×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

پردازنده موبایل چیست؛ مقایسه بهترین پردازنده های گوشی موبایل در جهان

پردازنده موبایل چیست؛ مقایسه بهترین پردازنده های گوشی موبایل در جهان

شرکت های بزرگ دائما در حال ارتقا بخش های مختلف تلفن همراه هستند.  بخش‌هایی مانند دوربین، گرافیک صفحه نمایش، اضافه شدن انواع سنسور و بخش‌های مختلف دیگر که به کاربر تجربهٔ لذت بخش تری را در حین کار کردن با تلفن خواهد داد. به طور قطع اصلی‌ترین عامل در این پیشرفت پردازنده ‌های موبایل هستند که روزبه‌روز در حال پیشرفت چشمگیر می‌باشند. ما در این مقاله قصد داریم بهترین پردازنده ‌های موبایل را به شما معرفی و از لحاظ عملکرد با یکدیگر مقایسه کنیم و همچنین یک بررسی در قبال تفاوت پردازنده های موبایل داشته باشیم.

پردازنده موبایل چیست؟

قبل از مقایسه پردازنده های موبایل بهتر است نسبت به عملکرد پردازنده دانش خود را بالا ببریم . پردازنده‌ های موبایل نقش بسیار پررنگی در عملکرد مطلوب یک گوشی برعهده دارند که می‌توان به اجرای اپلیکیشن و بازی‌ها و همچنین سیستم عامل دستگاه اشاره کرد. زمانی که شما دستوری را به گوشی خود مبنی بر فعال شدن بخش مشخصی به طور مثال دوربین یا سایر بخش‌ها میدهید در مرحله اول این پردازنده  دستور را از کاربر دریافت میکند و  در مرحله بعد اجازه فعال سازی دوربین و یا سایر بخش‌ها را صادر خواهد کرد. پردازنده مانند مغز انسان عمل می‌کند و به نوعی وظیفه کنترل و فعالیت قسمت‌های مختلف را برعهده دارد.  داخل خود پردازنده از تعداد بسیار زیادی ریز قطعه کنترلی به نام ترانزیستور در ابعاد نانو تشکیل شده است. در ادامه به معرفی انواع پردازنده موبایل می پردازیم.

انواع پردازنده‌ های موبایل

پردازنده ‌های موبایل از شرکت‌های بزرگ در حال تولید و استفاده توسط کاربران می‌باشند که می‌توان به برندهای بیونیک اپل ، اسنپدراگون محصول شرکت کوالکام، مدیاتک واگزینوس اشاره کرد.


 

پردازنده بیونیک اپل

شاید قوی‌ ترین پردازنده گوشی را بتوان به پردازنده گوشی‌های آیفون نسبت داد. این شرکت همیشه در تولید پردازنده نسبت به سایر شرکت ها پیشرو می‌باشد. پردازنده‌های اپل از سال 2017 به بعد نام تجاری بیونیک را به خود گرفته اند.
آخرین نسل از پردازنده‌های بیونیک مربوط به گوشی آیفون 15 می‌باشد که با نام a17 وارد بازار شده است. این پردازنده تقریباً دارای 19 میلیارد ترانزیستور است و از تکنولوژی سه نانومتری (اشاره به فاصله بین ترانزیستورهای داخل چیپ دارد) بهره می‌برد. داخل این پردازنده دارای 6 هسته است که شامل دو هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف می باشد. واحد پردازش عصبی این دستگاه که به نوعی همان هوش مصنوعی دستگاه به حساب می‌آید نیز دارای 16 هسته پردازشی قدرتمند است.
همچنین این پردازنده دارای 6 هسته گرافیکی با توان بالا برای اجرای هرچه بهتر بازی‌های گرافیکی است. فرکانس اصلی این پردازنده 3.7 گیگاهرتز می‌باشد.

پردازنده اسنپدراگون

در ادامه بررسی پردازنده های موبایل به اسنپدراگون میرسیم . پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام طرفداران بسیار زیادی بین کاربران اندرویدی دارد. دلیل این اتفاق را می‌توان قدرتمند بودن این پردازنده نسبت به سایر پردازنده‌های اندرویدی موبایل دانست.
آخرین نسل از پردازنده‌های کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل سه می‌باشد که برای سامسونگ s24 و شیائومی 14 مورد استفاده قرار می‌گیرد این پردازنده از هسته اصلی Cortex-X4، پنج هسته قدرتمند Cortex-A720 و دو هسته با مصرف پایین Cortex-A520 استفاده شده است. این پردازنده از تکنولوژی 4 نانومتری بهره می‌برد.
همچنین در بحث تولید پردازنده‌های میان رده این شرکت همیشه پیش‌گام بوده است و می‌توان آن را جزو بهترین پردازنده‌ های میان رده موبایل نیز دانست. پردازنده‌های میان رده این برند را می‌توان به سه دسته ، سری 400، سری 600 و 700 و سری 800 تقسیم بندی کرد.
سری 400 برای گوشی‌های ارزان رده و با قیمت پایین، سری 600 و 700 برای گوشی‌های میان رده با قیمت مناسب و سری 800 برای گوشی‌های میان رده با قیمت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پردازنده‌های اگزینوس

پردازنده‌ های موبایل با برند اگزینوس نیز جزو یکی از بهترین پردازنده‌ های موبایل هستند. این پردازنده‌ها ساخت شرکت سامسونگ می‌باشد که فقط برای این شرکت استفاده می‌شود شاید. یکی از چالش‌هایی که برای این برند در بعضی از نسل‌های آن وجود داشت داغ شدن‌های بی مورد آن بود که البته این مشکل در نسل‌های جدیدتر تا حدودی مرتفع شد. آخرین نسل از پردازنده‌های این مدل، اگزینوس 2400 می‌باشد که دارای 10 هسته پردازشی است و از تکنولوژی 4 نانومتری در ساخت آن استفاده شده است. اگزینوس 2400 بهبود 2 برابری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

 پردازنده‌های مدیاتک

از دیگر پردازنده های موبایل مدیاتک ها هستند.این پردازنده‌ها جزو پردازنده‌های پر طرفدار در بین بسیاری از کاربران می‌باشند دلیل این قضیه نیز قیمت پایین این پردازنده‌ها است که برای بسیاری از گوشی‌ها پایین رده و میان رده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این پردازنده‌ در نسل‌های قدیمی خود چالش‌های زیاد و عمر کوتاهی داشت؛ اما نسل جدید این پردازنده‌ها توانسته است بسیاری از مشکلات نسل‌های قدیمی را برطرف کند.
آخرین نسل از پردازنده‌های مدیاتک 9300 Dimensity است. این پردازنده قدرتمند را می‌توان با پردازنده نسل سوم اسنپدراگون 8 و بیونیک a17 نیز مقایسه کرد. این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود 33 درصد کارآمدتر شده و با فناوری 4 نانومتری نسل 3 سوم tsmc ساخته شده است.

بهترین پردازنده گوشی کدام است؟

شاید در رده بندی پردازنده ‌های موبایل بتوان پردازنده بیونیک a15 شرکت اپل را به واسطه هسته‌های قدرتمند پردازشی و گرافیکی به عنوان بهترین پردازنده موبایل شناخت و جایگاه‌های بعدی را به پردازنده نسل سوم اسنپدراگون کوالکام و پردازنده مدیاتک اختصاص داد. البته به این نکته نیز می‌توان اشاره کرد که در بعضی از بخش ها پردازنده‌های اسنپدراگون و کوالکام عملکرد بهتری نسبت به بیونیک دارند.

مقایسه پردازنده های گرافیکی موبایل (gpu) 

پردازنده‌های گرافیکی موبایل درون خود پردازندهٔ اصلی قرار گرفته اند که وظیفه پردازش قسمت‌های گرافیکی بازی‌ها و نرم افزارها را برعهده دارند، هر کدام از شرکت‌های تولید کننده پردازنده  دارای پردازنده گرافیکی مخصوص به خود می‌باشند؛ اما چهار پردازنده گرافیک معروف عبارت‌اند از Adreno GPU ، Mail GPU ، Apple’s Bionic GPU، Powervr GPU  است.

کلام آخر

ما سعی کردیم در این مقاله مقایسه پردازنده گوشی‌های مختلف را داشته باشیم و انواع پردازنده‌ های موبایل را بهتر بشناسیم تا درهنگام خرید تلفن همراه بهترین انتخاب را داشته باشیم.  اما اگر شما به دنبال شناخت بیشتر نسبت به پردازنده ‌های موبایل و اجزا داخلی تلفن همراه و همچنین تعمیرات گوشی هستید ما به شما شرکت در دوره‌های آنلاین تعمیرات تلفن همراه را پیشنهاد می‌کنیم که شامل مباحث پایه تا پیشرفته خواهد شد.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی