×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

هویه تعمیرات موبایل چیست؛ معرفی بهترین هویه‌ها و کاربرد آنها

 هویه تعمیرات موبایل چیست؛ معرفی بهترین هویه‌ها و کاربرد آنها

 زمانی که یک تعمیرکار تلفن همراه شروع به راه‌اندازی کارگاه خود می‌کند یکی از چالش‌های اصلی این است که از چه نوع تجهیزاتی با چه برندهایی برای کار تعمیرات تلفن همراه استفاده کند وسایل مختلفی برای تعمیرات تلفن همراه استفاده می‌شود از جمله معروف‌ترین آنها هیترو هویه است ما در این مقاله قصد داریم به شما از کاربردهای هویه در تعمیرات تلفن همراه بگوییم و در ادامه به معرفی چند ویژگی مهم یک هویه تعمیرات موبایل می‌پردازیم ویژگی‌هایی که باعث می‌شود کار تعمیرات را برای تعمیرکار تلفن همراه راحت‌تر کند.

کاربرد هویه در تعمیرات

هویه  تعمیرات موبایل یکی از اصلی‌ترین ابزارهای یک تعمیرکار می‌باشد و کارهای مهمی را می‌توان به‌وسیله هویه روی سطح برد انجام داد در ادامه به معرفی چند کاربرد اصلی هویه تعمیرات موبایل برای کار روی برد می‌پردازیم.

سیم‌کشی روی برد

شاید مهم‌ترین وظیفه هویه سیم‌کشی روی برد تلفن همراه است زمانی که مسیرها و لاین‌های مختلف روی برد دچار قطعی شده و باعث می‌شود که بخش خاصی از تلفن همراه از کار بیفتد در این شرایط با کمک نقشه و دستگاه مولتی‌متر شروع به شناسایی مسیر قطع شده کرده و در انتها شروع به سیم‌کشی‌کردن مسیر با کمک دستگاه هویه و سیم جامپر می‌کنیم .
 

نصب کانکتور

از دیگر کاربردهای هویه تعمیرات موبایل نصب کانکتورها می‌باشد کانکتورها به‌خاطر اینکه پلاستیک زیادی درونشان به کار برده شده در مقابله باحرارت هیتر بسیار آسیب‌پذیر هستند در این شرایط سعی می‌کنیم که برای نصب این قطعات از ترفندهای مختلفی استفاده کنیم اما اگر پایه‌های کانکتور در دسترس باشد؛ مانند کانکتور سیم‌کارت، کارت حافظه و یا کانکتور شارژ؛ برای نصب این مدل کانکتورها از هویه استفاده می‌کنیم هویه به خاطر گرمای نقطه‌ای که اعمال می‌کند باعث عدم آسیب به آن می‌شود.

تخلیه قلع‌های اضافی روی برد

زمانی که بخواهیم یک قطعه معیوب را روی برد تلفن همراه تعویض کنیم یکی از اصلی‌ترین کارها بعد از جدا کردن قطعه خراب تخلیه قلع‌های اضافی روی سطح برد و در مرحله بعد اضافه‌کردن قلع جدید است برای انجام این کار شما می‌توانید از هویه و سیم قلع‌کش برای تخلیه قلع‌ها و یا  هویه و سیم قلع برای اضافه‌کردن قلع استفاده کنید.

بهترین هویه برای تعمیرات موبایل

اما در هنگام خرید هویه تعمیرات موبایل بهتر است چند فاکتور اصلی را مدنظر قرار دهید که یکی از آنها توان هویه می‌باشد به‌صورت نرمال توان هویه‌ها بین ۴۰ تا ۸۰  وات است بالابودن این عدد به همراه سرعت گرمایش بالا (اینکه هویه در چند ثانیه به دمای دلخواه شما برسد) باعث افزایش سرعت عمل شما در هنگام تعمیرات خواهد شد.


اما یک هویه حرفه ‌ای تعمیرات موبایل باید یک فاکتور اساسی و مهم دیگر نیز داشته باشد و آن تنظیم درجه حرارت توسط کاربر است هویه‌هایی که در سطح بازار موجود هستند به‌صورت مستقیم به برق متصل شده و قابلیت تنظیم درجه حرارت را ندارد اما یک تعمیرکار حرفه‌ای قطعاً برای کارهای مختلفی که روی سطح برد انجام می‌دهد نیاز به حرارت‌های مختلف خواهد داشت؛ مثلاً زمان کار روی فلت‌ها نیاز است که درجه حرارت پایین بیاید تا به فلت آسیب کمتری وارد شود.

هویه مخصوص تعمیرات موبایل

از دیگر ویژگی‌هایی که یک هویه تعمیرات موبایل باید داشته باشد مبحثsafe-esd است به خاطر سیم‌پیچی که داخل المنت هویه وجود دارد باعث ایجاد بارهای الکتریکی زیادی روی نوک هویه می‌شود و تخلیه این بارها روی مدارات برد تلفن همراه باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد در این شرایط هویه‌هایی که استاندارد safe-esd را داشته باشند به خاطر وجود یک سیم اتصال به بدنه باعث عدم تخلیه این بارها به برد خواهند شد.

انواع نوک هویه

اما نوک هویه  تعمیرات موبایل دارای حالت‌ها و شکل‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام از آنها می‌تواند کاربردهای خاص خود را داشته باشد متداول‌ترین مدل نوک هویه برای قطعات smd است که اصطلاحاً نوک هویه سوزنی نیز به آن می‌گویند این مدل نوک هویه برای سیم‌کشی‌کردن و نصب کانکتورها کاربردی است شاید برای تخلیه قلع‌های اضافی روی سطح برد تلفن همراه استفاده از نوک‌های سرکج  و یا سرکاتری به خاطر سطح مقطعی که دارند گزینه مناسبتری باشد  شما با  این نوک هویه و سیم قلع‌کش بهتر می‌توانید قلع های روی سطح برد را تخلیه کنید.

 معرفی چند هویه برای تعمیرات موبایل 

برندهای مختلفی برای هویه‌ تعمیرات موبایل وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به برند یاکسون، سوگون و برند باکو اشاره کرد. به طور مثال یکی از هویه‌های پرکاربرد که با قیمت مناسب می‌توان در بازار پیدا کرد برند باکو و یا داینا مدل ۹۳۶ است این هویه قابلیت تنظیم دما بین بازه ۲۰۰ تا ۴۵۰ درجه را دارد و توان آن ۶۰ وات است که برای کار روی برد مناسب می‌باشد.
یا یکی دیگر از هویه‌ تعمیرات موبایل برند سوگون مدل t۱۶ می‌باشد. از ویژگی‌های اصلی این هویه تعمیرات موبایل سرعت بالا در جهت رسیدن به دمای دلخواه است و همچنین کانال‌های ذخیره‌ساز دما در جهت دردسترس‌بودن دماهای موردنظر و یا از دیگر ویژگی‌های این هویه حالت استندبای در جهت بالاتر رفتن عمر دستگاه و همچنین کاهش مصرف برق است شاید نکته منفی برای این هویه قیمت بالای آن است.

البته در بعضی از موارد هویه تعمیرات موبایل با دستگاه هیتر ادغام شده است به طور مثال هیتر jyd در دو مدل 852d و یا ۹۵۲ همراه خود یک هویه نیز دارند برای هرکدام از بخش‌های هیتر و هویه یک صفحه‌نمایش برای تنظیم درجه حرارت قید شده است این مدل از هویه‌ها دارای توان مناسبی می‌باشد که برای کار تعمیرات روی برد تلفن همراه کاربردی است.

کلام آخر

شاید اکثریت ما کارکردن با هویه را به‌صورت محدود انجام داده باشیم یک فرد تعمیرکار نیاز است که از تمامی نکات و روش‌های استفاده از هویه آگاهی داشته باشد تا به‌صورت حرفه‌ای از پس چالش‌های موجود بر بیاید دوره‌های آموزشی تعمیرات سخت‌افزار موبایل آموزشگاه پل با بهره‌گیری از مربیان باتجربه در این زمینه به شما کمک می‌کند علاوه بر عیب‌یابی درست و اصولی روی برد تلفن همراه بتوانید با این تجهیزات به شکل کاملاً استاندارد استفاده کرده تا در نهایت قطعات معیوب روی برد تلفن همراه را به درست‌ترین شکل تعویض کنید درصورتی‌که علاقه‌مند به تعمیرات تلفن همراه هستید ما به شما دوره‌های آموزشی تعمیرات تلفن همراه پل را پیشنهاد می‌کنیم.
 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی