×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر و کنسول های بازی

یکی از دغدغه‌های اکثر افراد و کاربرانی که اهل بازی با کنسول‌ها و کامپیوتر هستند خرابی‌های دسته بازی است.
دسته‌های بازی به دلیل استفاده زیادی که دارند عموماً دچار خرابی‌هایی در بخش‌های مختلف آنها می‌شود، اما بخش‌هایی از آن بیشترین خرابی را نسبت به بقیه دارند که قصد داریم تا در ادامه آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر را اختیارتان قرار دهیم.
کنترلرهای بازی یا دسته بازی معمولا بعلت فشار بالا در زمان بازی خرابی زیادی دارند که با توجه به ساختار پیچیده آنها, میتواند خرابی آنها نیز دلایل متنوعی داشته باشد یکی از این خرابیها مربوط به جوی استیک یا آنالوگ است.
حرکت بیش از حد جوی استیک‌ها نسبت به دکمه‌های موجود در دسته عامل اصلی خرابی‌های آن است و در بحث آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر بیشترین خرابی‌ها در joystick یا DualShock وجود دارد و دلیل آن نیز استفاده آنها در جهت‌های بسیار مختلف است.
در ادامه قصد داریم تا آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر و رفع مشکل را با تعویض جوی استیک دسته بازی با شما آموزش دهیم. 


جوی استیک یا آنالوگ

قبل از شروع بحث آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر نیاز است که با جوی استیک دسته های بازی مقداری بیشتر آشنا شویم
درون یک دسته یا کنترلر بازی قطعه ای با نام جوی استیک وجود دارد که توسط انگشت شصت دست کنترل می شود و به چپ و راست یا بالا و پایین حرکت داده می شود. در بعضی مدل ها نیز فشار به پایین نیز کلیک می‌شود و یک عمل خاص را پشتیبانی می کند.
یکی از بخش های مهم در بحث آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر قطعه زیر است. این قطعه برای کنترل و حرکت کاراکتر بازی و تنظیم جهت دید آن شخص می باشد که به مراتب بیشترین کاربرد را در بین سایر قطعات دسته بازی دارد.

شکل بالا یک جوی استیک به صورت سه بعدی نمایش می‌دهد که در بخش بالایی آن یک اهرم جهت حرکت به طرفین و فشار به داخل وجود دارد. 
اگر جوی استیک خراب شود حرکت جوی استیک کنترلر بازی به چپ و راست یا به بالا و پایین اشکال پیدا می‌کند و باید تعویض شود و در بعضی موارد دکمه فشاری جوی استیک نیز دچار مشکل می شود.
در ادامه تصوری که یک جوی استیک به صورت سه بعدی نمایش داده شده که اجزای داخلی جوی استیک را به نشان می دهد. البته باید خاطر نشان کرد باز کردن یک جوی استیک کاری ممکن است، اما پیشنهاد نمی شود و البته این کار خارج از بحث آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر می باشد. 


تست دسته بازی یا کنترل به کمک نرم افزار

اگر قصد دارید تا تست دسته توسط نرم افزار اندروید را تجربه کنید، می‌توانید با نصب و اجرای برنامه Gamepad Tester که در تصویر زیر مشاهده کنید این کار را انجام دهید. 
در این صورت با اتصال دسته به گوشی خود از امکانات برنامه جهت تست دسته کنترلی استفاده کرده تا دقیقاً محل اشکال را پیدا کنید.



تست دسته بازی یا کنترل به کمک سایت

برای آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر و تست دسته بازی می‌توانید از سایت هایی جهت این کار استفاده کنید. برای این کار باید در گوگل عبارت gamepad tester را سرچ کرده که در این صورت سایت های زیادی با قابلیت تست دسته کنترل کامپیوتر وجود دارد که به سایت رفته و دسته بازی را وصل کنید. 

 
بعد از ورود به یکی از سایت های تست دسته بازی مانند gamepad tester در صورت شناسایی دسته وارد منوی اصلی شده و پنجره ای را مانند صفحه کنترل زیر را مشاهده می کنید.
در شکل زیر با کلیک بر روی هر کلید روی دسته آن قسمت فعالیتش نمایش داده می‌شود. در صورت عدم مشاهده هرگونه عکس العمل آن دکمه یا بخش مورد نظر خراب است.



اگر جوی استیک خراب بوده نیاز به تعمیر داشته باشد اولین مرحله پیدا کردن یک نمونه دقیق و کاملاً مشابه با آن است که می‌توانید از روی قطعات و برد های مشابه تعمیری، آن را جدا کرده و روی برد سالم نصب می کنیم.
باید بدانید که دسته های بازی، مثلاً دسته کنترل ps5 با ps4 هرکدام جوی استیک خود را دارند که در بعضی مدل های نیز با هم تفاوت هایی مثل تعداد و نوع پایه ها دیده می‌شوند. حال باید دسته کنترل را باز کرده و جوی استیک را تعویض کنید.
در ادامه مراحل تعویض جوی استیک را مشاهده می‌کنید که در بحث آموزش تعمیر دسته ایکس باکس 360 نیز همین توضیحات مشترک است زیرا آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر و سایر دسته های بازی از توضیحات به مراتب مشترکی برخوردار هستند.


در مرحله اول ابتدا به پایه های لحیم شده جوی استیک خراب، باید قلع جدید لحیم شود.
 این عمل برای جدا کردن راحت تر جوی استیک از برد جدا است، چون در غیر این صورت قلع قبلی به راحتی ذوب نمی‌شود و در مراحل جداسازی با مشکل موجه می‌شود.



سپس به کمک توسط هیتر قلع پایه های جوی استیک را ذوب می کنیم، زیرا باید قلع ها هم‌زمان ذوب شوند که در این صورت جوی استیک نیز جدا خواهد شد.

در مرحله بعد توسط سیم قلع کش قلع از برد جدا شود تا مجدداً جوی استیک جدید نصب شود و در پایان کار نیز حتماً با تینر اقدام به تمیز کردن پایه ها کنید.

بعد از تمیز کردن محل‌های اتصال و پاک کردن کامل قلع جوی استیک جدید را نصب کرده و مراحل لحیم کاری را انجام دهید.
 

نکته آخر

در این مقاله سعی شده تا آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر را که شامل بررسی تعمیر و تعویض قطعات معیوب است در اختیارتان قرار دهیم. حتماً ویدئوی آموزشی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید و در صورت وجود هرگونه سؤال، آن را با مشاوران ما در مجتمع آموزشی پل در میان بگذارید.
 

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی