×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته به دو دسته کلی آنالوگ و تحت شبکه یا ip تقسیم می شوند. در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه بپردازیم. تجهیزات و نحوه نصب دوربین های تحت شبکه با دوربین های آنالوگ تفاوت هایی دارد که در ادامه با همه این موارد آشنا می شویم.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین تحت شبکه

جهت آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، لازم است ابتدا با تفاوت های دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه آشنا شوید. لازم است بدانید برای نصب دوربین های آنالوگ نیاز به کابل کشی جداگانه از هر دوربین تا دستگاه ضبط وجود دارد؛ در صورتیکه برای نصب دوربین آی پی لزوما نیاز به این نوع کابل کشی وجود ندارد و این نکته می تواند سبب کاهش میزان کابل کشی در کل پروژه گردد. دستگاه ضبط دوربین های تحت شبکه NVR است که متفاوت با دستگاه ضبط DVR در پروژه های آنالوگ است. برای کابل کشی این دوربین ها از کابل های شبکه استفاده می شود، در صورتیکه کابل RG59 مناسب نصب دوربین های آنالوگ است. هر دوربین تحت شبکه دارای آی پی آدرس است در صورتیکه دوربین های آنالوگ هویتی در شبکه ندارند. این موارد، تفاوت های اصلی این دو دسته از دوربین های مداربسته هستند که در ادامه با نکات بیشتری به منظور آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه آشنا می شوید.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین های تحت شبکه

در آموزش نصب دوربین مدار بسته ip تجهیزات لازم متفاوت با تجهیزات مورد استفاده در نصب دوربین های آنالوگ است. در ادامه با تجهیزات مورد نیاز برای اجرای یک پروژه تحت شبکه آشنا می شویم.
●دوربین تحت شبکه با توجه نیاز پروژه و جانمایی های انجام شده
● سرور یا دستگاه NVR 
●کابل شبکه 
● سوییچ معمولی یا سوییچ POE 
● سوکت شبکه
● هارد 
● منبع تغذیه مرکزی یا آداپتور
●داکت یا لوله فلکسیبل
●آچار پرس شبکه
● تستر کابل شبکه
●لپ تاپ یا سیستم جهت تنظیمات

انواع دوربین تحت شبکه از لحاظ تغذیه

در آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، یکی از موارد متفاوت با دوربین های مداربسته آنالوگ، تغذیه دوربین های تحت شبکه است.نوع تغذیه دوربین های تحت شبکه، به دو صورت می تواند امکان پذیر باشد. در دسته ای از دوربین های تحت شبکه که دارای قابلیت POE هستند نیاز به کابل کشی برای برق و آداپتور برای راه اندازی این نوع دوربین های آی پی وجود ندارد. دوربین های تحت شبکه ای که از قابلیت POE پشتیبانی می کنند امکان دریافت برق روی کابل شبکه را از طریق سوییچ POE دارند؛ که این ویژگی باعث حذف کابل کشی مربوط به برق در این دوربین ها می شود و باعث افزایش سرعت کار و راحتی بیشتر برای نصاب این نوع دوربین ها خواهد شد. در مقابل انواعی از دوربین های تحت شبکه دارای قابلیت POE نیستند و برای برق رسانی به این دوربین ها باید از آداپتور یا منبع تغذیه مرکزی استفاده نمود.

انواع  NVR و نحوه نصب آن ها

یکی دیگر از موارد مهم در آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، انتخاب دستگاه ضبط متناسب با نیاز پروژه است. دوربین های دستگاههای ضبط دوربین های تحت شبکه می توانند POE یا بدون POE باشند. چنانچه به عنوان نمونه یک دستگاه 8 کانال تهیه نمودید که این دستگاه به تعداد دوربین ها دارای پورت شبکه است این دستگاه نیاز به استفاده از سوییچ جداگانه ندارد. چنانچه دستگاه دارای یک پورت شبکه بود، لازم است برای نصب دوربین ها از سوییچ جداگانه استفاده گردد. اگر دوربین های انتخاب شده برای نصب از قابلیت POE پشتیبانی می کنند از سوییچ POE و در غیر این صورت از سوییچ معمولی استفاده می شود و برای برق رسانی به دوربین ها نیاز به کابل برق و منبع تغذیه وجود دارد.

نحوه کابل کشی برای نصب دوربین های تحت شبکه

جهت آموزش گام به گام نصب دوربین مداربسته ip، لازم است که از کابل کشی شروع کنیم. اولین نکته ای که در کابل کشی دوربین های تحت شبکه حائز اهمیت است، انتخاب کابل شبکه مناسب است. کابل های CAT5 و CAT6 برای نصب دوربین های مداربسته قابل استفاده هستند، که استفاده از کابل CAT6 به علت داشتن سرعت انتقال دیتای بالاتر، پیشنهاد می شود. نکته دیگر این است که در کابل کشی دوربین های تحت شبکه، امکان کابل کشی یکسره حداکثر تا حدود 100 متر امکان پذیر است. بنابراین زمانیکه بخواهیم کابل کشی در متراژهای بیشتر داشته باشیم لازم است به ازای هر صد متر یک سوییچ در مسیر قرار دهیم تا دیتا را برای صد متر بعدی تقویت کند. اگر فاصله بین دوربین و دستگاه ضبط خیلی زیاد بود به جای کابل کشی می توان از آنتن های رادیویی بهره برد. چنانچه از کابل شبکه استفاده می کنید، لازم است کابل ها را حتما به دور از کابل های برق و داخل داکت یا لوله های فلکسیبل قرار دهید تا به این وسیله از نویزهای احتمالی جلوگیری نمایید.

اضافه کردن دوربین ها به دستگاه NVR

گام آخر در آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، تنظیمات مربوط به دستگاه NVR و نحوه اضافه کردن دوربین ها روی دستگاه است. ابتدا لازم است به همه دوربین ها در رنج شبکه دستگاه NVR، آی پی داده شود. این آی پی حتما باید منحصر به فرد باشد، تا در شبکه اختلال ایجاد نشود. برای عوض کردن آی پی دوربین ها می توانید دوربین را با اتصال به یک آداپتور روشن نموده و به وسیله یک کابل شبکه به لپ تاپ یا سیستم متصل کنید، در یک مرورگر آی پی پیش فرض دوربین را وارد کرده و با وارد کردن یوزرنیم و پسورد دوربین که به صورت پیش فرض هر دو مورد admin هستند، وارد منوی تنظیمات دوربین مورد نظر شده و در قسمت Network، به دوربین آی پی مد نظر را اختصاص دهید و تغییرات را ذخیره نمایید. این کار را برای همه دوربین هایی که قرار است در پروژه نصب شوند انجام دهید. در مرحله آخر دوربین ها را به صورت سخت افزاری در محل جانمایی شده نصب و در زاویه دید مناسب تنظیم نمایید. حال وارد منوی تنظیمات دستگاه NVR شده و از قسمت remote device ، با سرچ کردن به آی پی دوربین های موجود در شبکه دسترسی داشته باشید. حال با توجه به چیدمان مورد نظر دوربین های مربوط به هر بخش را در کنار هم add نموده و تنظیمات مربوط به ضبط دستگاه را با توجه به سناریویی که برای ذخیره سازی در نظر دارید تنظیم نمایید.

کلام آخر

در مقاله آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، سعی کردیم تا نکات و اطلاعاتی در زمینه نصب این نوع دوربین های مداربسته، ارائه دهیم. چنانچه علاقه مند به یادگیری بیشتر در زمینه  نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته هستید و تمایل دارید اطلاعاتتان را در این زمینه به صورت تخصصی افزایش دهید، می توانید در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین مجتمع آموزشی پل با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته، شرکت نموده و با کسب مهارت های تخصصی لازم در این حرفه و دریافت مدرک فنی و حرفه ای، وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی