×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت uefi و legacy چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

تفاوت uefi و legacy چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

امروزه سیستم‌ها در بحث نرم‌افزاری بسیار ارتقا پیدا کردند و هر کدام از بخش‌های نرم‌افزاری آن دارای قابلیت مدیریت و بررسی است.
یعنی اینکه در صورت وجود هرگونه مشکل در سیستم‌ها، شما می‌توانید از طریق روش‌های نرم‌افزاری اقدام به رفع مشکل کنید.ازآنجایی‌که سیستم‌عامل‌ها از بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده‌اند و هر کدام از آنها مشکلات مربوط به خود را دارند، باید بخشی از سیستم به‌عنوان مرکز مدیریت نرم‌افزاری در سیستم عامل قرار بگیرد.خوبی ما این بخش مدیریتی را با نام محیط بایوس یا بوت تلقی می‌کنیم.
این محیط بوت در سیستم عامل ویندوز که در کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌توانید یک ویندوز را در بحث راه‌اندازی و دسترسی‌های سیستمی مانند گرافیک تنظیم کنید و تغییرات مهمی را پیاده‌سازی کنید.البته باید بدانید که سیستم عامل‌های دیگری نیز از محیط‌های مشابه بوت در مراحل راه‌اندازی استفاده می‌کنند؛ اما ما در اینجا بیشتر بر روی سیستم عامل ویندوز تمرکز داریم.
در ادامه قصد داریم تا به بررسی محیط بوت بپردازیم و تفاوت uefi و legacy که دو نوع محیط مختلف بوده است را مورد بررسی قرار دهیم، پس ما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

محیط بوت چیست و چه کاربردی دارد؟

عبارت بوت به معنی راه‌اندازی است و اصطلاحی است که اکثر افراد در زمان روشن‌شدن سیستم از آن استفاده می‌کنند، اما در حقیقت در بحث سیستم عامل کاربردهای دیگری نیز دارد.زمانی که دستگاه شما راه‌اندازی می‌شود بخش‌های مختلفی از آن مشغول به فعالیت هستند که باعث ایجاد هماهنگی در بخش‌های سخت‌افزاری می‌کنند.
اما در کنار این قابلیت‌ها، سیستم‌عامل محیطی را به‌عنوان بایوس در زمان بوت سیستم قرار داده است تا شما می‌توانید در بخش‌های مختلف سیستم تنظیماتی کلیدی انجام دهید و البته بتوانید از این محیط جهت نصب ویندوز استفاده کنید. چرا که این محیط یعنی بایوس دسترسی کاملی به هسته سیستم عامل داشته و برای نصب ویندوز جدید، باید این محیط راه اندازی شود.اما این محیط بوت که با نام بایوس از آن یاد کردیم انواع مختلفی دارد که ما قصد داریم تا به تفاوت uefi و legacyکه دو نوع از محیط‌های بوت محسوب می‌شوند، بپردازیم.اما قبل از اینکه تفاوت uefi و legacy برای شما آشکار شود، باید هر کدام از این محیط‌ها را بررسی کنیم که تفاوت uefi و legacy معنی پیدا کند.

uefi چیست؟

عبارت uefi مخففی از عبارت unified extensible firmware interface است که معنی آن رابط سیستم عامل یکپارچه قابل توسعه است.
در حال حاضر اکثر مادربردهای جدید از این رابط جهت خدمات سیستم‌عامل استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود تا نسبت به محیط بایوس کاربرد بیشتری داشته باشد.
در حقیقت به دلیل اینکه ما در uefi با یک محیط گرافیکی سروکار داریم، جذابیت و امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و در اینجا محیط بایوس ضعف در بحث گرافیکی خواهد داشت.اگر برایتان سؤال پیش آمده که بایوس به چه شکلی دیده می‌شود باید گفت که اگر صفحه آبی را با تعدادی گزینه‌ها در داخل آن مشاهده کردید؛ یعنی با صفحه بایوس مواجه شده‌اید.اما در مقابل uefi با جذابیت گرافیکی که دارد کاملاً تفاوت آن در ظاهر قابل تشخیص است.

Legacy چیست؟

برای بررسی بهتر تفاوت uefi و bios باید بگوییم که bios legacy همان‌طور که از نام آن پیداست نسخه قدیمی‌تر ۱۶ بیتی و با قابلیت‌های محدود است و از آنجایی که بعضی قطعات فقط با نسخه‌های قدیمی‌تر سازگاری دارند به این دلیل هنوز هم از بایوس استفاده می‌شود.
البته باید بدانید که بایوس قدیمی عموماً به عنوان یک جایگزین است.
تفاوت uefi و legacy موضوعی است که در ادامه قصد بررسی آن را داریم تا در قالب یک مقاله تفاوت‌های این دو را دریابید.


تفاوت uefi و legacy در چیست؟

● یکی از مهم‌ترین تفاوت uefi و legacy را می‌توان در نسل استفاده آنها مثال زد. یعنی اینکه باید بدانید بایوس قدیمی، همان‌طور که از نام و مشخص است برای سیستم‌های قدیمی استفاده شده در صورتی که uefi را در نسل‌های جدید سیستم‌ها استفاده می‌کنیم.
● در حقیقت تفاوت uefi و legacy این است که uefi جدیدترین روش راه‌اندازی ممکن برای سیستم‌های کامپیوتری است و برای سرورها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
● در صورتی که بایوس فقط جهت راه اندازی سیستم و وظیفه انجام فرایند بوت شدن سیستم را دارد.
● از دیگر تفاوت uefi و legacy در بحث کاربرپسند بودن آنهاست که محیط بایوس به دلیل قدیمی‌تر بودن آن از نظر کاربر پسندی، ضعیف‌تر عمل می‌کند در صورتی که uefi با المان‌های گرافیکی برای اکثر کاربران حرفه‌ای و حتی عمومی جذابیت خاص خود را دارد.
● از مهم‌ترین تفاوت uefi و legacy در استفاده از نوع پارتیشن‌هاست که در بایوس‌ها ما از پارتیشنی به عنوان mbr استفاده می‌کنیم در صورتی که این طرح پارتیشن بندی برای uefi به شکل gpt مورد استفاده قرار می‌گیرد.
● تفاوت uefi و legacy را در بخش ویژگی‌ها و مزایایی که uefi در بخش محیط راه‌اندازی خود دارد می‌توان یافت که دارای قابلیت‌های بی‌شماری نسبت به بایوس است و همین‌طور در بعضی از انواع آن آنالیزی از نوع عملکرد سیستم به شما نشان می‌دهد.
● از موارد قابل بحث در تفاوت uefi و legacy سرعت راه اندازی است که می‌توان گفت uefi سرعتی به مراتب بالاتر و پایدارتر را برای کاربر رقم می‌زند.
● شما می‌توانید تفاوت uefi و legacy را در بحث اندازه حافظه دیسک‌های سیستم نیز مشاهده کنید زیرا uefi توان پردازشی بیشتری ارائه می‌دهد. البته ممکن است با سیستم‌های قدیمی سازگار نباشد
● از قابلیت‌هایی که در بحث تفاوت uefi و legacy می‌توان خاطرنشان کرد این است که شما می‌توانید بوت uefi را برای سیستم خود نصب کنید تا کامپیوتر یا لپ تاپ شما دارای امنیت بالاتری، مخصوصاً در بخش راه‌اندازی سیستم داشته باشد

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت uefi و legacy را به ساده‌ترین زبان ممکن ارائه دهیم و شما نیز می‌توانید سؤالاتتان را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.
حتماً از سایر ویدئوهای آموزشی ما استفاده کرده و از مقالات مجتمع آموزشی پل دیدن کنید.با اشتراک‌گذاری و معرفی این مجموعه به دوستان خود، از ما در بحث ارتقای کیفیت آموزشی حمایت کنید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی