×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

تعویض سوکت شارژ

سوکت‌ها و یا همان کانکتورها قطعاتی هستند که وظیفه اتصال یک وسیله خارجی به برد تلفن همراه را دارند؛ اما سوکت‌ها بخاطر اینکه یک قطعه کاملاً مکانیکی هستند خرابی بالایی دارند و ممکن است دچار شکستگی ،ترک و آسیب‌های مختلفی شوند که  در اکثریت مواقع قابلیت ترمیم‌شدن نداشته و ناچارا مجبور به تعویض آن می‌شویم.
یکی از کاربردی‌ترین سوکت‌های روی سطح برد موبایل سوکت شارژ دستگاه است و بخاطر استفاده زیاد کاربران در طول روز خرابی  زیادی نسبت به سایر قطعات دارد اما اگر کانکتور شارژ دچار آسیب شدید شده باشد؛ تعمیر سوکت شارژ گوشی چندان امکان پذیر نیست و در این مرحله حتما باید تعویض شود  نکته‌ای که در هنگام تعویض کانکتورها مثلا شارژ همیشه باید به آن دقت زیادی داشت این است که سوکت،‌ نسبت به حرارت بالا بسیار آسیب‌پذیر است پس در هنگام تعویض سوکت شارژ باید از یک سری ترفندها و روش های مختلفی استفاده کرد تا بتوان نصب درستی برای کانکتور شارژ دستگاه داشت.ما در این مقاله قصد داریم تا آموزش تعویض سوکت شارژ گوشی را مرحله به مرحله و با روش درست و اصولی برای شما تشریح کنیم.

معرفی انواع کانکتور شارژ و پایه های آن

اما قبل از اینکه سراغ نحوه تعویض سوکت شارژ دستگاه برویم بهتراست کانکتورهای شارژ و پایه های آن را بهتر بشناسیم؛ به‌صورت کلی کانکتورها به دودسته میکرو یواس‌بی‌ تایپ اِی و کانکتورهای تایپ سی تقسیم‌بندی می‌شوند.  میکرو usbهای تایپ  a حداقل دارای ۵ پایه هستند که هر کدام از این پایه‌ها دارای وظایف مختلفی می‌باشد یکی از پایه‌ها تغذیه یا همان ولتاژ مثبت است که به همراه پایه منفی وظیفه تأمین ولتاژ و جریان بخش شارژ دستگاه را برعهده دارند.
یکی دیگر از پایه‌های کانکتور جهت شناسایی نوع کابل متصل شده به دستگاه است شما در طول روز فقط کابل شارژ را به دستگاه متصل نمی‌کنید؛ بلکه از کابل‌های دیگری همچون otg و یا برای اتصال گوشی خود به کامپیوتر نیز از این کانکتور کمک می‌گیرید نحوه تشخیص نوع کابل متصل شده با کمک این پایه و آی سی شارژ دستگاه است دو پایه باقیمانده برای این قسمت پایه دیتا و اطلاعات و پایه بعدی اصطلاحاً کلاک نام دارد که جهت هماهنگی دیتا و اطلاعات استفاده می‌شود.
اما دلیل تعداد زیاد پایه‌های کانکتور تایپ سی چیست؟ در کانکتور تایپ سی پایه‌های بیشتری را به هر کدام از قسمت‌های نام‌برده شده اختصاص دادند؛ مثلاً برای پایه تغذیه ۴ پایه برای این قسمت قرار داده شده است؛ یا برای پایه زمین نیز ۴ پایه وجود دارد و یا برای  دیتا و اطلاعات پایه های بیشتری اختصاص داده شده؛ اما دلایل مختلفی برای بالا بردن تعداد پایه ها وجود دارد که یکی ازاین  دلایل بالابردن توان کانکتورجهت  ساپورت کردن فست‌شارژ دستگاه است.

آموزش تعویض سوکت شارژ موبایل

اولین مرحله برای تعویض سوکت شارژ جدا کردن کانکتور معیوب قبلی می باشد اما بدلیل اینکه کانکتورقبلی دارای اشکال است با هر روشی می توان کانکتور معیوب را از سطح برد جدا کرد قبل از اعمال حرارت بوسیله هیتر بهتر است مقداری خمیر فلاکسی به تمامی پایه های قطعه اضافه کنیم.  
شاید سوالی که در این مرحله مطرح می شود این است که  میزان درجه حرارت مناسب برای تعویض سوکت شارژچه مقدار است؟
در این شرایط می توانیم درجه حرارت را روی 360 الی380 تنظیم کنیم و میزان شدت باد دستگاه نیز بین 2 الی 4 باشد.
میتوانید از حفره داخل کانکتور برای جایگذاری راحتتر پنس استفاده کنید حرکت دایره وار هیتر را روی کانکتور  داشته باشید تا گرما به صورت درست روی تمامی پایه های پخش شود  پس از چند ثانیه حرارت دادن، قلع های کانکتور ذوب شده و حالا می توانید براحتی کانکتور را از سطح برد جدا کنید توجه داشته باشید فشاری برای جدا کرد قطعه  به آن وارد نکنید  زیرا فشار بیش از اندازه ممکن است باعث کف کن شدن نقاط اتصال از سطح برد شود.

حرارت غیر مستقیم برای جدا کردن کانکتور

یکی از روش‌های جدا کردن و یا نصب کانکتور با هیتر استفاده از حرارت غیرمستقیم است اگر می‌خواهید کانکتور شما کاملاً سالم روی سطح برد جدا و یا نصب شود می‌توانید از فضای پشت برد برای اعمال حرارت استفاده کنید همیشه حواستان به این موضوع باشد؛ زمانی که می‌خواهید از فضای پشت برد برای اعمال حرارت استفاده کنید ای سی و یا قطعات دیگری درآن ناحیه وجود نداشته باشد و فضا کاملاً خالی باشد.

نحوه تخلیه قلع و اضافه کردن قلع جدید

اما قبل از اینکه سراغ نصب کانکتور جدید برویم بهتر است در مرحله اول قلع های باقیمانده را کاملاً از سطح برد تخلیه کنیم برای اینکه این کار بهتر انجام شود در مرحله اول مقداری خمیر فلاکس به سطح برد اضافه می‌کنیم در مرحله بعد سیم قلع کش را روی سطح برد می گذاریم حالا با هویه و سیم قلع کش شروع به تمیز کردن قلع‌های اضافی روی سطح برد و داخل حفره‌ها می‌کنیم این کار را آنقدر انجام می‌دهیم که هیچ قلع اضافه‌ای نه روی سطح برد و نه داخل حفره‌ها وجود داشته باشد.

در مرحله بعد شروع به شارژ کردن مجدد  پایه‌ها با یک قلع جدید می‌کنیم پس مقداری خمیر فلاکس و خمیر قلع روی  سطح پایه‌ها قرار می‌دهیم و حالا هویه را روی قلع ها گذاشته تا پایه‌های جدید به وجود بیاید سعی کنید قلع های به وجود آمده کاملاً یکدست و یک شکل باشد همچنین برای پایه های کانکتور جدید هم می‌توانیم مقداری قلع به آنها اضافه کنیم تا اتصال سریع‌تر و بهتر انجام شود کانکتور شارژ جدید را بر روی جایگاهش روی سطح برد قرار می‌دهیم اتصال این سوکت را به دو شکل می‌توانیم انجام دهیم؛ با حرارت هیتر و یا هویه ،اگر تعداد پایه‌ها کم بود تک تک پایه‌ها را به وسیله هویه متصل می‌کنیم و اما اگر تعداد پایه‌ها بالا باشد برای اتصال کانکتورها می‌توانیم با حرارت هیتر این کار را انجام دهیم.

مثلاً برای تعویض سوکت شارژ تایپ سی می توانید از هیتر برای نصب این نوع کانکتور استفاده کنید اما برای اینکه از اتصال کانکتور به سطح برد به‌صورت کامل مطمئن شویم بهتر است که این کار را زیر لوپ و به‌صورت دقیق انجام دهیم بهتر است تک‌تک پایه‌ها را از لحاظ اتصال به برد چک کنیم و در صورتی که هرکدام از پایه‌ها قلع کمی داشت؛ با مقداری خمیر قلع و هویه، قلع آن پایه را شارژ کنید .
در مرحله آخر سطح کار خود را حتماً تمیز کنید برای انجام این کار می‌توانید از تینر و فرچه کمک بگیرید  و تمامی خمیرهای فلاکسی به‌جامانده را به‌صورت کامل از سطح برد پاک کنید.

نحوه تست کانکتور شارژ

 اما بعد از تعویض سوکت شارژ برای تست کانکتور جدید از دستگاه مولتی‌متر استفاده می‌کنیم در مرحله اول کابل شارژ را به کانکتور یو اس بی متصل کرده و سپس مولتی‌متر را در رنج ۲۰ ولت دیسی قرار می‌دهیم حالا دو پراب مولتی‌متر را باید به پایه‌های کانکتور متصل کنیم  پراپ مشکی به پایه زمین یا همان بدنه کانکتور وصل می‌شود و پراب قرمز رنگ را به تک‌تک پایه‌های کانکتور شارژ وصل می‌کنیم در میکرو usbهای معمولی یکی از پایه‌ها، تغذیه می‌باشد؛ یعنی زمانی که پراپ قرمز روی این پایه قرار بگیرد حداقل مقدار ۵ ولت باید روی صفحه مولتی‌متر مشاهده شود؛ اما برای کانکتورهای تایپ سی ۴ پایه از آنها تغذیه است و زمانی که پراپ قرمز روی هر چهارپایه قرار گیرد مقدار ۵ ولت روی صفحه نمایان می‌شود.
نکته ای که برای تعویض سوکت شارژ تایپ سی باید مد نظر داشته باشید تعداد پایه های بیشتر آن است که تمامی پایه ها را از لحاظ اتصال به سطح برد به صورت دقیق چک کنید.

کلام آخر

شما با روش فوق میتوانید یک تعویض سوکت شارژ درست و اصولی داشته باشید به عنوان آخرین نکته برای تعویض سوکت شارژ  میتوان به میکروفن دستگاه اشاره کرد حتما موقع اعمال حرارت حواستان به حفره میکروفن باشد حرارت بالا و مایع تینر اگر وارد حفره میکروفن شود احتمال آسیب به میکروفن دستگاه وجود دارد.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی