×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

معرفی قطعات دوربین مداربسته + کاربردها

در این مقاله قصد داریم با تجهیزات و قطعات دوربین مداربسته آشنا شویم. برای اجرای یک پروژه نظارت تصویری، تجهیزات مختلفی نیاز است تا بتوان دوربین های مداربسته را به درستی نصب کرد و از نتایج نصب و مزایای آن بهره مند شد. در ادامه با این تجهیزات آشنا می شویم.

دوربین

در انتخاب تجهیزات و قطعات دوربین مداربسته، اولین مورد انتخاب نوع دوربین ، رزولوشن و تکنولوژی به کار رفته در آن است. با توجه به شرایط، می توان از انواع دوربین های AHD، HDCVI، HDTVI و یا IP برای نصب در پروژه بهره برد. در بین این تکنولوژی ها انواع مختلف دوربین های مناسب برای فضای داخل یا خارج ساختمان وجود دارند که دارای رزولوشن ها و لنزهای مختلف برای نصب در شرایط متفاوت هر پروژه هستند.

دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

دستگاههای ضبط DVR و NVR یکی دیگر از تجهیزات و قطعات دوربین مداربسته، برای اجرای پروزه محسوب می شوند. دستگاههای ضبط DVR، مناسب ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ هستند که با توجه به تکنولوژی و رزولوشن دوربین باید دستگاه متناسب را تهیه نمود. البته دستگاههای ضبط جدید امکان سوییچ شدن روی تکنولوژی های مختلف آنالوگ را دارا می باشند و حتی به صورت ترکیبی می توان دوربین های با تکنولوژی های مختلف آنالوگ را به این دستگاهها متصل نمود. چنانچه دوربین های آی پی برای نصب در پروژه انتخاب شده باشند نیاز به تهیه دستگاه NVR خواهد بود. از مزایای استفاده از دوربین های آی پی و دستگاه NVR این است که نیاز به کابل کشی جداگانه هر دوربین تا دستگاه ضبط وجود نخواهد داشت.

رک

برای حفظ امنیت دستگاه ضبط از دستکاری یا سرقت، لازم است علاوه بر اینکه جانمایی دستگاه در محیطی با تردد کم و امنیت بالا در نظر گرفته شود، تجهیزی به نام رک نیز تهیه گردد، تا بتوان دستگاه را داخل آن قرار داد و با نصب رک در ارتفاع بالا، دستگاه ضبط را از دسترس سارقین محفوظ داشت.

تغذیه دوربین های مدار بسته

یکی از قطعات دوربین مداربسته، منبع تغذیه برای برق رسانی به آن است. در شرایطی که فاصله دوربین ها تا دستگاه ضبط زیاد باشد لازم است تا آداپتور جدا گانه ای برای هر دوربین در نزدیک آن در نظر گرفته شود، تا فاصله زیاد باعث افت ولتاز نگردد. در مواردی نیز که فاصله ها کوتاه باشد می توان از یک منبع تغذیه مرکزی با آمپر بالاتر برای برق رسانی به همه دوربین ها استفاده کرد و منبع را در نزدیکی دستگاه ضبط قرار داد. از مزایای استفاده از آداپتور جداگانه برای هر دوربین این است که در صورت سوختن آداپتور تنها یک دوربین قطع خواهد شد. اما چنانچه از تغذیه مرکزی استفاده کنیم، در صورت سوختن تغذیه، تصویر همه دوربین ها قطع خواهد شد. از این رو در پروژه هایی که به لحاظ امنیتی دارای حساسیت بالا هستند، استفاده از یک منبع تغذیه مرکزی پیشنهاد نمی گردد.

هارد برای ذخیره سازی فیلم دوربین های مدار بسته

یکی دیگر از قطعات دوربین مداربسته، هارد می باشد. دستگاههای ضبط DVR و NVR معمولا به صورت پیش فرض بدون هارد هستند و نصاب باید با توجه به تعداد دوربین های مداربسته، فریم دستگاه ضبط ، فرمت فشرده سازی فیلم ها، کیفیت ذخیره سازی دستگاه ضبط و البته تعداد روزهایی که نیاز است فیلم ها ذخیره شوند، هارد مورد نیاز را انتخاب و در دستگاه ضبط نصب نماید.

کابل

کابل از دیگر قطعات دوربین مداربسته است. برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته به دستگاههای ضبط، نیاز به تهیه کابل متناسب با تکنولوژی دوربین مد نظر وجود دارد. چنانچه دوربین مداربسته با هر یک از تکنولوژی های آنالوگ انتخاب نموده اید، برای ارتباط بین دوربین و دستگاه ضبط نیاز به کابل RG59 خواهید داشت. در صورت استفاده از دوربین های آی پی، باید از کابل های شبکه استفاده نمود که کابل CAT6 با توجه به امکان کابل کشی در متراژ بالاتر و سرعت انتقال دیتای بیشتر نسبت به کابل CAT5 انتخاب مناسب تری محسوب می شود. برای عبور دادن کابل ها ، چنانچه کابل کشی روکار باشد، نیاز به داکت خواهیم داشت.

اتصالات و فیش ها

برای اتصال کابل تصویر به دوربین نیاز است از اتصالاتی استفاده کنیم. بنابراین یکی دیگر از قطعات دوربین مداربسته، سوکت ها هستند. سوکت مناسب برای کابل تصویر دوربین های آنالوگ، BNC و سوکت مناسب برای کابل شبکه ، سوکت CAT6 در صورت استفاده از کابل CAT6 می باشد. برای اتصال کابل برق به دوربین های مداربسته می توان از فیش های آداپتوری بهره گرفت. البته در شرایطی خاص ممکن است نیاز به تبدیل های خاصی از بی ان سی وجود داشته باشد مانند تبدیل بی ان سی به AV یا بی ان سی به بی ان سی که انواع مختلف تبدیل ها نیز در شرایط خاص ممکن است برای نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته  مورد نیاز باشند.

سوییچ

از دیگر قطعات دوربین مداربسته، در صورت استفاده از دوربین های مداربسته آی پی، سوییچ است. بسته به توپولوژی شبکه، ممکن است نیاز به تهیه یک یا چندین سوییچ وجود داشته باشد. سوییچ ها با پورت های مختلف 4 ،5،8،16،24 و 48 پورت وجود دارند و از لحاظ سرعت انتقال دیتا می توانند 100Mbps یا 1000Mbps باشند. انتخاب تعداد سوییچ ها، به پراکندگی دوربین های آی پی جانمایی شده در پروژه بستگی دارد. ممکن است به علت پراکندگی و فاصله زیاد بین دوربین ها در یک پروژه، به یه جای یک سوییچ با تعداد پورت بالاتر، از چندین سوییچ با تعداد پورت کمتر استفاده شود.

مودم

برای اینکه بتوانیم به تصاویر دوربین های مداربسته از راه دور دسترسی داشته باشیم، لازم است دستگاه DVR یا NVR به یک مودم متصل شوند. این مودم می تواند مودم ADSL، سیمکارتی و یا فیبر نوری باشد. صرف نظر از روشی که برای انتقال تصویر از آن بهره گرفته می شود، ارتباط دستگاه ضبط با یک مودم باید برقرار باشد. این ارتباط می تواند با استفاده از کابل شبکه و یا حتی به صورت بی سیم توسط یک دانگل وایرلس باشد. بنابراین در صورت نیاز به داشتن تصاویر از راه دور، مودم از دیگر تجهیزات مورد نیاز است.

کلام آخر

در این مقاله با قطعات دوربین مداربسته به صورت کلی آشنا شدید. تهیه و انتخاب هر یک از موارد فوق، در وهله اول نیاز به بازدید کارشناس از محل پروژه خواهد داشت؛ تا اطلاعات کافی جهت ارائه طرح مناسب برای پروژه به دست آید و قاعدتا نصاب باتجربه می تواند بهترین پیشنهاد را برای تهیه قطعات دوربین مداربسته، ارائه دهد. 
با توجه به موارد ذکر شده، اگر تمایل به یادگیری تخصصی اجرای پروژه های نظارت تصویری دارید، مجتمع آموزشی پل، دوره آنلاین و حضوری آموزشی، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته و آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ، پیش بینی کرده و همه افراد علاقه مند به ورود به این بازار کار، می توانند با شرکت در این دوره ، از آموزش تخصصی بهره مند شده و بعد از پایان دوره با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوند.

 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی