×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات تعمیرات موبایل و تبلت

مقایسه اندروید و ios؛ بررسی برتری هرکدام نسبت به یکدیگر

مقایسه اندروید و ios؛ بررسی برتری هرکدام نسبت به یکدیگر

گوشی‌های بازار و حتی دستگاه‌های مختلف از سیستم عامل‌های متفاوتی پشتیبانی می‌شوند که هر کدام از آنها قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارند این سیستم عامل‌ها عموماً در دو مدل اصلی اندروید یا ios تقسیم می‌شوند.
البته ما سیستم عامل‌های دیگری را در حوزه‌های دیگر داریم؛ اما قصد اصلی این مقاله بیشتر مقایسه اندروید و ios است.
در نظر داشته باشید که ویژگی‌های گوشی شما در بعضی موارد می‌تواند با سیستم عامل رقیب یکسان و در بعضی موارد کاملاً متفاوت باشد   همین دلیل می‌تواند برتری اندروید به ios  و یا بالعکس را رقم بزند.
برای خیلی افراد مقایسه اندروید و ios موضوع بسیار مهمی است قصد دارند تا تفاوت میان اندروید ios بدانند. اما قبل از اینکه شما با فرق اندروید با ios را بدانید، بهتر است که با مفهوم سیستم عامل آشنا شوید تا با دید بهتری این مقایسه را از سر بگیریم.

سیستم عامل چیست؟

در حقیقت سیستم عامل شامل تعداد زیادی برنامه می‌شود که توانند بخش‌های مختلف سخت‌افزاری را مدیریت کنند.  به عبارتی شما با استفاده از یک نرم‌افزار جامع می‌توانید خدمات متفاوت سخت‌افزار‌ی را در اختیار نرم‌افزارهای مختلف قرار دهید.
یعنی در حقیقت سیستم عامل به عنوان یک بط بین کاربر و سخت‌افزار عمل می‌کند و مسئولیت انجام تمام مراحل کار را به عهده می‌گیرد.
به طور کل سیستم عامل‌های بسیاری در دستگاه‌های مختلف قرار دارند؛ اما هدف اصلی ما این است که مقایسه‌ای را از گوشی های اندروید یا ای او اس در اختیار شما قرار دهیم.

سیستم عامل iOS چیست؟

سیستم عامل ios توسط شرکت اپل برای گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و در کنار گوشی‌های اپل محصولات دیگری از این شرکت مانند تاچ پد و آی‌پدها نیز مورداستفاده قرار گیرد.
این سیستم عامل از اندروید از محبوب‌ترین سیستم عامل‌های موبایل جهان محسوب می‌شود و جایگاه بسیار ویژه‌ای در بازار موبایل دارد.
بررسی ویژگی های مهم سیستم عامل iOS
در موضوع مقایسه اندروید و ios لازم است تا برخی از ویژگی‌های مهم سیستم عامل ios را مورد بررسی قرار دهیم:
●    این سیستم عامل به طوری طراحی شده که توان اجرای چندین ویژگی را به صورت هم‌زمان داشته باشد که این کار باعث افزایش سرعت و همین‌طور اجرای برنامه‌های پیاپی می‌شود.
●    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شرکت اپل در موضوع مقایسه اندروید و ios  این است که خدمات فضای ابری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که گوشی‌های آیفون،  قرار می‌دهد تا بتواند فضاسازی زیادی برای اطلاعات کاربر و همین‌طور اجرای برنامه‌ها به صورت خدمات ابری داشته باشد.
●    ساخت تراشه‌ها و مدیریت مستقیم بر روی سخت‌افزار  و نرم‌افزار آیفون باعث می‌شود تا خدمات درستی جهت قابلیت‌های مختلفی مانند ژیروسکوپ، جی پی اس و حتی بخش‌های مختلف دیگر مانند معماری دوربین‌ها داشته باشد. این عمل جدا از اینکه باعث بالابردن کیفیت و ساختار دستگاه می‌شود، می‌توان آن را به عنوان یک بخش امنیتی سخت‌افزاری نیز در نظر گرفت.
●    کلوز سورس بودن iOS یکی دیگر از ویژگی‌های خاص در بحث مقایسه اندروید و ios به حساب می‌آید؛ زیرا این عمل باعث می‌شود تا شرکت اپل مدیریت مستقیمی بر روی برنامه‌های قابل نصب و اجرا بر روی گوشی خود داشته باشد.

سیستم عامل اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و هدف اصلی آن دوربین‌ها بود؛ اما در سال ۲۰۰۵ گوگل این سیستم عامل را خریداری و در سال ۲۰۰۸ آن را راه اندازی کرد.
این سیستم عامل که ساختار لینوکسی دارد رابط کاربری بسیار قابل‌قبولی را ارائه می‌داد که استفاده و توسعه آن بسیار ساده بود.
این ویژگی باعث می‌شد تا کاربران به راحتی برنامه‌ها را از اینترنت دانلود کرده و بر روی این سیستم عامل راه‌اندازی کنند.
در کنار این ویژگی به‌روزرسانی‌های مختلف این سیستم عامل آن را اصلی‌ترین سیستم عامل بازار کرد که بر روی تقریباً همه برندهای مختلف با تغییرات جزئی قابل مشاهده است.

بررسی ویژگی های مهم سیستم عامل اندروید

از ویژگی‌های مهم در بحث مقایسه اندروید و ios می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
●    در اولین بحث مقایسه اندروید و ios می‌توان به متن باز بودن این سیستم عامل اشاره کرد که باعث به روز بودن لحظه‌ای و بهبودبخشیدن عملکرد این سیستم عامل می‌شود
●     موضوع دیگری که می‌توان برای مقایسه اندروید و ios  به آن اشاره کرد پشتیبانی از حافظه جانبی است که این موضوع به خودی خود بسیار کاربردی و مهم به حساب می‌آید
●    قابل دسترسی برای هر فردی می‌باشد و  آنچه که قصد دارید به عنوان یک نرم‌افزار یا سیستم عامل انتظار داشته باشید در اختیار شما قرار می‌دهد.
●     امنیت آن بسته به نوع استفاده کاربر است و هرچه دانش بیشتر در حوزه امنیت داشته باشید کمتر دچار مشکلات امنیتی،  ویروس‌ها و بدافزارها می‌شوید.

اندروید یا ای او اس ؟

سؤالی که در آخرین بخش این مقاله باید جواب داد این است که در مقایسه اندروید با ios کدام پیروز میدان است؟ برای جواب این سؤال باید گفت که هر کدام از این سیستم عامل‌ها قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند که بر اساس نوع استفاده کاربر می‌تواند متفاوت باشد.
گر به عنوان کاربری که قصد دسترسی به برنامه‌های بسیار زیاد و در حالت‌های مختلف را دارید و می‌خواهید هرگونه فایل یا برنامه‌ای را تجربه کنید،  برای شما برنده مقایسه اندروید و ios  طبیعتاً گوشی‌های اندرویدی است.
اما اگر با دید امنیت  کیفیت برخی برنامه‌های اصلی و نداشتن دردسرهایی مانند ویروس‌ها و بدافزارها قصد مقایسه اندروید و ios دارید طبیعتاً ios گزینه مناسبی است.
ر نظر داشته باشید که هر کدام از قابلیت‌های این دو سیستم عامل در بخش‌های مختلف طبیعتاً هم سطح و اندازه هستند و فقط به نوع مصرف و انتخاب کاربر بستگی دارد.
البته از آنجایی که شرکت اپل بر روی گوشی های بالارده سرمایه گذاری می‌کند؛ اما گوشی‌های اندرویدی می‌توانند دسته‌های مختلف پایین رده تا بالارده را شامل شوند،  باید مقایسه درستی را جهت دوگوشی مدنظر داشته باشید.
یعنی اینکه گوشی‌های بالارده اندروید را با گوشی‌های آیفونی از نظر ساختار و عملکرد مقایسه کنید؛ چون کیفیت ساخت و نوع گوشی بر روی استفاده کاربر از سیستم عامل نیز تأثیر می‌گذارد.

کلام آخر

ما در اینجا به بررسی مقایسه اندروید و پرداختیم و   البته شما نیز می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سؤال آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
اگر علاقه‌مند به حوزه تعمیرات نرم افزار و سخت افزار گوشی‌های تلفن همراه اندرویدی یا ios هستید، با تهیه دوره‌های تعمیراتی مجتمع آموزشی پل می‌توانید با فراغ خاطر در حوزه تعمیرات گوشی‌ها وارد شوید.
هم همکاران ما در بخش مشاوره می‌توانند پاسخگوی شما درباره نحوه دسترسی به دوره‌های غیرحضوری و یا شرکت در دوره‌های حضوری باشند.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی