×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

نشانه های خرابی باتری و دلایل متورم شدن آن

نشانه های خرابی باتری و دلایل متورم شدن آن

باتری ها تلفن همراه جزو قطعات حساس و ظریفی هستند که دارای یک عمرمشخصی بوده و در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت. با این حال رعایت کردن یک سری از عوامل ایمنی باعث بالاتر رفتن عمر باتری دستگاهتان میشود در ادامه این مقاله برخی از بهترین روشها که باعث کمک و حفظ سلامت باتری برای مدت طولانی‌تری می شود به شما  گفته خواهد شد اما سوالی که شاید برای خیلی از افراد بوجود بیاید این است که آیا باتری متورم شده قابل تعمیر است؟

توجه داشته باشید که نمی توانید باتری متورم یا معیوب را درمان کنید شما فقط می توانید آن را حذف کنید .این نکات تنها می تواند به جلوگیری از تخریب باتری کمک کند . اولین قدم برای عدم متورم شدن باتری، اجتناب از شارژ طولانی مدت آن است، اما بسیاری  از افراد در این مورد مقصر هستند راه حل این است که گوشی خود را در طول روز شارژ کنید و در هنگام خواب شارژ نکرده  و آن  را در حالت پرواز قرار دهید  هنگامی که تلفن شما 100 شارژ شود، فوراً آن را جدا کنید زیرا این کار عمر باتری را حفظ می کند.

باتری ها دارای یک شارژ و دشارژ کنترل شده ای هستند ، استفاده در دماهای نرمال ​​و محافظت در برابر ضربه یا آسیب باعث می شود بهترین عملکرد را داشته باشند.  از استفاده کردن با کابل‌ها یا آداپتورهای شارژ بدون کیفیت یا آسیب‌دیده جدا خودداری کنید، زیرا این نوع آداپتورها در خطر  اعمال برق کنترل نشده و انرژی بیش از حد هستند که می‌تواند باعث آسیب یا حتی آتش‌سوزی باتری  شود.

اگر باتری خود را کاملا خالی بگذارید برای مدت طولانی نیز می تواند طول عمر باتری شما را کاهش دهد، بنابراین اگر قصد دارید دستگاه خود را بدون استفاده از آن برای چند هفته یا بیشتر کنار بگذارید ، آن را تا حدود 40٪ شارژ/دشارژ کنید. دمای بالا همچنین می تواند کارایی باتری را کاهش دهد، بنابراین سعی کنید در روزهای گرم گوشی خود را در ماشین رها نکنید.

شارژ کردن تلفن در طول شب باعث باد کردن باتری می شود و بسیاری افراد فراموش می کنند که شارژر را از تلفن  همراه جدا کنند.  و مهمتر از همه، افتادن و سقوط کردن گوشی است که به باتری شما نیز آسیب می رساند. درست مانند اتومبیل‌ها، تلفن‌ها نیز در هنگام تصادف خم می‌شوند، بنابراین حتی باتری  می‌تواند در صورت افتادن به اجزای مجاور برخورد کند و منجر به سوراخ شدن آن شود با باتری به خوبی  رفتار کنید به آرامی از آن استفاده کنید و اگر آسیب دید یا دیگر شارژ مناسبی نداشت آن را تعویض کنید.

نحوه شناسایی باتری متورم شده

قاعدتا باتری های متورم شده منبسط می شوند و سایر اجزایی که در مسیرش قرار بگیرد را از سر راهش خارج میکند اگر قاب گوشی شما حالت نرمالی ندارد یا شکاف جدیدی بین اجزا بوجود آمده و یا  صفحه نمایش، دکمه یا پد لمسی از حالت تراز خارج شده و فشار دادن دکمه ها سخت شده ممکن است باتری گوشی شما متورم شده باشد.

با بو شناسایی کنید

ممکن است متوجه یک بوی شیرین فلزی یا استون شوید که می تواند بوی گاز باتری معیوب باشد تحت این شرایط باتری را به صورت خود نچسبانید.

آموزش عیب یابی و تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری انواع تلفن همراه هوشمند، در پکیج آموزش تعمیرات تخصصی موبایل مجتمع پل

علت تورم باتری چیست؟


 یکی از موارد مهمی که اغلب باعث متورم شدن باتری میشود، شارژ نادرست دستگاه  است، در درجه اول از شارژری استفاده کنید که وات کافی برای شارژ ظرفیت باتری را داشته باشد.هنگامی که از یک شارژر غیر استاندارد برای شارژ باتری استفاده می شود این قضیه باعث آسیب به سلول های  باتری می شود  عوامل مختلف دیگری مانند اینکه باتری تا 100٪ شارژ نمی شود یا باتری خود به خود شارژ می شود نیز وجود دارد که نشان از پایان عمر باتری دستگاه شما دارد.

گرم شدن بیش از حد یکی دیگر از دلایل متورم شدن باتری است اجرای برنامه هایی که  به دلیل عدم بهینه بودن باعث بالا رفتن مصرف انرژی دستگاه می شود. متاسفانه  بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند گرم شدن بیش از حد باتری را جدی نمی گیرند و بدون تلاش برای خنک کردن باتری به استفاده از گوشی خود ادامه می دهند. هنگامی که احساس کردید باتری دما غیرعادی دارد سعی کنید تمام برنامه ها را ببندید و گوشی را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید

چگونه با باتری متورم رفتار کنیم؟

باتری متورم  شده تجربه بدی را به کاربران گوشی های هوشمند می دهد. با این حال، زمانی که باتری متورم می شود، به معنای پایان کار تلفن همراه  نیست. اگربه متورم شدن باتری دستگاه مشکوک هستید تلفن همراه خود را شارژ نکنید این کار خطر انفجار و آتش سوزی گوشی را کاهش میدهد.

در صورتی که باتری قابلیت جدا شدن را داشت باتری را با احتیاط از گوشی خود خارج کنید و مطمئن شوید که به گوشی شما آسیبی نمی رسد. از هر وسیله تیزی که ممکن است باعث سوراخ شدن باتری شود استفاده نکنید. اما اگر باتری قابلیت جدا شدن را نداشت و به نوعی نصب داخلی بود در این شرایط  برای جدا کردن آن نیاز به یک تعمیرکار تلفن همراه دارید که بدون ایجاد آسیب به تلفن و باتری بتواند آن را کاملا از گوشی شما جدا کند به خصوص اگر باتری از نوع چسبی باشد نیاز به محلول الکل ایزوپروپیل یا حلال چسب وجود دارد.

اما در نهایت، باتری معیوب را با یک باتری جدید تعویض کنید با این حال، مطمئن شوید که باتری را از یک فروشگاه معتبر خریداری می کنید که در آن باتری های اورجینال به فروش می رسد، زیرا خرید یک باتری تقلبی ممکن است تفاوت زیادی با استفاده از باتری متورم  شده نداشته باشد.

در صورت انفجار باتری چکار کنیم؟

اگر دستگاه شما بسیار داغ میکند یا بوی بدی میدهد سعی نکنید باتری را خارج کنید  اما اگر تلفن شما به طور فعال دود ساطع میکند در مرحله اول منطقه را از هر چیز قابل اشتعال پاک کنید و دود را به هیچ عنوان تنفس نکنید در صورت امکان هوای محیط را تهویه کنید  زیرا باتری ها حاوی مواد شیمیایی هستند  که استنشاق  آنها بسیار خطرناک است.

اگر باتری آتش گرفت با آن مانند هر آتش سوزی دیگری رفتار کنید اگر نمی توانید دستگاه را حرکت دهید با کپسول آتش نشانی  یا حتی با ماسه آن را خاموش کنید. اما در این شرایط آب موثرترین گزینه نیست .

برای جلوگیری تماس پوست دست با مواد شیمیای باتری دستکش بپوشید از ابزار های مقاوم در برابر آتش مثل کاردک های فلزی  برای جابجا کردن تلفن همراه استفاده کنید تا دستگاه را روی یک سطح مقاوم در برابر آتش مثلا یک سطل غیر قابل اشتعال که داخل آن از شن پر شده است قرار دهید یا آن را به یک مکان امن منتقل کنید.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی