×
کاربر مهمان
ورود | عضویت

آموزش صفر تا صد تعویض و تعمیر رم لپ تاپ

ارتقای سیستم های کامپیوتری یکی از دغدغه‌های اکثر افراد است مخصوصاً افرادی که در حوزه تخصصی مانند گرافیک یا موسیقی کار می‌کنند.
منظور از حوزه‌های تخصصی این است که شما نیازمند یک سیستم به مراتب قوی‌تر از یک سیستم عادی هستید تا کامپیوتر یا لپ تاپ شما بتواند پردازش بهتری نسبت به فایل‌ها و فعالیت‌های نرم‌افزارها داشته باشد.
اما از مهم‌ترین بخش‌هایی که در اکثر لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقا دارند رم لپ‌تاپ است و ما نیز قصد داریم تا آموزش تعویض رم لپ تاپ را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید از نحوه تعویض رم لپ تاپ خودآگاه شوید.
باید بدانید که ارتقای رم لپ‌تاپ، خود باعث افزایش سرعت و بهینه شدن فعالیت لپ‌تاپ می‌شود پس اموزش تعویض رم لپ تاپ می‌تواند یک موضوع بسیار حیاتی در بحث سیستم‌ها باشد.در نظر داشته باشید که فقط افراد متخصص نیازمند سیستم‌های قوی نیستند و خیلی از کاربران عادی نیز برای فعالیت‌های روزانه یا استفاده از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی خود نیاز دارند تا سیستم خود را تا حداکثر توان آن ارتقا دهند دیگر نیازمند خرید لپ‌تاپ جدید نباشند.
در حالت دیگر نیز ممکن است رم دستگاه شما دچار مشکل شده باشد که در این صورت نیاز به بررسی و تست رم قبلی و در نهایت خرید رم جدید است.
در مرحله اول ما شروع به بررسی نحوه تست رم لپ‌تاپ کرده و در ادامه مراحل تعویض رم لپ تاپ را به شما آموزش می‌دهیم.


زمان تست تعویض رم لپ تاپ

یکی از اولیه‌ترین علائمی که خرابی یا مشکل‌دار بودن یک رم لپ تاپ را به شما نشان می‌دهد، ارور صفحه آبی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر که نشان از زمان تعویض رم لپ تاپ شما است.
این صفحه زمانی نمایش داده می‌شود که یا رم لپ‌تاپ شما دچار مشکل شده، توسط لپ تاپ شناسایی نمی‌شود و یا اینکه کاملاً خراب است. البته در مواردی نیز زمان پردازش برنامه‌های سنگین‌تر و یا مشکلات نرم‌افزاری نیز ممکن است این ارور نمایش داده شود.


روش های بررسی قبل از تعویض رم لپ تاپ

استفاده از نرم افزار Blue screen view
 

اگر لپ تاپ شما دچار مشکلاتی از قبیل صفحه آبی شده و قصد دارید تا تعویض رم لپ تاپ خود را انجام دهید باید بدانید که نرم‌افزاری برای گزارش عملکرد و مشکلات رم وجود دارد که در زمان دیده شدن صفحه آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نرم‌افزار که blue screen view نام دارد گزارش به مراتب کاملی از عملکرد رم را در اختیارتان قرار می‌دهد که در صورت هرگونه مشکل یا ارور در بخش‌های مختلف، آن را در جدول موجود نشان می‌دهد.
البته نرم‌افزارهای دیگری نیز برای این کار وجود دارند که در ادامه یکی دیگر از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از نرم افزار Memtest86

شما برای تست رم سیستم و حتی بقیه بخش‌های سخت‌افزاری کامپیوتر می‌توانید از نرم‌افزاری با نام MEMtest86 قبل از مراحل تعویض رم لپ تاپ کمک بگیرید.
از آنجایی که رم‌ها در ساختار خود از بلاک‌های مختلفی استفاده می‌کنند و خرابی در هر کدام از این پلاک‌ها می‌تواند بر روی عملکرد کل سیستم تأثیر بگذارد، پس این نرم‌افزار گزارش خوبی را از بلاک‌های سیستم در اختیارتان قرار می‌دهد.
باید خاطرنشان کرد که در صورت وجود هرگونه ارور در هر کدام از بلوک‌ها باید احتمال خرابی را به کل قطعه رم داد.


مراحل تعویض رم لپ تاپ

پیدا کردن کانکتورهای رم لپ تاپ 

در اینجا قصد داریم تا مراحل تعویض رم لپ تاپ را شروع کنیم که در مرحله اول پیدا کردن کانکتور رم لپ تاپ است.
برای این کار شما می‌توانید از یک ویدئوی آموزشی مراحل باز و بست لپ تاپ خود استفاده کنید.
عموماً رم‌های لپ‌تاپ در نزدیک‌ترین حالت ممکن و با باز شدن حداقل یک فریم قابل مشاهده است.
با پیدا کردن رم لپ‌تاپ باید رم را از سوکت خود جدا کنید که بیشتر در کناره رم یک لبه ارتجاعی دارند که با حرکت دادن آن به سمت خارج قطعه رم به سمت بالا حرکت می‌کند و می‌توانید آن را جدا کنید.


خارج کردن رم از کانکتور 

با بالا آمدن رم نوبت به خارج کردن رم از داخل کانکتور می‌رسد که با احتیاط این کار را انجام می‌دهید.
پیشنهاد می‌شود که در این مرحله قبل از خرید رم جدید رم یا رم‌های حال حاضر لپ‌تاپ را در سوکت‌ها جابه‌جا کنید و یا اینکه به صورت انفرادی از آنها استفاده کنید و با روشن کردن لپ تاپ از سلامت رم تست بگیرید.
خیلی وقت‌ها ممکن است یکی از رم‌ها دچار مشکل شده و دیگری سالم باشد و حتی ممکن است یکی از کانکتورها آسیب دیده باشد که در این صورت با جابه‌جا کردن رم، شما از سلامت رم یا کانکتور خود مطمئن می‌شوید. با جواب نگرفتن در این مرحله می‌توانید به سراغ تعویض رم لپ تاپ بروید.

قرار دادن رم جدید و تست روشن کردن دستگاه

با تعویض رم لپ تاپ قبلی خود با رم جدید، نوبت به تست رم می‌رسد که برای این کار باید سیستم خود را روشن کنید.
اگر رم جدید نیز کار نمی‌کند و یا کانکتور روی برد لپ‌تاپ مشکلی داشته باشد طبیعتاً لپ تاپ یا روشن نمی‌شود و یا روی صفحه لوگوی شرکت سازنده باقی می‌ماند.یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با اتصال نامناسب به رم رخ دهد کار نکردن رم و یا نصب نشدن برنامه در زمانی است که حتی رم توسط سیستم شناسایی شده است.در این زمان نیز با تعویض مکان رم و یا اتصال مجدد آن ممکن است مشکل شما رفع شود.

 

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم تا آموزش نحوه تعویض رم لپ تاپ را از مرحله تست تا مرحله تعویض به شما آموزش دهیم و موارد مورد توجه را به شما خاطرنشان کنیم.در صورت وجود هرگونه مشکل یا سؤالی می‌توانید در قسمت نظرات آن را بیان کنید.مجتمع آموزشی پل در قالب آموزش‌های تخصصی دوره‌هایی را با عنوان پکیج آموزشی آنلاین لیمو در حوزه‌های مختلف موبایل، کامپیوتر و دوربین آماده ارائه به علاقه مندان این حوزه کرده که شما می‌توانید با آنها در حوزه‌های ذکر شده متخصص شوید.

نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی
ایمیل
مشاوره رایگان تلفنی