×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته مناسب برای نصب در آسانسور

دوربین مداربسته مناسب برای نصب در آسانسور

در مکانی مانند آسانسور به دلیل بسته بودن فضا برای حفظ امنیت افرادی که از این وسیله برای تردد استفاده می کنند و همچنین پیگیری اتفاقات احتمالی نصب دوربین مداربسته ضروری به نظر می‌رسد. وجود دوربین در آسانسور باعث می شود که همه افرادی که از این وسیله استفاده می کنند تحت کنترل قرار گیرند و چنانچه فردی قصد خرابکاری یا هرگونه رفتار مجرمانه ای داشته باشد.

آگاهی از ضبط تصاویر داخل آسانسور باعث بازدارندگی از ارتکاب جرم برای مجرم و احساس امنیت خاطر برای افراد عادی حاضر در آسانسور می شود. بنابراین همه وقایع داخل ساختمان حتی در آسانسور برای پلیس قابل بازبینی خواهد بود. در آسانسور هم چون یک مکان عمومی تلقی می شود حتما لازم است با نصب لیبل ‌هایی در مورد وجود دوربین مداربسته داخل این فضا به افراد اطلاع رسانی شود.

نکات حائز اهمیت در نصب دوربین داخل آسانسور

از آنجائیکه فضای آسانسور بسته است و اگر کسی قصد صدمه زدن یا سرقت دوربین نصب شده در آسانسور را داشته باشد شرایط دستکاری نسبت به سایر اماکنی که دوربین نصب می شود بسیار راحت تر است بنابراین لازم است که از دوربین ‌های توکاری که دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نیست و یا دوربین مخفی استفاده کنیم.

نصب دوربین در اسانسور

از طرفی از آنجائیکه بسیاری رویدادها در تصویر ممکن است قابل تشخیص نباشند بهتر است در کنار نصب دوربین از میکروفن هم استفاده شود که راهکار بهتر استفاده از دوربین ‌های دارای میکروفن داخلی است که نیاز به کابل کشی جداگانه برای صدا ندارند و روی همان کابل تصویر صدای داخل کابین، صدا هم منتقل شده و روی ‌هارد ذخیره می گردد. چنانچه قابلیت صدای دو طرفه نیز وجود داشته باشد در شرایط اضطراری می تواند راهگشا باشد.

تکنولوژی مناسب برای دوربین داخل آسانسور

دوربین ‌های با تکنولوژی ‌های آی پی و یا آنالوگ ‌های با کیفیت HD برای نصب داخل آسانسور مناسبند. زاویه دید دوربین آسانسور هم باید تا حد امکان باز انتخاب شود تا نقطه کوری برای مخفی شدن از دید دوربین وجود نداشته باشد. دوربین ‌هایی با فاصله کانونی 2.8 میلیمتر می توانند انتخاب مناسبی باشند. همچنین زاویه نصب دوربین در گوشه و بالاترین ارتفاع ممکن و در صورت امکان به صورت توکار یا مخفی رو به درب آسانسور پیشنهاد می شود. هر چه سایز دوربین کوچکتر باشد و یا به صورت توکار یا مخفی نصب شده باشد.

احتمال مصون ماندن دوربین از دستکاری ‌های احتمالی افراد خرابکار بیشتر خواهد بود. حتی در مواردی می توان از دوربین ‌های ضد ضربه نیز استفاده کرد. چنانچه از تکنولوژی آی پی استفاده شود می توان از دوربین ‌های وایرلس که با استفاده از روترهای وایرلسی که در زیر کابین و کف چاه قرار می گیرند بهره برد. در صورت استفاده از دوربین ‌های سیمی یکی از روش ‌های رایج متصل کردن کابل تصویر به کابل تراول آسانسور با بست کمربندی و چسب است که این اتصال در فواصل نیم متری انجام می شود. احتمال قطع شدن و استهلاک کابل در دوربین ‌هایی که نیاز به سیم کشی دارند زیاد است.

جلوگیری از مشکلات نوری در دوربین نصب شده در کابین آسانسور

 احتمال اشکالات نوری در دوربین ‌های نصب شده در کابین آسانسور وجود دارد از جمله احتمال برخورد نور روشنایی داخل آسانسور به دیواره ‌ها و یا آینه ‌های داخلی است که باعث ایجاد اشکال در تصویر دوربین مداربسته می شود برای جلوگیری از این اشکال احتمالی استفاده از دوربین ‌های دارای قابلیت WDR می توان راهگشا باشد. همچنین در زمان باز شدن درب کابین به علت اختلاف نور داخل کابین و فضای بیرونی امکان ایجاد دوگانگی نور و سیاه شدن تصویر داخل آسانسور وجود دارد زیرا دوگانگی نور باعث می شود که سنسور افراد و اشیایی را که در قسمت کم لوکس تر هستند سیاه نمایش دهد، با پشتیبانی دوربین از قابلیت WDR از به وجود آمدن این اشکال نیز در فیلم ‌های ضبط شده از جلوگیری خواهد شد.

آلارم لازم برای دوربین آسانسور

برای حفظ امنیت دوربین بهتر است آلارم ‌هایی را روی کانالی که دوربین آسانسور روی آن نصب شده فعال کنیم، از جمله این آلارم ‌ها آلارم نقطه کور و قطع شدن ویدیو است که در صورت قطع شدن تصویر دوربین آسانسور و یا کور کردن لنز دوربین توسط اشیاء خارجی بلافاصله هشداری روی دستگاه ضبط روی کانال آسانسور ظاهر می‌شود تا اپراتور نگهبانی، حراست یا مانیتورینگ بلافاصله از خرابکاری‌ها مطلع شده و قبل از خروج فرد خرابکار اقدام لازم صورت گیرد.

سخن پایانی

به طور خلاصه، نصب دوربین مداربسته در آسانسور می‌تواند یک اقدام موثر در جهت افزایش امنیت و کاهش ریسک‌های احتمالی در این فضا باشد. انتخاب یک دوربین مداربسته مناسب با در نظر گرفتن عواملی مانند: کیفیت تصویر، زاویه دید، قابلیت ضبط و ذخیره‌سازی، مقاومت در برابر شرایط محیطی آسانسور و رعایت قوانین و مقررات مربوطه، امری بسیار مهم است.

همچنین، آگاهی کامل از قوانین حریم خصوصی و مطابقت با آن‌ها نیز در نصب و استفاده از دوربین مداربسته در آسانسور باید مورد توجه قرار گیرد. با رعایت این موارد، دوربین مداربسته می‌تواند بهبود امنیت و پاسخگویی به مواقع اضطراری در آسانسور را فراهم کند.

هوشمندانه‌ترین وتخصصی ترین راه یادگیری نصب و راه اندازی دوربین مداربسته، شرکت در دوره آنلاین لیمو در مجتمع پل است، بنابراین وقت را از دست ندهید و به صورت غیر حضوری و آنلاین از سراسر دنیا ثبت نام کنید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی