×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعمیر دکمه پاور گوشی

کلید پاور چیست و نحوه تعمیر دکمه پاور گوشی به چه صورت است

در مرحله اول باید به این نکته اشاره کنیم که کلید پاور چه کاری برای دستگاه ما انجام می‌دهد کلید پاور در واقع مسیری است که دستور فعال سازی مین برد و شروع به کار بخش‌های مختلف دستگاه را صادر می‌کند این کلید در واقع با وصل کردن یک مسیر به آی سی تغذیه برد اعلام می‌کند که از این لحظه به بعد وظیفه ایجاد ولتاژ‌های مختلف برای کارکرد بخش‌های مختلف دستگاه را برعهده دارد.
این بخش در واقع ترکیبی از یک پایه خروجی آی سی پاور و یک پایه ورودی است در واقع در مسیر خروجی ولتاژی در حدود ۴ ولت قرار دارد که با متصل شدن کلید این ولتاژ به آی سی پاور بازگشت داده می‌شود از طریق وارد شدن این ولتاژ آی سی شروع به فعالیت خواهد کرد.
بدین ترتیب عملکرد کلید پاور یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها برای فعال‌سازی دستگاه می‌باشد که می‌توان آن را با حالت‌های مختلفی بررسی نمود تعمیر این مدار یا این کلید نیازمند آموزش تعمیرات موبایل می‌باشد که به واسطه آموخته‌های این بخش می‌توان این مسیر را مورد بررسی قرار داد و تعمیر دکمه پاور گوشی را انجام داد.

چند نوع کلید پاور در دستگاه‌ها وجود دارد

در این بخش می‌خواهیم به انواع کلیدهایی که در مدار گوشی‌های مختلف وجود دارد اشاره بکنیم.

کلیدهای لحیمی چند پایه

ساده‌ترین نوع کلیدها در این بخش کلیدهای چند پایه هستند که بابت اتصال آنها به مین برد از پایه‌های لحیمی روی برد استفاده می‌شود این کلیدها در واقع ترکیبی از یک شاسی و چند پایه و یک اتصال دهنده هستند که با فشار دادن شاسی پایه‌های اتصال دهنده به هم وصل شده و پایه‌های کلید را به هم متصل می‌کند بدین ترتیب مسیر مربوط به متصل شدن مسیر تغذیه وصل شده و دستگاه شروع به فعالیت می‌کند تعمیر کلید پاور گوشی در این مدل نیازمند وارد کردن حرارت می‌باشد که سخت‌ترین حالت نیز خواهد بود.

فلت‌هایی که به سبک صفحه کلیدهای قدیمی طراحی شدند

در این فرایند یک فلت طراحی شده که روی آن دایره‌های اتصال دهنده و اتصال گیرنده‌ای به سبک صفحه کلیدهای گوشی‌های قدیمی طراحی شده در واقع این پایه‌ها مربوط به کلید پاور و کلیدهای ولوم دستگاه می‌باشد که بر روی یک فلت طراحی شدند که نمونه آن را روی عکس زیر مشاهده می‌کنید 
در این فرایند در واقع ولتاژ روی پایه اتصال دهنده قرار می‌گیرد و با اتصال تشتک روی پایه‌ها ولتاژ از اتصال دهنده به اتصال گیرنده منتقل شده و بدین ترتیب عملکرد کلید پاور انجام می‌شود نتیجه این اتصال در واقع همانند کلیدهای دیگر فعال شدن دستگاه و روشن شدن گوشی خواهد بود.

فلت به همراه کلیدهای دو پایه

در حالت دیگری در طراحی کلیدهای پاور و ولوم‌ها از یک فلت که محل اتصال کلیدهای دوپایه دستگاه می‌باشد استفاده می‌شود در واقعیت این نوع از کلیدها همانند کلیدهای نسل قبلی عمل می‌کنند اما نوع کلید آنها متفاوت است و بر خلاف نوع قبلی کلیدها بر روی این فلت‌ها قابل تعویض هستند
نمونه زیر یکی از انواع فلت‌های موجود در گوشی‌های جدید است که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

نحوه تست کلیدهای پاور بر روی برد

در فرایند خرابی این کلیدها یکی دیگر از مواردی که نسبت با آن باید اطلاعات داشته باشید نحوه تست این کلیدها بر روی دستگاه است تست کردن کلیدهای چند پایه متصل بر روی مین برد به راحتی انجام می‌شود به این ترتیب که می‌توانید با استفاده از مولتی متر روی رنج بازر اقدام به بررسی مسیر موجود در کلید نمایید در این حالت با فشردن شاسی کلید مسیر جریان متصل شده و مولتی متر شروع به بوق زدن می‌کند و در غیر این صورت به معنی خرابی کلید خواهد بود
اما در کلیدهایی که به شکل صفحه کلیدهای قدیمی طراحی شدند فرایند کمی پیچیده‌تر خواهد بود شما ابتدا باید پایه‌هایی رو شناسایی کنید که مربوط به اتصال کلید پاور شما هستند سپس با استفاده از مولتی متر همان فرایند رنج بازر و بوق را برای اتصال این پایه‌ها نیز فراهم سازید در صورتی که بعد از فشار دادن شاسی کلید پایه‌ها در حالت اتصال قرار گرفتند به معنی سالم بودن فلت و کلید طراحی شده است اما در غیر این صورت این عملکرد نشانه خرابی کلید بوده و برای حل مشکل نیاز به تعویض کردن این فلت به همراه کلیدها خواهید داشت.
اما حالت سوم می‌تواند نوع دیگری از تست را بطلبد زیرا در این حالت شما می‌توانید کلیدها را به صورت جداگانه از فلت تمیز کنید و فرایند تعویض آنها نیز در ویدیوهای آموزشی مختلفی در دوره آموزش تعمیرات موبایل نمایش داده شده.


برای این کار شما ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که کلید موجود روی فلت سالم است در این مورد می‌توانید از مولتی متر روی رنج بازر استفاده کرده و پایه‌های دو سر کلید را نسبت به هم تست نموده سپس اقدام به فشردن شاسی کلید نمایید . همانند حالت قبلی شنیدن صدای بوق نشان سلامت کلید بوده و در این مرحله شما می‌توانید برای تست فلت آماده شوید.
در حالت دوم شما باید مشخص کنید که مسیر اتصال پایه‌های کلید به پایه‌های اتصال روی مین برد سالم هستند یا خیر.
برای انجام این کار شما باید یک پراب مولتی متر خود را روی پایه اتصال کلید و پراپ دوم را روی محل اتصال روی مین برد قرار دهید در صورت به وجود آمدن اتصال به معنی سلامت مسیر بوده و برای پایه دوم نیز این کار را تکرار می‌کنید.

چگونه دکمه پاور گوشی را تعمیر کنیم

پس از تست کلید و مشخص شدن آنکه دستگاه شما دچار خرابی کلید پاور شده و شما برای تعمیر دکمه پاور گوشی نیازمند آن هستید تا این کلید را تعویض کنید می توانید بر اساس نوع کلید به این ترتیب عمل کنید.
در صورتی که کلید پاور دستگاه شما از نوع چند پایه و لحیمی روی مین برد می‌باشد در ابتدا نیازمند داشتن یک کلید جایگزین هستید تا برای تعمیر دکمه پاور گوشی آن را از روی مین برد با استفاده از هیتر تعویض کنید.

اما در صورتی که کلید پاور دستگاه شما از نوع صفحه کلیدهای قدیمی گوشی‌ها می‌باشد معمولاً در این حالت به جز سرویس و در نهایت تعویض کردن فلت مربوط به کلیدها تعمیر دیگری قابل به انجام نیست و بهترین راه حل تعویض کامل فلت کلیدها است تا بتوان مشکل را کاملاً برطرف کرد.
اما در صورتی که نوع کلیدهای شما از انواع دو پایه لحیمی روی فلت باشد می‌توان دو کار را انجام داد در حالت اول اگر خرابی از خود کلید است می‌توان آن را به صورت مجزا تعویض نمود تا دیگر نیازی به تعویض فلت فابریک دستگاه نباشد اما در غیر این صورت و زمانی که مشکل از فلت اتصال کلیدها باشد تنها حالت منطقی تعویض کل فلت است تا بتوان مشکل را برای همیشه برطرف کرد.

سخن آخر

یکی از دلایل عمده خرابی‌های گوشی و خاموشی آنها خرابی کلید پاور است این قطعات به شدت در مقابل ضربه و آب خوردگی حساس هستند و در صورت وارد شدن این عوامل به راحتی آسیب می‌بینند اما در این حالت برای تعمیر دکمه پاور گوشی  شما می‌توانید از راه حل‌های ارائه شده در این مقاله استفاده کنید تا مشکل دستگاه خود را برطرف نمایید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی