×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

معرفی ابزار تعمیرات موبایل و کاربردهای آن‌ها

زمانی که تعمیرکار تصمیم می‌گیرد که کسب‌وکار خود را برای شغل تعمیرات موبایل راه‌اندازی کند شاید دغدغه آن تهیه ابزار حرفه ای تعمیرات موبایل باشد پس‌نیاز است تا شما ،ست ابزار تعمیرات موبایل را کاملا بشناسید تا برای تهیه آنها از بازار اقدام کنید ابزارآلات مختلفی برای یک تعمیرکار تلفن همراه وجود دارد از جمله معروف‌ترین وسایل هیتر و هویه و یا ابزار تست مولتی‌متر است ما در این مقاله می‌خواهیم تا به شما لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل را معرفی کنیم تا در هنگام خرید ،یک لیست مناسب ابزار تعمیرات موبایل برای کار خود داشته باشید.

یک تعمیرکار در جعبه ابزار تعمیرات موبایل خود چه تجهیزاتی دارد؟

وسایل تعمیرات موبایل تنوع بالایی دارند  یک تعمیرکار تلفن همراه وسایلی همچون هیتر، هویه، سپراتور،مولتی‌متر،منبع تغذیه، لوپ ،یواس‌بی تستر،گیره برد ،کابل پاور منبع تغذیه ،باتری تستر و در استند ابزار تعمیرات موبایل خود می‌تواند پیچ‌گوشتی و پنس و ابزارآلات بازوبست را نیز قرار دهد ما در انتها سعی می‌کنیم مارک‌های معروف لوازم تعمیرات موبایل را نیز به شما معرفی کنیم.

هیتر یا هوای گرم

قطعات روی سطح برد تلفن همراه با ماده‌ای تحت عنوان قلع به برد متصل شده‌اند؛ اما اگر این قطعات دچار شکستگی و یا خرابی شوند بعد از تست قطعه نیاز است که حتماً تعویض شوند در این شرایط برای جداکردن قطعه حتماً باید به آن گرما وارد شود تا قلع ذوب شده و بتوان قطعه را از سطح برد جدا کرد.
کاربرد اصلی دستگاه هیتر ایجاد گرمای بالا برای ذوب کردن قلع است تا بتوان قطعه را از سطح برد جدا و در نهایت قطعه جدید را نصب نمود داخل دستگاه هیتر یک پمپ باد قرار گرفته تا تمام گرمایی که توسط المنت به وجود می‌آید از دسته هیتر خارج شود دو عدد ولوم روی هیتر وجود دارد یکی برای تنظیم شدت باد دستگاه و دیگری برای تنظیم میزان درجه حرارت آن استفاده می شود.
هیتر جزء اصلی‌ترین ابزار تعمیرات موبایل به شمار می‌رود از کاربردهای دیگر هیتر می‌توان به جدا کردن صفحه‌نمایش و درب پشت چسبی اشاره کرد؛ ولی برای جداکردن این اجزا بهتر است از سپراتور استفاده شود.


 هویه

 ابزار بعدی لوازم تعمیرات موبایل هویه می‌باشد چالشی که شاید در هنگام استفاده از هیتر داشته باشیم این مورد است که هیتر دایره‌ای از گرما روی سطح برد ایجاد می‌کند که همین قضیه باعث می‌شود که قطعات مختلفی در معرض جداشدن از سطح برد قرار گیرند اینجاست که هویه گرما را به‌صورت نقطه‌ای به قطعات اعمال می‌کند تا گرما به سایر قطعات آسیب وارد نکند البته که هیتر و هویه هرکدام کاربردهای مخصوص خود را روی سطح برد تلفن همراه دارند.
از کاربردهای دیگر این ابزار تعمیرات موبایل می‌توان به بحث سیم‌کشی‌کردن روی برد اشاره کرد و یا تخلیه قلع‌های اضافی روی سطح برد و یا نصب کانکتورهایی که ابعاد بزرگی دارند همانند کانکتور سیم‌کارت
هویه  با دستگاه هیتر یکپارچه شده است یا از هیتر جدا می‌باشد که بصورت استیشن دار در بازار موجود است.

مولتی‌متر

 اما برای تست قطعات یکی از ابزار حرفه‌ای تعمیرات موبایل مولتی‌متر می‌باشد از کاربردهای مختلف مولتی‌متر می‌توان به تست و اندازه‌گیری ریز قطعات الکترونیکی مثل مقاومت ،خازن ،سلف اشاره کرد؛ اما از مولتی‌متر می‌توان کارهای دیگری همچون ولتاژگیری روی سطح برد و یا ولتاژگیری باتری دستگاه را انجام داد شما با مولتی‌متر می‌توانید مسیرهای روی سطح و یا لاین‌هایی که در لایه‌های داخلی برد را هستند را نیز با کمک نقشه تست کنید.
مولتی‌مترهایی که امروزه از آنها استفاده می‌شود از نوع دیجیتال بوده که به دسته اتو رنج و ساده تقسیم‌بندی می‌شود در مدل اتو رنج فرایند اندازه‌گیری و تست برای تعمیرکار راحت‌تر می‌باشد.

 منبع تغذیه

یکی دیگر از ابزار تعمیرات موبایل منبع تغدیه است کاری که منبع تغذیه انجام می‌دهد تبدیل برق شهر به برق مستقیم می‌باشد از کاربردهای اصلی منبع تغذیه زمانیست که می‌خواهید گوشی خاموشی را بدون باتری و با منبع روشن کنید تا از سلامت باتری دستگاه مطلع شوید از کاربردهای دیگر منبع تغذیه بحث جریان‌کشی‌ گوشیهای خاموش است شما با این تست می‌توانید ایراد یک گوشی خاموش را به‌صورت تقریبی متوجه شوید به‌وسیله منبع تغذیه می‌توان به باتری که دچار خواب الکتریکی شده  شوک وارد کرد و مجدداً آن را احیا نمود منبع تغذیه دارای دو صفحه‌نمایش می‌باشد یکی از آنها مربوط به نمایش میزان ولتاژ و دیگری مربوط به نمایش میزان جریان است.

 کابل پاور

 برای اتصال منبع تغذیه به برد تلفن همراه شما نیاز به کابل دارید خود منبع تغذیه دارای یک کابل می‌باشد؛ اما برای اتصال به برد تلفن همراه شما نیاز به یک کابل پیشرفته‌تر تحت عنوان کابل پاور دارید این کابل از یک سمت به منبع تغذیه متصل شده و سمت دیگر دارای سری‌های مختلفی است که برای اتصال به کانکتور باتری روی سطح برد کاربرد دارد این کابل دارای یک محافظ ولتاژ در داخل خود نیز است.

سپراتور

 برای باز کردن اکثریت گوشی‌های امروزی نیاز است چسبی که درب پشت را به فریم چسبانده باحرارت جدا شود یکی از ابزارهای مورد اطمینان تعمیرکار تلفن همراه سپراتور است سپراتور گرمای کاملاً یکدستی روی صفحه خود ایجاد کرده و آن را به درب پشت‌گوشی شما و یا صفحه‌نمایش آن انتقال می‌دهد و کار را برای جداکردن آنها برای تعمیرکار بسیار ساده می‌کند سپراتورها در دو مدل ۷ اینچی و ۱۴ اینچی در بازار به فروش می‌رسند.

لوپ

قطعات روی سطح برد موبایل غالباً ابعاد بسیار کوچکی دارند در این شرایط تعمیرکار برای اینکه دید بهتر و وسیع‌تری نسبت به قطعات پیدا کند تا در نهایت بتواند تعمیرات را روی برد انجام دهد بهتر است که از ابزار بزرگ‌نمایی مثل لوپ استفاده کند لوپ زوم بسیار بالایی روی قطعات ایجاد می‌کند که این قضیه باعث می‌شود تعمیرکار تسلط بیشتری در هنگام کارکردن روی سطح برد داشته باشد لوپ‌های مختلفی در بازار وجود دارد از جمله آنها می‌توان به لوپ دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد.
لوپ‌ها در دو مدل دوچشمی و سه چشمی دسته‌بندی می‌شوند تفاوت این دو مدل در چشم سوم آن است که به مانیتور متصل شده تا سایر افراد نیز بتوانند کار شما را تماشا کنند یا اینکه از تعمیرات خود فیلم گرفته و آن را ضبط کنید نوع دیگری از آن ،لوپ دیجیتال است که دارای یک صفحه‌نمایش می‌باشد نقطه‌ضعف این لوپ تأخیر زمانی آن است یعنی کاری که در حال انجام‌دادن آن هستید با چند میلی‌ثانیه تاخیر روی صفحه‌نمایش داده می‌شود که شاید برای تعمیرکار این قضیه آزاردهنده باشد.


 

باتری تستر

زمانی که مدت طولانی تلفن همراه خود را کنار بگذارید و از آن استفاده نکنید باتری دستگاه دچار خواب الکتریکی شده و دیگر قابلیت شارژ شدن را پیدا نمی‌کند در این شرایط نیاز است که به باتری شوک وارد شود یکی از ابزارهای کاربردی برای شوک دادن به آن  باتری تستر است این دستگاه میزان ولتاژ و جریان ورودی به باتری را نمایش داده و در صورت اتصال به آداپتور فرایند شوک دادن به باتری را نیز به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

گیره برد

برد تلفن همراه وزن بالایی ندارد شاید وزن آن در حد چند گرم باشد در این شرایط که برد بسیار سبک است در حین تعمیرات امکان تکان‌خوردن آن وجود دارد و کار را برای شما بسیار سخت خواهد کرد در این شرایط بهتر است از یک گیره برد مناسب برای نگهداری برد روی میز کارتان استفاده کنید این ابزار تعمیرات موبایل جزء تجهیزات کاربردی برای هر تعمیرکار است.

پنس

 ریز قطعات اس ام دی ،آی‌سی‌ها و یا حتی کانکتورهای روی سطح برد در صورت خراب‌شدن باید از برد گوشی جدا شده و ریز قطعه جدید نصب شود کنترل‌کردن ریز قطعات با دست تقریباً غیرممکن بوده واستفاده از ابزاری به نام پنس برای به کنترل درآوردن قطعات روی سطح برد بسیار مناسب است پنس‌ها در دو مدل سرکج و سر صاف در بازار عرضه می‌شوند که شما می‌توانید از هر دو مدل برای کار خود استفاده کنید.

پیچ‌گوشتی و ابزارآلات باز و بست

یکی دیگر از ابزار تعمیرات موبایل پیچ گوشتی ها هستند  برای اینکه بتوانید به محتویات داخل تلفن همراه از جمله برد و یا قطعات دیگر دسترسی پیدا کنید  حتماً پیچ‌های دستگاه را باید باز کنید پیچ‌گوشتی‌های مختلفی برای تعمیرات تلفن همراه استفاده می‌شود که شما می‌توانید یک ست کامل آن را برای کار خود تهیه کنید برای گوشی‌های اندرویدی چهارسو جوابگوی کار شما است؛ اما برای گوشی‌های آیفونی شاید نیاز به استفاده تمامی پیچ‌گوشتی‌های داخل پکیج را داشته باشید داخل ست پیچ‌گوشتی تعمیرات موبایل معمولاً یک سری دیگر از اقلام باز و بست تلفن مثل پیک گیتار قرار دارد.

بهترین مارک لوازم تعمیرات موبایل چیست؟

تجهیزات تعمیرات موبایل دارای برندهای مختلفی هستند که از جمله این برندها می‌توان به سان شاین، مکانیک، جی وای دی، یاکسون، ریلایف و برندهای مشابه دیگر اشاره کرد این برندها اکثریت ابزار آلات تعمیرات موبایل مثل هیتر، هویه و مولتی‌متر و بقیه اقلام را تولید می‌کنند و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ابزار تعمیرات نرم افزاری موبایل

اما برای ابزار مورد نیاز تعمیرات موبایل در بخش نرم افزاری شما نیاز به تجهیزات مخصوص خود را دارید ابزارهایی همچون باکس ها و دانگل ها که می تواند برای کارهای نرم افزاری تعمیرات موبایل به شما کمک کند. باکس ها و دانگل دارای مدل های مختلفی هستند که در مقالات در آینده در رابطه با انها بیشتر صحبت می کنیم.

 کلام آخر

درباره ابزار لازم برای تعمیرات موبایل در این مقاله به صورت مفصل صحبت شد؛ اما بد نیست به این نکته اشاره کنیم که ابزارهای تعمیرات موبایل دائماً در حال پیشرفته‌تر شدن هستند تا کار برای تعمیرکار آسان‌تر شود با پیشرفته تر شدن تجهیزات قیمت آنها نیز بالاتر می‌رود در این شرایط انتخاب تعمیرکار است که چه مقدار می‌خواهد برای کارگاه خود هزینه صرف کرده و آن را پیشرفته‌تر کند. اگر علاقه به یادگیری کار با ابزارالات تعمیرات موبایل دارید و می خواهید  تعمیرات موبایل را به صورت کامل یاد بگیرید می توانید در دوره های تعمیرات موبایل شرکت کنید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی