×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

آموزش تعمیر بلندگو و میکروفن موبایل

آموزش تعمیر بلندگو و میکروفن موبایل

مشکلات صوت تلفن همراه به صورت کلی شامل دو دسته می شود دسته اول شامل گوشی هایی می شود که نمی توانند صدای شما را ضبط کنند و یا اینکه صدای شما برای شخصی در حال مکالمه هستید ارسال نمی شود. اما دسته دوم شامل گوشی هایی می شود که صدای زنگ گوشی  کاملا قطع شده است و در زمان تماشای فیلم یا موزیک هیچ صدایی از سمت بلندگو ها به گوش نمی رسد.

در مرحله اول سراغ مشکلات عدم ارسال صدا می رویم

شما برای تست اولیه مشکلات عدم ارسال صدا می توانید صدای خود را ضبط کنید و یا یک مکالمه داشته باشید تا ببینید صدای شما برای شخص مقابل ارسال می شود یا نه.  یکی دیگر از راه های تست صدا ، استفاده از کد های تست می باشد مثلا برای گوشی های سامسونگ کد معروف *#283#* می باشد که با شماره گیری این کد میتوانید قسمت  میکروفن گوشی را تست کنید.

تعمیر میکروفون موبایل

اما زمانی که متوجه اشکال در قسمت ارسال صدا شدید شک اول ما خود قطعه میکروفن دستگاه می باشد در مرحله سراغ حفره مربوط به میکروفن دستگاه  می رویم و از لحاظ ظاهری آن را بررسی میکنیم در شرایط مختلف ممکن است این حفره دچار گرفتگی و گرد و خاک  شود  شما می توانید با باز کردن گوشی و دسترسی راحت تر به این حفره آن را با فرچه نرم تمیز کنید.

در مرحله بعد سراغ خود قطعه میکروفون می رویم.  اما ما روی برد های موبایل ممکن است دو یا سه عدد میکروفون داشته باشیم یکی از میکروفون ها در قسمت پایین دستگاه قرار میگیرد(در قسمت ساب برد دستگاه)  که به عنوان میکروفون اصلی آن را شناسایی می کنیم یکی دیگر از میکروفون ها در قسمت بالای دستگاه جای گرفته که برای حذف نویز مورد استفاده قرار می گیرد و میکروفون سوم دستگاه که به صورت معمول در کنار دوربین دستگاه قرار دارد تا در پروسه فیلمبرداری برای ضبط صدای با کیفیت از محیط  به شما کمک کند.

انواع میکروفن

 میکروفون ها به صورت کلی شامل دو دسته میشوند:

1.    میکروفون های خازنی

2.       میکروفون های دیجیتال

میکروفون خازنی 

به صورت کلی وظیفه میکروفون خازنی تبدیل سیگنال های صوتی به سیگنال های الکتریکی می باشد ساختار این قطعه به این صورت می باشد که یک صفحه بسیار نازک داخل این میکروفون وجود دارد که پروسه تبدیل کردن سیگنال های صوتی به الکتریکی را انجام میدهد اما تست میکروفون به چه صورتی است.  برای تست میکروفون از دستگاه مولتی متر استفاده می کنیم

میکروفون خازنی موبایل

 مولتی متر روی حداقل رنج اهمی قرار می گیرد و دو پراب مولتی متر را به دو سر میکروفن خازنی متصل می کنیم یک میکروفون خازنی سالم دارای مقدار ۴۰۰ تا ۸۰۰ اهم است و زمانی که جای پراب ها را عوض کنیم مقدار آن بی نهایت می باشد در صورتی که این مقادیر را روی صفحه  مولتی متر ندیدیم این میکروفون خراب می باشد و باید تعویض شود.

این نسل  از میکروفون ها جزو مدل های  قدیمی تر میباشد نسل جدیدتر  میکروفون ها از نوع دیجیتالی است.

میکروفون دیجیتالی 

خروجی میکروفون های آنالوگ سیگنال های الکتریکی است در حالیکه برای پردازنده دستگاه کد های دیجیتال قابل فهم می باشد اینجاست که میکروفون های دیجیتال این قابلیت را دارند که سیگنال های آنالوگ را تبدیل به کد های دیجیتال کنند تا کار برای پردازنده دستگاه راحت تر شود.

 اما تست این میکروفون ها به چه صورتی می باشد؟ متاسفانه این میکروفون ها قابلیت تست مشخصی با مولتی متر ندارند و زمانی که به عملکرد آنها شک کنیم شروع به تعویض کردن آنها  با یک میکروفون جدید می کنیم. اما اگر بعد از تعویض میکروفون همچنان بخش صوت دستگاه دچار مشکل بود باید سراغ مسیر، قطعات  و آی سی مربوطه که در این بخش ای سی صوت میباشد  می رویم و عیب یابی را به واسطه نقشه گوشی  انجام دهیم.

یادگیری و شروع مهارت با بسته آموزش تعمیرات موبایل ویژه بازار کار مجتمع آموزشی پل ! 

عیب یابی میکروفون موبایل

عیب یابی بخش بلندگوی موبایل

برخلاف میکروفون ها،وظیفه بلندگوی دستگاه تبدیل سیگنال های الکتریکی به سیگنال های صوتی است. تلفن همراه به صورت کلی دارای دو بلندگو می‌باشد یکی از بلندگوها با نام ایرپیس یا کپسولی شناسایی می شود که وظیفه این بلندگو پخش صدا از کاربر موقع مکالمه می باشد و بلندگوی اصلی دستگاه که وظیفه آن پخش صداهای فیلم ، موزیک و صدای زنگ گوشی می باشد.

برای تست اولیه بلندگوهای دستگاه در گوشی های سامسونگ کد*#۰#* را شماره گیری کنید و سراغ بخش بلندگو ها بلندگوها بروید. زمانی که صدایی از بلندگو شنیده نشد در مرحله اول خود قطعه بلندگو را تست میکنیم.

اما برای تست ایرپیس مولتی متر را روی حداقل رنج اهمی قرار می دهیم و دو پرآب را به دوپایه بلندگو متصل می کنیم مقدار یک کپسولی سالم ۴ تا ۳۹ اهم  می باشد اگر این مقدار را روی مولتی متر ندیدیم دلیل بر خراب بودن قطعه است که باید  بلندگو تعویض گردد و در صورتی که مشکل از بلندگوی دستگاه نبود.

آموزش تعمیر میکروفون موبایل

در مرحله بعد باید محل اتصال بلندگوی دستگاه را به وسیله تینر یا الکل ایزوپروپیل کاملا تمیز کنید شما حتی می‌توانید پایه های فنری شکل  بلندگوی دستگاه را به وسیله یک جسم تیز مثل  پنس کمی ارتفاع دهید تا پایه ها  بهتر در دسترس برد قرار گیرد و از  اتصال آنها به پدهای خود  روی سطح برد مطمئن شوید و اگر مشکل از قطعه و محل اتصال آن نبود در مرحله بعد باید سراغ مسیر و قطعات و در نهایت ای سی صوت دستگاه  با توجه به راهنمایی های نقشه بروید و مرحله به مرحله آنها را بررسی کنید.

برای تست بلندگوی اصلی دستگاه باز هم از حداقل رنج اهمی مولتی متر استفاده می کنیم مقدار اهم  یک بلندگوی سالم تقریباً عددی بین ۷ الی ۱۴ اهم می باشد و در صورتی که این مقادیر را روی صفحه مولتی متر ندیدیم بلندگوی دستگاه  خراب است و باید تعویض شود.

کلام آخر

بلندگوها و میکروفون های  دستگاه اصولا قطعاتی نیستند که قابلیت تعمیر شدن را داشته باشند در صورتی که این تجهیزات دچار خرابی یا اشکال شوند پس از بررسی های صورت گرفته که در این مقاله به صورت کامل به آن اشاره شد باید آنها را تعویض کنیم.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش تعمیرات موبایل و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد تعمیرات انواع تلفن های همراه را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین تعمیرات موبایل را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی