×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات دوربین های مداربسته

آموزش تنظیمات دوربین مداربسته داهوا

آموزش تنظیمات دوربین مداربسته داهوا

در این مقاله با تنظیمات دوربین مداربسته داهوا آشنا می شوید. در دوربین های HDCVI داهوا برای ورود به محیط تنظیمات لازم است در دستگاه ضبط داهوا، گزینه PTZ Control را انتخاب نموده و  روی فلش سمت راست کادر باز شده کلیک نمایید. در پنجره باز شده در قسمت سمت راست بالای پنجره روی آیکون دوربین کلیک نمایید تا وارد تنظیمات دوربین شوید. تنظیمات مختلفی برای دوربین در این منو در دسترس قرار داده شده که می توانید در صورت نیاز هر کدام را تنظیم نمایید.

تنظیم تکنولوژی دوربین

یکی از تنظیمات دوربین مداربسته داهوا تنظیم تکنولوژی دوربین است. در مواردی ممکن است نیاز باشد تا تکنولوژی دوربین را تغییر دهید. برای این کار می توانید از منوی دوربین، گزینه Video Type را انتخاب نموده و تکنولوژی مد نظر را انتخاب نمایید. این کار با کلیدهای حرکتی روی جوی استیکی که در پنجره ظاهر شده نمایش داده می شود انجام می گیرد. ممکن است بخواهید دوربین داهوا را که به صورت پیش فرض روی تکنولوژی HDCVI ست شده را روی دستگاهی که فقط از تکنولوژی AHD پشتیبانی می کند نصب کنید. برای این کار می توانید از قسمت Video Type گزینه AHD را انتخاب نموده و با زدن Enter و انتخاب Confirm و کلیک بر روی Enter تنظیمات را ذخیره نمایید.

تنظیم برای پوشاندن قسمتی از تصویر

پوشاندن حریم شخصی در تصویر دوربین یکی دیگر از تنظیمات دوربین مداربسته داهوا است. اگر دوربین مداربسته در شرایطی نصب شده باشد که بخواهید بخشی از تصویر در مانیتور نمایش داده نشود، می توانید از طریق Main Menu در دستگاه داهوا وارد قسمت Camera شوید و در این بخش گزینه Overlay را انتخاب نموده و از بخش Privacy Masking کانال دوربین مورد نظر را انتخاب نموده و در قسمت پایین صفحه گزینه Live را انتخاب نمایید؛ سپس اولین ناحیه ای که قصد پوشاندن آن را دارید فعال نموده و با درگ کردن روی تصویر محل و اندازه دقیق را تنظیم نمایید. چنانچه بخواهید تصویر ناحیه پوشانده شده روی مانیتور، پس از ضبط نیز قابل مشاهده نباشد، گزینه Record را نیز در پایین صفحه انتخاب نمایید. با کلیک روی گزینه Apply، قسمت انتخاب شده روی مانیتورپوشیده می شود و پس از ضبط نیز هنگام بازبینی فیلم ها قابل مشاهده نخواهد بود.

تنظیمات مربوط به صدا 

یکی دیگر از تنظیمات دوربین مداربسته داهوا، تنظیمات مربوط به صدا است. چنانچه مدلی از دوربین داهوا در پروژه نصب شده که دارای میکروفن داخلی است؛ لازم است در منوی دستگاه داهوا از قسمت Camera، گزینه Encode را انتخاب نموده و در قسمت Main Stream گزینه More را انتخاب و گزینه Audio را فعال نمایید.  در این قسمت Audio Source باید در وضعیت HDCVI باشد. در صورتیکه میکروفن جداگانه ای برای دوربین نصب نموده اید، Audio Source باید در وضعیت Local تنظیم شود. تنظیمات صدا در تنظیمات دوربین مداربسته داهوا در دوربین های دارای صدا و بدون صدا اندکی متفاوت است.

تنظیمات آلارم 

برای تنظیمات دوربین مداربسته داهوا در مبحث آلارم ، کافی است از قسمت Alarm، گزینه Video Detection را انتخاب نمایید. در این قسمت می توانید از سربرگ Motion detection، تنظیماتی انجام دهید که در صورتیکه در تصویر حرکتی تشخیص داده شد؛ ضبط انجام شود یا هشدار تصویری یا صوتی داده شود. حتی می توان تشخیص حرکت را از قسمت Schedule به بازه زمانی خاصی محدود کرد. در قسمت Region می توان قسمت خاصی از تصویر دوربین را برای تشخیص حرکت انتخاب کرد. در سربرگ Video Loss می توانید با فعال کردن کانال مورد نظر، چنانچه تصویر دوربین به صورت عمدی یا سهوی قطع گردد، هشدار مورد نیاز را دریافت نمایید. در سربرگ Video Tampering می توانید با فعال کردن کانال مورد نظر، از هر گونه دستکاری دوربین مطلع شوید. به عنوان مثال اگر کسی به قصد خرابکاری، لنز دوربین را با وسیله ای مانند پارچه ، اسپری رنگ و یا نور مزاحم کور نماید، دستگاه بلافاصله تشخیص داده و هشدار لازم را اعلام می دارد.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته داهوا

برای تنظیمات دوربین مداربسته داهوا در مبحث ذخیره سازی، از قسمت Storage، با انتخاب گزینه schedule می توانید کانال مورد نظر را انتخاب نموده و برای همه ایام هفته برنامه ریزی مورد نیاز برای ضبط فیلم دوربین های مداربسته داشته باشید. این ضبط می تواند با تشخیص حرکت ، آلارم یا تشخیص های هوشمند دستگاه باشد. این نوع برنامه ریزی برای ضبط باعث دسترسی سریع تر به وقایع مهم ضبط شده روی هارد می گردد.

تنظیم تشخیص عبور از خط فرضی

قابلیت تشخیص عبور از خط فرضی، یکی از تنظیمات دوربین مداربسته داهوا می باشد. برای این تنظیم در بخش IVS می توانید پس از انتخاب کانال مورد نظر ازقسمت Type گزینه Tripwire را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه Draw و سپس انتخاب گزینه Draw Target یک خط فرضی بکشید، تا اگر کسی در کانال مورد نظر از این خط عبور کند دستگاه تصویری از آن شخص برای شما ارسال نماید. در قسمت Direction  می توانید سمت ورود یا هر دو سمت را انتخاب نمایید؛ حتی این امکان وجود دارد که در قسمت Target Filter تشخیص را به ورود وسیله نقلیه یا انسان یا هر دو مورد تنظیم نمایید.

 

تنظیم تشخیص نفوذ به محدوده مشخص شده

یکی دیگر از تنظیمات دوربین مداربسته داهوا،  تنظیم قابلیت هوشمند تشخیص نفوذ به محدوده ای خاص است. در بخش IVS می توانید پس از انتخاب کانال مورد نظر، ازقسمت Type گزینه Intrusion را انتخاب و با انتخاب گزینه Draw، در قسمت Draw Target یک شکل فرضی رسم کنید، تا اگر کسی در کانال مورد نظر وارد محدوده مشخص شده شود، دستگاه این نفوذ را تشخیص دهد. این قابلیت در فروشگاهها  یا پارکینگ ها می تواند مفید باشد. باز هم در قسمت Target Filter می توان تشخیص را محدود به ورود وسیله نقلیه یا انسان ویا هر دو انتخاب نمود.

کلام آخر

در این مقاله با تنظیمات دوربین مداربسته داهوا آشنا شدید. چنانچه به سایر مباحث مرتبط با دوربین مداربسته علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به عنوان نصاب دوربین های مداربسته وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی