×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش تعویض و تعمیر هارد انواع لپ تاپ ها

تعویض هارد لپ تاپ از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عملیاتی است که در بحث خرابی‌ها و مشکلات لپ‌تاپ‌ها وجود دارد.به این دلیل که وقتی که بحث هارد به میان می‌آید موضوعاتی از قبیله اطلاعات شخصی کاربر مانند عکس فیلم و سایر اطلاعات را شامل می‌شود.اتفاقات مختلفی عامل اصلی خرابی‌ها در هاردهای لپ‌تاپ‌ها هستند و باعث می‌شوند تا این قطعه روشن نشود و یا به درستی کار نکند. طبیعتاً رخ دادن این اتفاق چندان دور از انتظار نیست؛ چون ممکن است با ضرباتی که به لپ‌تاپ وارد شده و یا استفاده نادرست از آن پیش بیاید.در این مقاله سعی داریم تا روش‌های عیب یابی و شناسایی مشکل هارد لپ‌تاپ‌ها را بررسی کنیم و در ادامه به نحوه تعویض هارد لپ تاپ بپردازیم.

بررسی انواع هارد لپ تاپ 

قبل از اینکه به نحوه تعویض هارد لپ تاپ بپردازیم باید انواع هارد های لپ تاپ را بشناسیم. پارت‌ها در دو دسته ssd و hdd تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.
هاردهای hdd از نظر سرعت پایین‌تر از هاردهای ssd هستند؛ اما قیمت پایین تری نیز دارند به همین دلیل افرادی که قصد تعویض هارد لپ تاپ خود را دارند پیشنهاد می‌شود تا به سراغ نسل جدید هاردها یعنی ssd بروند.
در تصویر زیر تفاوت ظاهری و جزئیات ساختار آن‌ها را مشاهده می‌کنید.


انواع خرابی های هارد لپ تاپ

اگر بخواهیم انواع خرابی‌های هارد لپ‌تاپ را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که دلایل بسیار زیادی عامل اصلی این اتفاق است که شما را مجبور به تعویض هارد لپ تاپ خود می‌کند.
به‌عنوان‌مثال ضرباتی که به لپ‌تاپ شما مخصوصاً در زمان روشن بودن آن وارد می‌شود می تواند هارد دستگاه شما را دچار مشکلات بزرگی کند مخصوصاً دمای بالای لپ‌تاپ‌ها به هارد آن فشار بسیار زیادی وارد می‌کند و عمر آن را کاهش می‌دهد.
مشکلات نرم‌افزاری نیز عامل خرابی هاردهای کامپیوتر است که سیستم هارد را دچار مشکل می‌کند و یا در بعضی زمان‌ها خرابی فایل‌ها عامل بد سکتور شدن هارد می‌شود.در ادامه به بررسی روش‌های شناسایی مشکل در هارد دستگاه می‌پردازیم.

شناسایی و رفع مشکل حافظه بدون تعویض هارد لپ تاپ 

قبل از اینکه به سراغ تعویض هارد لپ تاپ بروید باید مشکلات مربوط به هارد را مورد بررسی قرار دهید و برای این کار روش‌های نرم‌افزاری از رایج‌ترین آنهاست.
نرم‌افزارهایی برای این کار وجود دارند که می‌توانند به شما جهت شناسایی و رفع مشکلات کمک کنند.
اگر بخواهیم چند مدل از این نرم‌افزارها را به شما معرفی کنیم می‌توانیم اسامی زیر را در اختیارتان قرار دهیم.
● نرم افزار تست هارد Hard Disk Sentinel
● نرم افزار بررسی سلامت هارد HD Tune
● نرم افزار تست خرابی Fujitsu Diagnostic Tool
● نرم افزار Crystal Disk Info
این نرم‌افزارها می‌توانند قبل از اقدام به تعویض هارد لپ تاپ کمک زیادی به شما کنند تا دیگر نیازمند باز کردن لپ تاپ خود نشوید.
در زیر تصویری از یک بررسی کلی هارد را مشاهده می‌کنید که با نرم افزار crystal disk info انجام شده است.در ادامه نیز ما با نرم‌افزاری با عنوان hard disc sentinel کارکرده اینکه گزارش کاملی از عملکرد و سلامت هارد یک لپ‌تاپ به ما می‌دهد تا قبل از تعویض هارد لپ تاپ اطلاعات مورد نیاز و درصد سلامت آن را مورد بررسی قرار داریم.

مشکلات رایج سخت افزاری قبل تعویض هارد لپ تاپ


بعد از اینکه به بررسی‌های نرم‌افزاری هارد لپ تاپ پرداختید باید قبل از تعویض هارد لپ تاپ، اقدام به بررسی ولتاژ‌هایی که به هارد می‌رسد کنید؛ زیرا عموماً نرسیدن ولتاژ به هارد و یا مشکلات از این قبیل باعث می‌شود تا این قطعه به درستی کار نکند.
عموماً در مسیرهای ولتاژ هارد قطعاتی از قبیل فیوز و دیود وجود دارند که باید هم از نظر سلامت و هم از نظر نوع اتصال آنها اطمینان حاصل کنیم.
در صورت نیاز نیز می‌توان آنها را از مدار خارج کرده و با قطعه‌ای سالم با همان مشخصات جایگزین کرد.


اما اگر هیچ کدام از روش‌های پیشین به شما در مراحل تست و بررسی هارد کمکی نکرد باید به سراغ تعویض هارد لپ تاپ بروید و همان‌طور که در بخش اولیه این آموزش گفتیم ترجیحاً هارد از نوع ssd را مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا سرعت و توان بالاتری در اجرای برنامه‌ها و حافظه لپ تاپ شما دارد.

کلام آخر

در اینجا ما سعی کردیم تا بخش‌های مختلف زمان تعویض هارد لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم که شامل بررسی انواع هارد، شناسایی و عیب یابی هارد لپ تاپ، و مشکلات رایج سخت افزاری هاردهای لپ‌تاپ است.
تعویض هارد لپ تاپ به صورت عملی کار سختی نیست و شما حتی می‌توانید برای ارتقا هارد لپ تاپ خود نیز اقدام کنید و با این کار لپ تاپ خود را ارتقا دهید. در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهامی می‌توانید در قسمت کامنت‌ها آن را برای ما بنویسید و ما را در مسیر آموزش های هرچه بیشتر همراهی کنید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی