×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

معرفی بهترین تراشه‌ های گوشی موبایل + ویژگی‌ها

 معرفی بهترین تراشه‌ های گوشی موبایل + ویژگی‌ها

 یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده برای هر کاربر در زمان خرید تلفن همراه ویژگی‌های مطلوب سخت‌افزاری است که مهم‌ترین آن قدرتمند بودن تراشه گوشی می‌باشد تا در زمان انجام کارهای روزمره با تلفن همراه و یا حتی انجام بازی‌ها و برنامه‌های مختلف و یا استفاده طولانی‌مدت از گوشی دچار هنگ متوالی و کندی نشود و یا اصطلاحاً لگ نیندازد. انواع و اقسام تراشه‌های مختلف برای پردازنده اصلی دستگاه‌های اندرویدی و آیفونی طراحی و ساخته شده است اما  در این مقاله قصد داریم بهترین تراشه گوشی‌های تلفن همراه را به شما معرفی کنیم تا در زمان خرید تلفن همراه بهترین انتخاب را داشته باشید. یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده برای هر کاربر در زمان خرید تلفن همراه ویژگی‌های مطلوب سخت‌افزاری است که مهم‌ترین آن قدرتمند بودن تراشه گوشی می‌باشد تا در زمان انجام کارهای روزمره با تلفن همراه و یا حتی انجام بازی‌ها و برنامه‌های مختلف و یا استفاده طولانی‌مدت از گوشی دچار هنگ متوالی و کندی نشود و یا اصطلاحاً لگ نیندازد. انواع و اقسام تراشه‌های مختلف برای پردازنده اصلی دستگاه‌های اندرویدی و آیفونی طراحی و ساخته شده است اما  در این مقاله قصد داریم بهترین تراشه گوشی‌های تلفن همراه را به شما معرفی کنیم تا در زمان خرید تلفن همراه بهترین انتخاب را داشته باشید.

تراشه گوشی چیست؟

 تراشه گوشی مانند مغز سیستم می‌باشد و وظیفه پردازش تمامی دیتا و اطلاعاتی که وارد تلفن همراه می‌شود را برعهده دارد به طور مثال زمانی که شما می‌خواهید قسمتی از تلفن  خود مثلا دوربین را فعال کنید از طریق تاچ دستگاه اطلاعات به پردازنده داده شده و در انتها پردازنده تصمیم به فعال‌سازی دوربین دستگاه می‌گیرد ؛اما تراشه گوشی دستگاه که اصطلاحاً به آن soc هم می‌گویند از قسمت‌های مختلفی  ازجمله cpu ،npu ،مودم ،gpu ،isp تشکیل شده است.

 cpu

سی‌پی‌یو که همان پردازشگر مرکزی و اصلی دستگاه است. تمام پردازش‌های اصلی سیستم به عهده این قسمت می‌باشد و همچنین وظیفه کنترل و محاسبه بخش‌های دیگر تراشه را برعهده دارد. 

gpu

 این قسمت پردازشگر گرافیکی دستگاه را برعهده دارد و به‌صورت کلی برای پردازش بخش‌های گرافیکی برنامه‌ها و بازی‌ها از جی پی یو دستگاه استفاده می‌شود.


npu


این بخش جزو پردازش هوش مصنوعی دستگاه به‌حساب می‌آید و پردازش قسمت‌هایی مثل دستیار صوتی دستگاه به عهده npu می‌باشد.


isp


تصاویری که توسط دوربین دستگاه ضبط می‌شود قطعاً برای کاربر قابل فهم نمی‌باشد و نیاز به پردازش دارد پردازش این تصاویر ،حذف نویزها به عهده قسمت isp دستگاه است. 


مودم


اما قسمت‌های مخابراتی دستگاه مثل بخش آنتن ،بلوتوث و وای فای و یا بخش‌های دیگر بخاطر اینکه با سیگنال در ارتباط هستند نیاز به پردازش این سیگنال‌ها وجود دارد که وظیفه این کار به عهده ای سی مودم می‌باشد.


کدام تراشه گوشی بهتر است ؟

تراشه گوشی دارای چند فاکتور اصلی در عملکرد خود می‌باشد یکی از آنها بحث سرعت یا همان کلاک دستگاه است که بر حسب گیگاهرتز عنوان می‌شود به طور مثال عنوان می‌کنیم که پردازنده یک دستگاه دارای سرعت 2 گیگاهرتز می‌باشد این قضیه به تعداد دستورالعمل‌های پردازنده در طول یک ثانیه اشاره دارد ؛یعنی پردازنده می‌تواند ۲ میلیارد دستورالعمل را در یک ثانیه اجرا کند
از دیگر فاکتورهای مهم یک پردازنده بحث تعداد هسته‌های آن است هر چقدر تعداد هسته‌های پردازنده بالاتر رود راندمان آن افزایش پیدا کرده و فشار کمتری به پردازنده مرکزی وارد می‌شود در ادامه به معرفی چند شرکت معروف در زمینه تولید تراشه‌های اصلی گوشی پرداخته و ویژگی‌ها و مزایای آنها به شما می‌گوییم.

کوالکام qualcomm

یکی از معروف‌ترین شرکت‌های سازنده در زمینه تراشه گوشی‌های هوشمند شرکت کوالکام اسنپدراگون می‌باشد این شرکت آمریکایی یکی از قدرتمندترین شرکت‌ها در زمینه تولید soc است امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند از محصولات این شرکت برای پردازنده اصلی دستگاه خود استفاده می‌کند از ویژگی‌های خوب این سری از پردازنده‌ها مصرف انرژی پایین و سرعت بسیار بالای آن می‌باشد محصولات این شرکت در سری‌های مختلف ۴۰۰،۶۰۰،۷۰۰ و ۸۰۰ دسته‌بندی می‌شود سری های بالاتر برای گوشی‌های پیشرفته‌تر به کار برده می‌شود جدیدترین مدل آی‌سی‌های شرکت کوالکام سری ۸ نسل 2 می‌باشد که در گوشی‌های بالارده مثل سامسونگ s23 ultra استفاده می‌شود.

 بیونیک bionic

یکی دیگر از قدرتمندترین و بهترین پردازنده‌های موجود در تلفن‌های همراه به‌خصوص گوشی‌های آیفون پردازنده‌های بیونیک می‌باشد تا قبل از پردازنده سری a10 ، این شرکت نام تجاری فیوژن را برای پردازنده‌های خود به کار می‌برد ؛اما از سری a11 به بعد نام بیونیک را برای پردازنده‌های خود استفاده می‌کند جدیدترین مدل پردازنده‌های بیونیک a17 برای گوشی آیفون ۱۵ پرومکس است که دارای ۶ هسته می‌باشد و از فناوری سه نانومتری استفاده می‌کند این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود ۱۳ درصد راندمان بالاتری دارد.

اگزینوس exynos

پردازنده‌های اگزینوس نیز جزو پردازنده‌های معروف و با توان بالا می‌باشد که محصول شرکت سامسونگ است شرکت سامسونگ برای بسیاری از محصولات خود از پردازنده‌های اگزینوس استفاده می کند شاید تنها نکته منفی برای این پردازنده‌ها تولید حرارت بالای آن است که کاربر داغ ‌شدن آن را در بعضی از موارد احساس می‌کند جدیدترین مدل این پردازنده‌ اگزینوس ۲۲۰۰ می‌باشد که برای گوشی اس ۲۲ اولترا تولید شده است توان پردازشی و هوش مصنوعی نسبت به نسل قبلی خود بسیار قدرتمندتر می‌باشد
از لحاظ سخت‌افزاری اگزینوس 2200 می‌تواند یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی همراه با صفحه‌نمایش  4kبا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را پشتیبانی کند.
 

مدیاتک mediatek

شرکت مدیاتک یک شرکت تایوانی در زمینه تولید انواع تراشه گوشی می‌باشد این شرکت پردازنده‌های بسیار زیادی برای انواع گوشی‌های میان رده و پایین رده تولید می‌کند این پردازنده‌ها به‌خاطر قیمت به نسبه پایینی که دارند جزو مدل‌های پر استفاده در بسیاری از گوشی‌های امروزی هستند شاید نکته منفی برای این پردازنده‌ها عمر نه چندان بالای این پردازنده‌ها است و یا سرعت نسبتا پایین آنها  درمقایسه با سایر پردازنده‌ها می‌باشد؛ اما مدیاتک در مدل‌های پرچم‌دار مشکلات خود را به حداقل رسانده است پردازنده‌های مدیاتک امروزه به دو دسته هلیو و دایمنسیتی تقسیم‌بندی می‌شود. در حال حاضر بهترین پرچم‌دار این شرکت دایمنسیتی 9200 پلاس نام دارد این پردازنده چهار نانومتری دارای ۸ هسته قدرتمند سه و نیم گیگاهرتزی می‌باشد.
 

از کجا بفهمیم تراشه گوشی چیست؟

اصلی‌ترین راه برای تشخیص اینکه بفهمیم تراشه گوشی ما از چه مدلی می‌باشد استفاده از نرم‌افزارهای مختلف در این زمینه است یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها cpu z است با مراجعه به نرم‌افزار به‌صورت دقیق می‌توانید مشخصات پردازنده خود را دیده و علاوه بر آن از قسمت‌های سخت‌افزاری دیگر تلفن همراه نیز آگاهی پیدا کنید.


کلام آخر

امروزه این چهار پردازنده نام برده شده برای اکثریت تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند و هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود هستند ؛ولی دو پردازنده بیونیک اپل و کوالکام اسنپدراگون جزو پردازنده‌های بسیار پرطرفدار می باشند ؛اما هر کدام از این تراشه گوشی های نام برده شده ممکن است به‌مرور زمان دچار مشکل شوند و اختلالاتی را برای تلفن همراه به وجود آورند اگر مایل به نحوه تشخیص ایرادات به وجود آمده در داخل تلفن همراه و نحوه عیب‌یابی آنها هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در دوره‌های تعمیرات تلفن همراه آموزشگاه پل ازمباحث ساده تا پیشرفته که شامل مباحث عیب یابی نیز میشود  شرکت کنید.


 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی