×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش نصب میکروفن در دوربین های مدار بسته

در این مقاله به آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته می پردازیم. دوربین های مداربسته دارای تکنولوژی های مختلفی هستند. بعضی از مدل های دوربین مدار بسته، دارای صدای داخلی هستند؛ در مدل هایی نیز صدای داخلی وجود ندارد و می توان به صورت جداگانه میکروفن مناسبی را با توجه به فضای مورد نظر انتخاب و نصب نمود. در ادامه به آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته در تکنولوژی های آنالوگ و آی پی می پردازیم.

انواع میکروفن مورد استفاده در دوربین های مداربسته

برای آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته، ابتدا لازم است با انواع میکروفن برای دوربین های مدار بسته آشنا شویم. میکروفن های مختلفی را می توان برای ضبط صدا در دوربین های مداربسته استفاده کرد. میکروفن ذغالی یکی از ساده ترین و ارزانترین میکروفن هایی است که می توان برای نصب در فضاهای با مساحت کم استفاده نمود. بهتر است در هنگام نصب، این میکروفن را نزدیک به منبع تولید صدا جانمایی کنید. میکروفن باکس نوع دیگری از میکروفن های مناسب برای دوربین های مداربسته است. امکان تنظیم حساسیت صدا، از طریق پتانسیومتری که روی برد داخلی میکروفن وجود دارد امکان پذیر است. نوع دیگری از میکروفن مناسب برای دوربین مداربسته، میکروفن گلفی است. در این مدل میکروفن نیز، مانند میکروفن باکس امکان تنظیم حساسیت به وسیله پتانسیومتر وجود دارد. میکروفن های گلفی و باکس نسبت به میکروفن های ذغالی فضای بیشتری را پوشش می دهند.

آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته آنالوگ فاقد صدا

در دوربین های مداربسته آنالوگی که فاقد صدای داخلی هستند؛ چنانچه دستگاه ضبط، از ورودی صدا به تعداد لازم پشتیبانی نماید، می توان متناسب با محیط، یکی از انواع میکروفن های ذغالی، باکس یا گلفی را تهیه و به ورودی صدای کانال مورد نظر متصل نمود. میکروفن نیاز به یک برق 12V DC دارد و با فیش AV به ورودی صدای کانال مورد نظر متصل می گردد. بعضی دستگاههای ضبط، به تعداد ورودی های تصویر، دارای ورودی صدا نیز می باشند. دستگاههای ضبطی نیز وجود دارند که تعداد ورودی های صدا کمتر از ورودی های تصویر است. چنانچه قصد نصب میکروفن برای دوربین های مداربسته دارید؛ دستگاه ضبطی انتخاب نمایید که ورودی صدا نیز به تعداد مورد نیاز داشته باشد. بعد از نصب سخت افزاری میکروفن، لازم است که در تمام کانال هایی که میکروفن نصب شده، گزینه صدا نیز برای ذخیره سازی روی هارد و همچنین برای انتقال صدا روی گوشی فعال گردد.


آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته آنالوگ دارای صدای داخلی 

در برخی تکنولوژی های جدید دوربین های آنالوگ، آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته تا حدی متفاوت است.  دوربین ها دارای صدای داخلی هستند و نیاز به کابل کشی جداگانه برای میکروفن وجود ندارد. صدای دوربین، همراه با تصویر از طریق کابل کواکسیال به دستگاه ضبط منتقل می گردد. لازم به ذکر است، دستگاه ضبط این مدل دوربین های مداربسته، باید از قابلیت انتقال صدا روی کابل کواکسیال پشتیبانی نماید. در تنظیمات منوی این مدل دستگاهها نیز لازم است فعالسازی صدا به صورت جداگانه انجام گیرد. به عنوان مثال در دستگاههای برند داهوا که از این قابلیت پشتیبانی می کنند، باید در منوی camera، قسمت Encode، کانال مورد نظر را انتخاب و در قسمت More گزینه Audio را فعال نمایید و در بخش Audio Source گزینه HDCVI را انتخاب و Apply کنید. برای اینکه بتوانید صدای میکروفن را به صورت زنده روی تلویزیون بشنوید؛ لازم است در قسمت Display گزینه Live Audio را فعال کنید. در صورت نیاز در قسمت Volume می توانید میزان صدا را تنظیم نمایید. 


آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته آی پی 

بعد از آشنایی با نصب میکروفن دوربین های آنالوگ به آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته آی پی می پردازیم. به صورت کلی دوربین های آی پی از نظر صدای داخلی شامل سه دسته هستند. دسته اول دوربین هایی هستند که برد صدا داخل دوربین قرار دارد. در این نوع دوربین های آی پی، صدا و تصویر روی کابل شبکه به دستگاه NVR منتقل می شود و نیاز به نصب میکروفن خارجی وجود ندارد.  دسته دوم دوربین های آی پی هستند که صدای داخلی ندارند اما امکان اتصال میکروفن خارجی از  طریق فیش صدا به این دوربین ها وجود دارد. برای این کار با اتصال یک آداپتور به نوع دلخواهی از میکروفن و اتصال فیش AV به کابل صدای دوربین، صدای میکروفن به دوربین منتقل شده و مبدل آنالوگ به دیجیتال داخل دوربین، صدای میکروفن را تبدیل به دیجیتال نموده و از طریق کابل شبکه، صدا و تصویر دوربین به دستگاه NVR منتقل می شود. دسته سوم دوربین های آی پی هستند که نه میکروفن داخلی دارند و نه امکان اتصال میکروفن خارجی از طریق فیش صدا روی این دوربین ها وجود دارد. در چنین حالتی امکان داشتن صدا برای دوربین آی پی وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله با آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته و انواع میکروفن ها و تفاوت راه اندازی صدا در دوربین های آنالوگ با تکنولوژی های متفاوت و در دوربین های آی پی آشنا شدید. آموزش نصب میکروفن دوربین مداربسته می تواند یکی از آموزش های کاربردی در حوزه آموزش های انواع دوربین مداربسته باشد؛ زیرا وجود صدا باعث گویاتر شدن تصویر و وقایع خواهد شد. در صورتی که علاقه دارید با راه اندازی و تنظیمات کامل همه انواع دوربین های مداربسته به صورت جامع، آشنا شوید و به عنوان نصاب دوربین های مداربسته شروع به کار نمایید، می توانید با مراجعه به سایت مجتمع آموزشی پل، در یکی از دوره های حضوری یا آنلاین، با عنوان آموزش نصب دوربین مدار بسته یا آموزش آنلاین نصب دوربین مدار بسته ثبت نام نمایید و با شرکت در این دوره ها، با نصب تخصصی دوربین های مداربسته آشنا شده و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی