×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته و کاربرد آن در دوربین


در این مقاله به اهمیت آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته خواهیم پرداخت. همان طور که می دانید جهت انتقال دیتا در مسافت های طولانی یکی از بهترین روش ها استفاده از فیبر نوری است. در فیبر نوری، این انتقال دیتا توسط رشته های شیشه ای  یا پلاستیکی انعطاف پذیر با قطری کمی بیشتر از موی انسان انجام می شود. از آنجائیکه سرعت انتقال فوتون های نوری بیشتر از الکترون ها است، سیگنال در فیبر نوری بسیار سریع تر از کابل مسی انتقال می یابد. با فیبر نوری می توان سیگنال نور را به صورت معمول با سرعت 10 یا 40 گیگابیت در ثانیه منتقل کرد؛ از طرفی نویز الکترومغناطیسی روی کابل فیبر نوری بی تاثیر است. همچنین در فاصله های بالا انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری با افت کمتری امکان پذیر است. در ادامه به معرفی انواع کابل فیبر نوری می پردازیم.

انواع کابل فیبر نوری 

برای آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته، ابتدا لازم است با انواع کابل های فیبر نوری آشنا شویم. کابل های فیبر نوری در سه دسته سینگل مود ، مالتی مود و فیبر نوری پلاستیکی یا POF قرار می گیرند. کابل سینگل مود گرانترین کابل فیبر نوری است. در این نوع کابل فیبر نوری، نور در یک مسیر واحد و در یک طول موج حرکت می کند. کابل فیبر نوری مالتی مود قطر بیشتری نسبت به کابل سینگل مود دارد و نور را در مسیرهای متعدد، در چند طول موج منتقل می کند. از کابل مالتی مود در مسافت های کوتاه تر استفاده می شود. کابل فیبر نوری پلاستیکی هسته بزرگتری با قطر یک میلیمتر دارد. این نوع کابل نوری شعاع های نوری زیادی را از اتصالاتی که نیاز به دقت بالایی ندارند جذب کرده و عبور می دهد. این نوع کابل فیبر نوری برای فواصل کمتری که پهنای باند کمتری نیز در آنها مورد نیاز باشد کاربرد دارد.

آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته

همان طور که می دانید در شبکه امکان کابل کشی بیشتر از صد متر به صورت یکسره وجود ندارد و چنانچه نیاز باشد کابل شبکه در فاصله ای بیش از صد متر کابل کشی شود لازم است به ازای هر صد متر سوییچی در بین مسیر قرار داده شود. حال زمانیکه فاصله ها بسیار بیشتر از چند صد متر باشد یکی از روش های نصب دوربین های مداربسته، استفاده از فیبر نوری است. یکی از روش های استفاده از فیبر نوری استفاده از مدیا کانورتر فیبر نوری است که می تواند سیگنال های اترنت را به نور و بالعکس تبدیل کند. در ادامه به آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته توسط مدیا کانورتر ها می پردازیم.
این مدیا کانورترها به صورت لینک مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا با A و B مشخص می شوند. این دو مدیا کانورتر از طریق کابل فیبر نوری به هم متصل می گردند. سوییچ مرتبط با دوربین های تحت شبکه به وسیله کابل شبکه به سمت A و دستگاه NVR از طریق کابل شبکه به سمت B مدیا کانورتر متصل می شود و انتقال دیتا در فواصل بسیار بالا را امکان پذیر می سازد. از طرفی مدیا کانورتر POE نیز وجود دارد که در مواقعی که یک دوربین POE از دستگاههای مجهز به POE دور باشد می تواند مورد استفاده قرار  گیرد.

مزایای آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته

در ادامه آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته، به مزایای استفاده از فیبر نوری در مقایسه با کابل های مسی می پردازیم. اولین مزیت فیبر نوری نسبت به سیم مسی در مسافت های طولانی صرفه اقتصادی آن است. از لحاظ ضخامت، فیبر نوری قطر بسیار کمتری نسبت به سیم مسی دارد. همچنین تداخل سیگنال در فیبرهای نوری رخ نمی دهد؛ که این یکی از مزایای مهم استفاده از فیبر نوری است. از طرفی در فیبر نوری ظرفیت انتقال اطلاعات بیشتر از سیم مسی است، بنابراین از طریق فیبر نوری، حجم دیتای بیشتری را می توان به صورت هم زمان ارسال نمود.افت سیگنال در فیبر نوری بسیار کمتر از کابل مسی است و وزن کمتری نسبت به سیم مسی دارد. همچنین امکان اشتعال در فیبر نوری وجود ندارد که همه این موارد از مزایای فیبر نوری محسوب می شوند.

معایب استفاده از کابل های فیبر نوری

در ادامه آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته، لازم است به معایب استفاده از فیبر نوری در سیستم دوربین های مداربسته بپردازیم. در کنار همه مزایای یاد شده، هزینه بالای فیبرهای نوری یکی از معایب استفاده از آنها در پروژه هاست؛ به همین دلیل معمولا در پروژه های بزرگ استفاده از فیبر نوری توجیه اقتصادی دارد. از طرفی در مقایسه با کابل های مسی نصب فیبر نوری نیاز به افراد با تخصص بالاتری دارد؛ زیرا در صورت بروز کوچکترین اشکالات، انتقال دیتا مختل می گردد. از سویی به علت شکنندگی فیبرهای نوری، در مقایسه با سیم مسی امکان آسیب به فیبر نوری در حین نصب به مراتب بیشتر است.
با توجه به مزایا و معایب ذکر شده در مقاله آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته، با توجه به گستردگی یک پروژه نظارت تصویری می توان تشخیص داد که آیا استفاده از فیبر نوری توجیه دارد و یا بهتر است از کابل های شبکه یا کواکسیال بهره گرفته شود.

کلام آخر

در مقاله آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته، با فیبر نوری و کاربرد آن در راه اندازی دوربین های مداربسته و مزایا و معایب آن آشنا شدید. مهمترین مزیت آموزش نصب فیبر نوری دوربین مداربسته این است که امکان کابل کشی در فواصل طولانی را امکان پذیر می سازد. در فواصل طولانی که گاهی نصب آنتن های رادیویی نیز با مشکلاتی مواجه می شوند، فیبر نوری می تواند بسیار مطمئن و راهگشا باشد. بنابراین موانع کابل کشی در فواصل کیلومتری توسط فیبر نوری برداشته خواهد شد. در پایان، چنانچه علاقه مند به یادگیری بیشتر در زمینه  نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته هستید و تمایل دارید اطلاعاتتان را در حوزه انواع دوربین های مداربسته به صورت تخصصی افزایش دهید، می توانید در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین مجتمع آموزشی پل با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته، شرکت نموده و با کسب مهارت های تخصصی لازم در این حرفه و دریافت مدرک فنی و حرفه ای، وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی