×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

مقایسه دو سیستم عامل اندروید و ios

مقایسه دو سیستم عامل اندروید و ios

سیستم عامل چیست؟ 

قبل از اینکه سراغ سیستم عامل های معروف تلفن همراه و مقایسه ان دو برویم  بهتر است یک تعریف استاندارد نسبت به سیستم عامل داشته باشیم.  سیستم عامل یک نرم افزار قدرتمندی است که برای یکپارچه سازی منابع سخت افزاری و نرم افزاری مورد استفاده قرار میگیرد بنابرین سیستم عامل به قسمت های مختلف سخت افزار سیستم کمک میکند تا در کنار یکدیگر کار کرده و در عین حال بستری را برای انتقال اطلاعات و بخش های نرم افزاری فراهم کند در واقع سیستم عامل ، نرم افزار و سخت افزار یک دستگاه را به یکدیگر متصل میکند.

مقایسه ios و android

برای تلفن همراه از گذشته تا به امروز سیستم عامل های مختلفی طراحی و ساخته شده است از سیستم عامل سیمبین گرفته تا ویندوز فون، بادا و بلک بری .اما  این سیستم عامل ها  بنا به دلایل مختلف به مرور زمان تقریبا کنار گذاشته شده است و امروزه دو سیستم عامل محبوب ای او اس و اندروید بیشترین کارایی را در تلفن های  همراه برای کابران دارند  اما این دو سیستم عامل هرکدام دارای ویژگی ها و نقاط ضعفی نیز هستند که در ادامه این مقاله به این موارد بیشتر میپردازیم.

سیستم عامل اندروید

اندروید یک سیستم عامل موبایلی است که در حدود 13 سال پیش توسط شرکت گوگل توسعه یافته و از آن زمان تا کنون درانواع گوشی های هوشمند و تبلب های مختلف به کار رفته است اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده است با این که شرکت گوگل مالک اصلی این سیستم عامل است اما آن را به عنوان یک فناوری منبع باز (open source)  در اختیار عموم قرار داده و حتی استفاده تجاری از آن نیز رایگان کرده اما سوالی که شاید برای ما پیش بیاید این است که منبع باز بودن به چه معنی است؟

نرم افزار منبع باز به نرم افزاری گفته می شود که کد منبع آن توسط هرکسی قابل بازبینی بررسی ویرایش و توسعه است یعنی برنامه نویسان رایانه میتوانند با ایجاد تغییر دربخشی از نرم افزار عملکرد آن  را تغییر دهند تا اشکالات آن را رفع و یا ویژگی های جدیدی به آن اضافه نمایند تا درنهایت عملکرد بهتری داشته باشد .

سیستم عامل اندروید

این قابلیت باعث شده است که سیستم عامل اندروید با کنار گذاشتن رقیبانی چون سیمبیان ،بلک بری ،ویندوز فون و....جزو یکی از محبوب ترین سیستم عامل های دنیا شود.

سیستم عامل اندروید چه ویژگی هایی دارد؟

این سیستم عامل قدرتمند دارای ویژ گی های بسیار زیادی می باشد که به اختصار به چند مورد کلیدی آن اشاره می کنیم 

پشتیبانی از شبکه های ارتباطی مانند bluetooth، wifi، gsm ،edge  و ....

پشتیبانی از انواع فرمت های مالتی مدیا مانند mp3، mp4، gif ، mpeg 4 و ...

پشتیبانی از تمامی سخت افزارهای رایج مانند دوربین ، جی پی اس  و انواع سنسورهای به کار رفته بر روی گوشی ها

و بسیاری از قابلیت های دیگر که درحال اضافه شدن به این سیستم عامل است

سیستم عامل ios و ویژگی ها آن

 اما یکی دیگر از سیستم عامل های محبوب ios است . این سیستم عامل توسط شرکت اپل در سال  2007 بوجود امد و تنها برای دستگاه های ایفون ، ای پد تاچ و اپل تی وی ساخته شده است که همین عامل باعث افزایش هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزار شده است. سیستم عامل ios  برخلاف اندروید منبع باز نبوده و هیچ شرکتی اجازه استفاده از آن را ندارد به خاطر این مساله چیزی تحت عنوان رابط کاربری جداگانه برای گوشی های ایفون وجود ندارد و رابط کاربری به صورت یکپارچه در داخل خود سیستم عامل نهفته شده است. 

Ios  از زمانی که اولین نسخه خود را روانه  بازار کرده است تا به الان  دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده ، اضافه شدن دستیار صوتی سیری ، شبکه های اجتماعی ، اشتراک گذاری تصاویر ،برنامه accessibility و بسیاری از قابلیت های کاربردی دیگر که به ios  افزوده شده است

سیستم عامل آی او اس

یکی ازامکانات خوب سیستم عامل ios استفاده از مرورگر سافاری می باشد که این مروگر نسبت به کروم دارای سرعت بالاتری است و تجربه بهتری را برای کاربر فراهم می کند

چرا ios  دارای حافظه رم کمتری نسبت به اندروید است؟

یکی از ویژگی های ios  مقدار حافظه رم پایین ان می باشد اما دلیل این اتفاق چیست ؟ اندروید به گونه ای طراحی شده است که از انواع سخت افزار های گوناگون پشتیبانی کند نکته اصلی اینجاست که یک نرم افزار که برای یک سیستم نوشته می شود نمی تواند برروی سیستم دیگری اجرا شود و باید بخش هایی از نرم افزار دوباره نوشته شود اندروید برای حل این مشکل از جاوا استفاده کرده است جاوا دارای یک ماشین مجازی می باشد . شما میتوانید یک اپلیکیشن را یکبار در جاوا بنویسید و سپس ماشین مجازی ان کد را درزمان اجرا ترجمه کند تا آن نرم افزار بر روی هر سیستمی قابلیت اجرا را داشته باشد  یکی از دلایل افزایش رم همین پلتفرم جاوا می باشد. علاوه بر این، اپلیکیشن های اندرویدی برای اجرای فرایندها در پس زمینه نیاز به رم بالا دارند این دلایل درنهایت منجر به افزایش میزان رم در گوشی های اندرویدی نسبت به ios می شود 

اندروید یا ای اواس ؟

اما سوالی که شاید برای بسیاری از افراد هنگام خرید گوشی های هوشمند بوجود بیاید این است که سیستم عامل اندروید را انتخاب کنند یا ای او اس؟ هر کدام از این سیستم عامل ها دارای قابلیت های مناسبی بوده  و جزو بهترین سیستم عامل های عرضه شده برای موبایل هستند اما در مواردی خاص باعث متمایز شدن این دو سیستم عامل از همدیگر شده است . 

 اگر برای شما بحث شخصی سازی و استفاده از لانچرهای مختلف متنوع اهمیت بالایی  دارد استفاده از سیستم عامل اندروید گزینه مناسبی است شما می توانید از لانچرهای مختلف و متنوعی که برای اندروید عرضه شده است نهایت استفاده را ببرید.

اگر هم استفاده از برنامه و بازی های غیر رسمی(اصطلاحا کاستوم شده ) برای شما مهم است در این شرایط  نیز استفاده از سیستم عامل اندروید توصیه می شود دلیل این اتفاق این است که ios  شما را محدود به استفاده از نرم افزارها  و بازی هایی که مورد تایید شرکت است می کند  که شاید برای بسیاری از افراد این محدودیت خوشایند نباشد. 

android or os

اما این محدویت، همراه خود یک مزیت بزرگ دارد و آن هم مبحث امنیت است. به واسطه نظارتی که روی نرم افزارها و بازی ها  انجام می شود از ورود و گسترش ویروس و مشکلات امنیتی که ممکن است در قبال این اتفاق پیش بیفتد جلوگیری می شود.

همچنین آموزش تعمیرات نرم‌افزار موبایل و رفع اشکالات آن‌ها به طور کامل در دوره آموزش لیمو قرمز موجود است

البته مبحث امنیت دستگاه های اندروید و ios کاملا متفاوت است ios  از روشی بنام sandboxmehod استفاده می کند که دسترسی برنامه ها به سایر نقاط سیستم را محدود میکند به این صورت که اگر برنامه ای حاوی بد افزار باشد نمی تواند باقی سیستم را آلوده کند.و این هم به عنوان یک مزیت برای کاربران ios  به شمار می رود.

مزایا ومعایب و به طور کلی تفاوت های  این دو سیستم عامل  بسیار زیاد است  ولی در مقاله فوق سعی بر این شد که به نکات مهم و حائز اهمیت برای کاربر اشاره  شود که یک انتخاب درست و اصولی در هنگام خرید گوشی داشته باشد.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی