×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

تنظیمات انواع دوربین مداربسته

در اجرای یک پروژه نظارت تصویری، لازم است پس از نصب سخت افزاری دوربین های مداربسته و تنظیم زاویه دید مناسب دوربین ها در محل جانمایی شده، در مواردی تنظیماتی نیز به صورت نرم افزاری انجام شود که در ادامه با موارد لازم تنظیمات دوربین مداربسته آشنا می شویم.

نحوه تنظیم دوربین مداربسته از طریق منوی دوربین

یکی از تنظیمات دوربین مداربسته، تنظیم از طریق منوی UTC است. برای ورود به منوی دوربین، با کلیک راست روی منوی دستگاه ضبط گزینه ای تحت عنوان کنترل شانزدهم و یا در صورت عدم وجود این عنوان، گزینه کنترل PTZ را انتخاب کنید و از طریق جوی استیک موجود در صفحه وارد تنظیمات دوربین مداربسته شوید. در این منو می توانید تکنولوژی دوربین را تغییر دهید؛ مثلا با توجه به تکنولوژی دستگاه ضبطی که قرار است دوربین روی آن نصب شود، از حالت AHD به CVI یا TVI تغییر دهید و قابلیت های خاصی مانند WDR یا BLC را در صورت لزوم فعال نمایید. تنظیم کیفیت تصویر دوربین مدار بسته و همچنین تظیم فریم دوربین نیز از طریق این منو در دسترس است.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته

به منظور آموزش تنظیم ضبط دوربین مداربسته، لازم است با تنظیمات دوربین مداربسته برای تنظیم کیفیت ها آشنا باشید. در این تنظیمات لازم است رزولوشن مورد نظر، فریم  ذخیره سازی و پهنای باند هر کانال تنظیم گردد. پس از این تنظیمات می توان تنظیمات ضبط دوربین مداربسته را از منوی ضبط انجام داد. با انتخاب گزینه بازه زمانی در منوی ضبط امکان برنامه ریزی برای ضبط به صورت دلخواه در اختیار قرار خواهد گرفت. در این قسمت می توانید ضبط را برای روزها یا ساعات خاصی از شبانه روز یا ایام هفته به صورت دلخواه برنامه ریزی کنید. مثلا تنظیم کنید که ضبط در بعضی کانال ها به صورت 24 ساعته انجام نشود و تنها در صورت تشخیص حرکت در تصویر، دستگاه شروع به ضبط نماید.

تنظیمات دوربین مدار بسته روی مانیتور

یکی دیگر از تنظیمات دوربین مداربسته، تنظیمات مربوط به صفحه نمایش است. در مواردی ممکن است تصویر دستگاه ضبط روی صفحه نمایش یا تلویزیونی که در اختیار دارید نمایش داده نشود. در بسیاری موارد دلیل این اشکال بالاتر بودن رزولوشن صفحه نمایش دستگاه ضبط، نسبت به تلویزیون یا مانیتور است. برای حل این اشکال می توانید از طریق اتصال کابل خروجی تصویر از نوع دیگر به تلویزیون، به تصویر دستگاه دسترسی پیدا کرده و وارد تنظیمات صفحه نمایش شوید و رزولوشن صفحه نمایش را کاهش داده و تنظیمات را ذخیره کنید. سپس با اتصال کابل اولیه مثلا کابل HDMI، تصویر روی صفحه نمایش قابل مشاهده خواهد بود. چنانچه مانیتور شما فقط از یک نوع خروجی پشتیبانی می کند و امکان دریافت تصویر از خروجی دیگر برای دسترسی به تنظیمات وجود ندارد، دستگاه را به مانیتور دیگری متصل نموده و رزولوشن صفحه نمایش دستگاه ضبط را کاهش دهید و مجددا دستگاه ضبط را به مانیتور اول متصل نمایید. به این صورت تصویر روی مانیتور اول نیز قابل مشاهده خواهد بود.

تنظیمات دوربین مداربسته روی موبایل

برای تنظیم دوربین مداربسته روی موبایل، لازم است که نرم افزار مربوط به دستگاه ضبط خود را از طریق اسکن QR CODE موجود در قسمت شبکه دستگاه ضبط، نصب نمایید. چنانچه علاقه مند هستید با تنظیمات دوربین مدار بسته روی گوشی به صورت کامل آشنا شوید، مقاله روش های مشاهده تصاویر دوربین مداربسته روی موبایل را مطالعه نمایید.

تنظیمات دوربین مداربسته برای ضبط صدا

برای تنظیم دوربین مداربسته، چنانچه دوربین مداربسته دارای صدای داخلی باشد و یا میکروفن را به صورت جداگانه برای کانال مورد نظر در نظر گرفته اید، لازم است تا تنظیمات مربوط به صدا را در دستگاه ضبط فعال نمایید. چنانچه دوربین دارای صدای داخلی باشد بسته به تکنولوژی، دستگاه باید تنظیم شود. به عنوان مثال در دوربین HDCVI در تنظیمات مربوط به صدا بعد از فعالسازی صدا گزینه HDCVI را انتخاب نمایید و در صورتیکه دوربین میکروفن داخلی ندارد و میکروفن جداگانه برای دوربین در نظر گرفته اید پس ار فعالسازی صدا در کانال مورد نظر گزینه Local را انتخاب کنید. در بعضی دستگاهها که از دوربین های دارای میکروفن داخلی پشتیبانی نمی کنند، کافی است گزینه صدا را در کانال مورد نظر فعال نمایید تا صدای میکروفنی که به صورت جداگانه نصب کرده اید، همراه تصویر کانال مورد نظر ضبط گردد. جهت تنظیم کیفیت دوربین مداربسته نیز می توانید رزولوشن و فریم دوربین را با توجه به رزولوشن و فریم پشتیبانی شده توسط دستگاه ضبط نهایی تنظیم نمایید.مثلا اگر دوربین 20 فریم و دستگاه ضبط 15 فریم است می توانید فریم دوربین را از طریق منوی UTC کاهش دهید تا دستگاه ضبط نهایی توانایی باز کردن تصویر دوربین را داشته باشد.

تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته

یکی دیگر از تنظیمات دوربین مداربسته، تنظیم مربوط به دید در شب دوربین است. به صورت کلی دوربین های مداربسته با سه نوع دید در شب IR،Warm light  و Starlight وجود دارند. از طریق منوی UTC دوربین می توان دید در شب دوربین را روی حالت های مختلف سوییچ کرد. به عنوان مثال با وارد شدن در قسمت DAY/ NIGHT در منوی دوربین می توان با انتخاب گزینه Color برد IRCUT دوربین را غیر فعال کرد؛ در این حالت در دوربین های Starlight چنانچه نور کمی در طول شب در محیط وجود داشته باشد تصویر دوربین رنگی خواهد بود. اگر دوربین Starlight را در فضای بسته ای نصب کرده اید که در طول شب هیچ نوری وجود ندارد می توانید با ورود به منوی دوربین و قرار دادن دید در شب در وضعیت EXT ، فیلتر IRCUT دوربین را فعال کنید تا دوربین با نور مادون قرمز، امکان نمایش تصویر سیاه سفید در طول شب داشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله با تنظیمات دوربین مداربسته آشنا شدید. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد نصب دوربین های مداربسته به دست آورید و با کسب مهارت کافی در این زمینه، به عنوان نصاب دوربین مدار بسته مشغول به کار شوید، می توانید در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین مجتمع آموزشی پل با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته، شرکت نموده و با کسب مهارت های تخصصی لازم در این حرفه و دریافت مدرک فنی و حرفه ای، وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی