×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

آموزش عیب‌یابی گوشی خاموش با ابزارهای مختلف

 آموزش عیب‌یابی گوشی خاموش با ابزارهای مختلف

عیب‌یابی گوشی خاموش

زمانی که یک دستگاه دیگر به اتصال شارژر یا فشردن کلید پاور دستگاه واکنش نشان نداده و روشن نشود زمانی است که نیاز به یک تعمیرکار دارید که دوره آموزش تعمیرات موبایل را گذرانده باشد تا بتواند عیب‌یابی گوشی خاموش شما را انجام دهد.

چرا گوشی‌های موبایل خاموش می‌شود

عوامل متفاوتی می‌تواند باعث خاموش‌شدن دستگاه‌های موبایل شود علت‌هایی مثل ضربه آب‌خوردگی و یا اتصال شارژرهای نامرغوب می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی در دستگاه شما شود که برطرف‌کردن آنها نیاز به عیب‌یابی گوشی‌های خاموش دارد که البته می‌توانید این اطلاعات را در آموزش تعمیرات موبایل دوره مجتمع پل به طور کامل آموزش ببینید.

عیب‌یابی گوشی‌های خاموش

 اما چگونه می‌توان گوشی‌هایی که دچار مشکلات این چنینی شده‌اند را عیب‌یابی کرد در این موارد شما باید به مسائل متفاوتی در دستگاه توجه کنید از جمله میزان جریان مصرفی دستگاه و شرایطی که گوشی در آن دچار مشکل شده.

 خاموشی در اثر آب‌خوردگی

 برای مثال اگر گوشی در اثر آب‌خوردگی دچار مشکل شده در مرحله اول باید اقدام به بررسی رسوباتی که در اثر آب‌خوردگی بر روی برد به وجود آمده اقدام کنیم تا با برطرف‌کردن آنها هم جلوی اتصال‌های به وجود آمده را بگیریم و هم از آسیب رسیدن به قطعات بیشتر در دستگاه جلوگیری کنیم برای انجام این کار شما نیاز به ابزارآلات رفع رسوب همانند تینر براش و دستگاه اولتراسونیک داریم که برای آشنایی بیشتر با آنها می‌توانید به مقاله گوشی‌های آب‌خورده مراجعه کنید.


 

خاموشی در اثر واردشدن ضربه

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث خاموشی گوشی‌های موبایل شود ضربه‌هایی است که ممکن است گاه‌وبیگاه به دستگاه‌ها وارد شود و دلیل به‌وجودآمدن ایراداتی هستند که ممکن است باعث شوند دستگاه روشن نشود برای چنین مواردی نیاز است تا شما در مرحله اول اقدام به بررسی برد دستگاه نمایید تا درصورتی‌که آسیب‌هایی روی برد به وجود آمده باشد که از نظر ظاهری مشخص باشد بتوانید آن را شناسایی کرده و با استفاده از راه‌حل‌های تعمیراتی آن را برطرف کنید.

 خاموشی در اثر خرابی شارژر و یا نوسانات برق

اما دیگر موردی که می‌تواند به دستگاه شما آسیب بزند و عیب‌یابی گوشی‌های خاموش را سخت‌تر کند ایرادات ناشی از استفاده از شارژرهای نامرغوب یا نوسانات برق است به دلیل اینکه آسیب در این راستا بسیار زیاد اتفاق می‌افتد پیداکردن همه مشکلات بسیار سخت بوده و گاهی انجام نمی‌شود؛ اما در چنین مواردی می‌توان از عیب‌یابی موبایل با مولتی‌متر و یا عیب‌یابی گوشی با منبع تغذیه استفاده کرد و بدین ترتیب می‌توان ایراد را راحت‌تر شناسایی نمود.
به این منظور شما باید قطعاتی که در معرض ولتاژ اضافه قرار گرفتند را با استفاده از مولتی‌متر به ترتیب مورد بررسی قرار دهید و یا درصورتی‌که دستگاه در حالت اتصال کوتاه قرار گرفته با استفاده از منبع تغذیه اقدام به واردکردن جریان و بررسی آن نمایید.

آموزش عیب‌یابی گوشی خاموش

 یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند در بحث عیب‌یابی گوشی‌های خاموش مثمر ثمر قرار گیرد استفاده از تست جریان‌کشی برای عیب‌یابی دستگاه‌ها در حالت‌های خرابی مختلف است.
نکته مهم در این حالت آن است که اگر دستگاه شما دچار آب‌خوردگی یا ضربه است ابتدا باید به دنبال خرابی‌های ظاهری باشید و درصورتی‌که این عیب‌ها وجود نداشت و یا برطرف شد سپس اقدام به انجام تست‌های جریان‌کشی در دستگاه نمایید.
برای انجام این کار شما نیاز به استفاده از یک منبع تغذیه برای سنجش مقدار مصرف دستگاه بر حسب آمپر خواهید بود مشخص نمودن این مقدار می‌تواند باعث شود شما کارکرد یا عدم کارکرد بخش‌های مختلف را بسنجید و از طریق آن عیب‌یابی خود را انجام دهید.
بدین ترتیب شما می‌توانید عیب‌یابی گوشی با منبع تغذیه را انجام داده و ایرادات احتمالی در دستگاه خود را مشخص کنید.
اما برای انجام این تست چه باید کرد شما ابتدا باید منبع تغذیه را روی مقدار ولتاژی تنظیم نمایید که بتوانید از طریق آن دستگاهتان را روشن کنید این مقدار برای دستگاه‌های موبایل حدود ۴ ولت است؛ اما در بازه دوم شما باید مقدار خروجی جریان دستگاهتان را بر حسب آمپر روی مقدار مشخصی تنظیم نمایید این مقدار کاملاً بستگی به نوع گوشی و ظرفیت باتری دستگاه دارد؛ زیرا که این مقدار در گوشی‌های مختلف متفاوت است.


در مرحله بعد شما باید از کابل‌های مخصوص اتصال منبع تغذیه به گوشی استفاده کنید بدین ترتیب منبع تغذیه شما این قابلیت را پیدا می‌کند که از طریق این کابل‌ها به گوشی‌های مختلف متصل شود پس از اتصال کابل به دستگاه اولین مرحله تست آغاز می‌شود و آن جریان مصرفی دستگاه در حالت خاموش است شاید با خود بگویید که آیا دستگاه در حالت خاموش نیز جریان مصرف می‌کند باید بگوییم درصورتی‌که در دستگاه شما اتصالی وجود داشته باشد و یا خرابی در یکی از قطعات وجود داشته باشد دستگاه می‌تواند حتی در حالت خاموش نیز باتری خود را تخلیه کند.
اما درصورتی‌که جریان مصرفی دستگاه شما در حالت که هنوز کلید پاور را فشار نداده‌اید صفر است باید بگوییم که همه چیز درست است و شما نیاز به فعالیت خاصی در این قسمت ندارید؛ اما در غیر این صورت باید با استفاده از آموزش عیب‌یابی گوشی‌های خاموش اقدام به رفع مشکل در این مرحله نمایید که معمولاً با تعویض قطعات آسیب‌دیده این مشکل برطرف خواهد شد.
اما درصورتی‌که مشکلی در این بخش وجود نداشت اقدام به فشردن کلید پاور دستگاه نمایید در این حالت دستگاه شما شروع به مصرف از جریان تأمینی منبع تغذیه نموده و مقداری که دستگاهتان مصرف می‌کند روی صفحه‌نمایش منبع تغذیه نمایش داده می‌شود این بخش می‌تواند حالت‌های متفاوتی داشته باشد؛ مانند زمانی که هیچ جریانی در دستگاه مصرف نشود و یا میزان مصرف در دستگاه بسیار زیاد باشد که این حالت‌های مختلف می‌توانند نشان‌دهنده خرابی‌های متفاوتی در بخش‌های دستگاه باشد. در این مرحله اقدام به بررسی چند حالت می‌کنیم که ممکن است در تست جریان‌کشی اتفاق بیفتد و شما برای عیب‌یابی گوشی خاموش خود به آنها نیاز داشته باشید.

 زمانی که دستگاه هیچ جریانی مصرف نمی‌کند

 این حالت نشان‌دهنده آن است که ولتاژ و جریان وارد شده به دستگاه توسط هیچ‌کدام از قطعات مصرف نشده و در واقع دستگاه شما اصلاً دستور روشن‌شدن را دریافت نکرده است این خرابی می‌تواند دو حالت داشته باشد اول خرابی خود کلید پاور دستگاه که در این صورت دستگاه شما نیاز به تعویض کلید پاور دارد تا بتواند مراحل روشن‌شدن را به‌درستی انجام دهد؛ اما برای تست این مورد می‌توانید با استفاده از یک شارژر دستگاه خود را بررسی کنید .
برای این امر ابتدا از اینکه باتری دستگاه شما به‌اندازه کافی شارژ دارد اطمینان حاصل کنید سپس اقدام به اتصال شارژر به دستگاه خود کنید درصورتی‌که علائم مربوط به شارژ شدن دستگاه روی گوشی شما ظاهر شد بدین معنی خواهد بود که دستگاه از نظر کارکرد سالم است و در واقع فقط نمی‌تواند روشن شود و این به معنی خرابی کلید پاور دستگاه و یا مسیر اتصال آن روی برد خواهد بود که باید به کمک نقشه و عیب‌یابی موبایل با مولتی‌متر مورد بررسی قرار گیرد.

 جریان مصرفی بیش از حد در دستگاه

از حالت‌های دیگری که ممکن است در این تست به آن برخورد کنید جریان مصرفی بیش از حد بعد از سوئیچ‌کردن و روشن‌کردن دستگاه است این حالت در واقع نشان‌دهنده آن است که یک قطعه یا قطعاتی در مدار شما دچار مشکل هستند و مصرف آنها از حالت عادی بالاتر است و برای حل این مشکل شما باید این قطعات را شناسایی کرده و اقدام به تعویض آنها نمایید.
برای این شناسایی شما نیاز به ابزارهایی مانند اسپری فریز یا دوربین حرارتی دارید تا بتوانید این قطعات دارای جریان مصرفی بیش از حد هستند و جریان اضافه را به شکل گرما از خود خارج می‌کنند را شناسایی کنید بعد از شناسایی می‌توانید آنها را تعویض کنید.

کلام آخر

عیب‌یابی گوشی‌های خاموش حالت‌های متفاوتی دارد که در این مقاله به چند مورد از این حالت‌ها اشاره کردیم؛ اما در واقعیت حالت‌های متفاوتی به وجود می‌آید که برای انجام آنها و رفع مشکل نیاز به دوره آموزش تعمیرات موبایل وجود دارد و کسانی که این دوره را دیده باشند می‌توانند به‌راحتی در این امر اقدام به تعمیرات نمایند.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی