×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

علت نویز دوربین مداربسته و روش های برطرف کردن آن

علت نویز دوربین مداربسته و روش های برطرف کردن آن

نویز دوربین مداربسته به اختلالی در تصویر گفته می شود که به شکل های مختلف ظهور پیدا می کند. ایجاد نویز در دوربین مدار بسته می تواند علت های مختلف الکترومغناطیسی یا الکترونیکی داشته باشد. در ادامه به بررسی مواردی که می توانند علت نویز دوربین مداربسته باشند، می پردازیم.

اتصالات نامناسب

اتصالات نامناسب و ناپایدار می توانند باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته شوند. استفاده از فیش های BNC نامرغوب و یا اتصال نامناسب و غیر استاندارد می تواند باعث افت سیگنال تصویر و ایجاد نویز در تصویر دوربین های مداربسته گردد. همچنین وصله زدن کابل های پاره شده در شرایطی می تواند عامل ایجاد نویز در تصویر دوربین مدار بسته باشد.  بهتر است از فیش های BNC با کیفیت، برای نصب دوربین های مدار بسته استفاده شود و همچنین اتصال BNC به کابل کاملا محکم و بدون قطع و وصلی باشد. همچنین فیش ها در فضاهای باز در داخل کمباکس قرار گیرند تا از عوامل محیطی و سایر اختلالات محفوظ بمانند.

عبور کابل تصویر دوربین در مجاورت منابع میدان های مغناطیسی

چنانچه کابل تصویر دوربین های مدار بسته از نزدیکی منابعی که باعث ایجاد میدان مغناطیسی میگردند عبور داده شود، میدان مغناطیسی که در اطراف سیم حامل جریان برق ایجاد می شود باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته خواهد شد. تا جای ممکن بهتر است کابل های تصویر از نزدیکی کابل ها و ترانس های برق و موتورهای الکتریکی عبور داده نشوند. اگر به هر دلیل مجبور به عبور کابل تصویر در نزدیکی کابل برق هستید از دو لوله یا داکت جداگانه برای رد کردن کابل ها استفاده کنید و فاصله 13 سانتیمتری بین دو کابل در نظر بگیرید تا از ایجاد نویز در دوربین مداربسته جلوگیری شود. عبور کابل تصویر دوربین های مداربسته در مجاورت کابل های برق فشار قوی می تواند نویز شدیدی در تصویر دوربین ها ایجاد کند بنابراین از قرار دادن کابل تصویر در نزدیکی این نوع کابل ها اکیدا خودداری کنید. همچنین اضافه گذاشتن کابل برای دوربین و حلقه کردن کابل های اضافی می تواند باعث ایجاد میدان مغناطیسی و نویز در تصویر دوربین مدار بسته گردد.

استفاده از کابل تصویر بی کیفیت

کیفیت پایین کابل تصویر، از دیگر عوامل نویز دوربین مداربسته محسوب می شود. بهتر است از کابل های کواکسیال با مغزی و شیلد مس برای نصب دوربین های مداربسته استفاده گردد. همچنین هر چه تعداد رشته های شیلد در کابل کواکسیال بیشتر باشد، می تواند به عنوان نویز گیر دوربین مدار بسته قویتر عمل نماید.

کابل کشی در مسافت های طولانی

کابل کشی در متراژهای زیاد یکی دیگر از دلایل نویز دوربین مداربسته است. برای جلوگیری از نویز دوربین مداربسته در فواصل زیاد، باید از کابل کواکسیال مس، با مغزی سطح مقطع بالا و شیلد بیشتر استفاده کرد. کابل های باکیفیت علاوه بر جلوگیری از ایجاد نویز در دوربین مدار بسته، دارای طول عمر بیشتری نیز هستند. استفاده از کابل های آلومینیومی و با شیلد ناکافی در متراژهای طولانی می تواند علت نویز دوربین مداربسته باشد.

اشکال در تغذیه دوربین مداربسته

از دیگر دلایل نویز دوربین مداربسته، ریپل ولتاژ بیش از حد تغذیه دوربین است. در حالت کلی ولتاژ خروجی منابع تغذیه پیوسته در حال بالا و پایین آمدن در محدوده ولتاژ نامی است. اگر این ریپل ولتاژ تغییری بیشتر یا کمتر از ده درصد ولتاژ نامی تغذیه باشد، باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته خواهد شد.

عدم اتصال دوربین های مداربسته به ارت

در شرایطی عایق نشدن فیش BNC می تواند از علل نویز دوربین مداربسته باشد. ممکن است فیش BNC به صورت ناخواسته با تجهیزی فلزی در فضای اطراف اتصال کرده و به علت رسانا بودن BNC ولتاژی از رساناهای اطراف وارد کابل تصویر شده و باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته گردد؛ در چنین شرایطی ارت می تواند نویز گیر دوربین مدار بسته باشد. در صورتیکه دوربین های مداربسته به ارت متصل شوند چنین نویزی از بین خواهد رفت. در صورت عدم اتصال به ارت، لازم است BNC ها با چسب برق عایق شوند.

حساسیت پایین سنسور دوربین و نور ناکافی در محیط

اگر در تصویر دوربین مداربسته نقاطی به شکل برفک مشاهده کردید، این برفک نوعی نویز دوربین مداربسته است و دلیل آن نور کم محیط و حساسیت پایین سنسور دوربین می باشد. هر چه سنسور دوربین حساس تر باشد، در شرایط نوری نامساعد به حداقل نور محیط واکنش داده و توانایی ثبت تصویر مناسب را خواهد داشت. در صورتیکه نور محیط کافی نباشد و سنسور دوربین نیز از حساسیت مناسبی برخوردار نباشد؛ در تصویر دوربین نویزی به شکل برفک مشاهده خواهد شد. با ارتقاء نور محیط می توان در حدی این نویز را برطرف نمود.

کلام آخر

علاوه بر موارد ذکر شده گاهی  عواملی در محیط اطراف وجود دارند که باعث نویز دوربین مداربسته می شوند؛ مانند دما بالای محیط ، نور مستقیم و شدید آفتاب یا هر نور مستقیمی که داخل لنز دوربین تابیده شود، صدای بلند سیستم های صوتی و یا امواج رادیویی دستگاههای بی سیم و الکترونیکی. بهتر است برای پیشگیری از ایجاد نویز به واسطه عوامل ذکره شده، از نصب دوربین های مداربسته در مجاورت موارد فوق اجتناب کنید. 
در این مقاله با عوامل ایجاد نویز در دوربین مدار بسته آشنا شدید. چنانچه به سایر مباحث مرتبط با دوربین مداربسته علاقه مند هستید و تمایل دارید به عنوان نصاب سیستم های نظارت تصویری شروع به کار نمایید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش نصب دوربین مدار بسته و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد نصب و راه‌اندازی انواع دوربین های مدار بسته را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی