×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

انواع دوربین مدار بسته و ویژگی های آنها

انواع دوربین مدار بسته و ویژگی های آنها

زمانیکه قصد خرید دوربین مداربسته برای محیط کسب و کار یا منزل خود دارید، ممکن است سوالاتی برایتان مطرح شود مانند این که چه تفاوتی بین انواع دوربین مدار بسته موجود در بازار وجود دارد و کدام نوع دوربین مداربسته برای نصب در محل کار یا فضای مد نظر شما مناسب تر است.قاعدتا بین انواع دوربین مدار بسته تفاوت هایی به لحاظ کاربری وجود دارد و برای اینکه بتوانیم از انواع دوربین مدار بسته موجود در بازار،دوربین مناسب با نیازمندی های فضای مورد نظر را انتخاب کنیم لازم است تا شناختی درباره دسته بندی های انواع دوربین های مدار بسته داشته باشیم. 

تکنولوژی انواع دوربین های مداربسته

به طور کلی می توانیم انواع دوربین مداربسته را در دو دسته آنالوگ و آی پی دسته بندی کنیم که در ادامه در مورد هریک از انواع دوربین های مدار بسته به طور کامل توضیح می دهیم.با ما همراه باشید.

دوربین های مدار بسته آنالوگ و آی پی

 از دیدگاه تکنولوژی انواع دوربین مدار بسته در دو دسته کلی آنالوگ و آی پی دسته بندی می شوند. شاید اصطلاح دوربین های HD را شنیده باشید که در دسته بندی به آن اشاره نشده است؛در توضیح این نوع دوربین ها باید به این نکته توجه کرد که این دوربین ها در دسته دوربین های آنالوگ قرار می گیرند؛در واقع دوربین های آنالوگ نسل جدید روی بستر آنالوگ، امکان ارائه کیفیت HD دارند و با سه تکنولوژی AHD، HDCVI و HDTVI در دسترس هستند. 
برای انتخاب دوربین در بین انواع دوربین مدار بسته، چنانچه تعداد دوربین های مورد نیاز در پروژه زیاد باشد و این نیاز وجود داشته باشد که دوربین ها در مکان های مختلفی جدا از هم نصب شوند و دستگاه ضبط در فاصله زیادی از دوربین ها قرار گیرد،استفاده از دوربین های مداربسته آی پی (IP) یا تحت شبکه منطقی به نظر می رسد،زیرا می تواند از کابل کشی های زیاد جلوگیری کرده و اجرای پروژه راحت تر انجام پذیرد. 
 

 

حفاظت بدنه انواع دوربین مدار بسته

از دیدگاه دوم می توان انواع دوربین های مداربسته را در دو دسته indoor و outdoor دسته بندی کرد.انواع دوربین مدار بسته outdoor که برای نصب در فضاهای باز طراحی شده اند، دارای استاندارد حفاظتی بدنه مناسب برای فضاهای بیرونی هستند که استاندارد حفاظتی مناسب برای این دوربین ها  IP66است.در عدد دو رقمی که در کنار IP نوشته شده، رقم دهگان حفاظت در برابر نفوذ اجسام خارجی به داخل بدنه را نشان می دهد. عدد 6 که در جایگاه دهگان قرار گرفته، حفاظت در برابر ورود ریزگرد به بدنه این نوع دوربین مداربسته را نشان می دهد.رقم یکان در این عدد مشخص کننده سطح حفاظتی در برابر نفوذ مایعات به داخل بدنه دوربین است.رقم 6 در جایگاه یکان عدد 66، حفاظت در برابر نفوذ آب با فشار زیاد از هر جهت و زاویه ای را نشان می دهد.یعنی می توان این نوع از دوربین های مداربسته را در فضاهایی که بارش مستقیم باران وجود دارد نصب کرد. 
ممکن است این سوال مطرح شود که این نوع از انواع دوربین مدار بسته شامل کدام نوع از دوربین های آنالوگ یا آی پی خواهد بود.لازم است بدانید که همه انواع دوربین های مداربسته آنالوگ و آی پی دارای انواع مختلف indoor و outdoor هستند.
 

 

انواع دوربین مدار بسته به لحاظ شکل ظاهری

 از دیدگاه سوم می توان انواع دوربین مدار بسته را به لحاظ شکل ظاهری و کاربردشان در محیط های مختلف دسته بندی نمود.


دوربین مدار بسته دام

دوربین دام یکی از انواع دوربین مدار بسته است که با توجه به استاندارد حفاظتی بدنه ای که دارا می باشد؛ امکان نصب در فضاهای داخلی یا بیرونی دارد.در هر فضایی که دکوراسیون محیط اهمیت زیادی داشته باشد،نصب دوربین دام به علت طراحی ظاهری مناسب برای فضاهای داخلی گزینه مناسبی خواهد بود.این نوع از دوربین مدار بسته در مدل های مختلف با دید در شب رنگی یا سیاه و سفید در بازار در دسترس می باشد. 
 

دوربین مدار بسته بالت

از دیگر انواع دوربین مدار بسته می توان به دوربین بالت اشاره کرد.دوربین های بالت معمولا شکل گلوله مانندی دارند و برای نصب در فضاهای باز مناسب هستند؛یعنی استاندارد حفاظتی IP66 دارند. این نوع دوربین ها دارای دید در شب هستند و در صورتی که در فضا نور کافی وجود نداشته باشد امکان تشکیل تصویر مناسب را دارا می باشند.


دوربین مدار بسته باکس 

نمونه دیگر از انواع دوربین مدار بسته دوربین باکس یا صنعتی است.در دوربین های باکس لنز به صورت پیش فرض روی دوربین وجود ندارد و نصاب می تواند با توجه به نیاز پروژه، لنز با فاصله کانونی مناسب،روی دوربین نصب نماید. معمولا بسیاری از دوربین های باکس برای نصب در فضای داخلی مناسب هستند و در صورتی که بخواهیم از این نوع دوربین مداربسته در فضای بیرونی استفاده کنیم؛لازم است که دوربین را داخل کاورهایی که دارای استاندارد IP66 هستند قرار دهیم.


دوربین مدار بسته PTZ

قدرتمندترین دوربین ها از انواع دوربین مدار بسته،دوربین های PTZ هستند که در نمونه های مختلف اسلو دام و اسپید دام تولید می شوند.انواع دوربین مدار بسته PTZ جزء گران قیمت ترین دوربین های مداربسته محسوب می شوند.این دوربین ها دارای چرخش افقی، عمودی و زوم اپتیکال هستند که میزان زوم اپتیکال این نوع دوربین ها در مدل های مختلف متفاوت است.در هر صورت این زوم بدون افت کیفیت است و در فضاهای بزرگ امکان نظارت و کنترل محیط، تعقیب سوژه و مشاهده جزئیات مهم در فاصله های دور را فراهم می کند.

ارتفاع نصب مناسب انواع دوربین مدار بسته

ارتفاع نصب انواع دوربین مداربسته با توجه به نوع دوربین و کاربری آن می تواند متفاوت باشد.در ادامه به توضیح شرایط و ارتفاع نصب مناسب با هر یک از انواع دوربین های مدار بسته می پردازیم.


ارتفاع و شرایط نصب دوربین دام

در بسیاری از مواقع از دوربین های دام برای نصب در فضاهای مسقف استفاده می شود. البته اگر ارتفاع سقف در فضای داخلی زیاد باشد؛مثلا سوله یا انباری با سقف بسیار بلند، می توان از دوربین دام به همراه پایه استفاده کرد.در این شرایط پایه روی دیوار در ارتفاع مناسب که معمولا بین 2.4 تا 2.7 متر است نصب می شود و دوربین به جای نصب روی سقف، با پایه دیواری روی دیوار نصب می گردد.سقف های تا ارتفاع حداکثر 3 متر برای نصب دوربین های دام مناسب هستند.

ارتفاع و شرایط نصب دوربین بالت

انواع دوربین مدار بسته بالت معمولا در فضاهای باز و روی دیواره ساختمان نصب می شوند بنابراین احتمال دستکاری و یا سرقت این نوع دوربین ها نسبت به سایر انواع دوربین مدار بسته بیشتر است. از اینرو بهتر است این دوربین ها در جاهایی که تردد کمی وجود دارد و احتمال خرابکاری پیش بینی می شود در ارتفاع بالاتری نصب گردند.ارتفاع مناسب نصب دوربین بالت بین 3 تا 3.5 متر است و در شرایطی می توان دوربین را در ارتفاع بالاتری نیز نصب کرد.اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هر چه ارتفاع نصب دوربین بیشتر باشد تشخیص چهره و جزئیات سخت تر خواهد بود که البته این قضیه با کیفیت تصویر دوربین هم ارتباط مستقیم دارد. بنابراین چنانچه لازم باشد که دوربین در ارتفاع بالاتری نصب گردد،بهتر است از دوربین با کیفیت تصویر بالاتر بهره گرفته شود.

ارتفاع و شرایط نصب دوربین باکس

دوربین باکس یا صنعتی معمولا در فضاهای داخلی در ارتفاع 2.40 تا 2.70 نصب می شود و چنانچه بخواهیم این دوربین را برای فضای بیرون داخل کاور نصب کنیم ارتفاع بین 3 تا 3.5 متر،ارتفاع مناسبی محسوب می شود. البته ارتفاع نصب دوربین صنعتی می تواند با توجه به فاصله کانونی لنز وریفوکال با توجه به نیاز زاویه دید دوربین تنظیم شود.

ارتفاع و شرایط نصب دوربین PTZ

بدیهی است که دوربین های مداربسته PTZ برای محوطه ها و فضاهای بزرگ و معمولا در ارتفاع بالا روی دکل طراحی شده اند. با توجه به اینکه دوربین PTZ معمولا در فضاهای باز و ارتفاع نصب می گردد، امکان برخورد صاعقه به این نوع دوربین ها بسیار بیشتر از سایر دوربین های مداربسته ای است که در ارتفاع های پایین تر نصب می شوند؛زیرا همان طور که می دانیم صاعقه به بلندترین سازه فلزی برخورد می کند. از این رو لازم است که برای نصب این نوع دوربین ها حتما ارت در نظر گرفته شود تا از صاعقه مصون باشند.لازم است که صاعقه گیر بالای دکل نصب شود و دوربین PTZ با فاصله حداقل 2 متر پایین تر از صاعقه گیر روی دکل نصب گردد.
 

 

کلام آخر

با توجه به نکات ذکر شده چنانچه قصد نصب دوربین های مداربسته برای فضای منزل یا کسب و کار خود را دارید لازم است موارد ذکر شده در انتخاب دوربین در نظر گرفته شود؛زیرا تنها نصب دوربین مداربسته نمی تواند برای حفظ امنیت، کافی باشد. لازم است قبل از خرید با توجه به تنوع در انواع دوربین مدار بسته،شرایط محیط و نیازهای پروژه توسط نصاب با تجربه سنجیده شود تا دوربین مداربسته متناسب با شرایط پروژه و نیازها و خواسته های مد نظر تهیه و نصب گردد.
همچنین با توجه به نیاز جامعه و شرایط بازار کار در کشور ایران اگر نیازمند یادگیری تخصصی در حوزه نصب دوربین مدار بسته هستید و علاقه مند به این حوزه کاری هستید و همینطور علاقه دارید که درآمد خود را افزایش دهید، مجتمع آموزشی پل دوره آنلاین و حضوری با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته و آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته طراحی کرده است و شما علاقه مندان را به شرکت در این دوره ها با هزینه بسیار معقول و شرایط ویژه دعوت می کند تا بتوانید بعد از اتمام دوره با مدک معتبر فنی و حرفه ای وارد بازار کار حرفه ای شوید و درآمد کسب کنید.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش نصب دوربین مدار بسته و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد نصب و راه‌اندازی انواع دوربین های مدار بسته را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی