد می گردد. از طرفی در مواقعی که نیاز به بازبینی فیلم دوربین های مداربسته وجود دارد، بر روی نوار تایم لاین، تشخیص های حرکت با رنگ متفاوتی توسط دستگاه مشخص می شود تا از صرف زمان طولانی برای یافتن یک رویداد جلوگیری گردد.

در صورت بروز عواملی که باعث تشخیص کاذب حرکت می گردند، قسمت هایی که روی نوار تایم لاین به صورت تشخیص حرکت نمایش داده می شود نیز حاوی حرکت های مهم و واقعی نخواهند بود و این باعث اتلاف وقت و سردرگمی کاربر دستگاه خواهد شد. بنابراین پیدا کردن قسمت هایی از فیلم که دارای حرکت های واقعی هستند مستلزم صرف زمان طولانی برای بازبینی خواهد بود.

تشخیص کاذب حرکت در دوربین مداربسته 

مواردی نیز وجود دارد که این تشخیص کاذب در واقع تشخیصی از حرکت واقعی می باشد اما این حرکت مربوط به موارد ناخواسته ای مانند حرکت حیوانات خانگی در فضای داخلی و یا تکان خوردن برگ درختان یا هر چیزی که امکان تحرک در اثر وزش باد داشته باشد و یا ریزش قطرات باران، جا به جایی ذرات معلق مانند گرد و غبار در فضای بیرونی است.

 بسیاری از این خطاها به مکانیزم تشخیص حرکت بر می گردد که البته در مواردی با تنظیمات جانبی مانند تغییر در حساسیت تشخیص و یا غیر فعال کردن پیکسل هایی که به طور مشخص در معرض حرکت های ناخواسته قرار می گیرند مانند (قفس پرنده در فضای داخلی یا پره های فن در یک انبار) در حدی قابل اصلاح و کنترل است.

جمع‌بندی

در تکنولوژی های جدید در بعضی دوربین ها برای جلوگیری از این گونه خطاها از سنسورهای PIR برای تشخیص استفاده می شود. یعنی دوربین دارای سنسور PIR است و سنسور حرکت را تشخیص می دهد که وجود این سنسور در دوربین، تا حد زیادی باعث کاهش خطاهای تشخیص خواهد شد.

همچنین قابلیت های هوش مصنوعی در تکنولوژی های جدید دوربین های مداربسته امکان تفکیک و تشخیص حرکت انسان، وسایل نقلیه و اشیاء بزرگتر با حرکت های کوچکتر مانند حرکت برگ درختان، وزش باد و... را فراهم می کند که این خود می تواند باعث کاهش خطاهای تشخیص گردد.

یادگیری و شروع مهارت با بسته آموزش نصب دوربین مداربسته ویژه بازار کار مجتمع آموزشی پل ! 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی