×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

طرز کار انواع دوربین های مدار بسته

طرز کار انواع دوربین های مدار بسته

در این مقاله به آموزش طرز کار دوربین مدار بسته می پردازیم. دوربین های مداربسته از اجزای مختلفی تشکیل شده اند؛ دوربین، دستگاه ضبط تصاویر و هارد از اجزای اصلی تشکیل دهنده دوربین های مداربسته هستند. دوربین های مداربسته تصویر فضاهای مورد نظر را به دستگاه ضبط تصاویر منتقل کرده و روی هاردی که در دستگاه ضبط نصب شده، تصاویر را ذخیره می کنند. دستگاههای ضبط با کانال های مختلفی در دسترس است که با توجه به تعداد دوربین های مداربسته ای که لازم است نصب شود، می توان دستگاه با تعداد کانال مناسب انتخاب نمود. از لحاظ تکنولوژی دوربین های مداربسته به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. در ادامه با طرز کار دوربین مدار بسته با تکنولوژی های مختلف آشنا می شویم.

طرز کار دوربین مدار بسته

برای آشنایی با طرز کار دوربین مدار بسته ابتدا با اجزای دوربین مداربسته آشنا شویم. به صورت کلی دوربین های مداربسته از برد تصویر، برد دید در شب و لنز تشکیل شده اند. برای تشکیل تصویر، حتما باید نوری در محیط وجود داشته باشد. این نور می تواند نور مرئی محیط و یا نور نامرئی مادون قرمز باشد. بدون وجود نور در محیط، هیچ تصویری روی لنز دوربین تشکیل نمی شود. در شرایطی که دوربین در فضای تاریک نصب می شود، باید دارای نوع مناسبی از دید درشب باشد تا بتواند یا مانند دوربین وارم لایت نور مرئی و یا مانند دوربین IR نور نامرئی مادون قرمز را در محیط ساطع کند تا بازتاب نور تابیده شده از دوربین به اشیاء محیط، به لنز برگردد و با عبور از لنز دوربین روی سنسور تشکیل تصویر دهد. سنسور نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل  و از طریق کابل تصویر به دستگاه ضبط تصاویر منتقل می کند. تا اینجا با طرز کار دوربین مدار بسته به صورت کلی آشنا شدیم؛ در ادامه با نحوه کار با دوربین مدار بسته آنالوگ آشنا می شویم.

نحوه کار با دوربین مدار بسته آنالوگ

قدیمی ترین دوربین های مداربسته، دوربین های آنالوگ هستند. در ادامه با طرز کار دوربین مدار بسته آنالوگ آشنا می شویم.  آنالوگ به دو دسته آنالوگ های نسل قدیم و آنالوگ های نسل جدید تقسیم می شود. واحد سنجش کیفیت در دوربین های آنالوگ نسل قدیم، تی وی لاین است.  دوربین های آنالوگ نسل جدید روی بستر آنالوگ، تصویر HD ارائه می دهند. دوربین های آنالوگ نسل جدید در تکنولوژی های AHD، HDCVI، HDTVI و HDSDI وجود دارند. AHD مخفف Analog High Definition است و مفهوم آن آنالوگ با کیفیتی بالا است. چیپ این دوربین  تصاویری که از سنسور دریافت می کند را کدگذاری می کند.  HDTVI مخفف High Definition Transport Video Interface به مفهوم رابط گرافیکی انتقال با سرعت بالا است. تکنولوژی HDTVI یک فناوری Open Technology است. دوربین با تکنولوژی HDTVI تا رزولوشن 8 مگاپیکسل عرضه شده و در مسافت های طولانی روی کابل کواکسیال امکان کابل کشی دارد. این دوربین تصاویر را به صورت دیجیتال می گیرد و به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند. HDCVI مخفف High Definition composite Video Interface به مفهوم رابط گرافیکی کامپوزیت با کیفیت بالا است و توسط برند داهوا رونمایی شده است و آخرین مورد که در ایران استفاده کمتری دارد HDSDI است که مخفف High Definition Serial  Digital Interface و به مفهوم رابط دیجیتال سریال با کیفیت بالا است. این تکنولوژی که که توسط سونی ارائه شده تصاویر را با کیفیت بالا، بدون فشرده سازی در متراژ کمتری منتقل می کند.

طرز کار دوربین مدار بسته تحت شبکه

طرز کار دوربین مدار بسته دیجیتال یا تحت شبکه با دوربین آنالوگ تفاوت هایی دارد. در دوربین های تحت شبکه که تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند، چیپ دوربین بازتاب نور اشیاء محیط را تبدیل به سیگنال دیجیتال کرده و پس از فشرده سازی اطلاعات از طریق بستر شبکه به دستگاه ضبط منتقل می کند. دوربین های تحت شبکه قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند و در فضاهای صنعتی و یا محیط های  با مساحت های زیاد معمولا کاربرد بیشتری دارند.

طرز کار دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین های مداربسته بی سیم معمولا برای فضاهایی که به هردلیل امکان کابل کشی وجود ندارد مناسب هستند. دوربین های بی سیم دارای انواع آنالوگ و دیجیتال می باشند.در ادامه با طرز کار دوربین مدار بسته بیسیم در انواع آنالوگ و دیجیتال آشنا می شویم. انواع آنالوگ این دوربین ها سیگنال های تصویر را به سیگنال های رادیویی تبدیل می کنند. نویزهای الکترومغناطیسی و عوامل محیطی روی سیگنال های دوربین های بیسیم آنالوگ تاثیر زیادی دارد؛ به عنوان مثال رطوبت و موانع بین مسیر باعث افت شدید سیگنال های دوربین های بیسیم آنالوگ خواهند شد؛ از این رو استفاده از دوربین های آنالوگ بیسیم توصیه نمی شود. در مقابل، دوربین های بیسیم دیجیتال از وای فای برای انتقال دیتا استفاده می کنند که در مقابل عوامل محیطی، نویز پذیری کمتری نسبت به دوربین های بی سیم آنالوگ دارد و معمولا در شرایطی که امکان سیم کشی وجود ندارد از دوربین های بیسیم دیجیتال استفاده می شود. البته ذکر این نکته لازم است که برای روشن شدن دوربین های بیسیم نیز نیاز به کابل برق وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله با طرز کار دوربین مدار بسته آشنا شدید. چنانچه به سایر مباحث مرتبط با دوربین مداربسته علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به عنوان نصاب دوربین های مداربسته وارد بازار کار شوید.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی