×
کاربر مهمان
ورود | عضویت
مقالات لپ تاپ و کامپیوتر

دلایل مختلف داغ شدن انواع لپ تاپ ها همراه با روش های حل آن

دلایل مختلف داغ شدن انواع لپ تاپ ها همراه با روش های حل آن

زمانی که با هر دستگاهی که کار می‌کنید باید بدانید که احتمال افزایش دما در آن وسیله وجود دارد و این موضوع در دستگاه‌های الکترونیکی بسیار بیشتر دیده می‌شود؛ چون عموماً با ولتاژ و جریان سروکار دارند.
یکی از دستگاه‌هایی که بیشتر ممکن است افزایش دمای آن به وجود آید لپ‌تاپ‌ها هستند.
با این حال باید بدانید که دمای لپ‌تاپتان نباید خیلی بالا برود و فقط در حد و اندازه طبیعی آن قابل قبول است؛ زیرا داغ شدن لپ تاپ شما می‌تواند به مرور باعث به وجود آمدن مشکلاتی به مراتب بدتر و جبران ناپذیر شود.
علت داغ شدن لپ تاپ می‌تواند مربوط به نرم‌افزار یا سخت‌افزار دستگاه باشد که به این شکل مشکل را نمایان می‌کند.
اما سؤال اینجاست که چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم ؟
باید این را بدانید که قبل از جلوگیری داغ شدن لپ تاپ شما، باید دلیل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن یا در حال روشن را تشخیص دهید.
در این مقاله دقیقاً می‌خواهیم دلیل داغ شدن لپ تاپ ها را تشخیص دهیم و روش‌های رفع مشکل آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

بررسی کلی علت داغ شدن لپ تاپ

● زمانی که چندین برنامه به صورت هم‌زمان در حال اجرا باشند
● فایل‌های سیستمی و راه‌اندازهای لپ تاپ به آخرین نسخه خود آپدیت نشده باشند
● تنظیمات لپ تاپ شما از حالت پیش فرض خود تغییر کرده و بهینه عملکرد ندارد
● فایل‌های اضافه و بلااستفاده بر روی لپ تاپ شما بسیار زیادی وجود داشته باشد
● فن لپ تاپ به درستی کار نکند و یا دریچه هوای آن مسدود شده باشد
● مشکلات مربوط به ولتاژ ورودی و دمای محیط

روش های رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ

برای رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ روش‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزار وجود دارد که برای رفع مشکل باید اولویت بندی شود؛ زیرا بعضی از آنها نیازمند باز کردن دستگاه و بعضی‌های دیگر فقط با تغییر کوچک در تنظیمات امکان‌پذیر است. 
ما نیز در ادامه مواردی که با رعایت کردن آنها می‌توانید مشکلات احتمالی داغ شدن لپ‌ تاپ خود را برطرف کنید مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 

1. بررسی برنامه‌هایی با راه‌اندازی خودکار و ناخواسته

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با راه‌اندازی لپ‌تاپ خود برنامه‌های بسیار زیادی به صورت ناخواسته و به صورت خودکار راه‌اندازی می‌شوند.
این برنامه‌ها بیشترین انرژی را از پردازنده می‌گیرند؛ زیرا  لپ تاپ در حال راه‌اندازی اولیه است.
شما باید در قسمت task manager برنامه‌های فعال را در بخش processes غیر فعال کرده و دربخش startup دستور راه‌اندازی خودکار را به حالت disabled قرار دهید.

2.نصب مجدد ویندوز بر روی لپ تاپ و به‌روزرسانی آپدیت های سیستم

یکی از عواملی که می‌تواند مشکلات مربوط به داغ شدن لپ تاپ شما را حل کند نصب مجدد ویندوز بر روی سیستم است که به دلیل مشکلات مربوط به فایل‌های سیستمی، با این کار همه فایل‌ها از نو بر روی دستگاه نصب شده و انتظار می‌رود که دیگر لپ تاپ شما با داغ شدن مواجه نشود.
البته همیشه پیشنهاد می‌شود که قبل از نصب مجدد ویندوز فایل‌های سیستمی لپ تاپ خود را به روز رسانی کنید؛ زیرا به دلیل به روز نبودن آنها مشکلات عمده‌ای از قبیل کند شدن سیستم داغ کردن و یا فریز شدن بر روی یک صفحه پیش خواهد آمد.
 

3.داغ شدن لپ تاپ هنگام شارژ به دلیل استفاده از شارژر نامناسب

استفاده از شارژر نامناسب یکی از دلایل داغ شدن لپ تاپ می‌باشد، ممکن است به مرور زمان به باتری لپ‌تاپ نیز آسیب برساند.
مشکلات مربوط به شارژر بعضی زمان‌ها به دلیل استفاده از شارژر غیر مشابه یا آداپتورهای نامناسب است و ممکن است به دلیل خرابی‌های خود آداپتور و شارژر مشکلاتی را بر روی لپ‌تاپ و باتری آن به وجود آورد.

4.بررسی سلامت و تعویض فن لپ تاپ در صورت نیاز

اکثر لپ تاپ هایی که از آن‌ها مدت های زیادی کار شده اند ممکن است مشکل داغ شدن لپ تاپ را تجربه کنند و در این زمان شما این دمای زیاد را در کل لپ تاپ و مخصوصاً در زیر آن حس می‌کنید.
این گرما ممکن است از خرابی خود فن لپ تاپ و یا مشکلاتی در بخش خروجی هوای فن باشد. 
در اولین قدم شما باید بخش خروجی هوا را با استفاده از یک برس تمیز کنید و بخش خروجی آن قابل بررسی است؛ اما در صورت جواب نگرفتن باید به سراغ باز کردن لپ تاپ و تمیز کردن خود فن بروید.حتماً عملکرد کلی فن را بررسی کنید تا در صورت روان نبودن و مشکلات در نوع حرکت و یا ضعیف بودن، باید آن را تعویض کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا دلایل داغ شدن لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم و 4 مورد از نحوه رفع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری را برای رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ مورد به شما آموزش دادیم.در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهامی می‌توانید آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی