×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند

یکی از موارد بسیار مهم در سیستم های نظارت تصویری مربوط به ضبط دوربین مداربسته است.سوالی که در بسیاری موارد پیش می آید این است که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند. در پاسخ به این سوال،ابتدا لازم است که درباره ضبط تصاویر دوربین مداربسته اطلاعاتی کسب کنیم. اولین چیزی که لازم است بدانیم این است که دستگاههای ضبط به طور پیش فرض فاقد حافظه برای ذخیره سازی فیلم دوربین های مداربسته هستند و نصاب دوربین مداربسته با توجه به مجموعه ای از فاکتور ها اقدام به انتخاب هارد برای ذخیره سازی فیلم دوربین های مداربسته می کند.سوالاتی در انتخاب هارد مناسب پیش می آید که در ادامه به توضیحات لازم می پردازیم.

چه نوع هاردی برای ضبط دوربین مداربسته مناسب است؟

اولین نکته ای که لازم است به آن توجه داشته باشیم این است که هارد مناسب برای ضبط دوربین مداربسته هارد اینترنال است و از هاردهای اکسترنال برای ضبط دوربین مداربسته استفاده نمی شود.برندهای مختلفی برای انتخاب هارد وجود دارند که وسترن دیجیتال یکی از برندهای مناسب برای انتخاب هارد دستگاه ضبط دوربین مداربسته است.هاردهای وسترن دیجیتال در رنگ بندی های مختلفی ارائه می شوند که هر کدام مناسب استفاده در دستگاههای خاصی هستند .هارد وسترن با رنگ بنفش برای دستگاههای دائم کار مانند دستگاههای ضبط دوربین مداربسته طراحی و تولید شده است.

چه ظرفیتی از هارد برای ضبط دوربین مداربسته پیشنهاد می شود؟

برای انتخاب ظرفیت هارد برای ضبط دوربین مداربسته عواملی تاثیرگذار هستند از جمله تعداد دوربین ها،رزولوشن دستگاه ضبط،فرمت فشرده سازی دستگاه ضبط،فریم دستگاه ضبط و وجود صدا. در ادامه به توضیح هر یک از این فاکتور ها خواهیم پرداخت.

تعداد دوربین ها 

هر چه تعداد کانال های دستگاه ضبط دوربین مداربسته بیشتر باشد،حافظه بیشتری اشغال خواهد شد. بنابراین برای داشتن روزهای بیشتر نیازمند تهیه هارد با ظرفیت بالاتری با توجه به تعداد دوربین های مدار بسته خواهیم بود.البته این نکته قابل توجه است که ممکن است برای مثال دستگاه 16 کانالی در اختیار داشته باشیم که تنها 9 دوربین به آن متصل شده است؛بنابراین در انتخاب هارد، تعداد دوربین هایی که در پروژه نصب می شوند اهمیت خواهد داشت،نه تعداد کانال های دستگاه.البته چنانچه این احتمال وجود داشته باشد که در آینده دوربین هایی به کانال های آزاد دستگاه متصل شوند،لازم است این پیش بینی از قبل انجام شده و هارد با ظرفیت بالاتری به اندازه تمام کانال های دستگاه ضبط دوربین مدار بسته تهیه گردد.

رزولوشن دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

در محاسبه هارد دستگاه ضبط دوربین مدار بسته،این نکته حائظ اهمیت است که رزولوشن دستگاه ضبط در چه سطحی است.ممکن است در پروژه دوربین های 2 مگاپیکسل یا 5 مگاپیکسل استفاده شود،اما نکته مهم رزولوشن ذخیره سازی دستگاه ضبط دوربین مداربسته است.دستگاههای ضبطی وجود دارند که به عنوان مثال دوربین های 5 مگاپیکسل را پشتیبانی کرده،ولی برای ضبط دوربین مداربسته از کیفیت 1080P که معادل 2 مگاپیکسل است پشتیبانی می کنند و یا ممکن است دستگاه ضبطی توانایی ذخیره سازی با کیفیت 5 مگاپیکسل را داشته باشد.در محاسبه ظرفیت هارد،لازم است رزولوشنی که دستگاه ضبط برای ذخیره سازی فیلم دوربین های مدار بسته پشتیبانی می کند لحاظ شود.

فرمت فشرده سازی دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

دستگاههای ضبط،فیلم دوربین های مداربسته را فشرده می کنند تا برای ضبط،حافظه کمتری اشغال شود.دستگاههای قدیمی تر از فشرده سازی H.264 پشتیبانی می کنند.مدل های جدیدتر از فشرده سازی H.265 برای ضبط دوربین مداربسته پشتیبانی می کنند.فشرده سازی H.265 صرفه جویی 40 درصدی در مصرف هارد خواهد داشت. بنابراین در محاسبه ظرفیت هارد فرمت فشرده سازی دستگاه بسیار تاثیرگذار است و باید حتما لحاظ گردد.

فریم دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

هر دستگاه ضبط امکان ذخیره سازی فیلم دوربین های مدار بسته را با یک تعداد فریم دارد.فریم در ثانیه یا FPS به تعداد عکس هایی گفته می شود که دستگاه توانایی ذخیره سازی آن را در یک ثانیه دارد.هر چه تعداد فریم دستگاه بالاتر باشد هنگام بازبینی فیلم دوربین ها با حرکت آهسته، جزئیات بیشتری امکان مشاهده خواهند داشت.این قابلیت برای زمانیکه رویدادی با سرعت زیاد اتفاق افتاده، مفید خواهد بود.از طرفی هر چه FPS دستگاه بالاتر باشد برای ضبط دوربین مداربسته فضای بیشتری از هارد اشغال خواهد شد.

وجود صدا در ضبط دوربین مدار بسته

چنانچه در کنار ضبط تصاویر دوربین ها، ضبط صدا نیز وجود داشته باشد یعنی میکروفن صدای فضای مورد نظر را ذخیره کند،قاعدتا نیاز به فضای بیشتری برای ضبط خواهد بود و حافظه بیشتری اشغال خواهد شد که در محاسبه هارد مناسب لازم است که این مورد نیز مد نظر قرار گیرد.بعد از اینکه اطلاعاتی درباره ضبط دوربین مداربسته پیدا کردیم به پاسخ به سوالات زیر خواهیم پرداخت.

 چگونه بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟

برای فهمیدن اینکه دوربین مداربسته روشن است راحت ترین راه این است که مانیتور یا صفحه نمایشی به خروجی تصویر دستگاه ضبط دوربین مداربسته متصل کنیم. در صورت روشن بودن هر دوربین،تصویر روی کانال مورد نظر نمایش داده خواهد شد.اما نکته مهم این است که داشتن تصویر روی صفحه نمایش به منزله ضبط دوربین مداربسته نیست.

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند؟

تا اینجا متوجه شدیم که صرف روشن بودن دوربین مداربسته وداشتن تصویر،دلیل ضبط دوربین مداربسته نیست.حال سوالی که مطرح می شود این است که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند؟ راحت ترین راه برای فهمیدن پاسخ این سوال،توجه به علائم دیداری است که روی صفحه نمایش در کنار عنوان کانال هر دوربین نمایش داده می شود. اگر آیکونی مانند کاست ، دایره رنگی که رنگ این دایره می تواند هر رنگی باشد و یا آیکونی شبیه به دوربین فیلمبرداری روی کانال نمایش داده شد یعنی فیلم کانال مورد نظر در حال ذخیره سازی روی هارد است.

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط میکند

تا به اینجا به این سوال پاسخ دادیم که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند.حال ممکن است این سوال پیش آید که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط میکند؟برای تشخیص ضبط صدا، دو حالت پیش می آید.دوربین هایی که میکروفن داخلی دارند و دوربین هایی که فاقد میکروفن هستند.
 در مدل هایی از دوربین های مداربسته که دارای میکروفن داخلی هستند کافی است به تنظیمات دوربین در کانال مورد نظر در منوی دستگاه ضبط مراجعه کنیم و چنانچه گزینه صدا برای ذخیره سازی فعال شده باشد یعنی دستگاه، در حال ضبط صدا است. 
در مدل هایی که فاقد صدای داخلی هستند در دوربین های آنالوگ امکان اضافه کردن میکروفن خارجی وجود دارد. اگر در قسمت ورودی صدای کانال مورد نظر کابل میکروفن متصل بود و در تنظیمات دستگاه ضبط نیز در کانال مورد نظر،گزینه صدا تیک دار یا به اصطلاح فعال بود دستگاه در حال ضبط صدا است.
 

سریع ترین راه برای پاسخ به سوال از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته ضبط میکند

راحت ترین و سریع ترین راه برای فهمیدن اینکه دستگاه در حال ضبط است یا نه این است که فیلم ذخیره شده را روی دستگاه بازبینی نماییم.اگر در بازبینی فیلمی توسط دستگاه یافت نشد یعنی دستگاه ذخیره انجام نداده است.

 همچنین سریع ترین راه برای پاسخ به سوال از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط میکنداین است که بازبینی روی صفحه نمایش دارای اسپیکر،مانند تلویزیون انجام شود.چنانچه دسترسی به صفحه نمایش دارای اسپیکر وجود نداشت می توان قسمتی از فیلم دوربین را روی فلش بکاپ گرفت و فیلم را روی لپ تاپ که امکان پخش صدا دارد بازبینی نمود تا بتوان از ضبط صدا اطمینال حاصل کرد.

کلام آخر

چنانچه با بررسی موارد فوق متوجه شدید که ضبط دوربین مداربسته با وجود هارد روی دستگاه انجام نمی شود،لازم است با نصاب دوربین مداربسته تماس بگیرید تا علل عدم ضبط دوربین مداربسته به صورت تخصصی از طریق تکنسین با تجربه انجام پذیرد.
همچنین با توجه به نیاز جامعه و شرایط بازار کار در کشور ایران اگر نیازمند یادگیری تخصصی در حوزه نصب دوربین مدار بسته هستید و علاقه مند به این حوزه کاری هستید و همینطور علاقه دارید که درآمد خود را افزایش دهید،مجتمع آموزشی پل دوره آنلاین و حضوری با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته و آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته طراحی کرده است و شما علاقه مندان را به شرکت در این دوره ها با هزینه بسیار معقول و شرایط ویژه دعوت می کند تا بتوانید بعد از اتمام دوره با مدک معتبر فنی و حرفه ای وارد بازار کار حرفه ای شوید و درآمد کسب کنید.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش نصب دوربین مدار بسته و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد نصب و راه‌اندازی انواع دوربین های مدار بسته را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی