×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

تجهیزات مورد نیاز یک تعمیرگاه موبایل

تجهیزات مورد نیاز یک تعمیرگاه موبایل

اگر قصد راه اندازی تعمیرگاه موبایل خود را دارید در این مقاله تجهیزات مهمی که باید در تعمیرگاه تان قرار بگیرد رو به شما معرفی می‌کنیم. یکی از چالش‌هایی که هر تعمیرکار موبایل برای راه اندازی کارگاه خود دارد این است که از چه تجهیزاتی برای تعمیرات و عیب یابی استفاده کند و کدام برندها برای این کار مناسب می‌باشند ما در این مقاله وسایل مورد استفاده و همچنین ویژگی‌های مهمی که هر کدام از این وسایل دارند که باعث کمتر شدن چالش‌های یک تعمیر کار در حین تعمیرات میشود را به صورت کامل به شما معرفی می‌کنیم       .

هیتر و هویه

اولویت اول یک تعمیرکار برای خرید تجهیزات، هیتر و هویه است با استفاده از این وسایل شما میتوانید قطعات روی برد موبایل از جمله ایسی‌ها،ریز قطعات اس ام دی و سوکت‌ها و به صورت کلی قطعات معیوب را از سطح برد جدا و قطعات جدید را نصب کنید.

هیتر و هویه در تعمیرگاه موبایل

اما چه نوع هیتر وهویه‌ای برای کار بر روی برد موبایل مناسب است؟

کنترل دمای مناسب داشتن در یک رنج دمایی مشخص از ویژگی‌های یک هیتر و هویه استاندارد است اگر ابزارهای گرمایشی به خصوص هیترها نتوانند در یک بازه ی دمایی مشخص ثابت بمانند و دائما تغییر کنند و بالا و پایین بروند در نهایت این کار باعث آسیب شدید به قسمت ها و اجزا مختلف گوشی موبایل از جمله آی سی‌ها و ریز قطعات اس ام دی و حتی خود برد موبایل می شود.

از دیگر قابلیت‌های یک هیتر و هویه مناسب رسیدن به دمای دلخواه در کوتاه ترین زمان ممکن است این قابلیت باعث می شود شما مدت زمان کمتری برای رسیدن به دمای مطلوب دستگاه طی کنید که قاعدتا باعث بالاتر رفتن سرعت کار شما خواهد شد این ویژگی عمر هیتر و هویه شما را نیز افزایش می دهد.

اما موقع خرید این تجهیزات باید به مبحث محافظت از الکتریسیته ساکن نیز توجه کنید به دلیل وجود سیم پیچ داخل این وسایل، ناخواسته بار الکتریسیته تولید می شود که اگر هیتر و هویه روی برد قرار بگیرند باعث تخلیه بار الکتریسیته ساکن روی سطح برد میشوند و در نهایت این بار تخلیه شده به قسمت‌های مختلف تلفن همراه آسیب وارد میکند.

برای جلوگیری از این مشکل موقع خرید این تجهیزات حتما به استاندارد ESD قید شده روی این وسایل دقت کنید این استاندارد باعث عدم تخلیه بار الکتریسیته ساکن روی سطح برد میشود. از جمله برندهای مناسب برای تجهیزات هیتر و هویه میتوان به یاکسون،کوییک،مکانیک و سوگون اشاره کرد.

مولتی متر دیجیتال

اما زمانی که یک برد موبایل دچار خرابی می شود شما باید عیب یابی را روی سطح برد انجام دهید تا بتوانید قطعات معیوب یا مسیرهایی که قطع شده اند را پیدا کنید در این مرحله می توان از مولتی مترهای دیجیتال به عنوان یک وسیله تست و اندازه گیری استفاده کرد مولتی متر می تواند کمیت‌های الکتریکی مثل ولتاژ و جریان بار الکتریکی را اندازه گیری کند همچنین زمانی که یک مسیر کاملا قطع می شود بوسیله مولتی متر میتوان آن مسیر معیوب را پیدا کرد بوسیله این دستگاه شما میتوانید ریز قطعات اس ام دی مثل خازن و مقاومت و سلف و دیود را تست کنید

مولتی متر

از جمله ویژگی‌هایی که میتوان برای یک مولتی متر نام برد تلرانس کم و دقت بالا است زمانی که شروع به اندازه گیری به وسیله مولتی متر میکنید اگر دستگاه تلرانس بالایی داشته باشد این مورد می تواند شما را در هنگام عیب یابی سردرگم کند و نمی توانید عیب یابی درستی داشته باشید.با تست گرفتن از قطعات مختلف می توانید درصد خطای مولتی متر خود را متوجه شوید.

نوعی از مولتی متر‌ها تحت عنوان اتو رنج در بازار موجود است این ویژگی باعث راحتی کارو بالا رفتن سرعت شما در حین عیب یابی و تعمیرات می شود.اتو رنج‌ها به خاطر کمتر استفاده شدن سلکتور، مولتی متر را دیرتر دچار استهلاک می کند. داشتن کلید هولد روی مولتی مترها را نیز می توان جزو یک ویژگی نسبتا خوب معرفی کرد این قابلیت باعث می شود مقادیری که روی صفحه، در حال نمایش است به صورت موقت ذخیره شود تا بتوانید در یک فرصت مناسب آن مقادیر را مطالعه کنید.

مولتی مترها دارای دو پروب مشکی و قرمز می باشند، سعی کنید مولتی متری را تهیه کنید که دارای پروب‌های سوزنی باشد تا به تمامی ریز قطعات اس ام دی دسترسی بهتری برای اندازه گیری و تست داشته باشید.از جمله برندهای مناسب مولتی متر میتوان به یاکسون، ویکتور و سانشاین اشاره کرد.

منبع تغذیه

از دیگر وسایل پرکاربرد برای عیب یابی در تلفن همراه منبع تغذیه است منبع تغذیه یک نوع مبدل برق میباشد که برق شهری را تبدیل به برق دی سی یا همان برق قابل استفاده در وسایل الکترونیکی مثل موبایل میکند.

منبع تغذیه در تعمیرات موبایل

اما کاربردهای منبع تغذیه به عنوان یکی از وسایل کلیدی در تعمیرات موبایل چیست؟

شما به وسیله منبع تغذیه می توانید یک گوشی معیوب را بدون باتری و با اتصال به منبع روشن کنید این قابلیت زمانی اهمیت پیدا میکند که شما به عملکرد باتری دستگاه مشکوک می شوی و حالا می خواهید گوشی را بدون باتری و با منبع تست کنید

شک دادن به باتری از دیگر کاربردهای منبع تغذیه است باتری‌های موبایل زمانی که به صورت طولانی مدت استفاده نشوند دچار خواب مغناطیسی شده و دیگر شارژ نمیشود که تحت این شرایط باید به باتری شوک داده شود برای شوک دادن به باتری می توان از منبع تغذیه استفاده کرد

یکی دیگر از کاربردهای بسیار کلیدی و مهم منبع تغذیه بحث جریان کشی گوشی‌های خاموش است. با اتصال گوشی معیوب به منبع تغذیه و مشاهده مقدار جریان ورودی به گوشی از روی منبع، میتوان تا حدودی مشخص کرد که ایراد از کدام قسمت گوشی است که کار عیب یابی را برای تعمیر کار راحت تر می کند.

بهتر است منبع تغذیه ای که برای کار استفاده میکنید از نوع 5 آمپر 30 ولت باشد که این مدل اکثریت گوشی‌ها را برای روشن کردن پوشش میدهداز برندهای معروف منبع تغذیه میتوان میتوان به داژنگ،یاکسون و سان شاین اشاره کرد.

 پاور کابل‌ها

همانطور که اشاره شد یکی از کاربردهای منبع تغذیه در بحث روشن کردن گوشی و جریان کشی است اما برای اینکه گوشی را به منبع تغذیه متصل کنید نیاز به کابلی تحت عنوان پاور دارید این کابل با داشتن سوکت‌های مختلف اکثریت گوشی‌ها را برای اتصال به منبع تغذیه پوشش میدهد.

کابل های ipower

اما این کابل‌ها دارای ویژگی‌هایی از جمله کنترل ولتاژ ورودی به گوشی می باشند، زمانی که گوشی را به صورت مستقیم به منبع تغذیه متصل می کنید اگر ولتاژ منبع بر اثر اشتباه تعمیرکار بالا برود باعث آسیب به ای سی تغذیه می شود که در نهایت ممکن است باعث خاموشی گوشی شود اما این کابل‌ها به خاطر مدار محافظی که داخلشان تعبیه شده میتوانند از این مشکل جلوگیری کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های خوب این کابل پشتیبانی کردن از تمامی مدل گوشی‌ها است از آنجایی که بعضی از مدل‌ها به طور مثال چند مدل گوشی ال جی، با اتصال مستقیم به منبع تغذیه روشن نمی شوند و فقط با اتصال باتری به فعالیت خود ادامه میدهند برای حل این مشکل می توان از این کابل‌ها استفاده کرد پاور کابل‌ها با درگیر کردن پایه اطلاعات یا همانBSI  باتری باعث روشن شدن گوشی بدون نیاز به باتری می شوند. 

آموزش عیب یابی و تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری انواع تلفن همراه هوشمند، در پکیج آموزش تعمیرات تخصصی موبایل مجتمع پل

تستر شارژ

این دستگاه در واقع میزان جریان و ولتاژ ورودی به سمت قسمت شارژ تلفن همراه را مشخص میکند این تست جهت عیب یابی و بررسی دستگاه مصرف کننده استفاده می شود در صورتی که کابل و شارژر و یا سمت شارژ گوشی دچار مشکل باشد به وسیله اعداد نمایش داده شده روی صفحه دیجیتالی آن ایراد آن مشخص میشود. موقع خرید این دستگاه به میزان جریان و ولتاژ قابل تحمل آن توجه کنید که حداکثر جریان ۵ آمپر و ولتاژ ۳۰ ولت را پشتیبانی کند.

دستگاه تستر شارژر

اما به صورت کلی تستر‌های شارژ به دو دسته ‌هاب شارژ و یو اس بی تستر تقسیم بندی می شوند‌هاب شارژها تعداد زیادی پورت USB را پشتیبانی میکنند در حالیکه USB تستر‌ها فقط از یک پورت پشتیبانی می کند. از برندهای مناسب در این زمینه می‌توان به تستر‌های شارژ سانشاین, ریلایف و مکانیک اشاره کرد.

کیت تست و شارژ باتری(باتری تستر)

 کیت تست و شارژ باتری، دستگاهی است که میزان جریان و ولتاژ باتری را اندازه گیری می کند تا در صورتی که باتری دچار خواب الکتریکی شده باشد به آن شک وارد کنید. اما چه زمانی نیاز است به باتری شک داده شود حداقل ولتاژ باتری‌های تلفن همراه سه و هشت دهم ولت و حداکثر ولتاژ آن چهار و دو دهم ولت است زمانی که به صورت طولانی مدت کاربر گوشی را کنار گذاشته و از باتری دستگاه استفاده نکند ولتاژ باتری به زیر سه و هشت دهم ولت میرسد و باتری دچار خواب الکتریکی میشود.

ابزار تست باتری

اینجاست که نیاز به شوک دادن به باتری وجود دارد که باتری تستر‌ها قادر به انجام این کار میباشد از جمله نکاتی که میتوان در هنگام خرید این کالا به آن دقت کرد این است که از اکثریت مدل‌های آیفون و اندروید پشتیبانی کنند. برندهای سان شاین، یاکسون و ریلایف جزو گزینه‌های مناسب برای خرید این دستگاه است.

آیا سعی دارید بهترین میکروسکوپ را برای تعمیر لوازم الکترونیکی موجود در بازار بیابید تا بتوانید در تعمیر کردن موبایل، لپ تاپ و برد مدار موثرتر عمل کنید؟ یک میکروسکوپ دیجیتال برای لحیم کاری برای بازرسی طیف گسترده ای از وظایف مانند لحیم کاری، یافتن آثار آسیب دیده، و شناسایی اتصالات الکتریکی شکست خورده طراحی شده است. میکروسکوپ ها بیشتر به دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شوند.

هنگام انتخاب بهترین میکروسکوپ دیجیتال برای لحیم کاری برای بازرسی برد مدار، قیمت، قابلیت اطمینان، بزرگنمایی، پشتیبانی فنی، دوربین میکروسکوپ، ویژگی ها، سهولت استفاده، اندازه فشرده سازی و موارد دیگر را در نظر بگیرید. در این راهنما، پس از مطالعه کامل از موارد و نکات ذکر شده، چند مورد از بهترین میکروسکوپ را برای تعمیرات الکترونیکی موجود در فروشگاه های جهانی بررسی و فهرست نهایی کردیم. اگر وقتتان کم است.میکروسکوپ دیجیتال داشتن دید وسیع تر و عمق میدان بهتر را برای کارهای تعمیر گوشی و بازرسی برد مدار آسان می کند.

برای لحیم کاری و بازرسی PCB ها و سایر کارهای الکترونیکی، یک میکروسکوپ خوب ضروری است. بهترین میکروسکوپ برای تعمیرات الکترونیکی باید دارای بزرگنمایی خوب، فاصله کاری عالی، وضوح بالا و متناسب با هر بودجه باشد.

در این مقاله، بهترین میکروسکوپ دیجیتال برای گزینه‌های لحیم کاری موجود را پوشش می‌دهم و به شما کمک می‌کند بهترین آن را پیدا کنید. این پست شما را با انواع آن آشنا می‌کند و مزایا و معایب هر مدلی که انتخاب کرده‌ایم ذکر شده.

میکروسکوپ تعمیراتی یا لوپ

با کوچک شدن مداوم قطعات الکترونیکی، یک لوپ بازرسی صنعتی با کیفیت خوب به سرعت به یک ضرورت برای تعمیر لوازم الکترونیکی تبدیل می شود. چه در حال بررسی PCB ها یا لحیم کاری قطعات نصب سطحی باشید، برای استفاده بهینه از استعداد خود به یک لوپ خوب نیاز دارید.

خوشبختانه، میکروسکوپی متناسب با هر بودجه ای وجود دارد. در اینجا مهمترین ویژگی هایی است که باید در نظر بگیرید وقتی به دنبال لوپ هستید که شما را ناامید نکند.

بزرگنمایی

با کوچکتر شدن اجزای الکترونیکی، اگر می خواهید ببینید چیکار میکنید، بزرگنمایی ضروری می شود. با این حال، اکثر تعمیرات الکترونیکی نیاز به بزرگنمایی نسبتاً کمی دارند. برای لحیم کاری SMD یا بازرسی PCB، بزرگنمایی 2.5 تا 20 برابر این کار را انجام می دهد. این برای کار حتی با کوچکترین اجزای SMT و انجام دوباره کاری دقیق بسیار کافی است.

با وجود این، ممکن است دوست داشته باشید کمی به خودتان زوم بیشتری بدهید. یک میکروسکوپ با بزرگنمایی بالای 45 برابر به شما این امکان را می دهد که یک عدسی کاهش دهنده وصل کنید که همزمان با افزایش فاصله کاری، بزرگنمایی را به محدوده کاری 2.5 تا 20 برابر کاهش می دهد (که می تواند کمک بزرگی باشد).

لوپ یا میکروسکوپ تعمیراتی

فاصله کاری

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما داشتن فضای عمودی کافی برای کار مهم است. شما به فضای کافی بین لنز و سطح کار خود نیاز دارید تا به راحتی از ابزار و تجهیزات خود استفاده کنید، به خصوص اگر قرار است برای مدت زمان طولانی کار کنید. مسافت کار فقط مقدار فضای زیر لنز شما نیست - مولفه ای که روی آن کار می کنید نیز باید در فوکوس باشد. این بدان معناست که مقدار فضای کاربردی که باید در آن کار کنید به بزرگنمایی لنزهای شما بستگی دارد.

به منظور تغییر فاصله کاری، این کار معمولاً با تغییر به لنزهای با بزرگنمایی بالاتر یا افزودن یک لنز کاهنده بر روی لنز شیئی انجام می شود. لنز بارلو (کاهش) 0.5X

منطقه کاری

شما به یک میکروسکوپی نیاز دارید که به اندازه کافی برای اجزایی که می خواهید روی آنها کار کنید، فضای کار افقی کافی را در اختیار شما قرار دهد. ممکن است این مشکل برای وسایل الکترونیکی کوچکتر مانند گوشی های هوشمند نباشد، اما با مادربردها یا لپ تاپ ها، ممکن است به مشکل بر بخورد. برخی از میکروسکوپ ها دارای یک ناحیه کار برجسته یا یک پایه درست در پشت ناحیه کار هستند. اگر اینطور باشد، نمی‌توانید وسایل الکترونیکی بزرگ‌تری را در فضای کاری خود قرار دهید.

پایه لوپ بازوی مفصلی

اگر فکر می‌کنید با این مشکل مواجه خواهید شد، به لوپ های دارای پایه بوم یا لوپ بازوی مفصلی نگاه کنید که به شما امکان می‌دهد میکروسکوپ خود را آزادانه در هر جهتی حرکت دهید - آنها منطقه کاری بسیار بزرگ‌تری را فراهم می‌کنند.

لوپ آنالوگ در مقابل لوپ دیجیتال

دو نوع اصلی میکروسکوپ برای تعمیرات الکترونیکی استفاده می شود.

  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

تفاوت آشکار این است که با میکروسکوپ دیجیتال شما به یک صفحه نمایش نگاه می کنید در حالی که با میکروسکوپ آنالوگ شما از طریق یک چشمی نگاه می کنید. اینکه از صفحه نمایش یا چشمی استفاده می کنید به اولویت شخصی بستگی دارد. برخی از افراد صفحه نمایش را ترجیح می دهند زیرا به آنها اجازه می دهد برای مدت طولانی با وضعیت بهتری بنشینند. دیگران احساس می کنند که ارتباطشان قطع شده و ترجیح می دهند مستقیماً به کار خود نگاه کنند.

لوپ دیجیتال با فاصله کاری طولانی

در حالی که هر دو نوع لوپ کاملاً قابل قبول هستند، لوپ آنالوگ یک مزیت برای کار لحیم کاری دارند - درک عمق.

لوپ دیجیتال در تعمیرات

آنها از دو چشمی با مسیرهای نوری مجزا استفاده می کنند و یک تصویر سه بعدی تولید می کنند که به شما امکان می دهد به درستی عمق را ببینید، برخلاف صفحه ای که در آن تصویر صاف است. هنگامی که اجزای SMD را روی یک برد مدار قرار می دهید، درک عمق می تواند کمک بزرگی باشد. این یکی از دلایل اصلی ترجیح لوپ های آنالوگ در محیط های حرفه ای است.

همچنین شایان ذکر است که لوپ های دیجیتال ارزان‌تر می‌توانند مشکلات تاخیر (تاخیر تصویر) داشته باشند. این یک تاخیر تصویر آزاردهنده است که کار شما را کند می کند. اگر تاخیر زمانی به اندازه کافی زیاد باشد، کار با آن می تواند مرزی یا بسیار دشوار باشد.

نورپردازی

روشنایی بخش مهمی از تعمیرات الکترونیکی است - شما باید بتوانید ببینید با چه چیزی سروکار دارید. لوپ های دیجیتال معمولاً با نور ال‌ای‌دی خود عرضه می‌شوند، اما برای لوپ های آنالوگ می‌توانید چراغ‌های حلقه‌ای LED (که در حلقه‌ای دور عدسی قرار می‌گیرند) و چراغ‌های خارجی که معمولاً مفصل و بسیار انعطاف‌پذیر هستند اما نیاز به تنظیم مکرر دارند را نیز دریافت کنید.

لوپ  LED حلقه نور

بار دیگر، ترجیح شخصی است. برخی از افراد فقدان سایه های همراه با نور حلقه را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر نورهای خارجی را به سمتی ترجیح می دهند که سایه و حس عمق را ایجاد کند.

موارد دیگری که باید در نظر بگیرید

  • آیا به دوربین نیاز دارم؟ به هیچ وجه ضروری نیست اما از نظر حرفه ای برای مشاوره با همکاران و نگهداری سوابق
  • آیا برای لوپ به پایه نیاز دارم؟ بله، یک پایه محکم که به شما فضای کار را بدهد و از لرزش جلوگیری کند ضروری است. اکثر دستگاه‌های ارزان‌قیمت دارای پایه‌ای لرزان هستند که به اندازه کافی ناپایدار هستند تا تصویر شما را تار کنند. به مدل هایی نگاه کنید که پایه بوم یا بازوی منعطف را ارائه می دهند که منطقه کار شما را به حداکثر می رساند.

 

سخن پایانی

در این مقاله، تجهیزات مورد نیاز یک تعمیرگاه موبایل بررسی شد. این تجهیزات قطعا شامل ابزارها، تجهیزات تعمیر و نگهداری، و تجهیزات ایمنی می‌باشند. همچنین، تجهیزات تعمیر و نگهداری موبایل‌ها شامل قطعات جایگزین، چسب، پوشش محافظ، و لوازم جانبی است. تجهیزات ایمنی از قبیل عینک و ماسک ایمنی، دستکش‌های محافظ و وسایل اطفاء حریق نیز ضروری است. با استفاده از این تجهیزات مورد نیاز، تعمیرگاه موبایل می‌تواند به خوبی به تعمیر و نگهداری موبایل‌ها پرداخته و به ارائه خدمات با کیفیت و ایمنی بالا برای مشتریان خود بپردازد.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی