×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش نصب فتوسل برای چند لامپ + ویدئو آموزشی

در این مقاله قصد داریم با نصب فتوسل برای چند لامپ آشنا شویم. قبل از هر چیز لازم است بدانیم کاربرد فتوسل چیست. فتوسل عملکردی شبیه یک کلید تک پل دارد، با این تفاوت که به نیروی دست انسان برای خاموش و روشن کردن نیاز ندارد. با تاریک شدن هوا، فتوسل به صورت خودکار فاز روشنایی را متصل می کند و هنگام صبح که هوا روشن شد به صورت خودکار فاز روشنایی قطع می گردد؛ تا لامپ به صورت خودکار خاموش شود.

مکانیزم فتوسل 

قبل از نصب فتوسل برای چند لامپ، لازم است با مکانیزم فتوسل آشنا شویم. فتوسل یک مقاومت وابسته به نور LDR ( Light Dependent resistor ) است که با تغییر میزان نور مقدار مقاومت آن تغییر می کند. با کم شدن میزان نور مقاومت فتوسل افزایش و با زیاد شدن میزان نور، مقاومت آن کاهش پیدا می کند و با این تغییر مقاومت، فاز مصرف کننده وصل یا قطع می شود.

سیم بندی فتوسل

برای نصب فتوسل برای چند لامپ، ابتدا لازم است بدانید که فتوسل ها معمولا به دو صورت سه سیمه و چهار سیمه موجود می باشند که نحوه سیم بندی آن ها شبیه به هم است. در فتوسل سه سیمه یک سیم مربوط به فاز ورودی، یک سیم مربوط به نول و یک سیم مربوط به فاز مصرف کننده یا همان روشنایی است. در بدنه فتوسل رنگ سیم ها با INPUT و OUTPUT مشخص شده، به عنوان مثال اگر در قسمت INPUT نوشته شده باشد آبی و مشکی، مشکی فاز ورودی و آبی سیم نول است و چنانچه در قسمت OUTPUT قرمز و آبی نوشته شده باشد قرمز فاز مصرف کننده و آبی نول است؛ یعنی در فتوسل سه سیمه، سیم نول مشترک است. در فتوسل های چهارسیمه معمولا دو سیم یک رنگ وجود دارد که معمولا سفید و یا آبی است که این دو سیم هم رنگ، مربوط به نول می باشند، که یکی برای لامپ و دیگری برای فتوسل است. دو سیم دیگر که معمولا قرمز و مشکی است مربوط به فاز است؛ که معمولا سیم مشکی فاز اصلی و سیم قرمز فاز مصرف کننده می باشد.

نصب فتوسل برای چند لامپ

نصب فتوسل برای چند لامپ تفاوتی با نصب آن برای کنترل یک لامپ ندارد. مطابق سیم بندی که برای نصب یک لامپ انجام شد، سیم کشی انجام می شود و سیم قرمز که فاز مصرف کننده فتوسل و سیم نول به صورت موازی به همه لامپ ها متصل می شود. نکته ای که برای نصب فتوسل برای چند لامپ باید به آن توجه نمایید؛ این است که جریان مصرفی لامپ ها باید متناسب با جریانی که فتوسل پشتیبانی می کند باشد. فتوسل ها با جریان های مختلفی مانند 10،16 و 30 آمپر وجود دارند. با توجه به اینکه جریان فتوسلی که در دسترس دارید چند آمپر است، می توانید تعداد لامپ ها را متناسب با آن متصل نمایید. بنابراین برای نصب فتوسل برای چند لامپ، لازم است محاسبه ای برای جریان مصرفی کل لامپ ها داشته باشید. در ادامه به محاسبه تعداد لامپ های متناسب با فتوسل، برای نصب فتوسل برای چند لامپ می پردازیم.

محاسبه تعداد لامپ متناسب با فتوسل

معمولا روی جعبه هر لامپ، توان آن قید می شود که با داشتن توان به راحتی می توان جریان مصرفی یک لامپ را محاسبه نمود. فرض کنید که روی جعبه لامپی که در دسترس دارید 100 وات قید شده باشد؛ یعنی توان این لامپ 100 وات است. برای محاسبه جریان کافی است که توان لامپ را به ولتاژ 220 ولت تقسیم کنید که تقریبا 0.45 آمپر، حاصل این تقسیم می شود، یعنی مصرفی کمتری از 0.5 آمپر دارد. حالا اگر0.45 آمپر را در تعداد لامپ هایی که قرار است به فتوسل متصل شوند ضرب کنید جریان مصرفی کل لامپ ها به دست می آید. مثلا اگر 20 لامپ 100 وات داشته باشید، 9 آمپر جریان مصرفی کل لامپ ها خواهد بود که ظاهرا یک فتوسل 10 آمپر انتخاب مناسبی برای این تعداد لامپ به نظر می رسد، اما همیشه بهتر است حدودا 30 درصد کمتر از جریانی که فتوسل پشتیبانی می کند مصرف کننده به آن متصل شود. رعایت این نکته برای نصب فتوسل برای چند لامپ، در مناطقی که هوای گرمی دارند و یا زمانیکه از سیم های با مس خالص استفاده نشده است، اهمیت بیشتری دارد. شرایط دمایی ایده آل برای اتصال مصرف کننده با ماکزیمم جریانی که فتوسل پشتیبانی می کند 24 تا 25 درجه سانتیگراد و با در نظر گرفتن استفاده از سیم مس خالص است. بنابراین بهتر است همیشه تعداد لامپ هایی با جریان مصرفی کل 30 درصد کمتر از جریان فتوسل به آن متصل شود. اتصال مصرف کننده های بیش از تعداد متناسب با جریان فتوسل باعث سوختن آن خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله با نصب فتوسل برای چند لامپ آشنا شدید. چنانچه به سایر مباحث مرتبط با برق و هوشمندسازی ساختمان علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش هوشمند سازی ساختمان یا آموزش آنلاین هوشمندسازی ساختمان ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با مبانی برق به عنوان پیش نیاز و هوشمندسازی ساختمان با پروتکل های سیمی و بیسیم آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به عنوان تکنسین نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند ساختمان وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی