×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش نصب انواع دوربین های مدار بسته آنالوگ

در این مقاله به آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ می پردازیم. دوربین های مداربسته آنالوگ نسبت به دوربین های آی پی نصب راحت تری دارند و با در اختیار داشتن تجهیزات لازم می توانید این دوربین ها را راه اندازی نمایید. در ادامه  به معرفی تجهیزات مورد نیاز برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ می پردازیم.

دوربین مداربسته  

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ، دوربین مداربسته با تکنولوژی متناسب با نیاز پروژه و محل نصب آن است. این دوربین می تواند آنالوگ نسل قدیم و یا آنالوگ نسل جدید مانند AHD،HDCVI یا HDTVI باشد.

دستگاه ضبط تصاویر

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ، دستگاه ضبط است. نام این دستگاه برای ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ DVR است. وظیفه دستگاه DVR، دریافت تصاویر دوربین های آنالوگ و ضبط آن به صورت دیجیتال است. در فرآیند تبدیل آنالوگ به دیجیتال کیفیت به میزانی افت خواهد کرد. تعداد کانال های دستگاه ضبط تصاویر با توجه به تعداد دوربین ها تعیین می گردد. بهتر است همواره در انتخاب دستگاه ضبط تصاویر، پیش بینی آینده را مد نظر داشته باشید؛ یعنی دستگاهی با تعداد کانال بالاتر انتخاب کنید تا چنانچه در آینده نیاز به اضافه کردن دوربین هایی در محل پروژه به وجود آمد، دستگاه کانال خالی برای دوربین های جدید داشته باشد.

هارد

هارد اینترنال، یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ است. لازم است هاردی با ظرفیت متناسب با تعداد دوربین ها ، رزولوشن ضبط دستگاه، تعداد فریم هر کانال و تعداد روزهایی که قرار است فیلم دوربین ها ذخیره شود، تهیه نمایید. این هارد، داخل دستگاه ضبط نصب می گردد؛ بنابراین لازم است دستگاه ضبط را در محلی دور از دسترس و امن جانمایی نمایید.


آداپتور یا منبع تغذیه مرکزی

برای راه اندازی دستگاه ضبط و دوربین ها، برق DC 12 ولت مورد نیاز است که با در نظر گرفتن آداپتور جداگانه برای هر دوربین می توان برق مورد نیاز آن را تامین نمود. دستگاه ضبط تصاویر نیز نیاز به تغذیه 12 ولت دارد که آداپتور مناسب معمولا داخل جعبه دستگاه وجود دارد. بهتر است برای هر دوربین آداپتور 2 آمپر با کیفیت مناسب در نظر گرفته شود. استفاده از آداپتورهای بی کیفیت باعث ایجاد اختلالات و نویزهایی در تصاویر روز و یا شب دوربین های مداربسته خواهد شد. در شرایطی نیز که فاصله دوربین تا دستگاه ضبط زیاد است می توان از منبع تغذیه مرکزی با آمپر بالاتر، برای برق رسانی به همه دوربین ها به صورت یکپارچه استفاده نمود. ریسک استفاده از این نوع منبع تغذیه این است که در صورت سوختن منبع همه دوربین ها یکباره قطع خواهند شد و این موضوع در پروژه هایی که دارای حساسیت بیشتری هستند به لحاظ امنیتی مناسب به نظر نمی رسد.


کابل تصویر دوربین مداربسته

کابل تصویر از دیگر ملزومات آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ است. برای اتصال دوربین به دستگاه ضبط، از کابل های کواکسیال استفاده می شود. کابل RG59 کابل مناسب برای نصب دوربین های مداربسته است. البته در شرایطی که متراژ کابل کشی زیاد نباشد. به عنوان مثال زمانیکه قصد نصب دوربین در یک مغازه یا کارگاه کوچک را داشته باشید؛ می توانید از کابل های ترکیبی به جای کابل تصویر استفاده نمایید. کابل ترکیبی نوعی کابل دوربین مداربسته است که در کنار کابل تصویر، یک کابل برق نیز برای تغذیه دوربین ها به همراه دارد. البته لازم است حتما به این نکته توجه نمایید که این کابل برای برق 12 ولت طراحی شده و به هیچ عنوان نباید برای انتقال برق 220 ولت از آن استفاده نمود.

کابل برق

از دیگر ملزومات مورد نیاز برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ، کابل برق برای برق رسانی به دوربین، در صورت عدم استفاده از کابل ترکیبی است. برای رساندن برق 12 ولت به دوربین ها از کابل افشان 2*0.75 mm2 استفاده می شود و چنانچه فاصله بین دوربین و دستگاه زیاد باشد، لازم است جهت جلوگیری از افت ولتاژ از کابل برق 2*1.5 mm2  برای انتقال برق 220 ولت تا نزدیک دوربین استفاده کنید و آداپتور دوربین را داخل کمباکس در کنار دوربین قرار دهید.


اتصالات

اتصالاتی مانند فیش BNC، فیش های نری و مادگی آداپتوری و انواع تبدیل های BNC از دیگر لوازی هستند که برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ، لازم است در اختیار داشته باشید. فیش BNC کانکتوری است که در دو سر کابل RG59 نصب می گردد و یک سمت کابل به دوربین آنالوگ و سمت دیگر به ورودی تصویر دستگاه DVR متصل می گردد. اتصالات آداپتوری برای افزایش طول کابل برق 12 ولت برای رسیدن برق به دوربین های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایطی نیز ممکن یک یا چند مورد از انواع تبدیل های فیش BNC مورد نیاز باشد.

صفحه نمایش

تجهیز دیگری که برای آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ مورد نیاز است صفحه نمایش است که برای نمایش تصاویر دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاههای ضبط دارای خروجی های HDMI،  VGA و در مدل هایی، دارای خروجی آنالوگ نیز می باشند. بهترین کیفیت تصویر را می توان از طریق کابل HDMI روی مانیتور یا تلویزیون مشاهده نمود. از طرفی چنانچه کانال هایی از دستگاه ضبط دارای صدا باشند؛ از طریق استفاده از کابل HDMI می تواند صدا را نیز به همراه تصویر روی تلویزیون منتقل کرد. قاعدتا مانیتورهایی که فاقد اسپیکر هستند با استفاده از کابل HDMI فقط توانایی نمایش تصاویر دوربین های مداربسته را دارند. همچنین، چنانچه صفحه نمایش یا تلویزیون شما از کابل VGA پشتیبانی می کند تنها قادر به مشاهده تصاویر روی صفحه نمایش خواهید بود. در مدل هایی از دستگاههای ضبط که از خروجی تصویر آنالوگ پشتیبانی می کنند، می توانید تصویر و صدای دوربین ها را از طریق دو کابل AV جداگانه بر روی تلویزیون داشته باشید.

نکته ای که در این بین وجود دارد این است که دوربین های آنالوگ نسل قدیم را می توان از طریق کابل AV به طور مستقیم هم به تلویزیون متصل نمود و تصویر زنده دوربین را بدون ضبط در اختیار داشت؛ اما در دوربین های آنالوگ نسل جدید که کیفیت HD ارائه می دهند این امکان وجود ندارد و باید دستگاه DVR بین دوربین و صفحه نمایش قرار گیرد تا صفحه نمایش قادر به نشان دادن تصویر دوربین ها باشد.

کلام آخر

در این مقاله با آموزش نصب دوربین مدار بسته انالوگ آشنا شدید. در صورتی که علاقه دارید با نصب انواع مختلف دوربین های مداربسته به صورت تخصصی آشنا شوید و به عنوان نصاب دوربین های مداربسته شروع کار نمایید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نموده و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی