×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

سیستم bms در ساختمان چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم bms در ساختمان چیست و چگونه کار می کند؟

با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد بهبود در شرایط و امکانات رفاهی در سطوح مختلف زندگی هستیم. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان یا bms از جمله این پیشرفت ها می باشد. شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که سیستم bms چیست؟  bms مخفف عبارت Building management system ، سیستمی متشکل از سخت افزار و نرم افزار می باشد که عهده دار کنترل و مدیریت قسمت های مختلف ساختمان است. سیستم هوشمند bms، سبب بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش ضریب امنیت در ساختمان می شود.

تفاوت سیستم bmsوخانه هوشمند

سوالی که مطرح می شود این است که سیستم bms ساختمان چه تفاوتی با خانه هوشمند دارد. در پاسخ به این سوال ، می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به شباهت های کلی این دو مفهوم، تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد. مهمترین تفاوت خانه هوشمند و bms ساختمان، تفاوت در مقیاس کاری این دو مفهوم می باشد. در سیستم bms ساختمان، تجهیزات بیشتری امکان کنترل و مدیریت دارند. از لحاظ کاربری نیز سیستم هوشمند ساختمان bms، کاربری تخصصی تر و پیچیده تری دارد که کار کردن با این سیستم نیازمند دانش فنی می باشد؛ در صورتی که خانه هوشمند کاربری بسیار ساده تری داشته و به گونه ای طراحی شده است که افراد بهره بردار از خانه هوشمند در هر سطحی بدون داشتن دانش فنی بتوانند تجهیزات مورد نظرشان را کنترل کنند.

پروتکل سیستم برق هوشمند bms

مفهوم دیگری که در ارتباط با سیستم bms در ساختمان، با آن مواجه می شویم مفهوم پروتکل است. اگر بخواهیم به توضیحی درباره مفهوم پروتکل بپردازیم؛ می توانیم پروتکل را مجموعه قوانین وضع شده ای در نظر بگیریم که در یک شبکه، همه تجهیزات با آن آشنایی دارند و می توانند به وسیله آن با هم ارتباط برقرار کنند. به بیان ساده تر می توان پروتکل را به زبان ارتباطی بین تجهیزات در یک مجموعه تشبیه کرد. سیستم bms در ساختمان از پروتکل های اتوماسیون بهره می گیرد که اگر بخواهیم مقایسه ای بین خانه هوشمند و سیستم bms در ساختمان داشته باشیم خانه های هوشمند معمولا از پروتکل های سیمی مانند KNX ، RS485 و یا پروتکل های بی سیم مانند zigbee یا zwave استفاده می کنند.

اهداف سیستم bms در ساختمان

اهدافی که سیستم bms در ساختمان دنبال می کند همگی باعث افزایش راندمان کاری تجهیزات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان خواهد شد. اگر بخواهیم به صورت کلی اهداف اصلی سیستم bmsرا بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مصرف بهینه انرژی در سیستم bms

سیستم برق هوشمند bms، با کنترل خودکار تجهیزات و همچنین ارائه گزارش از میزان مصرف آنها امکان برنامه ریزی های هدفمند را برای مصرف بهینه انرژی در ساختمان فراهم می کند که نتایج این مصرف بهینه جبران شدن هزینه های راه اندازی سیستم bms در ساختمان خواهد بود.

افزایش امنیت افراد بهره بردار ساختمان در سیستم bms

مدیریت تجهیزاتی مانند دوربین های مداربسته ، سیستم اعلان و اطفاء حریق ، بهرگیری از انواع سنسورهای حفاظتی جهت تشخیص به موقع نشتی گاز ، ترکیدگی لوله های آب و همچنین کنترل رفت و آمد افراد در سیستم bms، همگی باعث افزایش امنیت ساختمان و در نتیجه ایجاد احساس آرامش و اطمینان خاطر برای افراد بهره بردار از ساختمان دارای سیستم bmsخواهد شد.

افزایش سطح رفاهی ساختمان در سیستم bms

سیستم bms در ساختمان، با ایجاد امکان کنترل تجهیزات مکانیکی یا الکترونیکی از راه دور باعث افزایش سطح رفاهی زندگی افراد بهره بردار از ساختمان خواهد شد؛ که این افزایش سطح رفاهی منتج به صرفه جویی در وقت و هزینه ها و ایجاد آسایش بیشتر برای افراد خواهد شد.

کاربردهای سیستم برق هوشمند bms

از آنجائیکه سیستم bmsدر فضاهای بزرگ می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، در مدیریت و کنترل اماکن عمومی مانند ایستگاههای مترو و قطار، دانشگاهها، سازمان ها و ادارات ، پالایشگاهها و مراکز تجاری و تفریحی می توان از سیستم برق هوشمند bms بهره گرفت تا با صرف هزینه اولیه، باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی، بهبود عملکرد تجهیزات، نظارت و کنترل دقیق و افزایش ایمنی گردد.

هزینه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms

هزینه اجرای سیستم هوشمند bms با توجه به فاکتورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. از مهمترین عواملی که بر روی هزینه نهایی سیستم هوشمند bmsموثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مساحت و کاربری فضا

هر چه مساحت فضای مد نظر که قصد اجرای سیستم bmsدر آن داریم بیشتر باشد، پیچیدگی اجرا بیشتر خواهد بود. همچنین کاربری فضا که می تواند صنعتی،تجاری،اداری و یا مسکونی باشد تفاوت هایی را ایجاد خواهد کرد که هر دو مورد ذکر شده باعث تغییر در هزینه تمام شده اجرای سیستم bmsخواهند شد.

نیازها و شرایط فضا

برای اجرای سیستم bms هوشمند، هر چه خواسته ها و نیازهای پروژه بیشتر و دارای پیچیدگی باشد، هزینه تمام شده برای اجرا نیز بالاتر خواهد بود.

تعداد سنسورها و تجهیزات مورد نیاز

اینکه در هر پروژه چه نیازهایی وجود دارد و کدام نوع از سنسورها و تجهیزات باید به کار گرفته شود از مواردی است که تاثیر مستقیم بر هزینه نهایی پروژه سیستم bms در ساختمان دارد.

نصب و اجرا و نگهداری

نصب و راه اندازی و برنامه ریزی تجهیزات در سیستم bms و همچنین آموزش به افراد بهره بردار از ساختمان دارای سیستم bms و همچنین تعمیر و نگهداری تجهیزات و پشتیبانی فنی، از هزینه های اجرای سیستم bms در ساختمان خواهد بود.

شرایط و محل اجرا

در اجرای هر پروژه ای از جمله پروژه سیستم bms در ساختمان، عوامل و شرایط محیطی می تواند بر هزینه ها تاثیرگذار باشد. در شهرهایی که شرایط اقلیمی سختی دارند و یا در محیط هایی که عوامل محیطی می تواند موانعی در اجرای سیستم bms ایجاد کند، قطعا نیاز به تجهیزات و پشتیبانی های بیشتر وجود خواهد داشت و در نتیجه هزینه های اجرای سیستم bms در ساختمان افزایش خواهد یافت.

کلام آخر

با توجه به نیاز جامعه و شرایط بازار کار در کشور ایران اگر نیازمند یادگیری تخصصی در حوزه آموزش ساختمان هوشمند و علاقه مند به این حوزه کاری هستید و همینطور علاقه دارید که درآمد خود را افزایش دهید، مجتمع آموزشی پل دوره آنلاین و حضوری با عنوان آموزش هوشمند سازی ساختمان و آموزش آنلاین هوشمند سازی ساختمان  طراحی کرده است و شما علاقه مندان را به شرکت در این دوره ها با هزینه بسیار معقول و شرایط ویژه دعوت می کند تا بتوانید بعد از اتمام دوره با مدک معتبر فنی و حرفه ای وارد بازار کار حرفه ای شوید و درآمد کسب کنید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی