×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

تکنیک های لحیم کاری در تعمیرات موبایل

تکنیک های لحیم کاری در تعمیرات موبایل

هر تعمیرکار تلفن همراه زمانی که عیب گوشی را روی برد تشخیص داده و توانست قطعه معیوب را پیدا کند حالا زمان آن رسیده است که قطعه خراب را از روی سطح برد جدا کرده و قطعه جدید را نصب کند به عمل نصب قطعات روی سطح برد اسمبل کردن (مونتاژ کردن ) و جدا کردن قطعات از روی برد را دیس اسمبل کردن می گویند. 

بعد از اینکه افراد با پروسه اولیه مونتاژ آشنا شدند و توانستند که قطعات را به وسیله هیتر و یا هویه از روی سطح برد جدا کنند و قطعات جدید را نصب کنند در مراحل پیشرفته تر نیاز به این دارند که تکنیک های کار با هیتر و هویه را یاد بگیرند تا بتوانند از پس هر نوع چالشی بر روی سطح برد برآیند تا اینکه سرعت و کیفیت کار خود را روز به روز بالاتر ببرند.

تکنیک های کاربردی در کار با هیتر و هویه

نحوه اعمال حرارت هیتر به برد

همیشه برای اعمال حرارت به وسیله هیتر سعی کنید که آن را کاملا عمود نسبت به سطح برد به دست بگیرید این کار باعث می شود که گرما به صورت کاملا یک دست به تمامی پایه های قطعه اعمال شود تا برای جدا کردن و نصب قطعه مشکلی نداشته باشید.

آموزش کار با هویه

نکته دیگری که در هنگام کار با هیتر می توان به آن اشاره کرد این است که همیشه یک حرکت دایره وار بنا به ابعاد قطعه با هیتر داشته باشید حرارت مستقیم باعث آسیب وارد شدن به قطعه و برد می شود البته هیترهایی در بازار وجود دارند که داخل خود هیتر شیارهایی تعبیه شده است تا حرکت چرخشی باد را به وجود آورند. 

میزان فاصله مناسب هیتر تا سطح برد یک فاصله تقریباً یک الی دو سانتیمتری است فاصله خیلی نزدیک باعث آسیب به قطعات و فاصله بیش از اندازه باعث عدم ذوب شدن قلع می شود.

دمای مناسب هیتر برای کار روی برد چقدر است؟

دمای معمول برای استفاده از هیتر بر روی سطح برد هم برای کانکتورها و هم برای ای سی بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد است.

اما شاید نکته اصلی تغییر دادن شدت باد دستگاه باشد معمولاً برای کانکتورها شدت باد دستگاه را بالاتر می بریم تا این میزان شدت باد باعث آسیب کمتری به پلاستیک های داخل کانکتور ها شود تحت این شرایط می‌توانید از 40 تا 60 درصد شدت باد دستگاه استفاده کرد اما برای سایر قطعات از جمله ای سی و ریز قطعاتبین ۲۰ تا ۴۰ درصد از شدت باد دستگاه کفایت می کند.

اما درباره میزان درجه حرارت می توان به این نکته اشاره کرد که همیشه سعی کنید که کار را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید حرارت طولانی مدت در میزان درجه حرارت پایین آسیب بیشتری نسبت به حرارت درجه بالا با تایم کم وارد میکند.

نحوه جدا کردن کانکتورها با هیتر.

اعمال حرارت مستقیم با هیتر برای جدا کردن کانکتورها ( کانکتور شارژ، باتری و. .. ) ممکن است باعث آسیب به پلاستیک داخل خود قطع شود تحت این شرایط می توان از ترفندهایی برای آسیب حداقلی به قطعه استفاده کرد و آن روش حرارت غیر مستقیم است برای اعمال حرارت غیر مستقیم از فضای پشت برد استفاده می شود البته استفاده از این روش تحت هر نوع شرایطی توصیه نمی شود ناحیه ای که قرار است به آن حرارت اعمال شود باید خالی از هر نوع ریز قطعه و ای سی باشد. 

آموزش کار با هیتر

قلع مردگی و نحوه رفع آن

یکی از راه های بالا بردن سرعت کار در لحیم کاری یا به صورت کلی مونتاژ روی سطح برد استفاده از خمیر فلاکسی است این خمیر چون یک رسانای گرما می باشد اگر مقدار به اندازه ای به پایه های قطعه و قلعی که به آن چسبیده اضافه شود باعث افزایش سرعت ذوب شدن قلع و در نتیجه زمان کار ما به شدت کاهش پیدا کند. 

علاوه بر این خمیر فلاکس کیفیت قلع را نیز بالا می برد و قلع را از حالت قلع مردگی خارج میکند و باعث می شود قلع با کیفیت و درخشنده شود و عمر طولانی تری داشته باشد. اما سوال اصلی اینجاست که قلع مردگی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد ؟

زمانی که به صورت طولانی مدت قلع در معرض اکسیژن هوا و رطوبت قرار بگیرد حالت درخشندگی خود را از دست میدهد و کاملا کدر میشود به این حالت قلع مردگی می‌گوید که این حالت باعث ایجاد ترک های ریزی در داخل قلع شود و در نهایت مسیر ارتباطی قطعه و برد کاملا قطع شده و مدار ما از کار می افتد که برای حل این مشکل باید رفع قلع مردگی صورت گیرد که برای رفع قلع مردگی یک راهکار ساده وجود دارد اضافه کردن مقداری خمیر فلاکس به قلع و حرارت دادن. 

اما قلع مردگی دلایل دیگری نیز دارد اعمال حرارت طولانی ‌مدت توسط هویه یا هیتر به قلع باعث تبخیر شدن مایع فلاکسی داخل قلع و در نتیجه قلع مردگی میشود. 

از کدام قسمت نوک هویه استفاده کنیم ؟

یکی از راههای بالاتر بردن سرعت ذوب قلع استفاده درست از قسمت های مختلف نوک هویه است زمانی که به وسیله هویه در حال ذوب کردن قلع می باشید استفاده از تیز ترین قسمت نوک هویه گرمای بسیار کمتری را به قلع منتقل کرده و در نتیجه قلع دیرتر ذوب می شود در این شرایط توصیه می شود که همیشه از پهنای نوک هویه استفاده کنید پهنای نوک هویه گرمای بیشتری را منتقل می کند که باعث زودتر ذوب شدن قلع می شود. 

یادگیری کار با هیتر و هویه

با لرزش دست هنگام لحیم کاری چه کنیم؟

یکی از چالش های اساسی هر فرد تازه‌کار برای لحیم کاری لرزش دست می باشد که ممکن است باعث آسیب های مختلف به سطح برد و یا قطعات شود برای حل این مشکل چند تکنیک مناسب وجود دارد. نکته اول اینکه همیشه سعی کنید بخش اعظمی از دستان خود را روی سطح میز کار قرار دهیم و دست شما روی هوا قرار نگیرد این قضیه در پروسه کنترل لرزش دست بسیار تاثیر گذار است. 

اما برای جلوگیری از لرزش پنس در هنگام مونتاژ میتواند با یک راهکار ساده این مشکل را به حداقل برسانید در این شرایط سعی کنید که دست خود را در قسمتهای جلویی پنس قرار دهید تا لرزش پنس ها را به حداقل برسد. 

مقدار قلع مناسب روی سطح برد چقدر است ؟

زمانی که شما قلع زیادی به سطح برد اضافه میکنید این مقدار قلع زیاد در نهایت احتمال قلع مردگی را بالا میبرد چون این مقدار زیاد بیشتر در معرض اکسیژن هوا و رطوبت قرار می گیرد و در نتیجه کیفیت قلع به مرور زمان پایین می آید. اما مقدار قلع کم نیز احتمال کنده شدن قطعات با کوچکتر فشار را به همراه دارد. پس میزان قلع به اندازه و بهینه باعث ایجاد اتصال مناسب و عدم قلع مردگی در درازمدت می شود. 

برای نگه داشتن هویه از کدام دست استفاده شود؟

این سوال شاید جواب ساده ای داشته باشد و آن هم استفاده از دست تخصصی است. اما ممکن است تحت شرایطی قرار بگیرید که استفاده از دست تخصصی برای نگه داشتن هویه مقدور نباشد پس بهترین راهکار این است که توانایی نگهداری هویه و کار کردن روی سطح برد با هر دو دست چپ و راست را یاد بگیریم. 

 

آموزش عیب یابی و تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری انواع تلفن همراه هوشمند، در پکیج آموزش تعمیرات تخصصی موبایل مجتمع پل

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی