×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش سیم کشی و کابل کشی انواع دوربین مداربسته

آموزش کابل کشی انواع دوربین مداربسته یکی از موارد مهم در اجرای یک پروژه نظارت تصویری است.  برای ارائه یه طرح اولیه برای کابل کشی ابتدا باید بدانیم که دوربین هایی که قرار است در پروژه نصب شوند از چه تکنولوژی پشتیبانی می کنند؛ زیرا نوع کابل و نحوه کابل کشی در تکنولوژی آنالوگ و تحت شبکه متفاوت است. در ادامه با نحوه سیم کشی دوربین مداربسته در تکنولوژی های آنالوگ و دیجیتال آشنا می شویم. همچنین شما می توانید برای کسب مهارت نصب دوربین مدار بسته و تعمیرات آن از دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته آموزشگاه پل استفاده کنید. 

نحوه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ

اگر دوربین هایی که قرار است در پروژه نصب شوند آنالوگ هستند، ابتدا باید به جانمایی دقیق دوربین ها و دستگاه ضبط بپردازیم؛ یعنی یک طرح یا نقشه برای اجرای کابل کشی داشته باشیم. نحوه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ به این صورت است که باید از از هر دوربین، کابل تصویر تا دستگاه ضبط کابل کشی شود. اگر فاصله دوربین ها تا دستگاه ضبط زیاد نبود می توان از کابل های ترکیبی استفاده کرد. در این کابل ها در کنار کابل تصویر کابل برقی برای عبور دادن برق دوربین قرار دارد که می توانید برق 12 ولت را از طریق آداپتور یا پاور مرکزی روی این کابل منتقل کرده و با یک کابل کشی، هم برق و هم تصویر دوربین را انتقال دهید. چنانچه فاصله دوربین تا دستگاه ضبط زیاد باشد، مثلا فاصله ای حدود 100 متر بین آنها وجود داشته باشد، استفاده از کابل های ترکیبی مناسب نیست؛ زیرا انتقال برق 12 ولت در متراژهای زیاد باعث افت ولتاژ خواهد شد؛ یعنی ولتاژی که به دوربین می رسد کمتر از 12 ولت خواهد بود. در چنین شرایطی لازم است از کابل RG59 برای کابل کشی دوربین ها استفاده شود. در این نحوه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ،  برای برق رسانی به دوربین ها دو راه وجود دارد یا می توانید از نزدیکترین محلی که دسترسی به برق وجود دارد، برق 220 ولت را تا دوربین کابل کشی کرده و آداپتور 12 ولت را در نزدیکی دوربین داخل کمباکس قرار دهید و یا با یک کابل mm2 1.5، برق 220 ولت را از ابتدای مسیر تا نزدیکی دوربین اول رسانده و از همان کابل برای انتقال برق 220 ولت تا دوربین های بعدی نیز استفاده کنید. در این حالت نیز آداپتور 12 ولت در کنار دوربین داخل کمباکس قرار داده می شود. مزیت این نحوه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ، این است که در صورتیکه بخواهید دوربین ها را به UPS ( برق اضطراری ) متصل کنید، به دلیل  یکپارچه بودن برق همه دوربین ها، انجام کار به راحتی امکان پذیر است و نیاز به تغییر در کابل کشی ها وجود نخواهد داشت. 

نحوه سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه

نحوه سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه با دوربین های آنالوگ متفاوت است. اولا در دوربین های تحت شبکه نیاز به کابل کشی جداگانه از هر دوربین تا دستگاه ضبط وجود ندارد و می توان با قرار دادن سوییچ با پورت مناسب در نزدیکی دوربین ها ، کابل های مربوط به هر دوربین را به سوییچ متصل کرد و سپس سوییچ هر منطقه را با یک کابل شبکه به سوییچ مرکزی که معمولا در نزدیکی دستگاه NVR قرار می گیرد، متصل نمود. ثانیا نحوه سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه، استفاده از کابل CAT5 یا CAT6 است، که کابل CAT6 امکان کابل کشی تا حدود 100 متر برای هر دوربین و کابل CAT5 امکان کابل کشی تا 50 متر را به صورت یکسره فراهم می کند. از آنجائیکه سرعت انتقال دیتا در کابل CAT6 بیشتر از CAT5 هست، پیشنهاد می شود حتی در متراژهای حدود 50 متر هم از کابل های CAT6 استفاده نمایید. برای برق رسانی به دوربین های تحت شبکه دو حالت وجود دارد؛ یا ممکن است دوربین تحت شبکه فاقد POE باشد که در این صورت نحوه سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه برای دریافت برق، مانند دوربین های آنالوگ خواهد بود. چنانچه دوربین تحت شبکه از قابلیت POE  پشتیبانی کند؛ کابل کشی برق حذف خواهد شد و با اتصال کابل شبکه به سوییچ POE برق مورد نیاز دوربین روی کابل شبکه منتقل خواهد شد؛ یعنی سوییچ POE امکان تزریق برق روی کابل شبکه دارد و دوربین را از کابل برق و منبع تغذیه بی نیاز خواهد کرد. در خصوص سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه، توجه به این نکته مهم است که امکان کابل کشی بیش از 100 متر به صورت یکسره وجود ندارد و چنانچه نیاز است کابل شبکه در متراژ بیش از 100 متر کابل کشی گردد، باید به ازای هر 100 متر یک سوییچ درمسیر کابل قرار گیرد تا سوییچ سیگنال ها را برای 100 متر بعدی تقویت نماید.

محافظت از کابل دوربین مداربسته

در کابل کشی دوربین مداربسته ممکن است ساختمان در حال احداث باشد و لوله گذاری برای عبور کابل دوربین ها به صورت توکار انجام شود؛ که این نوع کابل کشی باعث مخفی شدن کابل ها در پروژه و نظم بیشتر در کار خواهد شد. از طرفی ممکن است ساختمان در حال بهره برداری باشد و نیاز به کابل کشی به صورت روکار وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است مسیرهایی برای کابل کشی در نظر گرفته شوند که کوتاهتر بوده و از کابل کشی های اضافه جلوگیری گردد. اگر سقف کاذب در ساختمان وجود دارد می توان با عبور دادن کابل از سقف کاذب، کابل ها را مخفی نمود. اگر سقف کاذب وجود ندارد، لازم است از داکت یا ترانک برای عبور دادن کابل ها استفاده گردد تا هم کابل ها را از دسترسی راحت خارج کرده و هم باعث نظم بیشتر در کار گردد . در فضاهای بیرونی در فاصله های زیاد معمولا کابل ها به صورت زمینی عبور داده می شوند. لازم است در زمین لوله های PVC  قرار داده شود و کابل ها از داخل این لوله ها عبور داده شوند. در قسمت هایی که لازم است در فضای بیرونی، کابل های دوربین های مداربسته از روی دیوار عبور داده شوند، بهتر است از لوله های فلکسیبل برای عبور دادن کابل ها استفاده کرد تا کابل ها را از عوامل محیطی مانند تابش آفتاب، بارندگی و دستکاری افراد خرابکار محافظت نماید.

کابل خروجی مناسب برای دریافت تصویر دوربین مداربسته روی مانیتور

دستگاههای ضبط معمولا دارای خروجی های HDMI,VGA و در مدل هایی خروجی تصویر AV هستند. بهترین کابل برای دریافت تصویر دوربین های مداربسته کابل HDMI و پس از آن VGA است. در صورتیکه که تلویزیون قدیمی برای دیدن تصویر دوربین ها در اختیار دارید، می توانید از کابل AV استفاده کنید که قاعدتا تصویر دریافتی روی تلویزیون از طریق کابل AV با افت کیفیت همراه خواهد بود. در صورتیکه فاصله تلویزیون یا مانیتور تا دستگاه ضبط زیاد است و تمایل به داشتن تصویر از طریق کابل HDMI وجود داشته باشد، می توانید از اکستندر HDMI استفاده کنید. برای این کار کافی است مسیر بین دستگاه تا تلویزیون، کابل شبکه کشیده شود و در دو سر کابل شبکه از اکستندر HDMI که در یک سمت دارای LAN و سمت دیگر HDMI است استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله با نحوه سیم کشی دوربین مداربسته آشنا شدید. علاوه بر همه موارد ذکر شده از عبور دادن کابل دوربین های مداربسته از نزدیکی کابل های برق اجتناب کنید تا از به وجود آمدن نویز در تصویر دوربین ها جلوگیری گردد. در پایان چنانچه به سایر مباحث مرتبط با دوربین مداربسته علاقه مند هستید و تمایل دارید به عنوان نصاب سیستم های نظارت تصویری شروع به کار نمایید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان کلاس آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی