×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

تعمیر برد موبایل

تعمیر برد موبایل

گوشی های هوشمند امروزی یکی از بهترین اختراعاتی هستند که تاکنون شاهد آن بوده ایم. آنها زندگی ما را برای ما آسان تر کرده اند و نحوه معاشرت، برقراری ارتباط و نوع سرگرمی ما را تغییر داده اند. این دستگاه ها درست مانند یک کامپیوتربسیار کوچک و قابل حمل هستند . در عین حال تلفن های همراه یک دستگاه حساس و درعین حال شکننده هستند و می توانند به راحتی آسیب ببیند، به خصوص ای سی ها و ریز قطعات روی سطح  برد.

مادربرد مهمترین بخش گوشی های  هوشمند است و اگر به هر نحوی آسیب ببیند، ممکن است موبایل شما قادر به کارکردن نباشد.مثلاً شخصی روی تلفن همراه آب می ریزد، روی آن می نشیند یا براثر حادثه تلفن همراه خم می شود.اما نگران نباشید بسته به شدت میزان آسیب وارد شده، می توانید عیب ان را برطرف کنید.

لوازم تعمیرات موبایل

وسایل تعمیرات و اندازه گیری برد موبایل

اما برای اینکه بتوانید تعمیرات بردهای موبایل را انجام دهید نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات دارید. بدون شک جزو اصلی ترین وسایل اندازه گیری و تست قطعات مولتی متر است  شما بوسیله مولتی متر می توانید مقادیر ولتاژقسمت های مختلف برد را اندازه گیری کنید این وسیله همچنین قابلیت تست قطعاتی همچون مقاومت، خازن، سلف و دیود و ترانزیستور را دارد.

یکی دیگر از قابلیت های کلیدی هر مولتی متر این است که شما بوسیله این دستگاه می توانید اتصالی ها و قطعی هایی که ممکن است در مدار بوجود بیاید را پیدا کنید.

دوربین حرارتی واسپری فریز هم از دیگر تجهیزات پیدا کردن یک قطعه سوخته روی سطح برد هستند و زمانی که شما توانستید قطعه  و یا مسیر معیوب را پیدا کنید حالا نیاز به تعویض قطعه و جایگزین کردن ان با یک قطعه سالم دارید که برای اینکار ابزارهایی همانند هیتر و هویه به شما پیشنهاد می شود این ابزارها با ایجاد حرارت بالا باعث می شوند قلعی که باعث اتصال قطعه به برد شده ذوب شود تا شما بتوانید قطعات را از سطح برد جدا کنید.

ساختار برد موبایل و اجزای تشکیل دهنده

برای اینکه بتوانیم دلایل خرابی و فرایند تعمیر یک برد را متوجه شو یم نیاز به این داریم که ساختار یک برد را بشناسیم یک برد تلفن همراه شاید درنگاه اول یک شی ساده ای به نظر برسد ولی این برد از لایه ها و قسمت های مختلفی تشکیل شده است

انواع خرابی های برد موبایل

بردهای الکترونیکی به خصوص موبایل که از جنس فایبر گلاس هستند به خاطر وجود قطعات بسیار زیاد روی سطح خود واینکه قطعات باید بتوانند با همدیگر در ارتباط باشند نیاز به مسیرهای  بسیار زیادی دارند این مسیرها می توانند درلایه های داخلی برد و  یا روی سطح برد و پشت برد قرار گرفته  باشند مسیرها از جنس مس هستند تا ارتباط به بهترین شکل انجام شود اما روی سطح برد یک لایه محافظ مسیر (معمولا با رنگ سبز) قرار گرفته است تا از مسیرهای مسی که ممکن است به دلایل مختلف اسیب ببینند محافظت میکند.

انواع خرابی های برد

شکستگی  برد

همانطور که اشاره کردیم برد موبایل ممکن است بنا به دلایل مختلف دچار مشکل شود یک از این دلایل شکستگی می باشد.

زمانی که با چنین مشکلی مواجه می شویم باید میزان اسیب  وارد شده به برد را با دقت بررسی کنیم اگر میزان ترک وشکستگی زیاد و باعث از کار افتادن بخش عظمی از مدارات برد شده بود و حتی تلفن همراه بواسطه این مشکل روشن نمی شود احتمال ترمیم مسیر و تعمیر این برد  بسیار اندک است و بهتر است وقت خود را صرف تعمیر این برد نکنید.

اما اگر میزان خرابی و اسیب به سطح برد به حدی اندک بوده که گوشی روشن شده ولی یک یا دو بخش دچار مشکل شده باشد ممکن است در این شرایط یک یا دو قطعه و تعداد محدودی مسیر دچار قعطی شده ،که باید پس از بررسی دقیق به واسطه نقشه به ترمیم کردن مسیرها و تعویض قطعات معیوب پرداخت.

 ابخوردگی برد 

ابخوردگی و نفوذ اب به داخل تلفن همراه مشکلات عدیده ای را برای تلفن همراه بوجود می اورد که  در رابطه با حل مشکل گوشی های ابخورده میتوانید به مقاله گوشی های ابخورده مراجعه کنید. از جمله دیگر مشکلات اساسی  که بر اثر ابخوردگی بوجود می آید  رسوبی که از خود به جا گذاشته و  باعث ایجاد اتصالی بین قسمتهای مختلف مدار میشود.

برای حل این مشکل در مرحله اول برد را دقیقا زیر لوپ یا ذره بین ببرید و پس از بررسی دقیق محل های اتصالی شده انها را بوسیله تینر و فرچه یا الکل ایزو پروپیل کاملا از بین ببرید. اما یکی از اصلی ترین مشکلاتی  که ابخوردگی برای تلفن همراه بوجود می اورد ایجاد قلع مردگی است.

تعمیر برد موبایل

 قلع مردگی چیست و چگونه قلع مردگی را از بین ببریم؟

قلع مردگی باعث می شود که قلع کدر شده و رسانایی خود را از دست بدهد و درنتیجه باعث از کار افتادن مدارات شود برای اینکه این مشکل را حل کنیم می توانیم مقداری خمیر فلاکس به سطح قلع اضافه کنیم و باهیتر و یا هویه قلع را کاملا ذوب کنیم در این شرایط خمیر فلاکسی به داخل قلع نفوذ کرده و باعث احیا شدن قلع شده و رسانایی خود را مجدد به دست می اورد درمرحله اخر دوباره سطح برد را تمیز کنید.

آیا در مورد دوره تخصصی تعمیرات موبایل مجتمع پل اطلاعات دارید ؟ میدانید شما در هرجای این کره خاکی باشید میتوانید در دوره تعمیرات موبایل لیمو ثبت نام کنید و مدرک خودتان را نیز دریافت کنید !
 

ضربه و قطع شدن مسیرهای برد

وارد شدن ضربه به تلفن باعث اسیب دیدن برد می شود  اما این اسیب به چه شکلی باعث خرابی برد می شود؟

قطع شدن مسیر ها یکی از مشکلات وارد شدن ضربه به برد است اما برای تشخیص این قطعی ها شما به  قسمت بازر دستگاه مولتی متر و راهنمایی های نقشه نیاز دارید و در نهایت باید پس از تشخیص مسیر قطع شده  بوسیله سیم جامپر و هویه مسیرهای جدیدی را ایجاد کنید.

قطع مسیر برد موبایل

خرابی قطعات روی سطح برد

اگر پس از بررسی های انجام شده متوجه شدیم که مسیرهای برد سلامت بوده و مشکلی ندارند اینجاست که باید با کمک ابزارهایی  مثل مولتی متر و یا دوربین حرارتی و یا اسپری فریز قطعات روی سطح برد را مورد بررسی و تست قرار دهید تا بتوانید قطعه معیوب را روی سطح برد شناسایی و آن را تعویض کنید.

اما ایا همه بردهای موبایل قابلیت تعمیر شدن را دارند؟
برد تلفن همراه دارای  قطعات ،ای سی ها  و اتصالات بسیار زیادی است  وجود این قطعات برای عملکرد تلفن همراه بسیارضروری  است.  اگر هر یک از این اتصالات یا قطعات براثر عوامل مختف آسیب ببیند، با توجه به میزان اسیب ممکن است تلفن شما دچار اختلال شود . گاهی اوقات، آسیب به مادربرد انقدر شدید است که باعث می شود بخش های حیاتی برد از کار بیفتد و دیگراین برد قابلیت تعمیر شدن را نداشته باشد پس به صورت کلی نمی توان توقع تعمیر شدن همه بردهای موبایل را داشت.

مجتمع آموزشی پل مرجع آموزش های تخصصی اشتغال محور در ایران می‌باشد. شما می توانید با شرکت در دوره حضوری آموزش تعمیرات موبایل و با استفاده از کارگاه‌های مجهز، صفرتا صد تعمیرات انواع تلفن های همراه را بیاموزید و وارد بازار کار حرفه‌ای شوید.
اگر زمان کافی برای شرکت در دوره حضوری را ندارید می‌توانید دوره آموزش آنلاین تعمیرات موبایل را تهیه کنید و از جدیدترین آپدیت‌های این دوره برخوردار شوید. مجتمع آموزشی پل همراه شماست تا بتوانید بهترین تکنیسین در حوزه های مختلف شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی