×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

نصب منبع تغذیه انواع دوربین های مدار بسته

دوربین مداربسته جزء تجهیزاتی است که برای حفظ امنیت در دنیای امروز استفاده الزامی دارد. برای انتخاب تجهیزات مرتبط با دوربین مداربسته، لازم است شرایط محیطی پروژه مانند زاویه دید مورد نیاز دوربین ها، فاصله دورترین دوربین تا دستگاه ضبط، میزان نور محیط پیرامون هر دوربین و سایر عوامل محیطی  را به دقت بررسی نموده و با مشخصات فنی دوربین ها، دستگاه ضبط و سایر تجهیزات جانبی نیز آشنایی کافی داشته باشید، تا بتوانید انتخاب مطمئن و مناسبی برای نصب دوربین های مداربسته انجام دهید. یکی از این تجهیزات جانبی تغذیه دوربین مداربسته است که در ادامه به آموزش نصب منبع تغذیه در دوربین های مدار بسته می پردازیم.

اگر علاقه‌مند هستید به صورت دقیق‌تر و کاملا عملی در کارگاه‌های مجهز به یادگیری نصب دوربین های مدار بسته بپردازید، می توانید با هزینه ای مناسب در دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته در مجتمع پل شرکت نمایید و به تکنسین دوربین مدار بسته تبدیل شوید.

علت استفاده از منبع تغذیه دوربین مداربسته

قبل از آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته، لازم است علت استفاده از آن را جهت نصب دوربین های مدار بسته بدانیم. درصد بسیار زیادی از دوربین های مداربسته با برق DC کار می کنند، بنابراین برای برق رسانی به این دوربین ها نیاز است از منبع تغذیه DC استفاده شود. ولتاژ کاری بسیاری از دوربین های مداربسته 12  ولت است؛ بنابراین نیاز به تجهیزی وجود دارد که دارای ورودی برق 220 ولت AC و خروجی 12 ولت DC باشد تا با کاهش ولتاژ و مستقیم نمودن ولتاژ متناوب، بتواند برق مورد نیاز دوربین مداربسته را تامین کند. میزان جریانی که هر منبع تغذیه پشتیبانی می کند، متفاوت است و لازم است با توجه به میزان مصرف تجهیزات، منبع با جریان خروجی مناسب انتخاب گردد.

تفاوت انواع تغذیه دوربین مداربسته

به صورت کلی سه روش برای برق رسانی به دوربین های مداربسته وجود دارد که انتخاب روش مناسب، با توجه به نوع تکنولوژی دوربین، فاصله دوربین از دستگاه ضبط و نیاز یا عدم نیاز به برق اضطراری متفاوت است. برای آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته، ابتدا لازم است با هر یک از این نوع تغذیه ها آشنا شویم.

آداپتور مجزا برای هر دوربین

یکی از راههای تامین برق دوربین های مداربسته، استفاده از آداپتور جداگانه برای هر دوربین است. در دو حالت بهتر است از آداپتور جداگانه برای هر دوربین استفاده شود. حالت اول زمانی است که بین دوربین و دستگاه ضبط فاصله زیادی وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی بهتر است برای هر دوربین، آداپتور جداگانه ای در نظر گرفته شود و آداپتور، در  نزدیکی دوربین و داخل کمباکس قرار داده شود. یکی از نکاتی که درآموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته باید به آن بپردازیم، مزیت ها و معایب استفاده از هر نوع تغذیه برای دوربین مدار بسته است.  استفاده از آداپتور نزدیک دوربین دو مزیت دارد؛ اولین مزیت این است که از افت ولتاژ ناشی از قرار گرفتن آداپتور در متراژهای طولانی جلوگیری می کند و مزیت دوم این است که عیب یابی راحت تر خواهد بود و در صورت اشکال در آداپتور، تنها همان دوربین متصل شده قطع خواهد شد. از طرفی چنانچه دوربین مداربسته با دید در شب وارم لایت استفاده می کنید بهتر است آداپتور جداگانه ای در نزدیکی دوربین در نظر بگیرید تا دید در شب دوربین در متراژهای زیاد کابل کشی، به دلیل افت جریان با مشکل مواجه نگردد. توجه دارید که در نظر گرفتن آداپتور جداگانه برای هر دوربین در پروژه می تواند باعث افزایش هزینه گردد.

منبع تغذیه مرکزی

استفاده از منبع تغذیه مرکزی برای برق رسانی به دوربین ها مانند استفاده از آداپتور جداگانه، می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در انتخاب منبع تغذیه مرکزی برای همه دوربین ها، لازم است جریان کل مورد نیاز محاسبه گردد. منبع های تغذیه با خروجی های جریان 10،15،20 و 30 آمپر در بازار در دسترس هستند، که باید با توجه به تعداد دوربین های موجود و نوع دید درشب دوربین ها و جریان مورد نیاز، انتخاب گردند. استفاده از منبع تغذیه مرکزی باعث کاهش هزینه و اجرای منظم تر برق رسانی خواهد شد. از طرفی معمولا کیفیت ساخت و طول عمر منبع های تغذیه مرکزی بیشتر از آداپتورهای معمولی می باشد و به علت پشتیبانی از جریان بیشتر امکان کابل کشی برق 12 ولت در متراژ بیشتری در صورت استفاده از کابل برق با سطح مقطع و کیفیت مناسب وجود دارد. استفاده از منبع های تغذیه مرکزی دارای این ریسک است که در صورت ایجاد اشکال در منبع، همه دوربین ها با هم قطع می شوند و از طرفی هزینه تعویض یک منبع بیشتر از آداپتور است. با توجه به این نکته آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته، در صورتیکه قصد نصب دوربین مداربسته در مکان هایی دارید که به واسطه فعالیت خاصی که در آنها انجام می شود، موارد امنیتی اهمیت بیشتری دارد، از استفاده از منبع تغذیه مرکزی اجتناب کنید و برای هر دوربین آداپتور جداگانه ای در نظر بگیرید؛ تا در صورت سوختن آداپتور تنها یک دوربین قطع گردد و تا زمان حضور نصاب و رفع اشکال، تصویر دوربین هایی از سایر زوایا، برای حفظ امنیت وجود داشته باشد.

استفاده از سوییچ POE

یکی دیگر از نکات مهم آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته، تغذیه دوربین های آی پی است. چنانچه دوربین های تحت شبکه را برای نصب انتخاب کرده اید؛ در بعضی مدل های دوربین تحت شبکه، قابلیتی تحت عنوان POE وجود دارد. POE مخفف Power Over Ethernet است. دوربین های تحت شبکه ای که از این قابلیت پشتیبانی می کنند، امکان دریافت برق مورد نیاز خود را روی کابل شبکه دارند. در واقع برای نصب این نوع دوربین ها، نیاز به کابل کشی برق و استفاده از آداپتور یا منبع تغذیه مرکزی وجود ندارد. برق مورد نیاز این دوربین ها از طریق سوییچ POE تامین می گردد. سوییچ POE امکان تزریق برق روی کابل شبکه دارد؛ بنابراین استفاده از دوربین های تحت شبکه دارای قابلیت POE باعث حذف کابل های برق و آداپتور در پروژه خواهد شد. با توجه به جریان مورد نیاز دوربین ها می توان از سوییچ POE با توان مناسب استفاده کرد. توان 30 وات برای دوربین هایی که مصرف جریان بیشتری دارند مانند دوربین های گردان یا دوربین های دارای قابلیت های اضافی مانند هیتر و ... مناسب است. همچنین سوییچ POE با توان بیشتر امکان کابل کشی در متراژهای بیشتر را بدون ایجاد اشکال در دید درشب دوربین ها امکان پذیر می کند.

نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته

تا اینجا با روش های مختلف در نظر گرفتن تغذیه برای دوربین ها آشنا شدیم. در ادامه به آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته می پردازیم. چنانچه برای تغذیه دوربین ها آداپتور جداگانه در نظر گرفته اید در صورتیکه میزان فاصله دوربین تا دستگاه ضبط حداکثر 25 متر است؛ می توانید آداپتور را داخل رک کنار دستگاه ضبط قرار دهید و با استفاده از فیش های آداپتور نری و مادگی طول کابل آداپتور را به میزان مورد نیاز، برای اتصال به دوربین افزایش دهید. در صورت زیاد بودن فاصله دوربین تا دستگاه ضبط، برق 220 ولت را با کابل 1.5 mm2 تا نزدیکی دوربین برسانید و آداپتور را داخل کمباکس کنار دوربین قرار دهید. چنانچه منبع تغذیه مرکزی را انتخاب نموده اید، آن را در نزدیکی دستگاه ضبط قرار دهید و یا در مکانی نزدیک به همه دوربین ها جانمایی نمایید. برای سیم کشی برق 12 ولت، از خروجی منبع تغذیه تا هر یک از دوربین ها از سیم برق 0.75 mm2 استفاده کنید. اگر منبع تغذیه مرکزی را داخل رک قرار می دهید می توانید از کابل ترکیبی با سطح مقطع مناسب استفاده نمایید.

برق رسانی به دوربین ها در زمان قطعی برق

یکی از اشکالات دوربین های مداربسته، قطع شدن سیستم در زمان قطعی برق است. این قطعی برق می تواند به صورت ناخواسته رخ دهد و یا افرادی که قصد سرقت یا خرابکاری در محل نصب دوربین ها دارند، ممکن است با قطع عمدی برق ساختمان، اقدام به غیر فعال کردن دوربین های مداربسته نمایند. در ادامه دو راهکار آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی پیشنهاد می شود. در صورت استفاده از برق یکپارچه در پروژه و یا استفاده از منبع تغذیه مرکزی می توان ورودی 220 ولت منبع را به UPS متصل نمود تا در زمان قطع شدن برق شهر UPS از طریق برق ذخیره شده در باتری های داخلی خود، همه دوربین ها را روشن نگه دارد.
در شرایطی نیز ممکن است برق یکپارچه در پروژه استفاده نشده باشد؛ مثلا از نزدیکترین محل، برق 220 ولت به نزدیکی دوربین کابل کشی شده باشد؛ در چنین شرایطی کع امکان اتصال برق 220 ولت به UPS وجود ندارد، می توان از آداپتورهای دارای UPS داخلی استفاده نمود. این آداپتورها دارای باتری داخلی می باشند که در زمان روشن بودن آداپتور شارژ شده و در زمان قطعی برق تا چندین ساعت برق رسانی به دوربین ها را انجام خواهند داد. از این آداپتور ها برای تغذیه دستگاه ضبط و مودم نیز در صورت داشتن انتقال تصویر می توان بهره برد که باعث ارتقاء امنیت پروژه خواهد شد. 


 

کلام آخر

در مقاله آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته، سعی کردیم تا نکات و اطلاعاتی در زمینه نحوه برق رسانی به دوربین ها با انواع روش ها با توجه به نیازها و شرایط پروژه ارائه دهیم. چنانچه علاقه مند به یادگیری بیشتر در زمینه  نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته هستید و تمایل دارید اطلاعاتتان را در این زمینه به صورت تخصصی افزایش دهید، می توانید در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین مجتمع آموزشی پل با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته، شرکت نموده و با کسب مهارت های تخصصی لازم در این حرفه و دریافت مدرک فنی و حرفه ای، وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی